15552.htm CIMSZO: Zsinagóga SZOCIKK: "leghíresebb volt a nehardeai, amely iskolával
kapcsolatosan világhírre emelkedett s ahol a pátriárkák voltak a vezetők,
fejedelmi rangban és jogokkal. Sok adat van arra, hogy a keresztények is
eredetileg a Zs.-ban tartották számos helyen istentiszteleteiket, amíg a
különválás meg nem történt (l. Kereszténység és zsidóság viszonya) s Pál is
rendszerint ott prédikált. Később az elkülönítést kényszerrel hajtották végre
az állami intézkedések, ott, ahol erre szükség volt. Alexandriában, az V.
században, magának Cyrill püspöknek a
sugalmazására fosztották ki és alakították át keresztény templomokká az ottani
Zs.-kat. A barbár pusztításoknak a római birodalom területén Theodosius
császárnak és fiának, Arcadiusnak a tilalma igyekezett véget vetni már a IV.
sz. végén, az V. század elején azonban II.
Theodosius megtiltja az új Zs.-k
építését. Hasonló akadályokat találunk az V—VII. sz.-ok-ban a merovingi
frank királyok területén is. Szándékos Zs.-pusztítások is bőven vannak
feljegyezve, így az orleansi 580 körül, míg 535. Justinianus császár elrendeli
az összes Zs.-knak keresztény templommá való
átalakítását. Ily intézkedések a
középkor különböző századaiban folytonosan jelentkeztek, hol egyik, hol másik
állam területén s főkép a XIV—XV sz.
nagy zsidóüldözései kapcsán előbb Franciaország, majd Castilia és Aragónia
területén, ahol máig fennáll a keresztény templomokká átalakított öt nevezetes
Zs., egy Saragossában, kettő Toledóban (ma már múzeum) s kettő Sevillában
használatban, míg a nem kevésbé híres segoviai Zs., mint keresztény templom
1899. égett le. A mohamedán világban is több moseává átalakított Zs. őrzi a
régi Zs.-építkezés emlékeit. A ma is használatban levők közül legrégibbek a
wormsi a XI. sz.-ból s a prágai «Altneuschul», melynek alapítási éve
ismeretlen, továbbá az 1675-iki amsterdami nagyszefárd Zs.es az 1701-iki
londoni Bevis Marki Zs., úgyszintén a hét velencei Zs., melyek még régebbiek. A
francia- és olaszországi régi ghettó-utcák megmaradt részein ma is van még
számos középkori Zs. Külön figyelmet érdemelnek az orosz-és
lengyelországi régi fa-Zs.-k, melyek már a XVIII. sz.-i Bodenschatz keresztény
írónak feltűntek, s amelyeket csinosaknak mond; különösen Amsterdam, Hamburg,
Prága és Fürth Zs.-it tartja .szépeknek. Érdekes az erdélyi Náznámfalva
többszáz éves fatemploma is. Nagy változást a Zs.-nál az emancipáció hozott
létre s ehhez képest a XIX. sz. közepén megkezdődtek világszerte a modern Zs.-i
építkezések (l. Zs.-i építkezés). A mai nagy Zs.-k többnyire akkor létesültek
az egész Európában s így Magyarországon is, ahol nemcsak a főváros, hanem az
Alföld legtöbb Zs.-ja az ötvenes évekből való. (A hazai Zs.-k pontos
keletkezési évét l. az illető hitközségeknél.) Az Amerikai Egyesült Államok
nagy városaiban óriási térfogatú és a
legkülönbözőbb stílusokban épített Zs.-k díszlenek. Európában a legszebb
modern Zs.-k: a párisi Rue de la Victoire-on levő főtemplom, a firenzei, a
breslaui, a bécsi Türkengassei szefárd (mór stíl), a drezdai (tiszta bizánci
stílus) és a római nagy Zs.-k, míg Magyarországon a budapesti Dohány-utcai, a
szegedi, szolnoki, temesvár-gyárvárosi stb.-ek a legimpozánsabbak. A Zs.-kat
eredetileg a tószafistáknak a
Sabbat-traktátus 11a. helyére alapított véleménye szerint, a
rendelkezésre álló legmagasabb helyen kellett építeni, de ezt természetesen nem
lehetett betartani. Másrészt a ghettók Zs.-it sem szabad volt oly házban
elhelyezni, ahol felette laktak, ezért a felsőbb emeleteken rendezték be a
Zs.-t mint az olaszországi ghettók megmaradt számos Zs.-ján látható. Ugyancsak
a tószefta szerint a Zs. kapuinak kelet felől kellett lenniük, de a
gyakorlatban már a középkorban a frigyszekrénnyel szemben volt a kapu, míg
kelet felé a frigyszekrényt helyezték el s azzal szemben álltak az imádkozok. A
Tórákat őrző frigyszekrény elhelyezése egyébként mai napig sem egységes (l.
Almemor) s az orthodoxoknál és a szefárd Zs.-ban középen van, ami úgy látszik,
régi keleti intézkedés, mert Maimonides is ezen az állásponton van. Ezeken a
helyeken tehát a rabbik és az elöljárók a
frigyszekrény irányában helyezkednek
el s velük szemben állnak az imádkozók. A Zs. iránt feltétlen
tiszteletadás nyilvánulása kötelező s a világi ügyekkel való foglalkozás, a
beszélgetés, a tiszteletlenség stb. a vallás tilalmaiba ütköznek. A Zs.-t ill.
annak udvarát nem szabad átjáró háznak használni, a használaton kívüli régi
Zs.-t az új felépítése előtt nem szabad lerombolni s annak lerombolását
egyáltalán csak kényszerítő körülmények folytán engedte meg régebben a
zsidóság. Zs.-i építkezés. Hogy a
Zs.-kat eredetileg határozott
judaeai stílusban építették
volna, illetőleg, hogy volt-e
önálló Zs.-i stílus,
azt teljes határozottsággal nem
lehet állítani. Azok a legrégibb Zs.-k, amelyeket a mohamedán világban Tudelai
Benjamin látott a XI. sz.-ban, többnyire csak
a tradíció szerint voltak bibliai eredetűek s az a tény, hogy némely pátriárka s bibliai személyiség
sírjánál Zs.-k voltak, nem bizonyít mást, mint mohamedán hatást, amely az
építkezésben is érvényesült. Van azonban elvitathatatlanul régi Zs. is, amely
az önálló zsidó államból maradt fenn
romjaiban s ez a
Kfar Bíraimben kiásott Zs.
romjai. Ennek három kapuja volt díszítésekkel ellátva, főleg a középső
mely fél ív alakú volt; az egész Zs. derékszög alakúvá lehetett tervezve s
oszlopok tartották. A templom ajtaja
nyugat felől állott, míg keleten a frigyszekrény volt elhelyezve s igen fontos,
hogy már ennek az ókori palesztinai
Zs.-nak az almemorja
közepén feküdt a legnagyobb valószínűség szerint s hogy külön
volt a női gallérja. Ennek a romokban megmaradt ókori palesztinai Zs.-nak a
stílusa is már vegyes s az oszlopcsarnok görög hatásra vall. A Zs.-építkezésnél
egyébként a zsidók mindig a divatos stílust, s a környező népek stílusát
követték, csupán a kereszttervet kerülték el. Ezért láthatunk tiszta és
kevert mór-stílus mellett,
tiszta bizánci-stílusú, gót-stílusú,
kevert görög-és reneszánsz-stílusú Zs.-t is. Igen jellemző, hogy az orosz-
és lengyelországi orthodox
zsidóság régebben kizárólag a régi szláv templomi stílusban építette Zs.-it,
amelyeknek bejárata ehhez képest az
utcával egy színvonalú, s nem emelt.
Ugyancsak a környezet hatását mutatják a régi livornói, velencei és pádovai
Zs.-k, melyeknek díszes belseje az olasz reneszánszt tükrözteti vissza, míg a
mór-stílust a kiűzött gazdagabb szefárdok tartották alkalmasnak Zs.-i
építkezésre, s azok terjesztették el. A torony használatát a Zs.-i építkezésnél
egyáltalán semmi szabály nem tiltja, s az, hogy a román államokban a Zs.-kat
nem építették tornyokkal, kizárólag abban találja magyarázatát, hogy a pápák
nem engedték meg még a magasabbra emelt építkezést sem. Egyik legszebb Zs. az
egész világon a flórenci. A magyarországi Zs.-k közül a szegedi és
temesvár-gyárvárosi mutatnak ezzel bizonyos külső hasonlóságot. Ma már a
Zs.-ban a női karzat nincs oly zártan elhelyezve, mint a középkorban. A karzat
feljárata mindig az előcsarnokon kívül van. A frigyszekrény nem mindenhol
egyforma. A magyarországi Zs.-knál a frigyszekrény ornamentikája úgyszólván
teljesen elhanyagolt és csupán a díszes takaró az egyetlen ékítmény, az egész
pedig a falba van beillesztve, a szefárdoknál, olaszoknál és franciáknál
viszont a frigyszekrény külön építészeti remek. Az angol-amerikai és román
államok zsidósága különös nagy gondot fordított arra, hogy az almemor ne
egyszerű elkülönített emelvény, hanem építészetileg külön kidolgozott díszes
hely legyen. Nem egységes a szószék elhelyezése sem a Zs.-kban; néhol szemben,
néhol az almemoron, néhol a frigyszekrény előtt jobbra vagy balra, néhol a Zs.
közepén van elhelyezve. A frigyszekrénynek mindig magasabban kell elhelyezve
lennie, mint az almemornak; előtte a «Nér Tómid», örök mécses ég. Ez utóbbi is
a szefárdoknál díszesebb, sok helyen valódi műremek s mindig ezüstből vagy
aranyból van. A frigyszekrény párkányán rendszerint díszes korona alatt a Tíz
Parancsolat héber kezdőszavait tartalmazó két tábla van elhelyezve és ezeket
jobbról, balról Juda két oroszlánja támogatja. Ez a két tábla egyébként a
legtöbb Zs. oromzatán is el van helyezve. Ugyancsak jellegzetes minden Zs.-ra a
hétágú gyertya, a menóra (l. o.) s az almemoron elhelyezett számos kandeláber.
Sajátossága még a Zs.-nak a felolvasandó heti Tóra-szakaszok címeit jelző
táblák a frigyszekrény két oldalán, az előimádkozó pulpitusát díszítő
úgynevezett mizrach-tábla és az előcsarnokban a márványból vagy fémből való
kézmosó. A háborúban elesett hősi halottak márványba vésett névsora szintén a
Zs.-k előcsarnokában van elhelyezve. A Zs.-k falait, a frigyszekrényt, főképpen
a kapu-oromzatot a Tíz Parancsolatot tartalmazó táblák alatt valamely
hébernyelvű bibliai mondás, többnyire zsoltárvers ékesíti. (V. ö. Bacher Vilmos
és A. W. Brunner, (Jew. Encycl.)."
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 5552 .cimszó a
lexikon 1024 . oldalán van.