15520.htm CIMSZO: Zsidók története SZOCIKK: Zsidók
története. A világfejlődés nagy síkján az a szelet, amelyen a zsidó nép
eseményei első fellépésétől a mai napig lejátszódtak. De nem csak az események
okát kutatja fel a történet, hanem eredményeiket és hatásaikat is. A Zs.-ben
tehát azokat a hatásokat, amelyek kierjedtek a zsidó népszellemből és más népek
életére ömlöttek át. Az eseményeket azonban nem vak sors zúdítja a népekre,
hanem többnyire tudatos eszmékből bontakoznak ki és irányukat a törvényszerűség
jelöli meg. A zsidó történetkutatásnak tehát az a feladata, hogy az eszmék
gyökeréig hatoljon és hosszmetszetben tárja fel a zsidóság néplélektani életét.
De ebben a szemléletben nem érvényesülhet az egyoldalúság, mert nincs nép,
amely kivonhatná magát a kölcsönhatások alól és a néplélek megnyilvánulásaiban
éppen a legdöntőbbek azok, amelyek idegen hatásokból sarjadtak ki. A zsidó nép
történetében is súlyos tényező az idegen akarat. Sok nép és sok körülmény
vetett ki magából kényszerítő hatásokat, amelyek azután a zsidó népéletben
tovább forrtak. Ezeket az erőket és hatásokat közös nevezőre hozhatjuk a
földrajzi helyzet fogalmában. Földrajzi helyzetében a kelet és a nyugat
(Görögország) kultúrájának két szélsősége közé esik a zsidó nép. A Keletabsztraháló:
eloldja magát a természettől és a jelenségek nem külön-külön, nem egyenként
jelennek meg előtte, hanem úgy, hogy valamennyi egyetlen legmagasabb eszmében
olvad össze, a semmiséggé finomult és a világgal szembenálló nirvánában. Ennek
keresése merengővé és a természetes szenvedések iránt érzéketlenné, aszkétává
neveli. A görög nép ellenben a természeti adottságokat, a konkrét jelenségeket
méltatja figyelemre, azért válik érzésében élvezet-vágyóvá (hedonistává),
alkotásaiban művészivé, vallásában mitológussá és politeistává. A görög az
emberről mintázza isteneit, emberi gyarlóságokkal és bűnökkel, a zsidó pedig az
Isten képmására teremtett emberben hisz. A zsidó nép nem olyan merengő és
pesszimisztikus, mint az indus és minden ünnepe: örömünnep. De nem hasonlít a
göröghöz sem, mert a gondolkodása nem olyan materialisztikus, mint a görögé.
Innen van, hogy a zsidóság szellemi vezérei nem természettudósok és nem
matematikusok, akik azt kutatják, hogy mi van és mi hogyan van, hanem ethikusok
és próféták, akik arról töprengnek: minek kell lennie és milyen világrend felel
meg Isten akaratának. A zsidók istensége nem Eszme csupán, hanem személyes
Isten, aki tud haragudni és szeretni, de nem él benn az élet szennyében, hanem
abszolút magasságban fölötte áll. Mindezért azután nem a természet, vagy a
történet eseményeihez tapadt epika a zsidó nép költészete, hanem a lélek
mélyébe, az érzelem világába hatoló líra, amely a céltudatosságot és Isten
gondviselésszerű akaratát érzi ki a világvalóságból és meg természetleírásaiban
is ezt énekli meg. Nem véletlenségből alakult ilyenre a zsidóság, hanem azért,
mert fejlődése földrajzi helyzetének törvénye alatt állt. Két egymással
viaskodó világhatalom közé szorult, Egyiptom és Babilónia közé, az ő testén
ütköztek állandóan össze az ellentétes érdekek és ez fejlődésében és
történetében természetesen erős nyomot hagyott. Már a világtörténet küszöbén
(körülbelül 2000 évvel Kr. előtt) világóriások mellett mint elenyésző tényező
lép fel a zsidóság. Még pár száz évig élhet szabadságban saját eszméinek.
Egyiptom, Babilonia és később más népek hatalma alá került, de nem merült el,
sőt megérte e hatalmak hanyatlását és elmúlását, ő maga pedig megtartotta
egyéniségét és ősi népjellemének átütő erejét is. Négyezer esztendő óta járja
történeti útját a zsidóság. Sok fordulója van ennek az útnak, sok törése is. A
legnagyobb törést akkor szenvedte, mikor (Kr. u. 70-ben) megszűnt állami életet
élni és más népek életében ismeretlen, teljesen újszerű, sőt talán lehetetlen
berendezkedésre: a diaszpórái életre ment át. Ez a törés két főrészre osztja
tehát a Zs.-t, még pedig : I. az állami önállóság korára és II. a szétszóródás
korára. Történelmi életében kevés ideig tartott a céltalan ide-odatántorgás.
Még ki sem bontakozott fejlődésének első küzdelmeiből és szellemi energiája
máris nagyjelentőségű célpontot talál, amely előhaladásra ösztönzi. Akkor még
homályos lehetett a célpont, de sejtésképen mégis megérezte, hogy nem elég, ha
csak önmagának él, élnie kell más népekért is. Atyai hagyaték gyanánt szunnyadhatott
ez a gondolat ösztönében, vagy úgy hullott belé, mint az isteni rendelésről
való emlékezés, mint annak az emléke, hogy Ábrahám, Izsák és Jákob istene «papi
népé»-vé avatta Izraelt, a «népek világosságá»-vá és a «nemzetek
közvetítőjé»-vé tette meg. Ami kezdetben csak sejtelem volt, hitté és vezető
gondolattá válik az idők során. A nemzet minden törekvése fölé tarajlott és
maga alá rendelt minden más gondolatot. Minden dicsőség között legtöbbre
becsülte a tanítást. És vezéreiben, prófétáiban is mindenekelőtt ezt becsülte.
Mózes a vezére, felszabadítója és törvényadója volt, de nem a vezért, a
felszabadítót, a törvényadót dicsőíti az emlékezés, hanem a tanítót csupán.
«Mózes tanítónk»-nak nevezi a zsidóság, amely maga is tanítónéppé erősödött. De
nemcsak ebben mutatkozott meg elég korán az a törekvése, hogy kitisztítsa a
barbár önzésből az emberiség céljait, de abban is, hogy a világtörténetben
elsőnek vetkőzteti le kasztszervezettségét. Kíméletesen és kegyeletesen
elismeri még a papság arisztokratikus ódon kiváltságait, de lassan-lassan
kihalni hagyja ezt a kiváltságot és mint népegyéniség maga veszi át a
valláserkölcs terjesztésének misszióját. Ezzel világvallássá küzdötte volna fel
magát a zsidóság, ha a történeti adottságok ennek útját nem álljak. Az első
korszaknak ez a misszió-érzetébe torkolló spiritualizmusa szent örökségképen
száll át az utókorra. Az első korszak egyik utolsó prófétája mintegy
végrendeletnek hagyja ránk: «nem hadsereggel és nem erővel, hanem az Én
szellememmel», tehát államszervezet és önálló terület nélkül is, tisztán az
eszme összefogó erejéből élhet meg a nép és válhat példaadásával a népek tanítójává. Ettől az örökségtől azonban
elüti a belőle kisarjadó kereszténység, amely szülőanyjának jogait és
méltóságát magáénak vitatja és hogy ezeket megszerezhesse, szövetségre lép az
útjába kerülő idegen kultúrákkal és saját elvei rovására meg is alkuszik velük.
A politikai tevékenységből kirekesztett zsidóság csak éppen hivatásának
örökségét mentheti meg, múltjának dicső hagyományaiba gubódzik és elmerül a
talmudi irodalomba, hogy megmentse magát a késő jövő számára, mikor elérkezik
az ő ideje és küzdhet igazáért, de nem fegyverrel, vagy politikai
mesterkedéssel, hanem vértanúságával csupán. El is éri ezt a stációt, vállalja
a vértanúságot és kitart mellette. És nem hiába, mert már ezzel is tanított.
Történeti tudatában van a zsidóság legfőbb ereje és megmaradásának legfőbb
feltétele is. Tanít, hogy megmaradhasson és hogy taníthasson, meg kell
maradnia. Már nemcsak ösztönnek érzi az élethez való ragaszkodást, de vallásos
kötelességtudásnak is, amint ez kifejezésre jut már a Biblia törvényében is,
amely elrendeli az első történeti ünnepet: «hogy megemlékezzél Egyiptomból való
kivonulásodról életed minden idején át». Történet-biológiai törvényszerűség
jelöli meg tehát a zsidóság fennállásának korszakait. A zsidó történetnek eddig
vázolt két főkorszakát így oszthatjuk kisebb életszakokra: I. A zsidó állami
élet fejlődésmenete 1. Az állami élet kibontakozásának ideje. 2. Az állami élet
megszilárdulása a királyság intézménye által. 3. Az állami élet ideiglenes
szünetelése. 4. Az állami élet újjáalakulása a zsidó vallásos elv uralma alatt
és újabb élethalál-harca. II. Az állami élet megszűnése után. 5. Az állami
életből fennmaradt nemzeti erők gyűjtése a vallásos önállóság fenntartásának
szolgálatában különböző országokban. 6. A zsidó vallásos néptudat beilleszkedése az
általános kultúrába. 7. A
zsidó néptudat védekezése az általános kultúrába való belemerülés ellen. Így
rétegezte egymásra különböző periódusait a zsidó népélet és a következő
fejlődési mozgalmakat rögzítette le históriájában.1. Az állami élet
kibontakozásának ideje. A zsidó népnek önálló közületként való első történeti
fellépését messze idők homálya borítja. Körülbelül a Kr. előtti 2000-ik évre
esik ez a sejtelmes kibontakozás, arra az időre tehát, mikor a zsidóság őse: a
sémi nép indogermán népcsaláddal alkotott Palesztina földjén állami
közületeket. De Babilonia sémi népe, amelytől az időben még nem szakadt ki
külön életre a héber nép (Izrael, Edom, Moab és Ammon együttvéve), a maga
magasabb kultúrájával szellemileg teljesen meghódította egész Előázsiát, még
Egyiptomot is. Ennek a kultúrának nagy fejlettségét nem csak a feltárt emlékek
bizonyítják, de az is, hogy kánaáni területen várost teremtett, amely Kirjat
széfer— Könyvváros néven virágzott és az akkori tudomány központja lehetett. Ez
a tudomány nem omlott el a babiloni hatalommal, mert számos eleme: a
csillagászat alapismeretek, a magasabb fokú matematika (a logaritmus), a
szótárkészítés (szumir-akkád), továbbá a csatornázás és városerődítés a
babilóniai kor hagyatékaként került át a mai kultúrába. A babilóniai istenképek
művészi tökéletességét Donatello, Leonardo da Vinci és Michelangelo, a
reneszánsz nagy mesterei is csodálták és inkább ezeket utánozták, mint a görög
mintákat. A babilóniai Gilgames-eposz pedig minden korok elbeszélő költészetét
annyira megtermékenyítette, hogy az epika forrásának mondhatjuk. Babilonia
kultúrájának fölényét még Egyiptom is érezte, úgy, hogy az egyiptomi udvarban
is a babiloni nyelv vált a diplomáciai érintkezés nyelvévé. Ékiratos táblákon
őrizték itt meg azokat a leveleket is, melyeket az egyiptomi hódoltság alatt
álló kánaáni fejedelmek intéztek a fáraókhoz. A Tel el Amarnában felfedezett irattárból
kerültek elő azok a feliratok, melyeken Abdichiba kánaáni vazallus
felpanaszolja, hogy a fáraó előnyben részesíti a chabiri (héber) törzset,
holott ez állandóan az (indogermán) emorival együtt felkelést szít (Kr. e.
1370). Palesztina földjén ekkor számos helységnévben babiloni istennévvel
találkozunk (Nebó, Istár, Samás), viszont Babilonia területén héber törzsek
(Ábrám, József, Jerachmeél, Malkiél, Jeazriél, Jadua) tanyáznak. Ezek le is
igázzák az őslakosságot és az emoriakkal együtt Bábelt teszik meg fővárossá és
itt héber dinasztiát alapítanak. Ebből származott a híres Hamurabi király,
akinek máig fennmaradt nagyobb szabású törvénygyűjteményéből számos intézkedés
és frazeológiájának sok szóformája itt-ott a Tórában is megtalálható. A
babilóniai sémi kultúra erkölcsi tekintetben is felette áll az akkori
indogermánnak. Itt nem találjuk sem az állatimádást, sem az ősök kultuszát,
ismeretlen a kasztrendszer és a nőnek lenézése is. De a babilóniai szellemi
kultúra fejlettségével mégsem áll egy színvonalon az erkölcsi kultúra.
Indogermán befolyás alatt elzüllenek az erkölcsök és elharapódzik a
fajtalankodás. Az erkölcsi züllésnek ettől a hátterétől kell eloldódnia
Ábrahámnak.«Mondá Isten Ábrámnak: Menj el a te országodból, szülőföldedről és
atyád házából arra a földre, melyet neked mutatok.» (Móz. I. 12. 1). Akár
történeti személynek tekintsük tehát Ábrahámot, akár pedig a nép összefoglaló
szimbólumának, családi történet alakjában hiteles tudósítást találunk a héber
nép történetének kezdetéről. Kibontakozva a sémi rokonság kötelékéből, elhagyva
eddigi hazáját, új népnek indul, még pedig vallásos eszme alapján és
megalapítja az Egyistenhitet. A népek vándorútját követve Egyiptomba megy, ahol
csakugyan találkozunk e korban a hikszosz nevű sémi néptörzzsel, melynek
hódításai ellenében I. Tutmosis fáraó és utódai kénytelenek Mezopotámiába
betörni és a thebai (karnaki) templom falaira rótt krónika szerint Megiddó és
Taanak mellett nagy vereséget mérnek az itt letelepült kánaáni héber törzsekre
és Palesztinára cédrus-, bor- és mézadót rónak ki. 1230-ban Kr. e. Merneptah
fáraó így dicsekszik el a thébai feliraton : «Lybia elpusztítva, Kánaánban
zsákmányoltam, Askalon foglyom, Izrael csekély számú, magva nincs meg.» Itt
találkozunk először Izrael népével, mely már szakított Ammon-nal, Móabbal,
Edommal és az ó-héber közösségből kilépett. Dubnow így jellemzi a zsidó nép
fejlődését: «Izráel, mint egy dió egymás után hantja le maghéjait, míg maga is
cikkeződik és törzsekre oszlik». Hogy a bibliai családi elbeszélésekben
csakugyan a nép történetét is szem előtt tartotta az elbeszélő, elárulja magát abban a szóban, melyet
Rebekához intéz Isten, mikor Ézsau és Jákob születését helyezi kilátásba: «Két
nép van méhedben és két nemzet válik külön melledről, egyik nemzet erősebb lesz
a másiknál és az idősbik szolgálni fogja a fiatalabbikat» (Móz. I 25.23). A
leváló Jismáel, Edom, Ammon és Moáb a történet folyamán majd testvéri, majd
hűbéri viszonyt ápolnak Izraellel, olykor fellázadnak és betörnek országába.
Izrael népe ezek emlékét abban is megrögzíti, hogy az ősök ajkaira adott
áldásban és kiátkozó szavakban jellemzi és megbélyegzi őket. Így Ammont és
Moábot vérfertőzött szülőktől (Lót és
leányaitól) származtatja le,
Jismáelt (az arabokat), mint Ábrahámnak Hagar rabszolgával való pótházasságából
származó sarját Isten angyalával:
«vadszamár ember»-nek mondatja, «kinek keze minden után nyúl, de kire
mindenki ráteszi kezét»
(Móz. I. 16.
11); Edom őse: Ézsau olyan ember, ki eladja egy tál lencséért elsőbbségi
jogát, azután visszasírja. Történelmi tényt örökít meg a bibliai
József-elbeszélés is, amennyiben csakugyan
Egyiptom királya látta el élelemmel a kánaáni földön élő Izraelt, mint
hűbéresét, mikor ott éhínség uralkodott. II. Ramses fáraó alatt a kisázsiai
törzsek kivívták szabadságukat. Ez volt
az alkalmas pillanat az egyiptomi héber nép felszabadítására is és Mózes
(l. o.) volt az a férfiú, ki megértette a kor intelmét és a nagy történeti
feladatra vállalkozott. Nem csekély lehetett a nehézség, mellyel meg kellett
előbb küzdenie. Az egyiptomi rabságban a nép már-már teljesen feladta nemzeti
tudatát. Mózesnek tehát a nép közönyével és akaratlanságával kellett előbb
csatáit megvívnia. Nem a maga nevében jelentkezett, hanem
Ábrahám, Izsák és Jákob még mindig varázslatos emlékét idézte fel és így
hatott a nép szunnyadó öntudatára. Ezek a nevek egyesítették a törzseket és
vonzalmat keltettek bennük az iránt a föld iránt, amelyet annak idején a
sírhely megvásárlásával Ábrahám megszentelt és lefoglalt. De az ősök emlékénél
is mélyebb és maradandóbb hatást gyakorolt az új Istenfogalom, mely minden más
népétől lényegében elütő, sőt mondhatni azzal ellenkező. Nem az egység teszi
e különbséget, mert ennek csak logikai, ismeretelméleti jelentősége
volna, hanem a minősége. A Mózes hirdette Isten nem a természetből kinőtt, a
természeti jelenségekkel változó, a természet törvényeinek alárendelt, hanem a
természet fölött álló, abszolút lény, akinek a teremtett világgal szemben
akarata van és ezen akarat teljesítésének mértékében, tehát az erkölcsi érdem
szerint ítéli meg az embert. Az akarat vallása ez, nem világszemlélet, hanem
világbírálat. Istent nem lehet sem bűvészettel, sem szertartásokkal megejteni,
csak jó cselekedetek számítanak nála. A tórai törvényben is érvényesül ez az új
felfogás. A Hamurabi-féle, különben magas fejlettségű jogi felfogással szemben
is haladást jelez a Tóra, amennyiben külön rendelkezik a szeretet
gyakorlásáról, egyébként részben
kimondottan, részben csak per tangentem uralkodónak tételezi fel a sémi ősjogi
intézményeket. Némely esetben a Tórában utalást sem találunk erre, de a
Talmudban felbukkan annak nyoma. Más érzületet is lehel a bibliai törvény. Így
a szombat a babilóniaiaknál böjtnap volt, melyen a pásztor nem ehet szénen sültet,
nem válthat ruhát, a király kocsira nem ülhet, az orvos nem gyógykezelhet stb.,
a bibliai szombat ellenben a gyönyör és boldogság napja. A pusztában való
kóborlás után az «ígéret földje»-nek határához értek, de az ország elfoglalása
már Jósuára várt. A délvidékre Júda telepedett le, mely
nemsokára magába olvasztotta Simon törzsét és vele külön csoportot
alkotott a többivel szemben. A honfoglalás nem volt oly teljes, hogy egyes
kánaáni városok meg ne tartották volna függetlenségüket, így maga Jeruzsálem is
a jebuszi kezén maradt (Bír. 1. 12), míg Dávidnak nem sikerült megvennie (l. u.
o. végig). Ezek váltak később Izrael számára
«tőr»-ré, Istennek pedig «csapdá»-vá (Bír. 2. 3). Mert Kánaán
valláserkölcsi kultúrája, az ő természet-istenségeivel és az azok tiszteletére
rendezett kicsapongásokkal, fajtalankodásokban elfúló ünnepségeivel a
betóduló Izraelt megdöbbentette. Meg is
vetette emiatt és nebalának, gyalázatosságnak bélyegezte a kánaáni életet. Még
törvényes intézkedéssel is védekezett ellene: «Egyiptom cselekedetei szerint és
Kánaán cselekedetei szerint ne cselekedjetek» (Mózes III. 18. 3). Dea
meghódítottak, akikkel összeházasodtak, mégis rájuk diktálták a szokásaikat. A
törzsek letelepedése nem volt végleges; egyesek később helyet cserélnek, mások
a válságos pillanatokban nem sietnek megtámadott testvéreik segítségére és
különszakadási törekvések kísértenek. Debóra prófétanő hősies fellépése idején
is (Bírák 5), mikor az északi törzsek területének őslakói megkísértik a
jövevények kiszorítását. Juda, Simon, Lévi és Gád törzsei távol tartják
magukat, Debóra éneke meg sem említi nevüket; a hegemóniát Efrájim gyakorolja,
ennek területén volta silohi Szentély. Egyébként pedig nagy az anarchia, «ki-ki
azt teszi, amit jónak talál» (Bir. K.), csak itt-ott lép fel egy-egy
hősies lelkületű vezér (sófét, bíró),
aki ideig-óráig egységet teremt és visszaveri az ellenséget (pl. Sámson,
Gideon). Királyválasztásra is történik kísérlet, Abimelech 3 éven át uralma
alatt tartja a szichemieket, de ez a vállalkozás is dugába dől és a
filiszteusok az egész országot elárasztják. Ezek ellen a próféták (nábik),
élükön Sámuellel, szent háborút hirdetnek. Sámuelben a bírói és papi tisztség
egyesül. A nép azonban már tisztán világi hatalmat képviselő királyt akar maga
fölé «a többi népek példájára».
Sámuel ellenzi e gondolatot, figyelmezteti a népet annak
balkövetkezményeire. A király népe fölé emelkedve, magát és házát tekinti
öncélnak, a népet pedig rabságba hajtja, eszközül használja. De intelme nem
használt és ezért kénytelen-kelletlen olyan embert választott, ki testileg
kimagaslott, de egyebet nem tudott róla. Izrael tehát elérte, amit kívánt: más
népek mintájára királyságot alkotott. De a «papi birodalom és szent nép» Mózesi
hagyatéka nem vetkőztethette le végkép Isten-uralmi
jellegét, nem válhatott
hasonló világi birodalommá, mint a keleti királyságok. Saul király
hazafias és népéért életét kockáztató király volt, de Sámuel mégis megbuktatta
házát és ezt azzal indokolta meg, hogy Saul egy ízben Isten tilalma ellenére
hadseregét jóllakatta a hadi zsákmányból. (Az indokolás homályos, hiszen
hadvezér nem válogathat, mikor élelmeznie kell a hadsereget.) A
dinasztia-változásnak más,
mélyebb okai lehettek. Dávid, a filiszteusok elleni harcok ünnepelt hőse szorította
ki Saul fiát, Izbósetet az uralomból és trónra lépett. Meghódítja
Jeruzsálemet és azt teszi székvárossá. Állandó hadsereget szervez és teljesen
világiasan rendezkedik be. Most nyilvánul meg a nép szíve mélyén élő vallásos
érzület a néplelkiismeretet képviselő próféták ajkain. Amikor Dávid pompázatos
templom építéséhez fog, Nátán próféta meginti, hogy Isten eddig csak sátorban
honolt, nem felel meg lényének az emberi ízléshez mért pompa. Amikor a király
egy nőrablást enged meg magának (l. Uriás levél), ugyancsak Nátán próféta
híressé vált hasonlatával bűnét
szemére lobbantja; egy ízben pedig népszámlálás miatt Gád próféta sújtja
isteni büntetéssel. A zsidó királyság tehát Isten felső uralma és prófétai
ellenőrzés alatt álló hatalom volt. A Sámuel személyében megtestesített kettős
méltóság, a vezéri és papi tisztség csak személyekben oszlott meg, de el nem
enyészett. Ezentúl is állandóan ott találjuk a királyok oldalán
a vallásos lelkiismeret szószólóit: a prófétákat. A világi és erkölcsi hatalomnak
e kölcsönös ellensúlyozása vált mintájává még a középkornak is a császárság és
egyház közötti villongásban, azzal a különbséggel azonban, hogy a prófétaság
nem tett szert és nem vágyott világi hatalomra, hanem csupán azt kívánta, hogy
a király, kinek magának kellett a Tórát lemásolnia, maga is tartsa meg. Salamon
még világiasabb uralmat honosított meg.
Fejleszti a külkereskedelmet, új közigazgatási beosztást létesít, mely
azonban nem néptörzsenkénti megoszlás, hanem tisztán adóbehajtási célzatok után
indult. Hogy hasznos politikai támaszra szert tegyen, elveszi az egyiptomi
király leányát és ezzel megteszi Palesztinát
karaván korridorrá Egyiptom
és Babilonia között. Mindez magával hozza a keleties, fényes
udvartartást és a nép adóval való túlterhelését. A templomépítéssel is inkább
dinasztikus, mint vallási érdeket szolgált, azért, mert ezzel közvetlen
felügyelete alá vonta a papságot és nem átallotta, hogy a költségek
előteremtésére húsz északi várost elzálogosítson. Ez már a nép elégületlenségét váltotta
ki, főkép az
északi törzsekben s az efrajimi adóbehajtónak: Jerobeámnak hálás szerepe
volt Achia prófétával, aki
Salamont bálványimádása miatt akarta a trónról letaszítani: Salamon fiával,
Rehabeámmal szövetkezett. Az északi törzseket elszakadásra bírta és később az
északi törzsekkel «Izráel» királyává
kiáltatta ki magát. Ezentúl két zsidó állam áll fenn és küzd egymás ellen. A
politikai szakadást mélyíti Jerobeám vallási reformja is, mely a sátorosünnepet egy hónappal kitolja, csak
azért, hogy a régi jeruzsálemi zarándoklat ne vonja az ő alattvalóit is a
judeai fővárosba, sőt annyira ment, hogy az istenséget is arany bikák
alakjában tette imádat tárgyává. A
monoteizmust a nép hitéből kiirtani már nem lehetett, de a szomszéd népek
példájára az istenséget érzékelhetővé és megközelíthetővé tenni még mindig
sikerrel járt. Szerencsére a népegységet biztosító két intézményt: a nyelvet és a próféciát nem
lehetett sem megváltoztatni, sem elnémítani, legkevésbé pedig kiközösíteni.
Judabeli próféták jártak át Izraelbe is és nagy hatással hirdette Ámosz: «Elesett, feltámaszthatatlanul Izrael hajadona,
elterül a földjén, nincs ki feltámassza.» Az északi királyságnak ősbűne volt a
bitorló dinasztia, ez nem tudta úgy
meggyökereztetni a királyság iránti hódolatot, mint a Dávid háza;
megállandósul a trón villongás, úgy, hogy csak az egy Hosea próféta alatt hét
király, többnyire királygyilkos kerül a trónra. Ilyen viszonyok között a
prófétaság köré egész új szervezet tömörül: a rechabiták rendje, mely a városi
fényűző kultúrában látja az imperializmus bűnének és minden nemzeti
veszedelemnek kútforrását és ezért a világias élettel szakítva, félrevonul,
házakból pusztai sátrakba költözködik és nemcsak a borivással szakít, hanem a
földműveléssel is. Acháb király idejében ismét nemesen hevül a prófétai
elszántság. A király megöletett egy polgárembert, hogy elkobozhassa a
szőlőkertjét. Elijáhu (Illés) elébe áll és a szemébe vágja: «gyilkoltál és még
örökölsz». Ennek a prófétának működése rávilágít arra a vallásos ingadozásra,
mely e korban a lelkeken erőt vett. A tiszta
Egyistenhit elhomályosult, viszont a föníciai származású királynő által
meghonosított idegen kultusz csak a bálványimádás formáját nyomta rá a
meggyökeresedett Egyistenhitre. Elijáhu egy nyilvános «istenpróbán» kigúnyolja
e szinkretizmust: «meddig sántikáltok még két ágon ?» Izrael történetét Elijáhu
legszívesebben csendes patakként látta
volna lefolyni, mely nyugodtan halad célja felé. A Hórebre
zarándokol, hogy közelebbről hasson reá Mózes szelleme. Itt úgy észleli, hogy
«nem szélviharban van az Isten, nem is földrengésben és nem tűzben, hanem
szellő halk suttogásában», szerény, zajtalan állami életben. De rég
kizökkentette e szerény csöndességből a zsidó nép életét Salamon, amikor
egyiptomi összeköttetései kedvéért tág kaput nyitott a déli hatalmasságnak és
magára zúdította ezzel az északi
ellenhatalomnak, Asszíriának féltékenységét.
Most a két ellenség Izraelen és
Judán keresztül száll szembe egymással. A prófétaság bizonyul most is annak az
intézménynek, mely hivatva van a vallás intő szavával gátat vetni a királyok
világias érdekű szövetkezésének és ezzel a pogány erkölcsök behurcolásának. Fel
is tartóztatják ideig-óráig a veszedelmet, de a világi érdek felfegyverkezetten
állott az ő szavukkal szemben és győzött, úgy azonban, hogy örvénybe sodorta a
nemzetet. Asszíria abban a törekvésében, hogy a tengerhez kijáratot
szerezzen, Szíria és Izrael országára
veti ki hálóját. Ezek Judát akarják szövetséges társul megnyerni, de ekkor
Egyiptom zúdítja ellene seregeit. Ámosz, Hósea, Micha próféták még csak az
erkölcsök elpogányosodása ellen emelték fel szavukat, azonban
Ezsajás (Jesája), Jeremiás és egy sereg más próféta már az
államügyek vezetésére is alkalmazták vallás-szempontjaikat és ellenezték a
dinasztikus politikát, a szövetkezést. A mózesi Isteneszme védelmi alá helyezik
a birodalom sorsát. Ezsajás szerint Isten sem a magán-, sem az állami életben
nem tűri el a jogtalanságot és az erőszakot Ő minden gőgöt megaláz, Asszur az ő
rengeteg hadseregével is csak «eszköz az Ó kezében » és majd ítéletet tart
fölötte; «Egyiptom csak ember, nem Isten». Isten ítéletbe száll saját népével
is, megtisztítja és az ő Messiását küldi Dávid házából való király személyében,
aki alatt igazság és béke fog uralkodni. Az így megtisztult nép fennmarad és
tanítójává lesz a világ népeinek. Ezzel ellentétben Micha már
pesszimisztikusabban ítéli meg Izrael jövőjét: «Cion mezővé fog felszántatni.»
Manasse király most Asszíriához való hűbéri viszonyban keres menedéket és ennek
kedvéért ismét elpogányosítja a nép vallását. Viszont fia Jósia újból
visszaállítja az Egyisten tiszteletét, sőt a most papi rejtekéből előhozott
Tórát ünnepiesen felolvastatja, megesketi rá a népet és ennek alapján rendezi
újból a kultuszt. De a veszedelmet feltartóztatni nem sikerül. Egyiptom haddal
támad Judára és Jósia király a csatatéren találja halálát. Nebukadnecár
babiloni király kiűzi ugyan az egyiptomi hadsereget Judából, de ezentúl
hatalmában is tartja e birodalmat, leteszi királyát, mást rendel helyébe és
végül a felkelést megkísértő Cidkijáhut elfogatja, megvakítja és a nép színe
javával együtt fogságba hurcolja, a nép alsóbb rétegét az országban hagyja és
Gedaljahu kormányzósága alá helyezi, akit azonban egy királyi herceg
meggyilkoltat. Ez rettegésbe hozza a nép nagy részét és Egyiptomban keres
menedéket, ahová Jeremiás próféta is követi. 3. Az állami élet ideiglenes
szünetelése. Izráel pusztulásával az elpogányosodás veszedelme már nem
kísértett, a Babiloniába került Juda pedig raboskodása alatt még inkább magába
szállott és hivatására eszmélt. A prófétai tanítások itt sem szüneteltek, a
foglyok között élt Ezékiel próféta és a Névtelen babilóniai, kinek szózatait
Ezsajás könyvének 40—66. fejezeteiben találjuk; állandó levélbeli
összeköttetésben maradt velük Jeremiás is. De a jövendőbe irányuló jóslatoknál
is inkább hatottak most már a történeti könyvek tanulságai, melyeket ez időben
állítottak össze a próféták (Neviim risónim, első, értsd: múltakról szóló
próféták: Jósua, Bírák, Sámuel, Királyok K.; szemben a neviim achrónim, a
jövendőkre utaló prófétákkal). A külső bánásmód meglepően jó volt, Jeremiás
hozzájárulásával házakat építettek, szőlőket ültettek és annyira
meggyökereztek, hogy sokan többé visszatérésről hallani sem akartak.
Mindamellett vallásukat nem adták fel ezek sem, bár közel állott a kísértés,
miután Isten segítségében. Cion rendíthetetlenségébe vetett hitük csalódásba
sodorta a reményüket. De a próféták meg tudták győzni őket arról, hogy a
fogságbajutás is Isten akarata volt és így Isten nem tehetetlennek bizonyult az
ellenséggel szemben, hanem fenségesnek az ítéletben, igazságos
világkormányzónak, az erkölcs részrehajlatlan urának, ellenben Izrael volt az,
aki eddig sötétben járt és nem akarta a gondviselés útjait felismerni. A
múltjukat lezárták, most a jövő számára kellett újonnan berendezkedni. Oltárt
építeni valószínűleg nem lehetett, de nem is akarhattak idegen földön és a
próféták nem is támogatták volna az erre irányuló mozgalmat, mivel ők csak szellemi,
szívbeli istentiszteletet kívántak. A népvallás csakugyan itt alakul át
szellemi vallássá: zsinagógákat, gyülekező házakat alakítanak, ahol a prófétai
könyveket olvassák, áldozás helyett imádkoznak, a papok helyét világiak
foglalják el, kik erre személyes rátermettséget mutatnak fel. De a régi
törvényt is érvényre akarják juttatni a jövőre. Ezékiel próféta emlékezetből
összeállított könyve végéhez szigorúan papi jellegű kódexet csatol, bár
prófétai felfogásához híven ő is abban látja a megújhodást és a jövő reményét,
hogy «egységet szívet adok beléjük és új lelket adok beléjük; eltávolítóm a
kőszívet keblükből és adok nekik hússzívet» (11. 19). A csüggedőkbe reményt
kelt, hogy Isten még a kiszáradt csontokat is tudja életre kelteni, annál
inkább egy élő népet, amely csak hiszi, hogy meghalt, mivel az ősök bűnei alatt
kell elvesznie. Rámutat arra, hogy az ősök lerótták már bűneiket, az utód nem
szenvedhet miattuk, mert Isten egyénenként ítél az emberek felett. Még
hathatósabban működött közre
a remény és nemzeti érzés fenntartásában a Névtelen próféta, aki
ékesszólóan fejtegeti, hogy Istennek céljai vannak Izraellel, a múltban rajta
kellett bemutatnia igazságszolgáltatását, a jövőben pedig általa akarja
világuralmát a népek között hirdetni. Isten fáklya hordozója Izrael, Cyrus
perzsa király pedig az ő felkentje, aki a népet kiszabadítja és hivatásának
teljesítésére engedi. Babilonia azzá vált most Izrael számára, ami régente
Egyiptom: vaskohóvá, melyben a salaktól megtisztult. 4. Az állami élet újjáalakulása
a zsidó vallásos elv uralma alatt és végső élethalálharca Cyrus csakugyan
megengedi a zsidóságnak, hogy visszatérjen hazájába. De csak 42,000 lélek él az
engedéllyel. A hazatérés két vezér alatt megy végbe: az egyik pap (Jósua), a
másik pedig királyi herceg (Zerubábel). Ez a kettős szervezet mutatja már, hogy
a fogságban felülkerekedik a vallásos meggondolás és az új állam élete már a
teokrácia jegyében indul meg. Azóta is rajta maradt a zsidóságon ez a kétirányú
igazodás (a hasmoneusok, főpapok és királyok egy személyben, a rabbik és gáónok
mellett az exilarchák, a mai hitközségben pedig a rabbi mellett a hitközségi
elnök intézik együttesen a hitközségi ügyeket). Legelső gondjukat a Templom
helyreállítására fordították, ebben azonban akadályozzák őket a szamaritánusok.
Körülbelül száz esztendő múlik el és még mindig nem áll a Templom a régi
fényében. Ekkor Ezra és Nehemia újabb csapatokat vezetnek fel a «Gólaból»
(számkivetettség, bujdosás). Ezek új lendületet hoznak, a Templom helyreáll és
Jeruzsálem újból benépesedik ; az országba betódult idegeneket kiszorítják, sőt
a velük kötött házasságokat is felbontják, nehogy a régi baj, a pogány szellem
elharapódzása ismét kiújuljon. Szociális reformokat létesítenek te egyszer s mindenkorra intézménnyé teszik a Tóra felolvasását és értelmezését. Az eddigi
áldozati istentiszteletet lassanként háttérbe szorítják a demokratikus jellegű,
mindenki számára tett Tóra-olvasás és tanulás, valamint az imádkozás
behozatalával. A zsidóság volt hivatva a platói szofokrácia álmának
megvalósítására. A Biblia megszűnt kizárólag papok jogalapja lenni és szabad
magyarázata által a népművelődés leghathatósabb eszközévé lett. Ezt az elvet
karolta fel újból később a reformáció, mikor, az újkori laikus vallásos
gondolkodási szabadság magna chartájává tette a Biblia-olvasást. A
Biblia-olvasási szabadság nemsokára lelkiismereti kötelességgé szentségesült és
elsőnek hozta létre a kötelező iskolázást, — valamint ugyancsak elsőnek a
«Szentírás» fogalmát. Megindult a régi vallásos iratok gyűjtése (Kánon),
összeegyeztetése, idegen szellemű könyvek kirekesztésével (apokrifálás).
Nemsokára előidézi ez a fordításoknak nagy irodalmát is, melyben a görög
fordításnak (Septuaginta, l. Zsidó irodalom) az a nevezetes szerep is jutott,
hogy a görög világgal megismertesse és megkedveltesse a zsidó tanokat, melyek
sok hívet szereztek a zsidóság számára a pogány világból is. A perzsa uralomnak
véget vet Nagy Sándor, ki szabadságot biztosít a zsidó vallásgyakorlat számára.
Utódai alatt a nagy világbirodalom két részre oszlik: Egyiptomra és Szíriára.
Mindkettőben laknak zsidók és tovább élvezhetik a politikai szabadságot.
Egyiptomban annyira megkedvelik a görög műveltséget és a görög uralmat, hogy
saját maguk templomi használatára lefordítják a Tórát. A történet ítélőszéke
előtt való restelkedésből ezt a nemzetietlen lépést udvariassági ténynek, vagy
kényszerűségnek tüntetik fel abban a költött mondában, melyet Aristeas levele
c. görög apokrif könyvben találunk. Eszerint Ptolomaeus Philadelphus kívánta a
fordítást és e célra 70 tudóst küldtek neki, kik külön zárt helyiségben
csodamód szóról-szóra egyezően fordították. Ámde a sziriai Antiochus Epiphanes
politikai célból erőszakkal hellenizálja a zsidóságot és a zsidó vallás
gyakorlását halálos büntetés terhe alatt tiltja. Ez ellen a Makkabeusok keltek
fel és hősies küzdelemben előbb a vallási szabadságot vívják ki (Kr. e. 165), a
Templomot visszaszerzik és újjáavatják (l. Chanukka), később a politikai
fennhatóságot is lerázzák (l. Makkabeusok). A zsidóság e család iránt való
hálából a hős makkabeus fiúk életben levő tagját, Simeont ültetik Dávid
trónjára; miután ezt saját veje: Ptolomaeus uralomvágyból megöli, Hyrkanos
Jochanánban az új dinasztia megszilárdul. A hellenizmus utóhatását azonban nem
lehetett ellensúlyozni, a zsidóság a kultúrától nem akart elzárkózni, másrészt
pedig a vallásos reakció megkívánta, hogy tiszta zsidó hagyományos élet jusson
uralomra. A vallástudomány népszerűsítésével a nép figyelme is a vallás
kérdései felé fordul. Ezek közül különösen azok tartják izgalomban a
kedélyeket, melyek a görög külvilághoz való viszonyban támasztanak
nehézségeket. Az országnagyok politikai szükségességnek érezték, hogy a görög
világgal úgy a diplomáciai, mint a társadalmi kapcsolatot ápolják, ebben pedig
akadályozta őket a szombati munkaszünetet és étkezést szabályozó
Biblia-fejtegetés, mely mind szűkebb és szűkebb körre szorította a mozgási
szabadságot. Viszont a sovin hagyománybarátok ép a zsidóság külön jellegének
megóvása végett tartották szükségesnek az ily irányú törvényfejtegetést. A
hellenbarátok: a szadduceusok, a hagyományhívek pedig a farizeusok pártjában
(l. o.) tömörülnek. A Szanhedrin tanácsában és a kormányzatban igyekeznek
elveiket érvényre juttatni. A harc hevétől elkedvtelenedve sokan félrevonulnak,
a régi rechabiták módjára pusztai, meditáló életre adják magukat és külön
rendet alkotnak (esszénusok). A pártharc nem maradhatott soká elméleti téren,
hanem átcsapott a gyakorlati kormányzatra is, mikor Salome Alexandrában nő
került a trónra, ki a főpapságot kénytelen Jochanan fiára ruházni, míg az
uralmat az ő nevében egy másik fia: Aristobulus gyakorolta. A hatalomnak ez a
megosztása veszedelmes polgárháborút idézett fel, minek végzetes következménye
volt a rómaiak segítségül hívása, Pompejus beavatkozása és az ország
lassankénti teljes lenyűgözése. Ezt még elősegítette egy bitorló, a Makkabeus
házba beházasodott Heródes király, aki nem értette meg, nem is osztotta népének
nemzeti érzéseit és csak a római fennhatóság elismerésétől remélhette trónja
megszilárdulását. Árulással és gyilkosságokkal tartotta magát Róma kegyében,
mialatt a pénzsóvár római uralkodók mindinkább kiszipolyozták az ország anyagi
erejét és halálra sebezték vallásos és nemzeti érzésében. A zsidóság
végveszélyben érzi magát, megkísérti a lehetetlent: Róma ellen élet-halálharcot
indít, de tízéves hősies küzdelemben elvérzik. Titus császárnak jutott az
egykori Nebukadnecár szerepe, hogy a zsidó államot végkép feloszlassa, a
Templomot elégesse, a népet pedig részint rabszíjra fűzze, részint pedig
széjjelszórja. II. Az állami élet megszűnése után. 5. Az állami életből
fennmaradt nemzeti erők gyűjtése a vallásos önállóság szolgálatában. Jeruzsálem
másodszori pusztulásával véget ér a zsidó állami élet, de a nemzeti szellem nem
aludt ki végkép. Rabbi Jochanan ben Zakkaj volt e kor Jeremiása, aki azt
hirdette, hogy a zsidóság fölötte áll az állami életnek és új formákat kell
magából kitermelnie. A római impérium ezért el is ismerte a zsidóságot
nemzetnek, II. Agrippának meghagyta a királyi címet és birtokait. A fővárosból
elüldözött zsidóság még mindig honi földön maradt, de most már nem a
Templomban, hanem az iskolákban lüktetett a nép élete. Ez iskolák tekintélyét a
Babiloniában maradt és azóta is odaszivárgó zsidóság, bárha szám szerint
fölülmúlta az otthon maradottakat, oly tisztelettel ismerte el egy ideig, mint
magát a Szanhedrint. Tevékenységükkel kiléptek az iskolák szokványos kereteiből
és olyan határozatokat is hoztak, melyek mintha nem is vettek volna tudomást a
Templom pusztulásáról, a jövőben várható újjáépítésre számítottak és általában
irredenta célzatúak voltak. Meg is volt e tanítások hatása: Traján és Hadrianus
császár alatt, egy félszázaddal a katasztrófa után Akiba és tudós társai újból
felkelésre lobbantották a zsidó kedélyeket. a küzdelem, melyet Bar Kochba (l. o.)
vezetett, véres vereséggel végződött és kegyetlen megtorlás vont maga után, még
a tanszabadságot is elfojtották. A római udvarral való kapcsolatot az iskolafők
(pátriárkák) tartották fenn ezentúl is. A térítést is megkísérelték a rómaiak,
de ez ellen a lyddai határozatokban épített a
Szanhedrin védősáncot. Ellenben nagyobb küzdelmet kell zsidóságnak most
a terjedő kereszténység hittérítése ellen megvívnia. Az istenségnek
megérzékítése egy rokonszenves, kegyes életű istenfia ember személyében nagy
vonzóerőt gyakorolhatott még ez időben is a fantáziákra. Pál apostol pedig
gondoskodott róla, hogy az új egyház számára nagy engedmények árán szerezzen
híveket. Elengedte a körülmetélést és mind a súlyos szertartásokat azon a
címen, hogy Jézus mint istenfia, teljes bűntelenségben való
kivégeztetése által az Ádám óta öröklött ősbűnt (eredendő bűnt)
kiengesztelte s így az Isten ingyen kegyelme, melyet fia leküldésében
nyilvánított, olyan nagy, hogy ehhez képest az ember jócselekedete, szertartási
érdeme elenyészik, hiábavalóvá lesz. «Új szövetség»-re lépett Isten az
emberrel: a cselekedet helyett a hitet kívánja csupán. Ez az ingyen kegyelem,
mint valami váratlan örökség természetesen ezreket csábított az új hit
zászlajává. A zsidóságtól eltértek azonban még azontúl is zsidóknak vallják
magukat, tartják is a zsidó vallási törvényeket (zsidókeresztények). De a Bar
Kochba-féle felkelésben már nem vesznek részt, mivel ők már egy eljött Messiás
mellett egy most eljövőben nem hihettek. Maguk a pogánykeresztények sem
szakítanak mindenben a zsidósággal, vele ülik a szombatot és héberül imádkoznak
a zsinagógákban; a törvény abrogálása csak elvben maradhatott, maguknak az
apostoloknak kell észlelniük a végzetes libertinizmust, melyet ez a tan
előidézett és disztinkciókkal kénytelenek a tömeget visszaterelni a igazság és
házassági tisztaság útjaira. A zsidóság most az elszéledés előérzetében a
törvényfejtegetés eddigi eredményének lezárásával, a Talmud írásba foglalásával
igyekszik egységét fentartani. Minden ezzel szemben fellépő vagy ezt gyengítő
törekvés idővel hiúnak bizonyul, a rabbinizmus diadalmasan áll ki minden
ostromot. Az ezentúl következő
tizennégy sz. egyetlen korszakká olvad össze. A zsidóság
élete egyrészt vértanúságba fullad, másrészt irodalmi és vallástörténeti
mederbe terelődik. Ezt a korszakot csak kevéssé
színezik a különböző
országok változatai. A vértanúság a keresztény Európa területére
szorítkozik és a keresztény ideológiából ered.
Történeti tényként ki kell azonban emelni, hogy, nem a hivatalos egyház, hanem mindig a
fellázított tömeg mérte a zsidóságra a legnagyobb szenvedéseket. A
pápák védelembe is vették gyakran a zsidóságot úgy személyében, mint vallásos intézményeiben, noha
becsülete iránt nem is tanúsítottak kíméletet. Sőt elvvé is vált,
hogy a zsidóságot tűrni kell, mivel nyomorult helyzetében ép ez tesz
tanúságot amellett, hogy aki Krisztust nem követi, szánalomra méltó sorsra jut.
A legnagyobb eretnekirtó pápa III. Ince (1198—1216) is voltakép dogmatikus
téren marad a zsidósággal szemben, mikor a keresztényektől való
megkülönböztetésül sárgafolt viselés kényszerével bélyegzi meg, úgyszintén
csupán dogmatikus álláspontjukat védték meg utódai is, akik a zsidókat hitvitákra
kényszerítik keresztény papi tekintélyekkel (1240. Parisban, 1263. Barcelonában, 1413.
Tortosában), vagy akik ghettóba
szorítják és külön more judaico esküformulát kényszerítenek a zsidókra. Pápák
sohasem üldözték ki a zsidókat államukból, sőt több ízben megrótták a
királyokat, akik erővel keresztelték meg őket (Nagy Gergely a VI. sz.-ban) és
kárhoztatták a keresztesek mészárlásait. II. Calixtus pápa (1119) Constitutio
Judaeorum c. bullájában megtiltja a zsidó temetők feldúlását és ebben követi a
lateráni zsinat is (1179). Pápák védik meg a zsidóságot a vérvád ellenében és,
ami a pápáknál sok önmegtagadást követelhetett, saját elődeik rendelkezéseivel
szemben elengedik a zsidójel viselését is. Sőt tovább is megy III. Pál
pápa, amikor saját vallása szertartásainak korlátok közé szorításával betiltja
a passziójátékoknak a Colosseumban való tartását, nehogy innen a nagy tömeg,
megmámorosodva a látványosságtól, a védtelen zsidók ellen irányuló kihágásokra
adja magát. IX. Gergely pápa (1233) a zsidóság
védelmét egyenesen a közös
bibliai alapra helyezi: «hisz egy atyánk van, egy Isten teremtett minket»
(Maleachi 2. 10). V. Márton pápa eltörli a külön zsidóbíróságot és a rendes
bíróság elé tereli a zsidóság peres ügyeit (Quamquam Judaeis-bulla 1429),
megengedi zsidóknak az egyetemek látogatását és tiltja saját papságának, hogy
hitszónoklataikban zsidógyűlöletet hirdessenek. X. Leo pápánál meghittje, a
római rabbi eszközöl ki kihallgatást egyházi méltóságok számára. VI. Sándor
megdorgálja a római zsidókat, kik hitsorsosaik bevándorlását üzleti
féltékenységből meg akarják akadályozni. A zsidóság sorsára azonban az is döntő
hatású, hogy mint kisebbség kénytelen meghúzódni a keresztény országokban abban
az időben, mikor az egyház egyedül üdvözítő voltában vetett hit uralkodik a
lelkeken. A «hitetlen» zsidó már a megjelenésével is kihívóan hatott a
lakosságra és azzal, hogy a kereszténység jelvényeinek kijáró tiszteletadást
kitartóan elkerülte, még fokozta az ellenséges hangulatot. Már a Biblia latin fordításának
készítője: Jeromos egyházatya is gyűlöletes hangon szól a zsidókról. Justianus
császár (527—565) törvénykönyvében megtiltja a zsidóknak a Biblia eredeti
szövegében való olvasását és érvénytelennek mondja a zsidók tanúzását
keresztények ügyében. Németországban IV. Henrik még tiltja erőszakos
megkeresztelésüket, sőt az önkéntes kikeresztelkedőt is megfosztja a családi
örökségtől, de a hűbériség korában a fejedelmek s városok tulajdonuk gyanánt
tekintik a zsidókat
(Kammer-knecht), úgy, hogy nekik kellett védőurukat drágán
megvásárolniuk. A keresztes hadjáratok idején természetesen Krisztus
állítólagos megölőire irányult a gyűlölet és ezrével koncolták fel a zsidókat.
Csak a magyar zsidóságot kímélte meg Kálmán király, aki a keresztes hadakat nem
engedte az országon átvonulni. A középkori babonás. hit vérváddal és
ostyafertőzés vádjával is illette a zsidóságot és újabb áldozatokat prédált
belőle. Zsidókiűzések között a legnagyobbak: Franciaországból Szép Fülöp alatt
.1306, Angliából I. Eduárd alatt 1290; a legvégzetesebb Spanyolországból 1492
és Portugáliából 1498. Az egyedül üdvözítő egyházban való
hit mélypontjára jutott
az inquizició intézményében. Ezt a spanyol fajtisztaságra alapított
nemzeti politika indította meg ugyan, de az egyház szolgáltatta hozzá az
eszközöket. Az egyház minden kéteshitű
eretnek kikutatására kémszervezetet létesített, a zsidó marannosok, vagyis kereszténységre
kényszerített, de titokban zsidó vallást gyakorlók ellen vizsgálatot indít és a
gyanúsakat a legfényesebb egyházi ünnepségek kíséretében a világi hatóságok
közreműködésével (autó da fé) máglyára veti, miután előbb még a legképtelenebb
módon meggyalázta és megkínozta őket. Az inquizició elől menekülteket
szerencsére a protestáns vallású Hollandia szívesen befogadja és itt sikerül a
zsidóságnak a kereskedelem felvirágoztatásával a vendégszeretetet meghálálni.
Angliában is a puritán bibliabarát szellem fölülkerekedésének köszönhető, hogy
Manasseben Izraelnek a zsidók bebocsátására irányuló feliratát a parlament és
Cromwell Olivér lord protector nagy figyelemre méltatták, őt magát
államköltségen vendégül fogadták és utóbb kérelmét teljesítették (1650).
Lengyelországban a zsidóság annyira
meghonosodott, hogy itt az a
monda is talajra talált, mely szerint egy interregnum idején zsidó talmudistát (Saul Wahl)
választottak királlyá. A talmudtanulmány nagy virágzásnak indult, de egyszerre
véget vet a zsidó jólétnek a Chmelnitzky-féle vérfürdő, mely az adóbehajtást
torolta meg. Máskéőp alakult több tekintetben a zsidóság helyzete a keleti
országokban. Keletről származik minden vallás és Keletről várja manapság is a
hitében enervált Nyugat a lelki felfrissülést. A Kelet talaján a népvándorlás
idejében lehetővé vált a magyarral rokon kazár néptörzsnek, hogy a három vallás
között válogatva, zsidó vallásra térjen. A Keletről Spanyolországba betódult
mórok között éri el a zsidó műveltség és a zsidóság megbecsülése a
csúcspontját. A kalifák zsidó miniszterekre bízzák a legfontosabb államügyek
vezetését, ezek pedig nem szakadnak el a népüktől, hanem irányában róják le
nagyságuk eléréséért a hálát, amennyiben mecénásokként ápolják a zsidó
tudományt és irodalmat és nevelik népüket világias viselkedésre. Törökországban
II. Mohamed politikai jogokkal ruházza fel
az odamenekült zsidókat, Bajazet szultán, mikor Buda elfoglalása után megismerkedett a törökföldre menekült
zsidókkal, kárörömét fejezte ki II. Ferdinánd császár fölött, hogy legjobb
alattvalóitól fosztja meg magát és gazdagítja
velük ellenségét. II.
Szelim alatt (1519—66) zenitjét
éri el a zsidóság pozíciója, amennyiben Don József nászi, portugál menekült,
jelentős állami, diplomáciai szolgálatai
fejében naxosi hercegi rangot ér el, amellett, hogy hathatós
pártfogásába veszi az odamenekült magyar és a pápai államból kiűzött zsidókat.
A közép- és újkorra terjedő ezen hosszú, egyhangú korszak alatt sem aludt el a
zsidó néplélek. A legfőbb vallásos kérdések, melyek a Talmud körül felmerültek,
a nép egészét is mozgalomba hozták. Keletről indult el a karaita lázadás a
Talmudnak állítólag önkényes és mesterkélt megállapításai ellen, mely egy külön
szekta alapítására vezetett. Ez számos ősi intézményt megváltoztatott és a tefillint, sófárfuvást, az ünnep
másodnapját, a hús és tej keverék tilalmát, valamint a befogadott imakönyvnek
használatát elvetette. A nyugatnak
szellemi terméke a tudomány és bölcselet, de a világ bölcseleti irodalmának
alapvető és máig sem elavult klasszikus műveit az arabok mentették át a
keresztény középkor tudományellenes sötétségén és zsidó fordítók révén jutott
el a reneszánsz idején az európai irodalomba. Ez a bölcseleti irány a zsidóknál
nem fordult ugyan. a Talmud ellen, sőt azzal igyekezett tanításait
alátámasztani, mindamellett egy ízben a Talmudot féltőknek Majmuni elleni állásfoglalásából
folyólag olyan mozgalom indult meg, mely az egész zsidóságot izgalomban
tartotta, kiátkozásokat és hatósági közbelépéseket, sőt zsidó irodalomüldözést
is vont maga után. Keletről indul el a kabbalista mozgalom is, mely a talmudi
törvénykultuszban megmerevedő vallásos lelkületnek a prófétai érzület
felelevenítése révén. való megújhodását eredményezte, mindaddig, míg maga is
szertelenségekbe nem esett. Merengése rajongásba, csodák várásába csapott át.
Álmessiásokért hevült és ezek miatt világra szóló mozgalmakat keltett, melyekbe
a szultán, a pápa és fejedelmek is
belesodródtak (l. Álmessiások). E
mozgalmak lelki alapja a zsidóságnak a Szentföld iránt soha ki nem aludt
kegyeletes vonzódása volt és ez úgy fejezte ki az ősi haza iránt való igényeit a
középkor nyelvén, amint azt
manapság a cionista sajtómozgalom a jelenkor nyelvén fejezi ki. 6. A zsidó vallásos néptudat
beilleszkedése az általános kultúrába. A XVIII. sz. felvilágosodása a
zsidóságnak is meghozta úgy a kulturális, minta politikai felszabadulást.
Mendelssohn Mózes az első zsidó, ki nagy világi műveltségre tesz szert, német
nyelven ír általános bölcsészeti és zsidó vonatkozású munkákat, lefordítja
többedmagával a Bibliát német nyelvre és folyóiratot indít meg a modern zsidó
iskoláztatás és műveltség terjesztése érdekében (l. Mendelssohn). Dohm révén
elsőnek indítja meg a zsidóság egyenjogúsításának európai mozgalmát is, mely
Franciaországban Mirabeau felszólalására visszhangot keltett és XVI. Lajos és
Napóleon alatt el is érte célját. Napóleon az egyenjogúságot ugyan
felfüggesztette, mert a zsidók uzsoráskodásának hírét vette, de az ügy
tisztázására egy 110 tagú zsidó notable-gyűlést hívott egybe és miután ezen a
zsidóság a hazához való ragaszkodást és a másvallásúakhoz való jó viszonyt
vallásával összeegyeztethetőnek, sőt erkölcsi kötelességének vallotta,
megalakította (a régi törvényszék mintájára) a 70 tagú Synhedriont. Ez azonban
nem ejtett ki érdemleges munkát és a zsidók egyenjogúsításának kiépítése is
elmaradt egész Lajos Fülöp uralkodásáig (1830), amikor is az állam a többi
egyházzal egyenlően vállalta a zsidóság intézményeinek fenntartását. II. József
császár türelmi
rendelete (1782) megnyitotta birodalmában a zsidók előtt az ipari, katonai és
tudományos pályákat, eltiltja a zsidók ellen irányuló kihágásokat, megszünteti
a zsidófolt viselését ós a zsidóvámot. Az egyenjogúsítás gondolatát az amerikai
Egyesült Államok nem is tartották szükségesnek átvenni, mivel ott már a jogok
megadását is sértőnek találták, lévén a lelkiismereti szabadság az embernek
veleszületett és kétségbevonhatatlan joga. Azért ott a kérdést valamennyi
egyházra vonatkozóan sokkal alaposabban oldották meg, mert az állam teljesen
feladta az egyházakhoz való viszonyát, semmiféle különbséget nem tett köztük, mindegyiknek
megadta a teljes szabadságot azon határig, ameddig az állam vagy a másvallású
polgárság sérelmet nem szenved, de egyébként a vallás választását és anyagi
támogatását senkire nem tette kötelezővé és azt mindenkinek saját
lelkiismeretére bízta. Ezt később Franciaországban is követték. Az
egyenjogúsítási mozgalmak felszínre vetették Németország egyes tartományaiban,
sőt Magyarországon is azt a követelést, hogy a zsidóság valljon szint a talmudi
tanok és azoknak az állameszméhez való viszonya tekintetében. Ezen megalázó
feltétellel szemben Riesser Gábor, az első zsidó ügyvéd és képviselőházi elnök
védte meg hitfeleit (Der Jude c. folyóirat 1832-33). De ép e kornak kedvező
hangulatát rontja meg a damaszkuszi és rodosi vérvád (1840), mely Európa szerte
óriási izgalmat kelt és melyben az angol Montefiore Mózes és
Crémieux zsidóvallású francia igazságügy miniszter s algíri kormányzó
Viktória angol királynő és Lajos Fülöp pártoló közbelépését eszközölték ki
Ratti Menton francia konzul ármánykodásai
ellen. Mindezek az egyiptomi
alkirálynál végül a pör revízióját és a vádlottak felmentését eszközölték ki. A
tanulságokat levonva Montefiore és Crémieux a jövőbeli zsidóvédelem és
egyszersmind a zsidóság földműves és ipari irányú nevelése céljaira megalapítják
az Alliance Israelit Universellet Paris központtal. A felvilágosodás százada
visszahatást váltott ki a pápai udvarnál. VI. Pius pápa 1775-iki ediktuma
minden eddigi jóindulatú pápai intézkedést visszavon, tiltja a keresztényeknek a Talmud tanulását
és terjesztését, a zsidóknak pedig a sírkőállítást és minden kegyeleti
szertartás végzését. Viszont örvendetes jelenséget is szolgáltatnak a katolikus
szellemű országok: Portugália 400 éves száműzés után visszabocsátja a zsidókat,
sőt Uganda területét hajlandó az JTO (Jewish Territorial Organisation) céljaira
átengedni. Olaszországban pedig I. Viktor Emánuel, Ferenc Józseffel
egyidejűleg szentesíti a zsidók egyenjogúsításáról szóló törvényt (l. Emancipáció). A zsidóság egyenjogúsítása
egész Nyugat-európában végbemegy a XIX. sz. folyamán. De Oroszország a cári
tanácsadók rosszindulata alapján
továbbra is középkori vadsággal kezeli a zsidókérdést és a háború előtti
Románia sem egyenjogúsította a zsidókat, bárha az 1878-iki berlini szerződésben
erre kötelezettséget vállalt. A zsidóság most, hogy levegőhöz jutott, saját
keblén belül létesít reformokat, melyek az istentiszteletnek európaiasabb
ízlés szerint való rendezésére és a vallásos
követelményeknek a polgári élet igényeivel való összeegyeztetésére törekednek.
Megváltozik a zsidóságnak arculata és kedélyvilága is, beleolvad a nemzetek
egészébe és csak vallását tartja fenn szent örökség gyanánt.7. A zsidó néptudat
védekezése az általános kultúrába való merülés ellen. Szomorúan kell észlelnie
a zsidóságnak, hogy a világ nem hálálja meg neki a tőle kapott Bibliát és nem
viseltetik bizalommal nemzeti érzése iránt. A Franciaországban lejátszódott
Dreyfus-pör tárgyalásai alatt, mikor a vádlott személyéről az egész
zsidóságra hárították a hazaárulás különben is alaptalannak bizonyult vádját,
az ott egybesereglett hírlapírók egyikében a magyar zsidó Herzl Tivadarban
villant fel a gondolat, hogy a zsidókérdés addig nem juthat nyugvópontra, míg
nem kap egy nemzetközileg biztosított otthont Palesztina földjén. Az eszme oly
gyújtó hatással volt, mint annak idején az álmessiások fellépése. A cionizmus
mozgalma megindult, sőt sajtópropagandája révén meghódította a zsidóságnak,
különösen az ifjúságnak egy részét és megnyerte jelentős államférfiak tetszését
is, úgy, hogy a világháború zajában megérlelődött a Balfour-féle javaslat, mely
a békekötésben el is fogadtatott. A deklaráció elismeri a zsidók jogait
Palesztinára, amely angol protektorátus alatt a zsidóságnak rendelkezésére áll.
(L. Cionizmus) A cionizmus megvalósulásával a következő főbb kérdések várnak a
történelem válaszára. A palesztinai zsidóság az arab őslakossággal szemben meg
bírja-e állani helyét? Gazdaságilag biztosítja-e a föld a zsidóság kellő
berendezkedését,függetleníti-e kellően a külföldi behozataltól? A nemzeti érzés
kielégülése nem semmisíti-e majd meg a régi ideálokat és nem idézi-e elő a
vallási nihilizmust? Miképp lehet másrészt a Tórát és az ősi időkre szabott
vallásos törvényeket a modern állami élet keretébe beilleszteni? (Pl. miképp
kell a tized törvényét megvalósítani
stb.) Külpolitikai konflagrációk
esetére biztosítva van-e a zsidó állam tényleges semlegessége? A csekély számú
lakosság felvételére korlátolt állam miképp hat vissza a szétszóródásban maradó
zsidóság politikai sorsára ? Nem minősítik-e
ezeket nemzeti kisebbségekké? A
Palesztinában megtelepülő zsidóságban nem áll-e be a nemzeti származás szerinti
tagozódás, vagy pedig nem fejlődik-e
ott ki oly nacionalista
sovinizmus, mely a zsidó prófétai
tanításokkal ellenkezésbe jut és idővel az európai zsidó viszonyokra is káros
visszahatással lesz? L. Bar Kochba, Giskalai János, Makkabeusok, Jézus, Hillel,
Gamaliel, Simon és Juda patriarchák, Akiba, Farizeusok, Esszénusok,
Szadduceusok, Chásszideusok,
Gáoni korszak, Exilarcha, Gettó, Mártírok, Kereszténység
és zsidóság, Messiás,
Álmessiások, Mendelssohn, Reform- zsidóság.
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 5520 .cimszó a
lexikon 1006 . s köv. oldalán.