14965.htm CIMSZO: Talmud az Új-Testamentumban SZOCIKK: Talmud az Új- Testamentumban. Az Új- Testamentum hőse,
Jézus, valamint hagyományozói és leírói zsidók voltak és így érthető, hogy
egész képzetviláguk a rabbinikus zsidóság gondolatvilágából való volt, mely
később a Talmudban, illetve Midrásokban rakodott le. A jelenkor egyik
leghíresebb keresztény teológusa Harnack így nyilatkozik e tekintetben: Jézus
semmi új gondolatot nem hozott. Mi is lehetne új, miután az emberiség Kr. e.
oly rég óta élt és annyi szellemben és ismeretben volt része? A monoteizmus már
rég meg volt alapítva. Lehetett-e ama zsoltárköltőnek erős és mély vallásos
egyéniségét túlhaladni, aki vallotta: «Kicsodám van az égben és kívüled nem
kívánok senkit sem a földön?»... stb. (V. ö. Dos Wesen des Christenthums 1900.
30. 1.). Néhány példa hadd világítsa meg ezt: 1. «Boldogok, kik az igazságért
üldöztetnek» (Máté 5. 10.) A Talmudban (Bába Káma 93a): «Mindenkor tartozzék az
ember az üldözöttekhez és nem az üldözőkhöz, mert lám a madarak közt egy sincs,
mely több üldözést szenvedne, mint a gerle és mégis egyedül ezt tette az írás
alkalmassá az áldozatra. (Lev. Rabba 27): «Isten az üldözöttnek jár utána»
(Kohelet 3. 15.) vagyis, ha az igazságos ember üldöz igazságost, Isten akkor is
az üldözöttnek fogja pártját, sőt ha igazságos gonoszt vesz üldözőbe, akkor is
Isten az üldözöttet kéri számon». Máté 5. 21., 22.: «Mondatott nektek: Ne ölj,
aki azonban öl, a bíróságnak adassék át, én azonban azt mondom, hogy valaki
csak bosszantja is testvérét, bíróságnak adassék át, én azonban azt mondom,
hogy valaki csak bosszantja is testvérét, bíróságnak adassék át, aki pedig azt
mondja testvérének: ostoba a Szanhedrionnak adassék át, aki pedig bolondnak
mondja, a tüzes pokolnak lesz kiszolgáltatva».
Talm. Kiddusin 28a: «Aki felebarátjának az mondja: rabszolga, átok alá
vettessék; aki fattyúnak mondja, botbüntetést kapjon, aki pedig gonosznak
csúfolja, annak a sértett életét alááshatja (élelmiszermegvonással, Rási). Bábá
Mecia 58b: «Egymást ne bántalmazzátok» Móz. III. 25. 17. sz. ez szóbeli
bántalmazásra értendő. Ha valaki bűnbánó, nem szabad neki azt mondani: Emlékezz
csak ezelőtti életmódodra. Ha zsidó vallásra térnek fiai, nem
szabad neki azt mondani:
emlékezz csak őseid életére. Ha szenvedés vagy betegség éri az embert, vagy ha
gyermekeit kellett eltemetnie, ne mondjuk neki, amit Jóbnak mondottak barátai:
«Hát nem nyújt bizalmat a vallásosságod ?... Gondold meg csak, vesztébe ment-e
már ártatlan?.» Súlyosabb még a szóbeli bántalmazás, mint a vagyoni
(károsítás), mert csak az előbbinél találjuk a kitételt: félj a te Istenedtől (Móz. III. 25. 17.). Az
egyik jóvátehető, a másik nem. Abót 3. 11: «Aki felebarátját többek előtt
megsérti... még ha Tóratudás és jócselekedetek birtokában van is, nem részese a
túlvilági életnek… Aki mást megszégyenít, olyan mintha vért ontana, mert
orcáinak pírját veszi el».Máté 5. (23—24.): «Azért, ha ajándékodat az oltárhoz
akarod vinni és ott megemlékezel arról, hogy atyádfiának valami panasza van
ellened, hagyd ott az oltár előtt
ajándékodat és menj el, békélj meg
először atyádfiával.» Talmud, Jóma 8, 9 : «Embernek Isten elleni bűnét az
Engesztelés napja kiengeszteli, embernek ember elleni vétkét csak akkor, ha (a
bántalmazó) előbb megköveti (a bántalmazottat»). 3. Máté 5. 27.: «Hallottátok, hogy megmondatott a
régieknek : Ne paráználkodjál! Én pedig mondom nektek, hogy valaki nőre tekint
gonosz kívánságból, immár paráználkodott azzal szívében; Midrás, Vajikra Rabba
23 : «az is, aki szemével paráználkodik, paráznának mondatik…. mert írva van:
«ne járjatok szívetek és szemetek után, melyek paráznaságra csábítanak
benneteket»; Beráchót 61a:«Aki egy asszony mögött egy folyón megy át, annak
nincs része a túlvilági életben. Aki egy asszonynak pénzt olvas a kezébe, hogy
ezalatt szemet vessen rá, az, ha annyi Tóraismeretnek és jócselekedetnek
tulajdonosa is, mint Mózes tanítónk, nem fog büntetlenül kikerülni a gyehennai
ítéletből, mert írva van (Példab. 11 21.): «Kezet kézbe, nem marad büntetlenül
a gonosz»; Talmud, Nidda 13b: «Aki
szemérmetlen gondolatok hatalmába adja magát, azt nem engedik be Isten mennyei
honába.» Midrás, Tanchuma: «Ha egy asszony koitusz közben más férfire irányítja
gondolatát, nincs ennél nagyobb házasságtörés.» Pesz. 112: Rabbi Akiba
végrendeletében meghagyta fiának, hogy elvált asszonyt ne vegyen feleségül,
mert az olyan házasságból való gyermek,
melyben a házasfelek lelkileg még máson csüggnek, erkölcsi értelemben már
törvénytelennek tekintendő. 4. Máté 5. 30.: «Ha jobbkezed megbotránkoztat
téged, vágd el azt és vesd el magadtól, mert jobb neked, hogy egy vesszen el
tagjaid közül, hogysem az egész tested a gyehennára vettessék»; Talmud, Nidda
13b: «Mit jelent e bibliai ige : Kezeitek vérrel vannak telve ? (Jer. 1. 15.).
Azt, ha valaki kezével paráználkodik... annak keze vágassák le ... Jobb, ha
hasa felvágatik, semhogy a romlás vermébe essék». 5. Máté 5. 31.:
«Megmondatott nektek: Ha valaki elbocsátandja nejét, adjon neki válólevelet. Én
pedig mondom nektek, aki nejét elbocsátja, paráznaság okán kívül, paráznává
teszi azt és aki elvált nőt vesz el, paráználkodik» ; Talmud, Gittin 90b :
«Gyűlöli Isten az elbocsátást». Maleáchi