14800.htm CIMSZO: Szent és szentség SZOCIKK: "útja a rossz elkerülésében és önfegyelmezésben s a jó
gyakorlásában áll. Ezékiel, a kohanita-törzsből való (papi) próféta teszi meg
éppen Mózes III. könyve alapján központi eszmévé a szentséget, mely az exilium
utáni zsidóságnál két irányban fejlődött: a szadduceus papság (l.
Szad-duceusok) a nyomatékot a külső szentségre helyezte, míg a régi
chásszideusok (l. o.) és utódaik, a farizeusok (l. o.) és esszénusok (l. o.) a
belső szentséget tették az élet főcéljává. A papi rendszer Ezékiel próféta után
tíz fokát említi a szentségnek s ehhez képest a tisztátlanságnak is tíz fokát
különbözteti meg. Az egész ókori zsidó templomi ritus minden részletében a
szentség fogalmának papi értelmezésére van alapítva. A chásszidousok ezt a
mondást ""legyetek szentek"", így értelmezték:
""különitsétek el magatokat a többi emberektől"" (Szifra,
Kedósim L). Tőlük származik ez az aforizma : ""Ahol a Tóra
szentségről beszél, ott szem előtt tartja a bálvány-imádástól, valamint az
ezzel karöltve járó erkölcsi romlottságtól és kicsapongástól való távoltartást (u. o. 9. 11 és Levit. Rabb. 24. A chásszideus
szentségideál a paphoz hasonló és testi életben az angyalokhoz hasonló szentség
(Jer. Targ. Exod. 22. 30; Lev. 22. 7; Num. 15. 40). Valószínűen azért kapták a
tőlük eredő farizeusok nevüket, (Perusim, a m. akik elkülönítik magukat
személyektől és tárgyaktól, amelyek mételyeznek). A szentség rendszertanához
tartozott a testi tisztaság is, melynek első követelménye volt a reggeli ima és
az összes étkezések előtti szabályszerű lemosás (Beráchót 53b) és feltétlen
tartózkodás minden tiltott dologtól (Jebám. 20a; Taán. lla), főleg pedig
tisztátalan gondolatoktól és pillantásoktól (Sabbat 86a; Seouóth 18b). A
zsidókat a Sibyllinák (II. 168) szent embereknek nevezik, különösen azonban a
mártírhalált halt chásszideusokat (u. o. 2. 263), míg a jövő Izraelét az
apokrif Salamon-zsoltárok (17. 28. 36; Sibyllinák 14. 859) szent nemzedéknek
neveik. ""Izrael szent jellege Istentől adatott neki a végső
időkig."" (Levit. R. 24.) A rabbinikus ethikában a szentség a
legmagasabb eszmény (Szóta 9. 15), de csupán csekélyszámú kiválasztottat
neveznek szenteknek (Bölcsesség K. 5. 5; Peszách. 104a; Sabb. 118b; Ketub.
103b). Szent gyülekezet v. a szentek gyülekezete egy esszénus társaságnak volt
a neve (1. Esszénusok), amely közös munkában és testvériségben,
vagyonközösségben élt a Messiás jövetelét várva. Az Uj-Testamentum szentségfogalma
is innen ered. A rabbinikus tanítás szerint ""Senki sem nevezhető
szentnek halála előtt"" (Midrás Tehill. 16. 3); ""a
szentekben akkor lehet bízni, ha már a földben vannak"", mert
""isten nem helyezi bizalmát
szentjeibe"" Jób 15. 15). A teljes szentség csupán Istennek
lehet attribútuma (Jerus. Beráchót 9.
13a); ""Az ember szentségben
aszerint emelkedik, aminél
inkább emelkedik az isteni felé és az
érzéki dolgok fölé"" (Jóma-trakt. 39a). Az egész zsidó törvényhozás
célja az élet megszentelése, melyet jó cselekedetekkel, a szombat megőrzésével,
megszentelésével és Isten nevének meg-szentelésével(Kiddus ha-Sém) lehet elérni
(Midrás Tehill. 20. 5. Zsoltárhoz). Az ily szentség az, amely felemeli az
embert s amely áthatja az élet gondolatait és motívumait s ezért az ethika
lehető legmagasabb princípiuma. A szentség a rabbinikus irodalomban azonos
fogalommá vált az élet, a cselekedet és gondolat tisztaságával. A tiszta
életről Maimonides a Jad ha-Chazaka Kedusa c. fejezetében Nachmanides pedig az
Iggeresz ha-Kedusa-ban (Levél a Szentségről) szól részletesen.