14685.htm CIMSZO: Szaboreusok SZOCIKK: "Szaboreusok (héb. szevoroim), azon
korszak tudósainak elnevezése, amely közvetlenül az amorák (l. o.) után
következett. A Sz. 499 és 650 közt éltek és a Talmud-szöveg végső simítását
végezték. A Sz., mint előttük az amorák s utánuk a gáónok (1. o.), a nagy
Akadémiák vezetői voltak Babyloniában, a zsidó kultúra legfőbb gócpontjában (a
XII. sz.-ig). Serira gáón egyik levelében a Sz. működését az utolsó amorának,
Kavinának a halálával kezdi, tehát épen 199. A Szeder Tannaim vaamaraim c. krónika is rövidnek
tudja a Sz. működését. Serira gáómV.I, a Sz. utódától tudjuk azoknak sorrendjét
is. Eszerint csupán egy félszázadig működtek volna a Sz., de minthogy a gáónok,
mint iskolafők is egyenesen utódaik voltak és a Sz. legjelentékenyebb
ismerőjének, Ábrahám ibn Daudnak krónikája szerint 689. lett a pumbaditai
iskolafő gáón, ennélfogva addig az ideig valamennyit Sz.-nek koll tokinteni s
így az öt generációt számlál; ezeknek elsejét Mar Joszé
reprezontálja s ő már a Talmud befejezése után működött. Működésüket Serira
gáón Így jel lemzi: ""Azután (t. i. Ravina, az utolsó amoreus halála
után) amorák nem voltak, de voltak tudósok, akiket Sz.-nak neveztek s akik az
amorák- hoz hasonlóan hoztak döntéseket s mindent (t. i. olyan
Misna-szövegeket, amiket az amorák nem magyaráztak meg),amit magyarázat nélkül
hagytak, világosan megmagyaráztak). Ebből is következik, hogy a Sz. lényeges
toldást már nem adtak a Talmud-szöveghez, de magyarázataikkal bővítették azt s
ezek főkép olyan nehezebb részletekre vonatkoztak, amelyeket az amorák
eldöntetlenül hagytak. Ezek a magyarázatos részek azután bekerültek a
Talmud-szövegbe, mint azt maga Serira gáón bizonyítja; ilyen van pl. a Kiddusin
traktátusban. Fontosabb ennél azonban abbeli működésük, amely a Talmud meglevő
és változatlanul hagyott szövegének megszerkesztésében állott a Szeder Tannaim
vaamoráim szerint. Eszerint a Sz. nem jegyezték oda saját s esetleg az
amorákéval ellentétes döntéseiket, hanem ""csupán meghatározták a
Talmud szövegének és fejezeteinek elrendezését.). Ezért a Talmud végleges
elrendezőinek és szerkesztői nek a Sz.-kat kell tekinteni. Utánuk a gáóni kor
(1. o.) nem változtatott már a szövegen és annak beosztásán. Ezt a munkát a két
utolsó szaboreus, Giza és Simuna fejezték be. (L. még Tannaiták, Amorák és
Gáoni korszak). Irodalom. Bacher Vilmos, Sabora (Jew. Enc. 1904); Graetz,
Gesehichte der Juden V.; H. Strack, Einleitung in den Talmud ; Mielziner,
Introduction to the Talmud (1894) : Oppenheim, Die Bedeutung des Namens der
Saboraer (berliner's Magasin III.) ; Weiss, Der IV. ; Halevy, Dorot ha-Risonim
III. ; Brüll, Entstehungsgeschichte des Baby-lonischen Talmud als Schriftwerk
(Brüll's Jahrbuch II.) : Neubauer, Mediáéval Jewisli Chronicles." Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 4685 .cimszó a lexikon
819 . oldalán van.