14553.htm CIMSZO: Sopron SZOCIKK: Sopron, szab. kir. város, Sopron vm.
35.248 lak. A S.-i zsidóság története visszanyúlik a magyar állam-alapítás
koráig. 1526-ban a hatóságokhoz intézett feliratukban a S.-i zsidók azt
állították, hogy őseik már 1000 körül S.-ban laktak, de ezt nem lehet egészen
hiteles adatnak elfogadni, mert az üldözések idejében írták, amikor talán
túloztak is, hogy ősiségük alapján jogaikat megvédhessek. Ezzel szemben
határozottan megállapítható, hogy a XIV. sz. elején már több zsidó lakott
S.-ban, még pedig külön zsidó utcában, az akkori idők szokásainak megfelelően.
A S.-i zsidókról ez a legrégibb történelmi értesülés. Az 1379-i S.-i telekkönyv
azonban már pontos adatokat közöl róluk. Ekkor már majdnem minden városrészben
találhatók és e kimutatás szerint huszonhét ház volt zsidó tulajdonban.
1360-ból, száműzetésük idejéből (1. Kiűzetés) kevés emléket hagytak magukról a
S.-i zsidók, ük is, mint a nyugati részben lakók, Ausztriába vándoroltak. Nagy
Lajos egynémely kivételes rendelkezése éppen a S.-i zsidókat sújtotta, mert S.
városának adományozta. A Bécsújhelyen megtelepedett S.-i zsidók állandóan
fenntartották az összekötetést Magyarországgal, de a számkivetési rendelet
visszavonása után is sokan maradtak Ausztriában. Tudunk S.-i zsidókról, akik
komoly pénzügyi tekintélyek lettek Ausztriában is (1. Smerl; Eferl). A
száműzetés alatt fenntartott kapcsolatok súlyos károkat okoztak a Bécsújhelyen
lakó S.-i zsidóknak, mert a S.-iak továbbra is vettek fel kölcsönöket tőlük, de
amint szóba került ismét a zsidók visszatérésének lehetősége, a S.-i polgárok
folyamodtak Lajoshoz, hogy mentse fel őket adósságaik visszafizetésének kötelezettsége
alól. Lajos, hogy a S.-iaknak kedvébe járjon, Rudolf osztrák herceghez
fordult, mert csak az ő beleegyezóze mellett menthette fel a S.-iakat
adósságaik alól, mivel a Bécsújhelyen megtelepedett S.-i zsidók már nem az «ő
zsidói», hanem a herceg zsidói voltak. 1365-ben a herceg semmisnek
nyilvánította a Bécsújhelyen lakó zsidóknál lévő S.-i adósleveleket. Mikor az
1365 előtt kiadott királyi rendelet értelmében ismét visszaköltöztek a zsidók,
ingatlanaik javarészét idegen kézben találták, mivel ezeket gazdátlanságuk
idején a polgárság markosabbja, sőt maga a város is önkényesen lefoglalta.
Ebből aztán számos per keletkezett, amelyek a felvetődött bonyolult jogi
kérdések miatt évekig eltartottak. 1368-ban Izrael nevű zsidónak ügye magát
Lajost is foglalkoztatta (1. Izrael). A S.-i zsidók kérték adósságleveleik
újabb megerősítését is a keresztény lakósok ellenben a levelek végleges
megsemmisítését sürgették. A S.-i zsidók ezidö-tájt sokféle zaklatást
szenvedtek, S. külön vámpénzt fizettetett velük (1. Zsidó-vám), aztán a
pecséthasználat jogától is megfosztották őket (1. Héber pecsétek).
Viszonyaik nem sokat javulhattak az idők során sem, mert 1412. ügyeik
rendezésére Zsigmond király teljhatalmú megbízatással egy Suiylo nevű nemesembert
küldött ki, aki 1386. alkancellár volt S.-ban. A hitelüzletek körül is állandó
sérelmek érték a zsidókat, így Albert király is 1438. György mészárosnak
elengedte a kamatokat, amelyekkel zsidó hitelezőinek tartozott. 1440-ben az
özvegy Erzsébet királyné is súlyos méltánytalanságot követett el ellenök. A
város falain kívül lévő házakat erő-dítósi
szempontok miatt lebontották. A házak lakóinak és tulajdonosainak a
királyné úgy nyújtott kárpótlást, hogy egyszerűen nekik ajándékozta a zsidók
belvárosban lévő házait és rendeletének végrehajtásával a városi tanácsot bízta
meg. Intézkedését azzal indokolta, hogy a keresztény hit híveit többre kell
becsülni a zsidóknál és hitetleneknél. A kárral sújtott polgárokat felmentette
még ama kölcsönök visszafizetése alól is, amelyeket a lerombolt házaikra vettek
fel a zsidóktól. A zsidóknak megparancsolta, hogy ezentúl valamennyien csak
négy házban lakhatnak. Erre a rendeletre még 1525. is hivatkozott a város, de
Erzsébet rendelkezéseinek nem vehette hasznát, mert Erzsébet Fridrik római
királynál és ausztriai császárnál S. városát zálogba vetette, a :r,álogbirtokos
pedig a zsidók kérelmére Erzsébet rendeletét
érvénytelenítette és meghagyta, hogy a zsidóknak tizenhat házát
és zsinagógáját el ne vegyék és a tőlük felvett kölcsönöket visszafizessék. A
S.-i zsidók így egészen az 1526. évig bekövetkezett újabb kiűzetésükig
meghagyott jogaikban éltek. Az 1440-től kezdődő periódusban, amikor az országos
zsidóbíró hivatala megszűnt (1. Országos zsidóbíró), a S.-i zsidók épúgy, mint
az ország többi zsidói, a városi hatóságoknak voltak alárendelve és
viszonyaikban 1476 körül állott be javulás, amikor Mátyás király felállította a zsidó
praefecturát (1. Zsidó praefectura). Mátyás halála 1490. újabb
megpróbáltatásokat hozott rájuk, mert S.-ban zavargás tört ki, ami komolyan
veszélyeztette a zsidók élet- és vagyonbiztonságát. S. város börtönbe vetette a
zsidókat és csak azzal a feltétellel bocsátotta őke tismét szabadon, hogy
adósaiknak engedjék el a tartozásaikat. Beatrix, Mátyás özvegye és fia Corvin
János maguk is közbeléptek, hogy a város engedje szabadon az elfogott zsidókat.
Nemsokára ezután az adózás miatt gyűlt meg a
bajuk Baithmüller Lajossal, S.
katonai parancsnokával. Ez 1495. az ottani zsidókra «taxát)) (1. Zsidó adók)
vetett ki, egy részét erőszakosan már be is hajtotta, midőn az önkényesség
tudomására jutott Ulászlónak, aki a S.-i hatóságokat felszólította, hogy a zsidóktól beszedett
összegeket fizessék vissza. 1503-ban a S.-i zsidókat mind börtönbe vetették,
mivel egy Salamon nevű zsidónak megkeresztelkedett fia, aki visszatért a
zsidóságba, azt a vallomást tette, hogy a zsidók csábították a keresztény hit
elhagyására A Dózsa-féle parasztlázadás idején, 1514.
Újabb veszedelem fenyegette a S.-i zsidókat. Ulászlóhoz fordultak segítségért,
hogy védje meg őket a lázadókkal szemben, mire a király S.-nak különös
védelmébe ajánlotta őket. így el is kerülték a súlyosabb megpróbáltatásokat.
Ennek a kornak igazságszolgáltatásáról jellemző példát jegyzett fel a
történelem. Egy Dorothea nevű gyilkos asszonyt, aki Handel nevű zsidónak a
feleségét meggyilkolta és kirabolta, a városi hatóság állítólag Brandenburgi
György kérelmére szabadonbocsátott és a városi bíró a rablott holmi egy részét
a maga számára lefoglalta. A meggyilkolt asszony férjének végül is a
kormánytanács szolgáltatott igazságot. Ebben a korban gazdasági téren is sok
megszorításnak tették ki a S.-i zsidókat, így megtiltották nekik a finomabb és
drágább posztóneműekkel való kereskedést, mivel féltek versenyképességüktől a
keresztény kereskedők (1. Kereskedelem). Csak könnyű cseh posztót árulhattak,
azt is csak mérsékelten. A szabó-céh keresztülvitte, hogy zsidó szabók új ruhát ne adhassanak el
kereszténynek. Az alkuszok elérték, hogy keresztény által kötendő üzletnél
zsidó ne közvetíthessen. Az élelmiszerárusok és piaci kofák az ellen léptek fel
sikerrel, hogy zsidók olyan árukat, amilyenekkel ők kereskednek, eladásra ne
vásárolhassanak. S.-ban minden egyes házhoz tartozott a városi teleknek egy
bizonyos része, csak a zsidók házainak nem jutott egy darab sem. Egy 1379-ből
való okirat maradt fenn őrről a S.-i levéltárban. A S.-i zsidóknak elnyomott
helyzetén nem egyszer segített az a körülmény, hogy a zsidók megkárosítása a
királyi kincstár kárára történt, minthogy a zsidók a király kamaraszolgái
voltak (1. Kamaraszolgák). Így II. Ulászló alatt is ez okból történt királyi
beleavatkozás az érdekükben, majd II. Lajos is kijelentette S. városának, hogy
nem fogja tűrni az ottani zsidók elnyomását. 1523-ban oltalma alá vette a S.-i
zsidókat és meghagyta a városnak, hogy az általa is megerősített szabadalmaik
értelmében hagyja békében élni a zsidókat és gondoskodjék vagyoni és személyi
biztonságukról. A különböző adókkal azonban csak nyomorgatta a város még ezután
is a zsidókat (1. Zsidó adók). Az ingatlanok után is neki fizettek és egy Jakl
nevű S.-i zsidó-nőről feljegyeztetett, hogy megvásárolt háza után évenként egy
magyar forintot fizetett a városnak. A S.-i zsidók létszáma egy 1527. kelt
okirat szerint, négyszáz főnyi volt. Ennyire teszi az akkortájt kiűzött S.-i
zsidók számát is. S. városa 1526. az ottani zsidók nagy száma miatt panasszal
fordult Ferdinándhoz, ez a nagy szám azonban öt-vagy hatszáz lehetett
mindössze, ha tekintetbe vesszük, hogy a mohácsi vész idején S.-ból is számosan
megszöktek, azonkívül pedig a zaklatások miatt sem várták meg mindnyájan
végleges kiűzetésüket s már korábban önként távoztak A S.-i zsidó község
középnagyságú volt és az 1517. Kivetett
taxa extraordinariá -hoz 80 forinttal járult hozzá. Az 1406 és 1450
közötti időben a pozsonyi és a S.-i zsidók hitközségo volt a legtekintélyesebb
és egy időben a vezérszerep a S.-i zsidóknak jutott. De sok zaklatás között
fejlődött a hitközség és így tartott ez a mohácsi vészig. A végzetes vereség
után, amikor a türelmetlen katolikusok vették kezükbe az ország kormányzását, a
zsidók helyzete nagyon rosszra fordult
Magyarországon. 1526-ban hosszas huzavona után a S.-i zsidók királyi
dekrétummal örök-időre kiűzettek a városból, ahová csak a XVIII.
sz.-ban kezdtek visszatérni. A S.-i zsidóság vallási életéről e korból kevés
történelmi adat maradt ránk. Kétségtelen, hogy S.-ban virágzó hitközség volt,
amely egy színvonalon állott a két
legnagyobb hitközséggel, a budaival és a pozsonyival. A zsidókat kiűzetésükkor
ki is rabolták és a héber pergamenteket bekötési tábláknak használták fel,
amelyekből néhány még ma is megvan a S.-i levéltárban. Ezekből kitűnik, hogy a
zsidók Talmuddal és a Biblia exegesisével foglalkoztak és tanulmányozták
Maimonidesz törvénykönyvét is. Természetesen egyházi intézményeik is voltak.
1379-ben két rituális fürdőről van tudomásunk. 1440 óta többször említtetik a
zsinagóga, amely az Új-utcában volt. Ez
az utca volt a zsidók utcája. Tudós rabbik álltak a hitközség élén. Körülbelül
a XIV. sz. végén élt Meier rabbi, akire a Minhógim szerzője, mint kiváló
tekintélyre hivatkozik. A XV. sz.-ból ismerjük Kálmán rabbit, Gedl rabbit,
Jákob rabbit és Juda rabbit. Utóbbit a XIV. sz. egyik történetírója, a
Salselesz Hakabóló szerzője, mint az askenáz országok egyik nagy tudósát
említi. Valószínű, hogy ezek tanházakat is tartottak fenn, erre azonban nincs
bizonyíték. A mai zsidóság története 1840. kezdődik. Azelőtt is laktak néhányan
a városban, de csak titokban, mint
megtürtek és nem végeztek semmi
közösségi munkát. 1840-ben az országgyűlés megnyitotta a zsidók számára a
szabad királyi városokat és ekkor kezdetét vette a zsidók letelepedése S.-ban.
Érdekes jelenség, hogy legtöbben Lakompakról, Kis-Martonból, Kaboldról,
Német-Kereszturról és Nagy-Martonból jöttek, ahová őseik tulajdonképpen S.-ból
kerültek az 1526-i száműzetés alkalmával. A S.-i városi tanács a tradíciókhoz
hűen ismét áskálódott a zsidók ellen, de ezúttal teljesen eredménytelenül. A
zsidók száma állandóan növekedett. Eleinte a beköltözöttek nem tömörültek külön
hitközségbe, hanem annak a hitközségnek kötelékében maradtak, ahonnan
elkerültek és csak vallási
társulatot létesítettek. Ez minden
tekintetben nehézségeket okozott, de leginkább a temető és az iskola hiányát
érezték. 1850. temetőhelyet kérelmeztek a várostól, amit azonban a tanács nem
adott meg. 1852-ben magániskolára való
engedélyt kértek; ezt meg is kaptak, de a létrejött iskola kezdetben nagyon
gyengén működött. Az utolsó zsidóellenes zavargások 1858. voltak, a kormány azonban
szigorú parancsot adott ki és azonnal rendet teremtett. A zsidók most már
zavartalanul élhettek és mindinkább érezhetővé vált az önálló hitközség
alapításának szüksége. Horschetzky
Róbert, a vallásos gyülekezet elnöke 1857. kérvényt nyújtott be a hitközség
alapításának engedélyezése végett és miután kimutatta, hogy hányan tartoznak a
soproni községhez, megkapták az engedélyt s a. bizottság megalakult. Az első elöljárók Horschetzky Róbert. Zappert
Miksa, Meller Miksa, Kohn Salamon és Dux Mózes Áron voltak. Ekkor azonban temető,
rabbi éa állandó zsinagóga még mindig
nem volt. Az ima-összejöveteleket különböző bérelt lakásokban tartották. Miután