14247.htm CIMSZO: Sacharisz SZOCIKK: "100. Zsoltár (mizmor leszodó), Zsolt. 104.31; 113.2-4;
135.13:103.19; I.Kir. 16.31; Zsolt. 10.16; 33.10; Péld. 19 21; Zsolt. 33. 11;
33.9; 132.13 ; 135.4; 94. 14; 78. 38; 20.10. (jehi chevód). Zsolt 84.5; 144.15
és 145. (ásré) 146-150. Zsolt. 89. 53; 135. 21. I. Krónikák 29. 10-13; Nechemja
9. 6-12. II. Mózes 14. f.
30. v.-től 15. f.
19. v.-ig. E dicsérő dalokat tartalmazó bibliai részeket befejezi az áldás:
jistabach. 3. A
tulajdonképpen való ima itt kezdődik, horchuval, mely csak közösség (1. Minján)
jelenlétében mondható. B rósz gerincét a semá ima alkotja. Ez megelőzően két
áldást, befejezésül pedig egy áldást mondanak. A bevezető áldás jócér őrtől
jócérhamórószig, a másodig pedigahávó rabbótól beahavóig terjed. Majd a semá
szakaszai következnek, nevezetesen semá V. Mózes 6. 4-8, vehójó im somóá V.
Móz. 11. 13-21; cicisz IV. Móz. 16. 37-41. A befejező áldás itt kezdődik (emesz
véjáciv) a goál jiszróélig tart. 4. Az ima főrésze a tefllló, vagy 18
(illetőleg későbbi betoldás folytán 19) áldásmondás. Állandó része, melyet
minden alkalommal, ünnepnapon is mondanak, az első három és az utolsó három
áldás. E tizenkilenc áldás a következő tartalommal bír: az ősatyák, a
feltámadás, Isten szentsége, az értelem, a megtérés, a megbocsátás, a
megváltás, a gyógyulás, a termés áldása, a számkivetettek összegyűjtése, az
ítélet, az eretnekek, a jámborok, Jeruzsálem felépítése, Dávid dinasztiájának
dicsősége, az ima, a szent szolgálat, hálaadás, áldás. Az állandó (1-3, 17-19)
áldások inkább hála, a közbeesők (4-16) könyörgő tartalmúak. Ezt az imát,
miután a község elimádkozta, az előimádkozó megismétli. Ezen ismétlésnél
mondják a kedusát (néha szlichosz-részleteket illesztenek be, 1. Szlichósz,
Böjtnapok). 5. Végüla befejező részek következnek, nevezetesen: tachanun (l. o)
tóraolvasás (1. o.), ásré (1. o.), olenu (1. o.), Zsoltárok (1. Napizsoltárok).
S kinek-kinek a magánájtatossági része. Ez a váza a mindennapi reggeli
istentiszteletnek, mely a következő változásokat szenvedi. 1. Az első rész az
év valamennyi napján azonos, az áldozati részbe szombat, újhold napján
beiktatják a vonatkozó bibliai (áldozati) részt. (IV. Móz. 28,9-10, illetőleg
11-14). 2. A
hálaadó Zsoltárok közül elmarad a 100. Zsoltár a következő napokon : szombaton,
ünnepnapokon, jom-kippur előnapján, peszach előnapján és félünnepnapjain (mert
ezen napokon hálaáldozatot nem mutattak be a jeruzsálemi Szentélyben, e Zsoltár
címében pedig a hálaáldozat nevet viseli). E Zsoltár helyett beiktatják
szombaton és ünnepnapokon a 19, 34, 90 91,135,136. 33,92,93. Zsoltárokat.
Hosáno rabbó (l.o.) napján a 100. Zsoltárt is, meg a beiktatottakat is
elmondják. Szombat és ünnepnapokon e rész befejező áldása helyett a hosszabb
szövegű vismászt mondják. 3. A
semá rész gerince, a bibliai szakaszok, állandó ós változatlan. Szombaton az
első áldás haméir loórec kezdetű része helyett hakol joduchot mondanak. 4. A tefilló szombat és
ünnepnapokon csak hét áldásból áll. Megmarad a köznapiak közül az első és
utolsó 3, (1- 3, 17-19), a közbeeső 13 (4-16) helyett egy, az ünnepről
(szombatról) szóló kerül. Előimádkozó által való ismétléskor néha költői
részeket illesztenek be (1. Pijut). 5. A befejező részek közül bizonyos napokon a
tackanun elmarad, a tóraolvasás a zsinagógái napok szerint változik, az ásré
néha részeivel együtt délutánra tevődik át, olenu és a napi Zsoltárok
állandóak. L. még Kadis. " Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk
Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 4247
.cimszó a lexikon 761 . oldalán van.