13972.htm CIMSZO: Pozsonyi zsidók SZOCIKK: Pozsonyi
zsidók. A középkor magyarországi városaiban az akkori idők kegyetlen szellemét
azok a zsidók érezték meg leginkább, akik az Ausztriához közel fekvő német
vidékeken laktak. Mikor még a színmagyar városokban a zsidók békességben éltek,
Pozsonyban már lángot vetett az inkvizíció máglyája és 1250—80 körül már zsidó
mártírokat követelt a vallási türelmetlenség (l. Jónáth rabbi). Az Árpádkor
végéig, ez eset kivételével, azonban zavartalanul élvezték az általános
nyugalmat, melyet a törvényes rend biztosított számukra. III. Endre 1291.
Pozsony városának adott kiváltságlevelében külön kiemeli, hogy az ottani zsidók
a többi polgárok minden szabadságát élvezzék. Nagy Lajos még 1845. a P.-at egy sorba
állítja a többi polgárokkal, midőn felszólítja őket, hogy járuljanak hozzá a
közterhek viseléséhez. Ez az egyenlő bánásmód azonban megszűnt, mikor Lajos a
hittérítés útjára engedte magát terelni. Ennek a következményei egyaránt
sújtották a pozsonyi zsidókat az ország egész zsidóságával együtt (l.
Kiűzetés). Amikor 1360. a
király kiűzetési rendeletét foganatosították, a P. Hamburgban telepedtek meg és
innen perlekedtek adósaikkal, hogy régebbi követeléseikhez hozzá juthassanak. A
pozsonyi zsidó bíró Hainburgban tárgyalt velük, ahol a tanáccsal és Schikerlein
zsidóbíróval oly egyezségre lépett, hogy egy éven belül be kell mutatni
adósleveleiket a hamburgi és pozsonyi zsidóbírónak, mert különben azok
érvényüket vesztik. Pozsony város 118 fonttal tartozott a Hainburgba menekült
pozsonyi zsidóknak. Az összeget 1364. meg is fizette. 1364-ben tértek vissza a
zsidók Pozsonyba, ahol ekkor már határozottan érezni lehetett a zsidó ellenes
hangulatot, mint a többi olyan városokban, ahol a német elem volt túlsúlyban.
Pozsonyban találhatók meg leginkább a zsidókat megszorító helyi intézkedések.
Itt a tulajdonképpeni zsidó adón és papi tizeden kívül a város minden terhének
viselésére kötelezték, azonkívül különféle adókkal terhelték őket, főkép
olyanokkal, amelyek vallásos életükkel állottak vonatkozásban (l. Zsidó bor).
Kellemetlenségeket szereztek nekik a hús eladása körül is, úgy hogy a
tárnokmester közbe lépése vált szükségessé. Nagyon sújtotta a P.-at az 1376
körül Pozsony városa által kiadott új zsidótörvény, amely a zsidók rovására
súlyos megszorításokat tartalmazott, noha ez időtájt a zsidóöltözetet még nem
kényszerítették rá a zsidókra. A XV. sz. vége felé viselték a P. a meg
különböztető ruhákat (l. Zsidóöltözet) egészen 1020-ig, amikor már az ilyenféle
zsidójeleket az ország többi részeiben megszüntették. Ugyancsak a XV. sz.-ban
valósággal hivatalból bélyegezték meg a P.-at és a zsidókat összeíró lista a «Gonosz
zsidók lajstroma» (l. o.) nevet viseli. Az pedig régi szokás volt, hogy a
kovásztalan kenyér ünnepén zaklatták a zsidókat (l. Háborgatás). A P. anyagi
megterhelése időnként annyira súlyosodott, hogy a rajuk rótt kötelezettségeknek
nem tudtak eleget tenni. V. László ezért 1454. keményen megdorgálta őket. Mikor
a városok zsidótartási joga (l. Zsidótartás) mindjobban megerősödött, Pozsony
is fennhatósága alá szorította a zsidókat, annál inkább, mert. már 1440—1450-ig
Erzsébettől megkapta a zsidóktól járó jövedelmeket, majd Hunyadytól még további
két esztendőre. A zsidók ilyen elajándékozását Pozsony úgy értelmezte, hogy
mivel a zsidók az ő tulajdonába tartoznak, minden adóssága a zsidókkal szemben
is érvényét veszti. 1453-ban V. László Bécsből Pozsonyba jött, hogy Hunyady
lemondása miatt a kormányt személyesen átvegye és ekkor a zsidókra vonatkozólag
két ellentétes rendeletet adott ki. Az egyikben, hogy Pozsony polgárait
királyhűségükért megjutalmazza, elengedte a zsidóknak járó kamatok megfizetését
és a város kérelmére a tőke fizetésére is két terminust adott. Ugyanekkor
azonban két budai zsidónak, mint a magyar zsidóság képviselőinek (l. Zsidó
népképviselők) kiadta IV. Béla szabadságlevelének (l. Béla zsidótörvénye)
megerősítését tartalmazó okiratot. Jellemző V. Lászlóra, hogy a jogfosztó
intézkedését febr. 6-án, a kiváltságlevelet pedig, vagy még ugyanezen a napon,
vagy a rákövetkezőn adta át. Mátyás király 1459. ünnepélyesen elismerte Pozsony
városának azt a jogát, hogy az ottani zsidókat fennhatósága alá vegye, ami az
1405-iki országgyűlés következménye volt, mivel az a magánjogi és büntető
eljárást a királyi városokra ruházta (l. Városok bírói hatásköre). Felemlítendő
az a rendelet, amelyet Mátyás 1475. bocsátott ki Pozsony fölterjesztésére. A
város lakóinak szigorúan meghagyja, hogy a P.-nál ingatlant senki el ne
zálogosítson, viszont a zsidóknak is megtiltotta, hogy keresztényektől
fekvőségeket vehessenek zálogba. Mátyás ezt az intézkedését azzal indokolja,
hogy mindég gondoskodni szokott a nép javáról és azt is hozzáfűzi, hogy
kereszténynek törvényes kötelessége elkerülni a zsidókkal való közlekedést,
mivel az ingatlanaiknak zsidókézre jutása nyilvános botrány a kereszténységre
nézve. Ezzel a rendelettel egyidejűleg Pozsony városát is felmentette azon kötelezettség
alól, hogy a zsidóknak nem pozsonyi polgárokkal szemben igazságot
szolgáltasson. II. Ulászló, amikor anyagi érdekei erre ösztönözték, nyers
erőszakkal bánt a P.-kal, 1491. többeket fogságba vettetett, mert a követelt
kölcsönt nem bocsáthatták a rendelkezésére (l. Ulászló kölcsönei). Mátyás óta
már a zsidó prefektura intézte a zsidóság ügyeit (l. Zsidó prefektura) és a
P.-tól követelt kölcsönök behajtása is a zsidó prefektus feladata volt. Ez a
prefektus Mendel Jakab (l. o.) a budai zavargások idején (l. Budai zavargások)
Pozsonyba menekült családjával együtt és bár a királytól védlevelet kapott (l.
Védlevél), még sem élhetett nyugalomban, mert már itt is elfajultak a
zsidóüldözések (l. Pozsonyi zsidóhajszák). Ez időben már a. P.-ra nézve kötelező
volt a zsidó öltözet viselete, ami sok bajt zúdított rájuk, mert az utcán soha
sem járhattak kellő biztonságban. Az országban a P-ra kényszerítettek legtovább a megbélyegző viseletet, még azután is,
hogy a II. Lajos 1520 körül országszerte felmentette a zsidókat zsidójelek
viselete (l. Zsidójel) alól. Pozsony makacsul ragaszkodott ehhez az
intézményhez, mindenféle zaklatásokkal kényszerítette a zsidókat a viseletükre,
míg végre a király szigorú rendelete vetett véget az önkényeskedésnek,
kimondván, hogy a zsidók a kincstárhoz tartoznak és azok a jogok, amelyekkel ők
rendelkeznek, csak a királyt illetik meg. Pontos adatok azonban arról nem
maradtak fenn, hogy Pozsony mikor engedelmeskedett a királyi rendeletnek. Ez
idők során az állandó elnyomatás keserveit élték át a P. és legjellemzőbb erre
a még II. Ulászló alatt történt megzsaroltatásuk, amely arra az elhatározásra
kényszerítette őket, hogy elköltözzenek Pozsonyból. Ez a szándékuk azonban
határozott ellenzésre talált a királynál, mert a királyi kincstár károsodását
jelentette volna, ha a zsidók ezentúl valamely főúrnak adóznak azon a birtokon,
amelyen megtelepednek. A zsidók tömeges elköltözését ellenezte maga a zsidó
község is, mert a hívek létszámának csökkenése megnehezítette azon adóknak a
fizetését, melyekért a község felelt. 1506 előtt kezdődött meg a P.
elköltözése, akik az erdélyi vajdának, Péter, szentgyörgyi és bazini grófnak
birtokain telepedtek meg. A király parancsára a gróf távozásra szólította fel a
zsidókat, akik így kénytelenek voltak visszaköltözni régebbi lakóhelyükre.
Ekkor még viszontagságosabb idők következtek rájuk, mert rosszabbul bántak
velük, mint azelőtt. Ulászló emiatt több ízben megintette a várost, majd 1511.
felszólította, hogy a zsidó prefektus megbízottjával kössön egyezséget. De
ennek sem volt meg a kellő eredménye. Ekkor a zsidók másodszor is elszánták
magukat az elköltözésre és a szepesi gróf fennhatósága alá akarták magukat
helyezni, ami komoly következményekkel járhatott, mert a szepesi gróffal ép
akkor volt baja a királynak, aki tudta, hogy ez a gróf nem adja ki úgy neki a
zsidókat, mint Péter szentgyörgyi és bazini gróf. A király ekkor levelet
íratott a kincstárnokával Pozsonynak és felfedte azokat a káros
következményeket, amelyek a kincstárt érik a zsidók elköltözésével. II. Lajos
uralkodása alatt is éppen elég sok kellemetlenség érte a P.-at és az anyagi
megterhelésükön kívül még gazdasági korlátok közé is szorították őket.
Megtiltották nekik, hogy posztóval, lovakkal és még egyéb «nekik tilos» árúval
kereskedjenek. Valószínű, hogy ez a rendelet kiterjedt az ország többi zsidóira
is. Mégis mindamellett, hogy Lajos uralkodása alatt nyomasztó és igazságtalan
kormányrendeletek sújtották a zsidóságot, ha tekintetbe vesszük Lajos szorult
és szegényes helyzetét, el kell ismerni, hogy nem élt soha olyan királyi
önkénnyel a zsidókkal szemben, mint Európa-szerte a többi uralkodók, vagy az ő
elődei, akik a kamaraszolgák pénzével és vagyonával szabadon rendelkeztek (l.
Kamaraszolgák). Ezidőtájt a P. bizonyos ideig vezérszerepet is játszottak az
ország zsidói között, mert ez a szerep időközönként Megoszlott a
székesfehérváriak, soproniak, pozsonyiak és legvégül a budaiak között. E
korszakban, a P. állandó létszáma 800-ra tehető, ez a szám azonban a mohácsi
vész idején az odamenekült zsidók számával együtt vagy háromezerre emelkedett.
A mohácsi vésszel egyébként egy teljes korszaka zárult le a zsidóságnak,
amelynek története az 1526-ot követő időkben egészen új alakot ölt. (L.
Pozsony). V. ö. Kohn S. A magyar zsidók története.
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3972 .cimszó a
lexikon 722 . s köv. oldalán.