13772.htm CIMSZO: Pap SZOCIKK: Pap (Kohén), az embert Isten előtt képviselő személy áldozat bemutatásában, engesztelésben és általában oltári szolgálatban. Izrael népében Lévi törzse volt erre kiszemelve, de a szorosabb papi teendőket ennek csak egyik ága, az Abaron (Áron főpap leszármazottjai) végezte; a másik ága, a levitáké, csak segédszolgálatot végzett. A Tóra szerint a pap hatáskörébe tartozik háború esetén a nép bátorítása, a kürtfúvás a tábor indulásakor, a nép megáldása, az egészségügyi felügyelet, a tanítás és bíráskodás. Mózes V. könyve szerint ez utóbbi tisztség az egész levita törzset illeti meg. Testi hibában szenvedő nem teljesíthetett papi szolgálatot, de az eltartásból nem zárta ki az illetőt ez a fogyatkozás. A papi méltóság védelmére elrendelte a Biblia, hogy halotthoz ne nyúljon, legközelebbi vérrokonainak kivételével, parázna nőt, sőt elváltat ne vegyen nőül (Ezékiel szerint özvegyet sem, kivéve papnak az özvegyét); szolgálat idején tartózkodjék a szeszes italtól s kéz- és lábmosás nélkül ne lépjen az oltár elé. A pap csak a Tórában előírt ruházatot viselhette. A papság vagy levita törzs nem kapott részt az ország felosztásánál, «Isten az ő osztályrésze»; jövedelmét a néptől beszedett adományok és áldozati részek biztosították; övé volt a gabona, az olaj, a bor első hozama, az állatok első fajzása és a levita tized tizede. A papok külön városokban laktak Jeruzsálem közelében (48 levita város) A papok és leviták közötti válaszvonal a Biblia történeti könyveiben elmosódik és a papi tisztség nem mindig áronida kezében volt (Bír. 17. 5. 12; 18. 19), sőt áldozatot is mutattak be laikusok is (Bír. 6.18). Josephus számos esetet hoz fel, mikor Heródes király önkényüleg tett le főpapot és nevezett ki mást, csakúgy mint annak előtte Antiochus Epiphanes. Az Áharon családjabeli papságnak kizárólagos uralma és tekintélye Salamon központi, birodalmi Templomának felállításával kapcsolatos; de magában e családban is egyik ágról a másik ágra szállt át a főpapság (Kir. I. 2: Ebjathárról Cádókra). A babilóniai fogságból való visszatérés után 24 osztályba volt besorozva a 4289 pap és az osztályok hetenként felváltva végezték az oltári szolgálatot. De már ekkor észlelhető a zsidó demokratikus gondolatnak: az egyetemes papság intézményének részben való megvalósulása, amennyiben a nép is ilyen 24 osztályba volt sorozva, mindegyik egy mámod által képviseltette magát a mindennapi áldozásnál. A papság önérzetére a következő jellemző esetet írja meg a Midrás: Amikor az első Templom elpusztult, növendék papsága a templomkulccsal kezében felszállt az égő templom tetejére és ezt kiáltotta az ég felé: «ha nem lehetünk a Te sáfáraid, itt a kulcs». A kulcsot azután a magasba dobták, mire egy mennybéli kéz utána nyúlt és felkapta, ők pedig a lángokba vetették magukat (Táánit 29). A második Templom pusztulásával megszűnt az áldozati istentisztelet és így a papság jelentősége is. Mindamellett a zsidó nemzeti kegyelet nem tagadta meg tiszteletét ez osztály iránt, hanem meghagyott neki oly kiváltságokat és vele járó korlátozásokat, melyeket ezentúl is lehetett gyakorolni. Így fönnmaradt a halotthoz való közeledés, az elvált asszony nőül vételének tilalma, az áldásosztás kiváltsága és a jogelsőbbség a Tórához való felhívatásra (Kohén). A leviták segédszolgálatának fönnmaradását is biztosította azzal, hogy a kóhéni áldást osztók kézmosásában segédkeznek. Tórához való felhívásnál lévié a második tisztség. A kohanita- és levita-származás ellenőrzése manapság csak « nyilvánosság köztudatára van bízva. A második Templom fennállása idejében a pap nejének kifogástalan leszármazását a családfák vezetése biztosította. A sírköveken áldást osztó két kéz jelöli kóhénnek, kancsó pedig a levitának sír helyét. V. ö. Ludwig Aug. Franki után Arany János: «Az utolsó főpap». L. Főpap. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3772 .cimszó a lexikon 680 . s köv. oldalán.