13730.htm CIMSZO: Orvostudomány SZOCIKK: "Előbb bebizonyíthatóan a zsidók voltak a mohamedánok
tanítói az orvostudományban s vezető szerepüket később is megtartották. Tudjuk,
hogy számos kalifa háziorvosa zsidó volt; így Messer Jawait 883-ban a bassorai
kalifa orvosa volt és szír nyelvből régebbi orvosi munkákat lefordított arabra,
míg Isaac b. Amram önálló művet írt a mérgezésről és a mérgek hatásáról a VIII.
sz.-ban. A Hárun-al Rásidtól alapított bagdadi egyetemen Josua ben Nun (800
körül) volt az orvostudományok tanára. Egészen a XIV. sz.-ig megőrizték a zsidó
orvosok az iszlám országaiban vezető szerepüket a Keleten. A zsidó orvosok
Alexandria, Kairó, Kairaan és Bagdad orvosi iskoláiból kerültek ki. Egyik
hírneves zsidó orvosnak, Israelinek (IX. sz.) kitűnő orvostudományi könyvét
latinra is lefordította már a XI. sz.-ban egy szerzetes a saját neve alatt, de
1515. Leydenben Opera Omnia Isaaci Judaei c. újból megjelent. A rendkívüli
nagyszámú hírneves arab-zsidó orvos közül kiválik Maimonides, Szaladin szultán
udvari orvosa, akinek fia, unokája és dédunokája is jeles orvosok voltak, ő
maga orvosi iskolát alapított s tanítványai elárasztották az egész Keletet. Még
jelentékenyebb szerepük volt a zsidó orvosoknak a nyugati kalifátus területén.
Chaszdai ibn Saprut (X. sz.) udvari orvosból lett nagy vezír Cordovában és Juda
ha-Levi is jeles orvos volt, úgyszintén Ábrahám ibn Ezra, a nagy exegéta. Zsidó
orvosa volt III. Ferdinánd aragoniai, XI. Alfons kasztiliai és II. Jüan
aragoniai királyoknak; ez utóbbinak szemészorvosa Ábrahám de Lerida volt. Az
arabok kiűzésével az intolerancia is növekedett s a salamancai zsinati
határozat nyomán 1412. II. Jüan kasztiliai király eltiltja a zsidókat az orvosi
gyakorlattól. Portugáliában I. Ferdinánd, I. és II. Joao uralkodóknak voltak
zsidó udvari orvosaik. Nagyobb hírre tett szert már a középkor első felében a
salernói orvosegyetem. Kiváló zsidó orvosok fejlesztették naggyá ezt az
évszázadokon át virágzó orvosegyetemet, amely a IX. sz.-tól kezdve az volt a
Nyugaton, ami Bagdad a Keleten. Görög, héber és arab nyelven tanítottak itt és
rendszeresen boncoltak. Az intézetben, megalapítása óta zsidó orvostanárok
működtek s neveik sorrendjét is pontosan tudjuk. Híres volt köztük (Copho, a
Compendium Salernitanum, az első orvosi enciklopédia szerzője. Egy másik,
Faragot (1250 körül), Anjou Károly király udvari orvosa volt. Innen kerültek ki
még Isaac, VIII. Bonifácius pápa, Angelus Manuele pedig IX. Bonifáciusnak
udvari orvosa. II. Anjou Károlynak is zsidó orvosa volt. Hasonlóan híresek
voltak a dél-franciaországi Narbonne és Montpellier zsidó orvosi főiskolái. Az
exegétika mellett évszázadokon át itt művelték leginkább az orvostudományokat a
XI. sz. elejétől fogva. Montpellierbon az egyetem orvosi fakultásának dékánja a
XI. sz.-ban Jaakov Ha-kóton volt, a marseillesi Abba Mari pedig II. Frigyes
császárnak volt udvari orvosa Nápolyban. Az Ibn Tibbon család, amely csupa
kiváló hebraistából és exegétából állott, orvostudománnyal is foglalkozott.
Egyikük, Machir ibn Tibbon, akit Profatius Judaeusnak hívtak a keresztények,