13587.htm       CIMSZO:        Nemi tisztaság                         SZOCIKK:     "megfenyegetik, a legsúlyosabb és legelrettentőbb büntetésül az asszonyok fogságba hurcolását tárják a zsidók szeme elé (Jesája 13. 16; Zecharja 14. 2; Ámosz 7. 17). A Példabeszédek és Szirach Könyveiben a N. szintén fontos helyet foglal el (Példab. 5. 3—83, 6. 24-33, 7. 5-27, 9.13—18, 31. 3; Ecclesiasticus 9. 3-9, 19. 2, 23. 22-26, 42. 11, 18. 30). A rabbinikus irodalom felfogása hasonló ehhez egész a jelenkorig. A korai házasságot is éppen azért engedélyezték a rabbik, mert jelentékenyen védelmezte az egész nép N.-át. Életének tizennyolcadik éve házasságra kötelezte a férfit. A korai házasságkötés a gettók fennállása idején is dívott s a N.-ról a Sulchan Áruch is gondoskodott (Eben ha-Ezer 21, 25) Maimonidesz az egész nemi érintkezést természeti szükségességnek tartja, de nem végcélnak: «Az intézkedések célja a sexuális érintkezés csökkentése, a kéjvágy lehetőleges kikapcsolása és annak a tanítása, hogy ez az élvezet nem zárja magába a végcélt». (More Nebuchim 3. 35). Más helyen pedig a szív szűziességét ajánlja. Az ethikusok közül, akik a N.-ra vonatkozóan zsidó gondolkodásmódot tükröztetnek vissza, főképp Száadja gáon (X. sz.) és Bachja ibn Pakuda fontosak; előbbi az Emunoth ve-Deót c. etikai traktatusban, melyben a N.-ról, érintkezésről és vágyról elmélkedik. A vágyról írja: «A férfinak nem szabad, hogy más iránt legyen vágya, mint felesége iránt, akit szeretni kell s aki őt szereti». Ugyancsak Száadja a nemi érintkezést csupán az utódok létrehozása miatt tartja szükségesnek. Bachja a Szív kötelességei (l. Ethika) szerzője a rosszindulatú vágyak legyőzéséről és a N. szükségességéről szól. A vágyaitól szabadulni nem tudó embert rabszolgának tartja, akit szenvedélyei uralnak. «Az ilyen ember csak érzéki vágyainak kielégítésére gondol s csupán az állati gyönyörökre van tekintettel.» Nachmanidesz a nőktől való lehetőleges tartózkodást ajánlja, míg R. Eleazar b. Juda Worms, a Széfer Rokéach etnikai mű szerzője ezt tanította: «Ne hagyd az idegen istenséget, az érzéki vágyat uralkodni magad felett; úgy cselekedj, hogy ne kelljen pirulnod magad előtt; ne ügyelj a vágy követeléseire; ne kövess el bűnt, mondván, majd később megbánom». (V. ö. Ethika irodalmát, továbbá: Dávid Philipson (Jew. Enc. 1904); Schechter, «Studies in Judaism» (1896); J. Abraham «Jewis Life in the Middle Ages» (1902).           s. R."                           Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3587 .cimszó a lexikon 649 . oldalán van.