13508.htm CIMSZO: Nagykanizsa SZOCIKK: Nagykanizsa,
rend. tan. város 30,416 lak. A zsidó (kongresszusi) hitközség, amelynek
alapítási ideje 1700. évre tehető, most 3663 lelket számlál (az 1920. megejtett
népszámlálás adatai szerint) 880 adófizetővel. Az 1910. megejtett népszámlálás
4278 zsidót tüntet fel, a csökkenést a háború és az utána való elköltözések
idézték elő. Foglalkozásuk szerint ma így oszlanak meg a hitközség tagjai: 13
nagykereskedő, 358 kereskedő, 16 nagyiparos, 195 iparos, 19 gazdálkodó, 26
ügyvéd, 23 orvos, 4 mérnök, 100 magántisztviselő, 12 köztisztviselő, 6
vállalkozó, 81 magánzó, 13 tanító és tanár, a többi egyéb foglalkozási ágakban.
80 közadakozásból él. Az utolsó év költségvetése 111,273 P., amiből. 2,961 P-t
a hitéletre és jótékonyságra, 40,477 P-t iskolákra, 3400 P-t szociális célokra
fordítanak., Céltudatos alkotó
munka jellemzi a hitközséget. A specifikusan zsidó tudományok ápolásában és
terjesztésében ugyan nem versenyezhet a Dunántúl sok híres és nála sokkalta
kisebb ősrégi hitközségével, de ama hitközségek közé számítható, amelyek
legkorábban kapcsolódtak be az egyetemes kultúrába és forrtak össze a
magyarsággal. Sok tagja sikeresen vett részt az ország közgazdasági életének
kiépítésében, távoli országokkal tartott fenn gazdasági kapcsolatot és többen
úttörő munkát végeztek az iparfejlesztés terén, mikor a nagyipar még csak
bontakozni kezdett Magyarországon. Weiser I. C. 1842. gépgyárat és
vasfémöntődét alapított, mely 6 tisztviselőt, 80 munkást foglalkoztat. 1863-ban
Stern I. Mór téglagyárat (4 tisztviselő, 60 munkás), 1893. Hirschl és Bachrach
megalapítja a Mercur vasművek r.-t.-ot (6 tisztviselő, 150 munkás), Frank és
társa 1901. kefegyárat, Pollák és társai 1923. kötőszövőgyárat (4 tisztviselő,
60 munkás), Schwarz Ottó és Hoffmann Bernát 1924. kötőszövőgyárat (3
tisztviselő, 90 munkás). Az őstermelés korszerű fejlesztésére is történtek itt
sikeres kísérletek. Ujnépi Elek Géza újnépi uradalmában (1400 kat. hold) és
Breuer Vilmos bánok szentgyörgyi birtokán és bérletén (700 hold tulajdon, 600 hold bérlet) rendezett
be kitűnően bevált mintagazdaságot. A zsidóságban gyökerező műveltségszeretet
hatotta át minden időben a hitközséget, amely minden megmutatkozó tehetséget
kifejlődésre buzdított és minden tudományos törekvést támogatott. Ebből a
szellemből bontakozik ki Horschetzky Mór hírneves orvos (Josephus Flavius
fordítója és megmagyarázója, megh. 1859.), Schnitzler János (Schnitzler Arthúr
atyja) bécsi orvosprofesszor és Löwy József héber író és költő (megh. 1882. l. o.) nagy
tehetsége. Világszerte elismert tudományos működésükhöz itt nyertek ösztönzést
és messzemenő támogatást Löw Lipót, később szegedi főrabbi (l. o.) és Fassl
Hirsch B. (l. o.), akinek művei: Das Mosaisch-rabbinische Civilrecht 2
kötetben. A Magyar Tud. Akadémia támogatásával 1852—54.; Die zehn Gebote des
Bundes 1854.; Tugend u. Bechislehre 1862.; Das Mosaisch-rabbinische Strafgesetz
1870. itt jelentek meg. E művek megjelenése idején már hosszú kulturális múltra
tekinthetett vissza a hitközség. Alapítóinak neve elveszett és csak a XVIII.
sz. végén élt és a XIX. sz. első negyedében meghalt elöljáróit ismerjük:
Lakenbacher Mózest (megh. 1814.), Lakenbacher Izraelt (megh. 1815.), Löwenstein
Izraelt (megh. 1824.), továbbá Benzion Fülöpöt, Blau Rubent és Jemnitz
Albertet. Tudják, hogy mikor alkotta meg első alapszabályait, de ez csak a
végleges szervezés idejére irányadó és nem az első megalakulásra is. Az 1787.
hercegesített Batthyány Lajos gróf, a zsidóság Kegyura 1786 okt. 20. « Előírás
a zsidó hitközségben való jó rend fenntartásáról» címmel a hitközségnek
alapszabályokat ad. Ez az «előírás» tekinthető az első alapszabályoknak és
ennek a fundamentumán építette ki későbben keletkezett, úgyszintén már régóta
működő intézményeit. Mint minden zsidó hitközségben, itt is legelsőben a Chevra
Kadisát alakították meg, valószínűleg 1700 körül. Működésének első
korszakáról nem maradt fenn semmiféle írott dokumentum. Az első (halottak
nyilvántartása) 1772-ből, a második 1784-ből származik, mikor a hitközség
Batthyány herceg uradalmából új temetőtelket vásárolt. Az adásvevési
szerződésben már megemlíti Batthány Lajos gróf, hogy a «Communitas judaeorum»
azért vásárolja a telket «Quia judaeorum coemeterium jam plenum esset», ami a
hitközség régi fennállása mellett bizonyít; mert 1784. még nem telhetett volna
meg a temető, ha már jóval ezelőtt nem lett volna ott zsidó hitközség.
Történelmének szempontjából az 1786 -ik esztendő mindenesetre a
legnevezetesebb, nemcsak azért, mert szervezett hitélete alapszabályainak
megalkotásával akkor kezdődött, de azért is, mert akkor nyitotta meg az
úgynevezett nemzeti iskolát, amely 1809-ig működött. Jellemző, hogy az
iskolanyitás jó húsz évvel előzte meg a templomépítést. De ez még nem jelenti
azt, hogy a hitélet a kultúrával szemben hátrányba került. A hitközség vallásos
iránya Torai Chajim Henrik (1776—92), Szántó Mayer (1831-ig működött) és Lőwy
S. Izsák (1832—40) rabbik alatt már konzervatív volt. 1820-ban hozott határozat
szerint kizárták a hitközségből azt, ki nem rituális (nészech) bort vásárol.
1829-ben bevezették a templomba Sulzer szerzeményeit s férfikórust szerveztek.
A hitközség történetében döntő jelentőségű Löw Lipót rövid működése, aki
küzdelmek árán megvalósította reformtörekvéseit. Működése a templom, az iskola,
a magyarosodás és a társadalmi élet terén egyaránt jelentős. 1845-ben sémini
aceresz ünnepén szólal meg először magyar-zsidó templomban orgona, melyet
Strasser L. D. ajándékozott. A hitszónoklat nyelve magyar. Utódja Faszel B.
Hirsch folytatja Löw Lipót liberális irányát s a kol nidrót eltörli. Kiváló
szónok, buzgó lelki pásztor. Neumann Ede követi a rabbiszéken (1883—1918), aki
Geiger Ábrahám istentiszteleti újításait s imakönyvét vezeti be. 1919 óta
Winkler Ernő főrabbi működése alatt a hitközség vallási élete újból konzervatív
irányban fejlődik a vallásos szellem s a hitoktatás erősödésével. A felekezeti
emberbaráti intézmények s a szegényügy felkarolása is az újabb fejlődés
eredményei. Még ma is fennálló nagytemploma építését a hitközség Batthyány
Fülöp gróf támogatásával 1817.kezdi meg és azt 1821. be is fejezi. 1830 körül
zsidó kórházat létesít, 1832. magyar nyelvű oktatásra berendezett elemi
iskolát. A szabadságharcot megelőző évtized nem mutat fel észrevehetőbb
haladást. Az ország gondja köti le a hitközséget is és a nagy feszültségben
inkább csak filantropikus szervezkedésre telik a lelkesedés. Ez 1848. egészen
az ország szolgálatába szegődik. A szabadságharcban kifejtett hazafias
tevékenysége miatt hadisarcot vetettek ki a hitközségre és 1851. fel is
oszlatták. De néhány évvel ezután újból hozzáfoghatott vallási és kulturális
életének kiépítéséhez. 1866-ban megépíti saját költségén a kistemplomot, 1857. a kétosztályú
kereskedelmi iskolát, 1886.
a polgári és 1891. a felső kereskedelmi iskolát. Eleven
mozgalmakban élte ki magát hitéleti és szociális érdeklődése is, amely egyre fokozódó áldozatkészséggel
teremtette meg a Chevra Szandekoosz, Tomech évi veros, Bikur Chólim, Machzikó
ev-joním, Nér Tomid egyesületeket, a Talmud Tórát, Nőegyletet (1843.) és
Leányegyletet (1927.). Minthogy a hitközség egyre szélesebb területekre
terjesztette ki filantropikus gondoskodását, ez intézmények nagy része az idők
során megszűnt, de a Chevra Kadisa, a Nőegylet és a Leányegylet még ma is
működik. Ugyancsak virágzik és terjeszti a kultúrát az elemi és a felső
kereskedelmi iskola is. Említést érdemel a hitközség levéltára, amely muzeális
értékű okmányokat és emlékeket őriz, közöttük a Chevra Kadisának miniatűrökkel,
aquarellekkel díszített törzskönyvét, amely a Szent Egylet szertartási kódexét
is magában foglalja. Saját múltjának megbecsülésére és vezetőinek történelmi
érzékére vall, hogy megíratta tanintézeteinek és (1928.) százéves templomának
történetét. Most pedig a hitközség monográfiáját írja meg Villányi Henrik, a
felső kereskedelmi iskola igazgatója a hitközség megbízásából. Ez ismertetni
fogja történetének legheroikusabb állomását is, a világháborúban hozott
véráldozatának kimutatását. 549 tagja vett részt a harcokban és 76 hősi halált
halt. A hadbavonultak családjainak támogatására segélyalapot létesített a
hitközség, amely a IX. községkerülethez tartozik, és mint anyakönyvi központ
magába foglalja Bakónak, Balatonmagyaród, Bánfa, Eszteregnye, Fülöpmajor,
Tűzvölgy, Gelse, Homokkomárom, Kiskomárom, Komárváros, Letenye, Molnári, Poha,
Rigács, Sárosszeg, Somár, Kecse, Tótszentmárton, Tótszerdahely, Zalamerenye
községeket. A hitközség és a kerület élén ez idő szerint a következők állnak:
Winkler Ernő főrabbi, Bród Tivadar ügyvéd elnök, Rosenfeld József kereskedő
helyettes elnök, Ötvös Emil nyug. államf. főigazgató, a szertartási ügyosztály
elnöke, Ollop Mór ügyvéd, az alapítványi ügyosztály elnöke, Hirschler Sándor
vezérigazgató, kincstári tanácsos, a jótékonysági ügyosztály elnöke, Fried Ödön
ügyvéd, a jogügyi osztály elnöke, továbbá Ádám Róbert nagykereskedő, Breuer
Izidor földbirtokos, Deutsch Bódog igazgató, Frank Manó nagykereskedő, Goda
Lipót v. tiszti főorvos, Grünfeld Miksa téglagyáros, Halpten Jenő ügyvéd, Kahán
Imre ny. ezredes orvos, Kardos József terménykereskedő, Kertész Lipót városi
állatorvos, Kleinfeld Ignác takarékpénztári igazgató, Lichtenstein Mór bérlő,
Pollák Ernő kékfestő, Pollák József kereskedő, Pruger Ferenc nagyvágó, Rapoch
Aladár ügyvéd, Rosenberg Oszkár takarékpénztári igazgató, Rothschild Jakab
ügyvéd, Rothschild Zsigmond, csapi Sommer Ignác, Scherz Richárd. Schwartz Ignác
magánzók, Strém Tivadar kereskedő, Székely Nándor főmérnök, Weisz Lajos ügyvéd,
Abramovits Márk főkántor, Fábián Miksa titkár. A Chevra Kadisa elnöke Weisz
Lajos, a Nőegyleté Stromfeld Józsefné és a Leányegyleté Rothschild Béláné. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3508
.cimszó a lexikon 628 . s köv. oldalán.