13467.htm CIMSZO: Munkatilalom SZOCIKK: gondolatát.
Két ízben rendelkezik a Tóra a kötelező munkaszünetről: Ex. 20, 8—11 és Deut.
5. 12—15, mindkét helyen a dekalógusban. A parancsolat mindkét helyen egyezik,
csak a megindokolása más-más a kétféle szövegben. Az Ex. parancsa azzal
indokolja meg a szombaton kötelező munkaszünetet, mert Isten is hat napon át dolgozott a világ megteremtésén és a hetediken megpihent.
A Deut. szövege már a M. szociálpolitikai célját hangsúlyozza ki. A zsidó
felfogásban mindazonáltal az Ex. szelleme
gyökeresedett meg és a Deut.-ban kiélezett szociális hasznosság jelentősége az
isteni példa ténye mellett lassan-lassan elhomályosult. A fizikai célszerűségből
az eszmei kényszerűség bontakozott ki és ma már ez dominál. A zsidónak nem
pihenést, de szentségbe való elmerülést jelent a szombati munkaszünet. A munka
pihentetésével a szombatot szenteli meg, amelyet Isten legistenibb gondolatának
tart, annyira, hogy természetesnek veszi azt az ősrégi elképzelést, hogy a
szombat kedvéért teremtette Isten a világot. A szombat a «menyasszony», a
«királyné», akinek hódolni kell, és aki huszonnégy óráig tartó királyi
függetlenséggel és gondtalansággal fizeti meg a hódolást. Aki megszegi a
szombatot, az Isten felségét sérti meg és ezt a bűnt halállal büntették. Az
ünnepnapokra vonatkozó M. alapelveiben egyezik a szombati munkaszüneteléssel,
de a korlátozás itt kevésbé szigorú, csak a Jomkippur tartja a rangot a szombattal,
bárha a büntető szankciói el is térnek a szombatra érvényes szankcióktól. Maga
a Szentírás csak általánosságban rendeli el a szombat megszentelését és nem
sorolja fel részletesen a tilalom alá eső munkafajtákat. Mégis bizonyos, hogy a
munkaszünet rendszere már Mózes korában az emberi erőkifejtés nagyon széles
területére terjedhetett ki és nem sok különbséget tettek már akkor sem a munka
különböző válfajai között. Ez magából a Szentírásból állapítható meg, amely
különböző helyeken különböző munkáról tesz említést a tilalommal és
megszegésével kapcsolatosan. Így Ex. 16, 22 megemlíti a szombati mannaszedést,
Ex. 16,