13466.htm CIMSZO: Munkatilalom SZOCIKK: Munkatilalom. A
szombati és ünnepnapi munkaszünetet a Szentírás intézményesítette, bár
feltehető, hogy a zsidóság legősibb berendezkedései közé tartozik és már a
Bibliát megelőző korszakokban is ismerték a rendszeres munkaszünetet az
óhéberek, de akkor még csak a primitív kultusszal való vonatkozásban, talán
korán érett szociális érzéseik hatása alatt is. Szentséggé és a zsidó élet
fundamentális alkatelemévé a Szentírás emelte a szombati és ünnepnapi pihenést
(l. Szombat). Az általános kultúrfejlődés csak három és félezer év után érte
utói a Biblia gondolatát. Két
ízben rendelkezik a Tóra a kötelező munkaszünetről: Ex. 20, 8—11 és Deut. 5.
12—15, mindkét helyen a dekalógusban. A parancsolat mindkét helyen egyezik,
csak a megindokolása más-más a kétféle szövegben. Az Ex. parancsa azzal
indokolja meg a szombaton kötelező munkaszünetet, mert Isten is hat napon át
dolgozott a világ megteremtésén és a hetediken megpihent. A Deut. szövege már a
M. szociálpolitikai célját hangsúlyozza ki. A zsidó felfogásban mindazonáltal
az Ex. szelleme gyökeresedett meg és a Deut.-ban kiélezett szociális hasznosság
jelentősége az isteni példa ténye mellett lassan-lassan elhomályosult. A
fizikai célszerűségből az eszmei kényszerűség bontakozott ki és ma már ez
dominál. A zsidónak nem pihenést, de szentségbe való elmerülést jelent a
szombati munkaszünet. A munka pihentetésével a szombatot szenteli meg, amelyet
Isten legistenibb gondolatának tart, annyira, hogy természetesnek veszi azt az
ősrégi elképzelést, hogy a szombat kedvéért teremtette Isten a világot. A
szombat a «menyasszony», a «királyné», akinek hódolni kell, és aki huszonnégy
óráig tartó királyi függetlenséggel és gondtalansággal fizeti meg a hódolást.
Aki megszegi a szombatot, az Isten felségét sérti meg és ezt a bűnt halállal
büntették. Az ünnepnapokra vonatkozó M. alapelveiben egyezik a szombati
munkaszüneteléssel, de a korlátozás itt kevésbé szigorú, csak a Jomkippur
tartja a rangot a szombattal, bárha a büntető szankciói el is térnek a
szombatra érvényes szankcióktól. Maga a Szentírás csak általánosságban rendeli
el a szombat megszentelését és nem sorolja fel részletesen a tilalom alá eső
munkafajtákat. Mégis bizonyos, hogy a munkaszünet rendszere már Mózes korában
az emberi erőkifejtés nagyon széles területére terjedhetett ki és nem sok
különbséget tettek már akkor sem a munka különböző válfajai között. Ez magából
a Szentírásból állapítható meg, amely különböző helyeken különböző munkáról
tesz említést a tilalommal és megszegésével kapcsolatosan. Így Ex. 16, 22
megemlíti a szombati mannaszedést, Ex. 16, 29 a, lakóhelyről való távozást és Num. 15, 32 a faszedést. A szombati
munkaszünet teljes rendszerét a Talmud építette ki, de még ezt is tovább
fejlesztették a későbbi korok kodifikátorai, hol szigorító tendenciával, hol
pedig azért, hogy enyhítsenek, ha az ember egészsége és életbiztonsága
enyhítést követelt. A Talmud két kategóriába osztja a M. szempontjából az
emberi dologtevést. Az első kategóriába tartoznak a főmunkák (av melóchó),
ilyent harminckilencet sorol fel. A második kategóriába pedig azok a munkálatok
esnek, amelyek az av melóchóval összefüggő, vagy abból eredő kisegítő munkának
tekinthetők. Av melóchó alatt azokat a munkálatokat érti a Talmud, amelyek vagy
a Szentély megépítésénél, vagy a szentély istentiszteleti szolgálatainál
szerepeltek, közvetve, vagy közvetlenül. A szántás pl. főmunkának számít, mert
lisztáldozatot is hoztak a Szentélyben és liszt csak a szántás eredményeképpen
nyerhető. Hogy a gyakorlati élettel összefüggő M. rendszerét miért éppen a
gyakorlati élettől független templomépítésből fejlesztette
ki a Talmud, arra nincsen biztos támaszpontja a kritikának, hacsak arra nem
gondolunk, hogy a szombat szentségének isteni eredetét és nagy fontosságát
akarta dokumentálni a M.-nak a Szentélyhez való viszonyításával. A legfontosabb
tilalmak a következők: Nem szabad szombaton és ünnepnapokon tüzet gyújtani.
Sütni, főzni, friss ételeket és tüzet éleszteni nem szabad. A péntekről maradt
tűz csak a kész ételek fölmelegítésére és világításra használható fel. (Ezt a
tilalmat enyhítették az idők során, úgy hogy ételt melegíteni manapság már
aznap gyújtott tűz mellett is lehet, ha a tüzet parancs nélkül nemzsidó rakta.)
Szombaton nem szabad szivarozni, pipázni sem (de szabad ünnepnapon, ha a
szivart, vagy pipát már a meglevő tűzön gyújthatják meg). Tilalom alá esik a
kocsikázás, lovaglás, írás, kereskedés és minden ipari és mezőgazdasági munka
is. Terhet cipelni, még könnyűt is tilos. Ugyancsak tilalmas az élvezeten
túlmenő hosszabb gyalogolás is és a szombaton megengedhető sétául kétezer
lépést állapítottak meg, vagyis kétezer lépés távolságot attól a helytől, ahol
a szombat beköszöntésekor tartózkodik az ember. Minthogy kétezer lépés
terjedelmesebb községekben nem túl nagy távolság, ezt a tilalmat is
enyhítették, még pedig úgy, hogy olyan helységekben, amelyek körül eruvot
(szombatzsinór. l. o.) húztak, a gyalogolás tilalmát felfüggesztették, nyilván
annak az elgondolásnak az alapján, hogy a körülkerítés az egész helységet
egyetlen udvarrá szélesíti ki. Kétségtelen, hogy a szombat szentül tartása a
zsidó nép legjellegzetesebb vonásává vált és nagy mértékben biztosította a
zsidó vallás konzerválását. Az utolsó évtizedekben a gazdasági viszonyok
nyomása alatt a szombattartás régi szigorúsága erősen megcsökkent, de már a
modern hitközségek is annyira érzik ártalmait a hitéletben, hogy sokfelé
mozgalmat indítottak az ősi szombathoz való visszatérés érdekében. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3466
.cimszó a lexikon 621 . s köv. oldalán.