13459.htm CIMSZO: Munkács SZOCIKK: Munkács (Mukacevo, Cs.-Szl.), rend. tan
Bereg vm., 17.275 lak. A konzervativizmusáról és hithűségéről világszerte híres
(orthodox) hitközség a XVIII. sz. legelején alakult meg. A hitközség
történetének kútfői említést tesznek ugyan egyetlen zsidóról, aki a XVII.
sz.-ban itt élt M.-on, de ennek a neve nem maradt fenn. 1741-ben már 80 zsidó
család lakott a városban, amelyek már rendes községi életet éltek, amit eléggé
bizonyít az ugyanezen évben épített első zsinagóga. A zsidók letelepedését
M.-on az ottani uradalom feje Schönborn-Buchheim gróf segítette hathatósan elő.
1774-ben az uradalom megengedte a zsidóknak, hogy házakat építsenek s ugyanez
évben már 3 zsidó ház épült. 1778-ban létesült az első Bész hamidras imaház.
Ezután gyors tempóban fejlődött a bitközség, aminek eredményeképpen
1876.felépült a hitközség szegényháza és kórháza. 1787-ben a hatóságok Meisels
Benjámin hitközségi elnököt, Friedmann Jakab és Blájer Sámuel községi tagokat
bízzák meg a türelmi adó kivetésével. A hitközség tekintélyének növekedésére
jellemző, hogy 1794. a
hitközség vezető tagjait bevonják a városi ügyek intézésébe. 1815-ben már 165
zsidó család él M.-on, amelyek többnyire kereskedelemmel foglalkoznak s
meglehetősen jómódúak, mert 1822. közülük 67 nek saját háza van, és 24-en
boltbirtokosok. 1826-ban a hitközség tagjainak száma 178. 1827 máj. 29. kapja
meg a hitközség a főszolgabírótól és a városi bírótól az engedélyt a szombati
határpóznák felállitására. Az 1830-iki összeírás szerint 202 zsidó család élt
M.-on. 1832-ben kibővítik a zsinagógát, mely akkor épült, mikor a hitközségnek
csak 80 tagja volt. 1823-ban 222, 1840. 291, 1842. 301 zsidó család lakik
M.-on. A szabadságharc kezdetén 247 zsidó egyént írtak össze és vettek fel a
nemzetőrségbe. A zsinagógában a hitközség alakulásától kezdve 1882-ig askenáz
rítus szerint imádkoztak, amikor is az akkori főrabbi Grün Ezriel
kezdeményezésére a szefárd rítust honosították meg. 1851 óta vezetik
rendszeresen a hitközség anyakönyveit. 1868-ban a kongresszuson a beregmegyei
zsidóságot Schreiber Joachim M.-i, később budapesti főrabbi képviselte, aki a
kongresszuson a hithű irányzatnak legbuzgóbb harcosa volt. A hitközség azután
számban és tekintélyben gyorsan növekedett s amiiként már a XVIII. sz.-ban is a
legerősebb vára volt a Tórának és a hithűségnek, ugyanúgy az maradt századokon
át egészen a napjainkig. Abban, hogy a
hitközség a zsidóság évezredes hagyományait csorbítatlanul a maguk eredeti
tisztaságában őrizte meg, kétségtelenül nagy része van kiváló rabbijainak, akik
céltudatos, buzgó munkával fejlesztették hithű irányban a hitközséget. A hitközség
első rabbija Reb Leibis volt, akiről csak annyit tudunk, hogy 1789. halt meg.
Utóda Gottesmann Ábrahám, aki 1815. bekövetkezett haláláig működött M.-on;
Ezután Askenázi Avigdor került a rabbiszékbe, majd Spira Cevi Elimelech
világhírű tudós, több jeles munka szerzője, aki M.-on csak rövid ideig,
1825-28-ig működött. Utódai: Grün Ezriel (1830-40); Horovitz Pisti (1841-61);
Schreiber Joachim (1868-80) innen Budapestre került az orth. hitközség
rabbijának, több responsumot és halachikus munkát írt. 1882-93-ig Spira Salamon
volt a hitközség főrabbija, aki szentéletű tudós hírében állott. Utóda fia
Spira Hers volt, ki 1893-1913. működött, őt fia, a jelenlegi főrabbi Spira
Lázár (l. o.) követte, aki 1913 óta áll a hitközség élén. A főrabbik mellett a
kiváló rabbiülnökök és alrabbik egész sora működött a hitközségben, akiknek
nagy részéből később más hitközségek vezető főrabbija lett. A legnevezetesebbek
közülük: Káhán Juda később nagyszőllősi, majd máramarosszigeti főrabbi, több
talmudi munka szerzője, Ösztreicher József, aki a Chaszam Szófer egyik
legkiválóbb tanítványa volt, Kallus Mesulom Dév, aki éleselméjűségéről volt
híres. Herskovits Ábrahám, Weisz Jicchok Eisik, Salzer Dávid, Kahán Sámuel és
Grünfeld Simon (jelenleg büdszentmihályi főrabbi), akik valamennyien híres
tudósok és nevezetes talmudikus munkák szerzői, végül Schlüssel Dávid, Spitzer
Mózes, Salzer Mayer Wolf és Weisz Emmanuel a jelenlegi alrabbik, akik mind
jámborságukkal kiváló, jeles tudósok. A hitközségnek több temploma van. A régi,
első zsinagóga a múlt század 90-es éveiben már teljesen használhatatlanná vált,
miért is 1895. majd 1903. két új nagy templomot építtetett a hitközség saját
erejéből. A két főtemplom mellett a kisebb imaházak egész sora áll a hívek
rendelkezésére, amelyek vagy egyes emberek, vagy egyletek áldozatkészségéből
épültek. Ezek: a Horovicz, Fuchs, Kroó, Farbenblum és Spira-féle imaházak,
továbbá a Sevesz Áchim, a Chevra Tenach, a Temime Dórech, a Jesiosz Jiszroel,
az Éc Chajim, a Dorsó Jiszroel Vachajim és a Somré Tefilo egyletek imaházai. A
vallásos élet elmélyítésére szolgálnak a hitközség talmudiskolái. Ezek között
első helyen áll a nyilvánossági joggal felruházott rabbiiskola, a jesiva, mely
1921. alakult és Spira Lázár főrabbi vezetése alatt áll. Ezt a messze földön
híres jesivát külföldi országokból is felkeresik a növendékek, akiknek a
létszáma jelenleg 180. A
hitközség hathatós anyagi támogatásában részesül a helyi Machzike Tóra-egylet
Talmud Tórája. Ennek három külön iskolaotthona van, melyeknek felépítéséhez néhai
Füchs Mór és neje 300,000 ?.-koronával járultak hozzá. A Talmud Tórában 630
fiúgyermek vallásoktatását 17 tanító látja el. Van ezenkívül egy Talmud
Tóra-egylet, melyet Schreiber Joachim, és egy u. n. Támchin derájszó Egylet, melyet Spira Cevi Elimelech főrabbi
alapított Mindkettő a felnőttek talmudi képzésével foglalkozik. A hitközség
intézményei: a Chevra Kadisa, mely mintegy 120 évvel ezelőtt létesüli s
jelenleg Weinberger Ernő elnöklete alatt áll két nőegylet, melyek közül az
egyiknek Fried Ignácné, a másiknak Szegei Józsefné az elnök nője. Az 1885.
alapított Poale Cedek jótékonysággal foglalkozik és Izrael Henrik az elnöke a
Chevra Cedókó Vecheszed egylet 1883. létesült és Klein Hermann vezetése alatt
áll, a Gemilusz Cheszed egylet elnöke Roth Jakab, a Bikur Cholim egylet Deutsch
Sámuel elnöklete alatt működik, a Háchnoszász Káló egylet elnöke Weisz Mór. Van
még a hitközségnek egy népkonyhája, melyet Fried Ignácné, és rituális kórházi
konyhája, melyet Reismann Sámuelné vezet. 1907-ben létesült M.-on a M.-i és a
kerületi hitközségek palesztinai intézősége, amely az ezen hitközségekből
Palesztinába költözött zsidók exisztenciájáról gondoskodik. A hitközség
eseményekben gazdag múltjára vonatkozó érdekes okmányok a hitközség, de
különösen M. város levéltárában találhatók nagy számmal. A hitközség évi
költségvetése 88,9334 ?.-korona, melyből 77,000 ? koronát költ szociális és
filantropikus célokra. A hitközség több alapítványt is kezel, amelyek közül
néhai Horovitz Józsefé a legértékesebb, aki imaházat létesített, s ezenkívül
házát a hitközségre hagyta, amelyben talmudtudósok laknak, akik közül kettőnek
a létfenntartásáról az alapítvány gondoskodik. A hitközség anyakönyvi
területéhez a M.-i járás 48 községe tartozik. Lélekszáma 11.000, a családok száma
2300, adót 1262-en fizetnek. Foglalkozás szerint a hitközségi tagok legnagyobb
része kereskedő, de sok az iparos, a talmudista és az intellektuális
foglalkozást űző egyén. A hitközség mai vezetősége: Spira Lázár főrabbi, Weisz
Áron ros bészdin (a rabbikollégium főnöke), Spitzer Mózes. Schlüssel Dávid,
Salzer M. Wolf és Weisz Emmanuel alrabbik, Kroó Béla elnök, Ehrenfeld Mayer és
Perlstein Samu alelnökök, Schreiber Henrik és Kahán Mózes templomgondnokok,
Reismann Sámuel, Honig Mór, Meisels Márkusz és Spira Jakab elnökségi
tanácsosok, Günsz Hermann titkár és hittanár, Bravermann Wolf és Eder József
kántorok.
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3459 .cimszó a
lexikon 619 . s köv. oldalán.