13341.htm CIMSZO: Midrás SZOCIKK: "a M. ha- Oodol kivonatolja Rasit, Ibn
Ezrát és Maimonidest. Szerzője névtelen akar maradni, de szerénységében a zsidó
irodalom minden ágának valóságos tárházát gyűjti össze; a Genesishez írt
kommentárt Schechter adta ki (Cambridge, 1902). B) M. Halacha (Halóchó, a. m.
«halacha-kutatás»), a tradicionális halacha igazolása a bibliai források és
azok magyarázata segítségével, mely főképpen a biblia legális részének
exegetálásában áll. A M. Halacha kifejezést először Naohman Krochmal, a Móré
Neuchó ha-Zeman szerzője alkalmazta a talmudi ""M. Tóra""
kifejezés nyomán (Kiddusin 49b). A M. Halacha fejlődése szerint három részre
osztható: A régi és a későbbi Halacha M.-ára, továbbá a későbbi tannaiták és az
amorák M.-ára. A régi Halacha M.-a feltűnően tömör nyelvű lexikográfia és
exegézis; célja a törvények exakt definiálása a Szentírás pontos szövege
alapján s ehhez képest először a szavak korrekt értelmének megmagyarázására
törekszik. Az újabb Halacha nem csupán egyes törvények és tételek szószerinti
jelentésének megmagyarázására törekszik, hanem logikai következtetéseket is von
le a szövegből, miáltal különbözik a régi Halacha egyszerű exegézisétől. Ez már
a Bibliát fejlődése szerint tekinti, annak interpretálásában pedig túlmegy a
szómagyarázat határain. Nagyon valószínű, hogy anyagának nagyobb részét még R.
Ismael és R. Akiba iskolái gyűjtötték össze. Egyébként halachikus M.-t
tartalmaznak úgy a Babiloni, mint a Jeruzsálemi Talmud. A későbbi tannak és az
amorák M.-a mesterkélt s alig nevezhető bibliaexegetikának. C) Kisebb M.-ok. Ezek többnyire későbbi keletűek
az eddig említett két főcsoport M.-ainál. Jelentékeny, de kisebb M.-ok a
következők: