13140.htm       CIMSZO:        Makkabeusok  SZOCIKK:     Makkabeusok, a Hasmoneus főpapi és királyi család másik elnevezése, melyet először Matiszjáhu főpap harmadik fiára, a hadvezér Judára alkalmaztak (I. Makkab. 2. 4; 3. 1) s amikor Juda, atyja halála után a nemzeti párt vezetője lett, a M. nevet nem csupán Matiszjáhu főpap családjának tagjai, hanem mindazok megkapták, akik a nemzeti mozgalomban hozzájuk csatlakoztak és segítettek a szír zsarnokságot lerázni. A M. görögül Makkabaioi, s így fordul elő úgy a M. könyvében, mint a keresztény egyházatyáknál. Jeromos Prologus Galeatusában és Origenes egyházatya azt állítják, hogy a M. könyvét eredetileg héberül írták, sőt az utóbbi a héber címet is              tudni véli (Hist. Eccles. 6.) Eszerint a M. görög és latin elnevezése héber eredetű lenne. A M. könyvének eredeti héber szövege azonban elveszett, a Talmud és Midrás minden alkalommal, mint Hasmoneusokról emlékezik meg a M.-ról. Későbbi héber iratokban előjön a Makabi elnevezés. Makkabi kalapácsot jelent héberül s így lehetséges, hogy Juda Makkabinak, mint hadvezérnek adták ezt a díszítő nevet. Van vélemény, amely az arab Mankabból (generális) vezeti azt le, míg ismét mások onnan származtatják a Makabi szót, hogy Modein város, ahol Matiszjáhu főpap működött, Gad törzsének területén volt s Gad törzsének zászlaján a Makab szó állott, mint a három pátriárka neve utolsó betűinek rövidítése. Azonban az elterjedt forma a Makabi volt, amely már az ókorban hőst jelentett, de minden bizonnyal csupán azután, hogy a M. ezt a melléknevet viselték. Igen elterjedt vélemény az is, mely a liturgiában is előforduló bibliai vers kezdőbetűiből származtatja a Makabi szót (Mi komócho bo-élim Adonój Exod. 15. 11), melyet a M. zászlójukra írtak. Éppenígy nem lehetetlen, hogy Matiszjáhu teljes nevének iniciáléiből származik az (Matatjahu Kóhen ben Jochanan), de az a tény, hogy a M. könyvénél tanúságtétele szerint eredetileg csupán Juda Makkabi díszítőneve volt, ellene mond az utóbbi verziónak. Egyik modern vélemény szerint a (kiirtani) szóból ered. Ezeken kívül van vélemény, amely szerint a héber mechabél, (aki elrejtőzik) szóból ered s ennek jelentése az lenne; hogy a Hasmoneusok a forradalmat a hegyek közé rejtőzve szervezték meg (l. Makk- 2. 28); Luzzatto szerint pedig a görög biaiomachosz, a. m. heves harcos anagramja. A Hasmoneus szó eredete sincs egészen tisztázva, valószínűen Matiszjáhu főpap nagyatyját hívták így, de mindenesetre valamelyik ősét (Midot 1. 6; Targum Jerus. I. Sám. 2. 4-hez). Görög átírásban Ászamóniaosz s Josephus szerint is a család ősétől ered (Antiquitates XII. 6, § 1; XIV. 16, § 4; XVI. 7, § 1). Az egyébként korábban is előkelő kohanita-törzsek közé számító Hasmoneusok főpapi és fejedelmi méltóságát 141. (a rendes időszámítás előtt) határozta el a papság, a nép és az ország tekintélyeinek nagy gyülekezete azon célból, hogy Simon (Matiszjáhu fia) legyen vezetőjük s főpapjuk, amíg egy próféta nem támad (I. Makkab. 14. 41). A Hasmoneus-dinasztiát a római szenátus már 189. elismerte, amikor maga Simon főpap vezette Rómába a küldöttséget. Ő volt tehát a Hasmoneus-dinasztia első királya, míg a hadvezetést testvére, Jonathán töltötte be, majd annak meggyilkolása után ismét maga Simon, akinek sikerült a zsidó népet és államot teljesen függetlenné tenni Szíriától. 135-ben azonban merénylet áldozata lett s ebben főrészes veje, Ptolomeus volt. Simont a királyi székben harmadik fia, Jochanan Hyrcanus követte, miután két idősebb fivérét, Matiszjáhut (Mattatthias) és Judát atyjukkal együtt megölték. Ő 135 - 104-ig uralkodott s a trónt özvegyére, legidősebb fiára pedig csupán a főpapságot hagyta. Ez utóbbi, Aristobulosz azonban letaszította anyját a trónról, de egy év múlva már ő is meghalt. Utóda          legidősebb testvére, Alexander Jannaeus lett, akit három testvérével együtt a vérengző Arisztobulosz özvegye szabadított ki a fogságból. Alexander uralma 103—76-ig tartott s nagyban elősegítette a hatalmas belső kultúra kifejlődését. Még inkább megvalósult ez utódának és özvegyének, Salómé Alexandrának uralkodása alatt (76—67), amely Judaea fénykora volt. Alatta kezdtek kibontakozni a farizeusok tudományos iskolái s kerekedtek a szadduceusok fölé (l. Farizeusok, Szadduceusok). Testvére, Simon ben Setach a farizeus akadémia feje volt. Alexandra részt vett Ragaba védelmében, ahol férje elesett. Kiváló politikai tehetség és férjével ellentétben, humánus és megértő uralkodó volt. A farizeusok s velük együtt a tudomány, a Szanhedrin, mint legfőbb alkotmányos bíróság az ő uralkodása alatt jutottak nagy befolyáshoz. Emellett külpolitikailag is tevékeny volt s távol tudta tartani az idegen befolyást és hódítást Judaeától. Utóda akarata ellenére II. Aristobulus lett (67—63), nem pedig idősebb fia Hyrcamis, aki ekkor főpap volt. A két testvér civódása végzetessé vált, mert a római beavatkozást idézte elő s bár II. Hyrcanus király lett, mégis a szíriai kormányzónak évi adót tartozott fizetni. Utóda (40—37) Antigonus lett, akinek héber neve Mattathias volt s egyszersmind a főpapi tisztséget is betöltötte. Az idumaeai Herodes győzelme következtében az utolsó Hasmoneus vérpadon múlt ki s csupán leányágon olvadt be az idumaeai Herodes családjába. L. Zsidók története.      Irodalom. Krausz (Jew. Encyclop.): Ewald, Geschichte von Israel V ; Graetz, Geschichte der Juden III.; Hitzig, Geschichte des Volkes Israel II.; Schürer, Geschichte des Volkes Israel I.; Derembourg, Essai sur l'Histoire et Géographie de la Palestine (1867) ; Wellhausen, Israelitische und jüdische Geschichte; Madden, Coins of the Jews; Willrich, Judaica: Forschungen zur helleniat-jüdischen Geschichte und Litteratur (1900); Iken, Symbolae litterariae (Bremen 1744) ; Curtiss, The Name Machabee (Leipsic 1876).                                                                                                                       Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3140 .cimszó a lexikon 570 . s köv. oldalán.