13107.htm CIMSZO: Magyar zsidók a Balkánon SZOCIKK: több magyar-zsidó család telepedett meg itt
és nagy feltűnést keltettek a szófiaiaktól eltérő vallásgyakorlataikkal. Az új
bevándorlók azonban mindössze csak három-négy esztendeig éltek Szófiában, mert
elköltöztek az Aegei-tenger mellett a Rhodope-hegység alján fekvő Kavalába. A
budaiak nagy tiszteletben álló rabbija, Kohén Naftali ben Izsák még 1532
tavaszán is Szófiában élt, de későbbi sorsáról semmit sem tudunk. A wormsi
emlékkönyv a vértanúhalált halt tudósok közt említi a nevét. Amint nem teljesen
ismertek azok az okok, amiért a budaiak a Balkánra vándoroltak (l. Buda), úgy
homályban maradt az az ok is, ami a budaiakat Szófia elhagyására
kényszerítette. A zsidók Budáról való kivándorlását Szulejmán telepítési
politikájával hozzák kapcsolatba és nem büntető internálásnak minősítik a zsidó
és török kútfők. A szófiai kivándorlás már sokkal valószínűbben kényszer hatása
alatt történt, mert nem valószínű, hogy a maguk jószántából cserélték volna fel
egészséges lakhelyüket a rossz vizű és tűrhetetlen klímájú Kavalával, ahol a
szultán száműzöttei éltek. E telepes magyar zsidók Mátiszjó ben Nátánát,
Sidero-Kapsa híres rabbiját tekintették rabbijuknak. Valószínű, hogy 1562. a kavalai rabbitanács
tagjai Mózes ben Nátán és Elkónó ben Jakab magyar származásúak voltak. A budai
zsidóknak egy másik csoportja a bolgárországi Viddinbe, a «hét kút városába»,
Szalonikibe és Konstantinápolyba (l. Törökországi magyar községek), valamint
Plevnába került. Ez utóbbi helyen a magyar zsidók a túlsúlyban lévő spanyol és
német telepesekkel szemben is megtartották önállóságukat. Egy darabig azért
békés összetartásban éltek, közös jótékony és temetkezési egyletük volt, a
végén azért mégiscsak összetűzésre került köztük a sor egy elöljáróválasztás
alkalmával. Valószínűleg a spanyolok és a németek vethették fel azt a tervet,
hogy a három gyülekezet szertartási szabadságának megsértése nélkül az
adminisztratív ügyek vezetésére közös elöljárókat válasszanak. Ezt ellenezték a
budaiak, aminek aztán súlyos következményei lettek. A plevnai zsidók
megfogadták, hogy a hozzájuk költözött magyarokért, bármi is érje őket, három
éven át nem járnak közbe a vajdánál és a városi hatóságnál. Elhatározásukat
csak az esetben változtatják meg, ha a budaiak ellen olyan mértékben nyilvánulna
meg az ellenségeskedés, hogy az az ő hitközségüket is veszélyeztetné. A
budaiakat vallási vonatkozásban is kiközösítették maguktól, örömükben,
gyászukban senki részt nem vehetett és a rabbiknak tilos volt budaiak részére
ítéletet hozni. A bíráskodási tilalom csak az esetben szűnhetett meg, ha e
határozatot aláírók többsége a tilalmat felfüggeszti. A plovnaiak tudósaikat és
tanítóikat is megeskették a határozat betartására. A budaiak védelmét magáévá
tette Lévi József és főleg Plevnának öreg és tiszteletreméltó rabbija, Lévi
Izsák bon Jakab. Noha a kiközösítési határozatot ő maga is aláírta, azt mégis
semmisnek nyilvánította, mivel az csak úgy kötelezhette volna őt, ha azt Lévi
József, az ő rabbitársa is aláírja. A budaiak védelmezőit súlyos támadások érték,
különösen Gerzson ben Juda plevnai tudós részéről. Végül is Lévi Izsák a Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3107 .cimszó a
lexikon 566 . oldalán van.