12898.htm CIMSZO: Legenda SZOCIKK: "Legenda. A költői gondolatközlés
legnaivabb formája, amely a nép lelkiéletét még hívebben jellemzi, mint az
irodalmi műalkotás. Mert a L. nem egyes kiváló és a nép fölött álló szellemek
alkotása, hanem az eleven népköltészeté, melyben a nép vallásossága, kegyelete
és filozófiája lüktet. AL. csodákról regél, amelyek annyifélék, ahányféle
természeti akadály gördül a jó megvalósulása elé. E csodahit tehát ethikai
alapon nyugszik és sokszor nem csupán a természeti élet erkölcstelenségének a
korrektívuma, hanem kiegészítője a kanonizált vallásnak is. A L. úgy látja a
világot, aminőnek kellene lennie és a nép erkölcsi szemlélete éppen ezért
legbiztosabban a L.-iból ítélhető meg. Mikor Dávid Saul elől barlangba menekül,
Isten úgy menti meg, hogy pókot rendel oda, hogy a barlang szájára hálót
eresszen. R. Eleázár ben Azárja már fiatal korában olyan nagyhírű tudós, hogy a
pátriárka méltóságába ültetik. A fiatalsága miatt félti hivatalos tekintélyét,
amelyet pedig a tudománya miatt megérdemelne. A csodatevő Isten segítségére
siet: megválasztásának éjszakáján a fiatal tudós szakállat ereszt és még meg is
őszül. Száz és száz L. fejezi ki a gyenge védelmére, az érdem jutalmazására, a
jóakarat érvényesülésére, az Isten megdicsőülésére irányuló vágyakozást. A nép
L.-i-ban találja meg e vágyak kielégülését, akárcsak az álmaiban. A L. tehát
pszichoanalitikai szempontból az álommal egy síkba esik: tömegálom, melynek
éppúgy kell valami valóságban, valami élményben gyökereznie, mint az egyéni
álomnak. A csoda, melyről szól, valamikor valóság volt, ha nem is ilyen színes
alakban. Az ethikai alapnak van tehát metafizikai mélysége és az erkölcsi
szükséglet csak kiváltja azt az erőt, mely mozgásba jön a csodatételnél. Ez a
metafizikai feltevés pedig az, hogy a világ ősegység ; minden specializálódás:
az állat-, növény-és Ásvány országra, külön fajokra és egyénekre való bomlás
olyan folyamat, mely a technikai fejlődés érdekében szükséges, de valójában
megtartják e speciesek vonzalmukat az ősi, úgyszólván anyaméhbeli állapothoz,
amikor teljes, néma egységben voltak s csak a hívó szóra vártak, hogy az ősi
egységbe ismét beleolvadjanak valamelyes természetfölötti, tehát erkölcsi cél
érdekében. A hívó szó: az erkölcsi követelmény. Ha úgy kívánja egy ferde
helyzet, akkor távolba lát a jámbor, megálmodja azt, ami a jövő méhében rejlik,
átkel a folyón híd nélkül és megjelennek neki még az elhunytak is. A természet
a maga törvényeivel csak megkérgesedett rendszer, melyet azonban áttör az
ősegység melegének felgyülemlett ereje. A talmudbölcsek is körülbelül így
fogták fel a helyzetet, mikor azt tanítják, hogy Isten már a világ teremtésekor
azzal a kikötéssel teremtette meg a tengert, hogy Izrael előtt szakadjon két
részre, amikor majd át kell vonulnia rajta. Amint a pszichoanalízis tanítása
szerint az egyéni hazugság sem lehet légből kapott, a természet rendszeréből
kieső, törvény alá nem tartozó szó-pihe, hanem kell, hogy régi, tudat alá
merült élmények újólagos kitámadása legyen, habár csak eltorzult alakban is,
azonképpen a népemlékezetnek kincse, a L. is ősi tudatállapotra vezetendő
vissza, mikor az ember még egy volt a természettel. Buber, a neokabbalisztikus
gondolkodás úttörője, ebben látja a szeretet lényegét. És egy régi kabbalista
rabbi, egy apának azon kérdésére, mitévő legyen rossz útra tért fiával, azt
felelte: jobban kell őt szeretni. A szeretet visszavezet az ősi állapothoz : a
romlatlansághoz és reintegrálja az egyéni lelket a mindenség teljességébe. A L.
is csupa szeretet. A L. az embert sokkal magasabb talapzatra helyezi, mint a
természettudományos megismerés. Emberei és eseményei nem is esnek az idő
törvényei alá, századok távolságai előtte eltűnnek, mint az Isten előtt, akinek
ezer esztendő egy nap, sőt múlt, jelen, jövő is csak emberi elgondolások. Már a
Bibliában találunk számos L.-t, mely a jó eszméjét hirdette a nép között.
Általában a nép egésze körül forog a L. de van egyén körül forgó is. Ilyen az
Illés prófétáról szóló, mely abban csúcsosodik ki, hogy Illés tüzes szekéren az
égbe szállt. Hirtelen tűnik fel alakja (Kir. I. 18 f.) és már is csodás módon
hollók táplálják rejtekhelyén, ahová az általa megfenyegetett Ácháb üldözése
elől menekül; később egy özvegy adja oda neki utolsó falatját, ő pedig
elfogadja, mert bizton tudja, hogy megtérül neki; holtnak vélt gyermeknek
visszaadja életét. Fellépése a király gonoszságával szemben példássá válhatott
a későbbi kor előtt. Halálát így adja elő a Biblia (Kir. II. 2.Í.): «Igy
történt, hogy Elijóhut a viharban égbe vitte Isten : Elijóhu Elisával elment
Gilgálból, Elijóhu pedig monda Elisának : maradj te itt, mert Isten engem
Bétélbe küldött, de Elisa felelé : Istenre és a te életedre, nem hagylak el. A
próféta-növendékek pedig jöttek Éliáshoz és mondták: tudod-e, hogy mai napon
elveszi Isten uradat fejőd felől; ő pedig monda: tudom, csak hallgassatok!»
Ugyanoz az ünnepies, misztikus jelenőt más-más helyen még kétszer
megismétlődik, amikor hirtelen viharban égbe száll a próféta. Ez a L. Még nincs
kellően megvilágítva. Magyarázatra szorul az, miért' kell titokban tartani a
próféta bekövetkező halálát, honnan tudják ezt az ifjú próféták és miért
használják e misztikus kifejezést: «ma elveszi Isten uradat fejed felől». A
halál szót sem a jövendölésben,
sem a bekövetkeztében nem
találják Elijóhu maga is e kifejezéssel él: «mielőtt elvétetem tőled». E
misztikus leírásra valami mélyen megrendítő tragikus esemény adhatott alapot és
ez — egy magyar író meglátása szerint — nem más, mint, hogy Acháb pribékjei
vetették ki hálójukat rá és aztán szokásos módon el is tüntették, úgy, hogy
könnyen kelhetett szárnyra a hír, hogy Isten magához vette; élve-e vagy halva,
az nem. derül ki. Egy középkori keresztény L. csakugyan említi is Elijóhu
megöletését (V. ö. Kohn Sámuel, Illés próféta a legendában). A körülmetélés
vérvételénél is Elijóhu próféta jelenik meg, külön neki odaállított trónuson,
mint illetékes patrónusa a vérrel való áldozatnak. Számos L.-t találunk a
Talmud agadai részében, melyeken azonban a nép naiv költészeti munkáján kívül a
kor reflexióinak, a hagyományozok esztétikai alakításának nyomait is észleljük.
Amikor az első jeruzsálemi Templom elpusztult, az Aggada több változata szerint
majd a főpap, majd a király, majd pedig az ifjú papok a Templom kulcsát a tűzbe
vetették, hogy ha ők nem bizonyultak jó sáfároknak, vegye hát Isten át a gondozását
és egy mennyei kéz csakugyan át is vette a kulcsot. A szereplő megválasztása ez
esetben már a költői meggondolás dolga lehetett. A népfantázia természetesen a
zsidó történet nagy alakját, Mózest is körülszőtte aranyszálaival. A L.
keletkezésének pszichikumát és filozófiáját talán ez a következő kivonatos L.
jellemzi legjobban : Az Egyiptomból való kivonulás idején, Mózes három nap és
három éjen át kutatott József csontjai után, hogy teljesítse az ősnek
végrendeletét, mely meghagyta, hogy csontjait magukkal vigyék utódai, ha az
igéret földje felé vonulnak. Végül rábukkan egy asszonyra, aki megmutatja, hogy
a koporsó a Nilus fenekén van. Mózes szól a halottnak, hogy jöjjön elő, itt a
megváltás órája. Nemsokára elő is morajlik a koporsó, vállukra veszik és aztán
a frigyláda mellett hordozzák. A puszta karavánjai csodálkozva kérdik: miért
viszik diadalmenetben a koporsót ? Mire Izrael fiai felelik: azért, mert ami e
ládában irva van (a kő-táblákon), azt teljesítette az, ki e másik ládában
fekszik. Ez oly Istennek tetsző dolog volt, hogy ennek fejében Isten csókkal
vette magához Mózes l+J2345elkét, és úgy temette el, hogy soha ember fia
teteméhez nem nyúlhatott. Amikor elkövetkezett Mózes halálának ideje, szólt
Isten : íme eljött a te időd. Mózes könyörgött: «Ne haljak még meg. Élni
akarok, hogy hirdessem az Ur dicsőségét!» Mire az Isten így felelt: Nem szabad
életben maradnod, mert még megistenülnél az emberek előtt. Mózes megijedt és
elhallgatott. De később megint csak életéért könyörgött. Az Isten erre ezt mondta:
Két esküt tettem: hogy nem vonulsz be az országba és hogy nem pusztítom el
Izraelt. Visszavonom az elsőt, ha elengeded a másikat. «A világért sem, szólt
Mózes, csak haljak meg, ha Izraelt megmenthetem)). Ezután nagy gyülekezet előtt
ünnepiesen megkoronázta Józsuát. De rövid idő multával Isten ismét felhívja
Mózest, készüljön a halálra. Mózes ily szavakra fakad: «Óh, ha mindenáron
határoznom kell, változtass át szarvassá, hadd legelhessek az ígéret földjének
pázsitján, oltsam szomjamat esőjének cseppjeiből. Avagy legyek madárrá, hadd
suhanjak át levegőjén, hadd szedegessek magot a földjén és füvének
harmatcseppjei hadd üdítsék fel lelkemet. Vagy pedig változtass hallá, hogy a
Jordán vízének hullámaival csókoljam szent partjait. Vagy ragadjon el szélvihar
s vigyen a felhők fölé, hogy onnan láthassam népem új hazáját. És ha ezt nem
teszed, szórd legalább szét csontjaimat, hogy amikor majdan Ezékiel próféta
előhívja a szeleket, fújják össze az én csontjaimat is népem csontjaival és
hadd kerüljenek vissza». Utolsó pillanataiban Mózes bocsánatot kér Izrael
törzseitől, hogy annyi törvénnyel terhelte őket. B legenda szerkezetén és
váratlan fordulatain meglátszik már, hogy ha eredetileg a nép ajkairól fakadt
is, tudatos kéz dolgozta fel határozott tendenciával. Legenda. A költői
gondolatközlés legnaivabb formája, amely a nép lelkiéletét még hívebben
jellemzi, mint az irodalmi műalkotás. Mert a L. nem egyes kiváló és a nép
fölött álló szellemek alkotása, hanem az eleven népköltészeté, melyben a nép
vallásossága, kegyelete és filozófiája lüktet. AL. csodákról regél, amelyek
annyifélék, ahányféle természeti akadály gördül a jó megvalósulása elé. E
csodahit tehát ethikai alapon nyugszik és sokszor nem csupán a természeti élet
erkölcstelenségének a korrektívuma, hanem kiegészítője a kanonizált vallásnak
is. A L. úgy látja a világot, aminőnek kellene lennie és a nép erkölcsi
szemlélete éppen ezért legbiztosabban a L.-iból ítélhető meg. Mikor Dávid Saul
elől barlangba menekül, Isten úgy menti meg, hogy pókot rendel oda, hogy a
barlang szájára hálót eresszen. R. Eleázár ben Azárja már fiatal korában olyan
nagyhírű tudós, hogy a pátriárka méltóságába ültetik. A fiatalsága miatt félti
hivatalos tekintélyét, amelyet pedig a tudománya miatt megérdemelne. A
csodatevő Isten segítségére siet: megválasztásának éjszakáján a fiatal tudós
szakállat ereszt és még meg is őszül. Száz és száz L. fejezi ki a gyenge
védelmére, az érdem jutalmazására, a jóakarat érvényesülésére, az Isten
megdicsőülésére irányuló vágyakozást. A nép L.-i-ban találja meg e vágyak
kielégülését, akárcsak az álmaiban. A L.tehát pszichoanalitikai szempontból az
álommal egy síkba esik: tömegálom, melynek éppúgy kell valami valóságban,
valami élményben gyökereznie, mint az egyéni álomnak. A csoda, melyről szól,
valamikor valóság volt, ha nem is ilyen színes alakban. Az ethikai alapnak van
tehát metafizikai mélysége és az erkölcsi szükséglet csak kiváltja azt az erőt,
mely mozgásba jön a csodatételnél. Ez a metafizikai feltevés pedig az, hogy a
világ ősegység ; minden specializálódás: az állat-, növény-és Ásvány országra,
külön fajokra és egyénekre való bomlás olyan folyamat, mely a technikai
fejlődés érdekében szükséges, de valójában megtartják e speciesek vonzalmukat
az ősi, úgyszólván anyaméhbeli állapothoz, amikor teljes, néma egységben voltak
s csak a hívó szóra vártak, hogy az ősi egységbe ismét beleolvadjanak
valamelyes természetfölötti, tehát erkölcsi cél érdekében. A hívó szó: az
erkölcsi követelmény. Ha úgy kívánja egy ferde helyzet, akkor távolba lát a
jámbor, megálmodja azt, ami a jövő méhében rejlik, átkel a folyón híd nélkül és
megjelennek neki még az elhunytak is. A természet a maga törvényeivel csak
megkérgesedett rendszer, melyet azonban áttör az ősegység melegének
felgyülemlett ereje. A talmudbölcsek is körülbelül így fogták fel a helyzetet,
mikor azt tanítják, hogy Isten már a világ teremtésekor azzal a kikötéssel
teremtette meg a tengert, hogy Izrael előtt szakadjon két részre, amikor majd
át kell vonulnia rajta. Amint a pszichoanalízis tanítása szerint az egyéni
hazugság sem lehet légből kapott, a természet rendszeréből kieső, törvény alá
nem tartozó szó-pihe, hanem kell, hogy régi, tudat alá merült élmények újólagos
kitámadása legyen, habár csak eltorzult alakban is, azonképpen a
népemlékezetnek kincse, a L. is ősi tudatállapotra vezetendő vissza, mikor az
ember még egy volt a természettel. Buber, a neokabbalisztikus gondolkodás
úttörője, ebben látja a szeretet lényegét. És egy régi kabbalista rabbi, egy
apának azon kérdésére, mitévő legyen rossz útra tért fiával, azt felelte:
jobban kell őt szeretni. A szeretet visszavezet az ősi állapothoz : a
romlatlansághoz és reintegrálja az egyéni lelket a mindenség teljességébe. A L.
is csupa szeretet. A L. az embert sokkal magasabb talapzatra helyezi, mint a
természettudományos megismerés. Emberei és eseményei nem is esnek az idő
törvényei alá, századok távolságai előtte eltűnnek, mint az Isten előtt, akinek
ezer esztendő egy nap, sőt múlt, jelen, jövő is csak emberi elgondolások. Már a
Bibliában találunk számos L.-t, mely a jó eszméjét hirdette a nép között.
Általában a nép egésze körül forog a L. de van egyén körül forgó is. Ilyen az
Illés prófétáról szóló, mely abban csúcsosodik ki, hogy Illés tüzes szekéren az
égbe szállt. Hirtelen tűnik fel alakja (Kir. I. 18 f.) és már is csodás módon
hollók táplálják rejtekhelyén, ahová az általa megfenyegetett Ácháb üldözése
elől menekül; később egy özvegy adja oda neki utolsó falatját, ő pedig
elfogadja, mert bizton tudja, hogy megtérül neki; holtnak vélt gyermeknek
visszaadja életét. Fellépése a király gonoszságával szemben példássá válhatott
a későbbi kor előtt. Halálát így adja elő a Biblia (Kir. II. 2.1.): «Igy
történt, hogy Elijóhut a viharban égbe vitte Isten : Elijóhu Elisával elment
Gilgálból, Elijóhu pedig monda Elisának : maradj te itt, mert Isten engem
Bétélbe küldött, de Elisa felelé : Istenre és a te életedre, nem hagylak el. A
próféta-növendékek pedig jöttek Éliáshoz és mondták: tudod-e, hogy mai napon
elveszi Isten uradat fejőd felől; ő pedig monda: tudom, csak hallgassatok!»
Ugyanez az ünnepies, misztikus jelenet más-más helyen még kétszer
megismétlődik, amikor hirtelen viharban égbe száll a próféta. Ez a L. Még nincs
kellően megvilágítva. Magyarázatra szorul az, miért kell titokban tartani a
próféta bekövetkező halálát, honnan tudják ezt az ifjú próféták és miért
használják e misztikus kifejezést: «ma elveszi Isten uradat fejed felől». A
halál szót sem a jövendölésben,
sem a bekövetkeztében nem
találják Elijóhu maga is e kifejezéssel él: «mielőtt elvétetem tőled». E
misztikus leírásra valami mélyen megrendítő tragikus esemény adhatott alapot és
ez — egy magyar író meglátása szerint — nem más, mint, hogy Acháb pribékjei
vetették ki hálójukat rá és aztán szokásos módon el is tüntették, úgy, hogy
könnyen kelhetett szárnyra a hír, hogy Isten magához vette; élve-e vagy halva,
az nem. derül ki. Egy középkori keresztény L. csakugyan említi is Elijóhu
megöletését (V. ö. Kohn Sámuel, Illés próféta a legendában). A körülmetélés
vérvételénél is Elijóhu próféta jelenik meg, külön neki odaállított trónuson,
mint illetékes patrónusa a vérrel való áldozatnak. Számos L.-t találunk a
Talmud agadai részében, melyeken azonban a nép naiv költészeti munkáján kívül a
kor reflexióinak, a hagyományozok esztétikai alakításának nyomait is észleljük.
Amikor az első jeruzsálemi Templom elpusztult, az Aggada több változata szerint
majd a főpap, majd a király, majd pedig az ifjú papok a Templom kulcsát a tűzbe
vetették, hogy ha ők nem bizonyultak jó sáfároknak, vegye hát Isten át a gondozását
és egy mennyei kéz csakugyan át is vette a kulcsot. A szereplő megválasztása ez
esetben már a költői meggondolás dolga lehetett. A népfantázia természetesen a
zsidó történet nagy alakját, Mózest is körülszőtte aranyszálaival. A L.
keletkezésének pszichikumát és filozófiáját talán ez a következő kivonatos L.
jellemzi legjobban : Az Egyiptomból való kivonulás idején, Mózes három nap és
három éjen át kutatott József csontjai után, hogy teljesítse az ősnek
végrendeletét, mely meghagyta, hogy csontjait magukkal vigyék utódai, ha az
igéret földje felé vonulnak. Végül rábukkan egy asszonyra, aki megmutatja, hogy
a koporsó a Nilus fenekén van. Mózes szól a halottnak, hogy jöjjön elő, itt a
megváltás órája. Nemsokára elő is morajlik a koporsó, vállukra veszik és aztán
a frigyláda mellett hordozzák. A puszta karavánjai csodálkozva kérdik: miért
viszik diadalmenetben a koporsót? Mire Izrael fiai felelik: azért, mert ami e
ládában irva van (a kőtáblákon), azt teljesítette az, ki e másik ládában
fekszik. Ez oly Istennek tetsző dolog volt, hogy ennek fejében Isten csókkal
vette magához Mózes lelkét, és úgy temette el, hogy soha ember fia teteméhez
nem nyúlhatott. Amikor elkövetkezett Mózes halálának ideje, szólt Isten : íme
eljött a te időd. Mózes könyörgött: «Ne haljak még meg. Élni akarok, hogy
hirdessem az Ur dicsőségét!» Mire az Isten így felelt: Nem szabad életben
maradnod, mert még megistenülnél az emberek előtt. Mózes megijedt és
elhallgatott. De később megint csak életéért könyörgött. Az Isten erre ezt
mondta: Két esküt tettem: hogy nem vonulsz be az országba és hogy nem pusztítom
el Izraelt. Visszavonom az elsőt, ha elengeded a másikat. «A világért sem,
szólt Mózes, csak haljak meg, ha Izraelt megmenthetem». Ezután nagy gyülekezet
előtt ünnepiesen megkoronázta Józsuát. De rövid idő multával Isten ismét
felhívja Mózest, készüljön a halálra. Mózes ily szavakra fakad: «Óh, ha
mindenáron határoznom kell, változtass át szarvassá, hadd legelhessek az ígéret
földjének pázsitján, oltsam szomjamat esőjének cseppjeiből. Avagy legyek
madárrá, hadd suhanjak át levegőjén, hadd szedegessek magot a földjén és
füvének harmatcseppjei hadd üdítsék fel lelkemet. Vagy pedig változtass hallá,
hogy a Jordán vízének hullámaival csókoljam szent partjait. Vagy ragadjon el
szélvihar s vigyen a felhők fölé, hogy onnan láthassam népem új hazáját. És ha
ezt nem teszed, szórd legalább szét csontjaimat, hogy amikor majdan Ezékiel
próféta előhívja a szeleket, fújják össze az én csontjaimat is népem
csontjaival és hadd kerüljenek vissza». Utolsó pillanataiban Mózes bocsánatot
kér Izrael törzseitől, hogy annyi törvénnyel terhelte őket. A legenda
szerkezetén és váratlan fordulatain meglátszik már, hogy ha eredetileg a nép
ajkairól fakadt is, tudatos kéz dolgozta fel határozott tendenciával." Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2898 .cimszó a
lexikon 526 . oldalán van.