12793.htm CIMSZO: Krausz SZEMELYNEV Krausz Sámuel SZOCIKK: "K.
Sámuel, a jelenkor egyik legkiválóbb zsidó teológusa, a bécsi Rabbiszeminárium
tanára szül. a zalamegyei Ukkon 1866 febr. 18. Fiatal korában jesivákon
(Jánoshalmán és Pápán) szerezte meg alapját később oly nagy eredményeket elért
talmudtudásának, majd a budapesti Rabbiképző Intézetben és az egyetemen tanult.
Hosszabb időt töltött a berlini egyetemen és az ottani Hochschule f. Wiss. d.
Judentums-on. Filozófiai doktorátusát 1893. a giesseni egyetemen nyerte el mint
Harnack tanítványa. 1894-ben avatták rabbivá és ugyanakkor az Orsz. Izr.
Tanítóképző Intézetben a zsidó tudományok tanára lett, 1905 óta pedig a bécsi
Jüdisch-Theologische Lehranstalton az exegetika, héber és arameus nyelv 8 a zsidó történelem nagyhírű
tanára, időnként azonban számos tudományos előadást tart Berlin, Paris és
London zsidó tudományos testületeinek meghívására. A new-yorki rabbiszeminárium
tanárának hívta meg, azonban K. ezt nem fogadta el. K. munkatársa csaknem
valamennyi számottevő zsidó és számos nem zsidó tudományos, főkép archeológiái
folyóiratnak. Nagyobb tanulmányai jelentek meg több, mint három évtizede: a M.
Zs. Szemle, a Monatsschrift f. Wiss. d. Judentums, a Revue des Études Juives, a
Jewish Quarterly Review, Byzantinische Zeitschrift stb. folyóiratokban, főkép
pedig a bécsi Rabbiszeminárium értesítőinek könyvmellékletében. Világhírt
szereztek nevének a Jewish Encyclopediában írott kitűnő tanulmányai, melyek
főkép Jézus korára s az első századok történetére vonatkoznak. Főműve: Das
Leben Jesu nach jüdischen Quellen (Berlin 1902). Mint exegéta is elsőrendű s a
híres kievi héberkommentárokkal kiadott Bibliában a Jezsájás-kommentárt K. írta
(1904). Az alexandriai kor s a kereszténység első századai, valamint a Római
Birodalom zsidósága történetének nem egy homályos fejezetére és problémájára ő
derített először világosságot. Külön érdemei vannak a görög irodalom zsidó
vonatkozásainak megállapításánál. Szt. Jeromos ker. egyházatyáról írt
monográfiájával még egyet. hallgató korában egy milánói nemzetközi pályadíjat
nyert el. Egyéb nagyobb művei: Zur griechischen und lateinischen Lexicographie
aus jüdischen Quellen (1893); Griechische und lateinische Lehnwörter im Talmud,
Midrasch und Targum (2 köt. Berlin 1898-1899, Löw Immánuel jegyzeteivel. Az
egész tudományos világban mindenütt elterjedt munka, amely a modern
talmudkutatáshoz nélkülözhetetlen.); Dávid Kaufmann. Eine Biographie (1901);
Antonius und der Rabbi (1910); Die galiläische Synagogenruinen (1912); Die
Mischna (1914); Studien zur byzantinisch-jüdischen Geschichte (1914);
Kadmonióth ha-Talmud (héb. I-II 1914-23); Synagogale Altertümer (1922). Újabban
írt legnagyobbszabású és korszakot alkotó munkája, amellyel a zsidó
archaeológiát a class. archaeológia magas nívójára emelte, a Talmudische
Archaeologie c. 3 kötetes monumentális műve (1910-12). Ezenkívül kiadta a
kéziratok alapján Joseph, Gibeath Saul"" és ""Micbéseth
ha-Tarsis"" c. héber munkákat s megírta a ""Joachim Edler
v. Popper"" c. monográfiát. K. magyarul is számos értekezést írt az
IMIT kiadványaiba, a M. Zs. Sz.-be és a Múlt és Jövőbe. Egyik főmunkatársa volt
az IMIT Bibliájának, melyet ő nézett át. Ezen kívül magyarul Rendszeres zsidó
vallás- és erkölcstan c. felsőbb iskolai tankönyvet írt.""" Ez a cimszó
a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2793 .cimszó a
lexikon 514 . oldalán van.