12548.htm CIMSZO: Kereskedelem SZOCIKK: "Szvatopluk
nagy morva birodalmában lakó zsidók délről Stíriából, vagy nyugatról
Németországból, főleg pedig Bajorországból vándoroltak ide és mint egykorú
okmányokból kiderül, ez utóbbi országgal jelentős kereskedelmet folytattak. Egy
903 és 907 közt Raffelstettenben kelt vámszabályzat is a Morvaországgal
folytatott K.-mel és az ezt közvetítő Dunahajózással foglalkozik és
megállapítja a vámokat, melyeket azok tartoznak fizetni, akik hajón jönnek
Morvaországból Bajorországba, vagy onnan a Dunán utaznak Morvaországba. A
vámszabályzat utolsó pontja így végződik : «Zsidók és egyéb kereskedők
bárhonnét jöjjenek ezen országból, vagy más országokból, rabszolgák és egyéb
árucikkek után igazságos vámot fizessenek, amint az előbbi királyok idejében
mindig szokásban volt.» Ezt az adatot kiegészítik és megerősítik azok a lengyel
történelmi források is (Sternberg Herman, Versuch einer Gesch. d. Juden in
Polen, Bécs 1860,1.11.1.), melyek szerint zsidó rabszolga kereskedők már a IX.
sz.-ban eljártak Magyarországból Lengyelországba. Hasonló értelemben ír 973.
arabnyelvű tudósításában a zsidó Ibrahim ibn Jakab, a kordovai kalifa
Csehországban járt követe. Elmondja, hogy Magyarországból, ahogy az akkori arab
és bizánci nyelvszokás szerint nevezték, «a turkok országából muzulmánok,
zsidók és turkok (magyarok) Prágába jönnek árukkal és bizánci pénzneműekkel s
ezekért rabszolgákat, hódbőröket és egyéb bőrneműeket visznek haza». (G. Jákob,
Handelsartikel der Araber. Berlin 1891, 9. 1.; v. ö. Szabó Károly i. h. 135. 1.
és Hunfalvy i. h. 216. 1.) A kazár zsidók a honfoglaló magyarokkal jöttek be és
az ország meghódítása után is megmaradtak fegyvereseknek. A kereskedő zsidók az
itt talált zsidó őslakók, illetve a bennszülött zsidók közül kerültek ki. A
magyar zsidók történelmének első két százada olyan korszakot ölel fel, amikor a
zsidók «a magyarok minden jogát, szabadságát élvezték s tőlük semmiben sem
különböztek». (Kohn S., A zsidók története Magyarországon. Budapest 1884,
33.1.) Ez a megállapítás kétségessé teszi azt a feltevést, mintha kazár-zsidók
lettek volna a későbbi idők kereskedői, mert a kereszténység terjedésekor a
kazárok is elhagyták a zsidó hitet és azt az életmódot folytatták tovább is,
mint a honfoglalók magyar leszármazottai. Azok, akik zsidóhiten maradtak meg,
elvegyültek az egyébként nem keveredő bennszülött zsidók között, akik
legnagyobbrészt K-mel foglalkoztak. A zsidók kereskedelmének kialakulására és
arra, hogy a zsidók épp úgy, mint az izmaeliták az adás-vétel üzleti
tevékenységét valósággal, mint számukra specializált foglalkozást űzték,
legelsősorban az a körülmény volt hatással, amely az akkori korok állami és
társadalmi berendezkedését jellemezte. Az államhatalom a honfoglalók kezében
volt és a társadalmi berendezkedés az osztály-elhelyezkedést is abba az irányba
alakította, amely a hatalmi érdekek gazdasági szempontjainak leginkább
megfelelt. Az uralkodó osztályok így lettek a latifundiumok birtokosai, a
leigázottakat azért vették rabszolgasorba, hogy legyen, aki a földjeiket
megmívelje, a zsidókat pedig azért szorították a kalmárkodásra, mert kellettek
olyanok is, akik a szükségletek kielégítéséről gondoskodtak. Az osztályuralom
sosem látta szívesen azokat, akik osztálykereteiket túllépték és a földesurakká
gazdagodott és átvedlett zsidókat mindig igyekeztek visszaszorítani arra a
gazdasági bázisra, ahol néni jelentettek konkurenciát. A közhivatalokból is a
hatalomféltés intrikái igyekeztek távol tartani a zsidókat és mindig a
gazdasági kényszer, a létért való küzdelem sodorta a zsidót arra a megélhetési
útra, amely még szabad volt és mely önként kínálta fel a lehetőségeket: az
adásvételi, pénz-, hitel- és zálogüzletekre. A K. akkor kezdte meg
tulajdonképpeni fejlődését, amikor a X. sz. vége felé már a magyarok
rablókalandjai szűnőfélben voltak és a magyarországi zsidók kereskedelmi
összeköttetésbe léptek a szomszéd országokkal és odautazásaikat
rendszeresítették. A külföldi zsidó kereskedők azonban sokáig nem merészkedtek be
az országba, épp úgy, mint a keresztény hittérítők, akik «majdnem egy századig
még csak közeledni sem mertek a nálok oly kegyetlenség hírében álló magyarok
határaihoz». (Horvát: A kereszténység első százada Magyarországon, 32. 1.) 1050
körül azonban már a tranzitó K. jelei mutatkoztak; bajor, főleg regensburgi
zsidók, akik élénk kapcsolatot tartottak fenn Russziával, a későbbi
Gácsországgal, árucikkeiket Magyarországon keresztül szállították haza
teherszállító kocsikon. Karavánjaik Budát, vagy Esztergomot érintették, ahol a
Dunán átkeltek. Az 1070 előtti időkben már gyakran keresik fel a magyar zsidók
Németországot, különösen a rajnamelléki városokat. Ide rézműveket s aranyozott
edényneműeket vittek piacra Magyarországból, visszatérésükkor pedig olyan árucikkeket
hoztak be Magyarországba, ami iránt nagy kereslet mutatkozott. Ez időben a
magyar-német zsidók kereskedelmi kapcsolata igen élénk lehetett és a kereskedők
közül többen bejáratosak is voltak a királyi udvarhoz, ahol különféle
kedvezményekben részesültek. Az egyik magyar királynő, valószínűleg Anasztázia,
I. Endre felesége, aki 1063 körül az államügyekre erős befolyást gyakorolt, a
kereskedők közül többeket bizalmas küldetésekre felhasznált és engedélyt adott
arra, hogy a királyi pénzverőben a maguk számára bizonyos mennyiségű pénzt
verhessenek, hogy értékesebbé tegyék nyers ezüstjüket. A zsidók kereskedelmét
egy a kereszténység szempontjait követő rendelet igen hátrányosan befolyásolta.
Ez a hetivásároknak vasárnapról, a
tulajdonképpeni vásárnapról szombatra való áthelyezése volt. Állítólag ezt a
rendeletet már a 997. meghalt Gejza fejedelem léptette életbe (Horvát: Az ipar s kereskedés története II
12. 1.) épp úgy, mint a legtöbb középkori keresztény állam, hogy a vasárnap
megünneplését és az istentiszteletet semmi se zavarja. A rendelet valójában nem
a zsidók ellen irányult, de hatásaiban csak a zsidók érdekeit érintette, mert
nem csekély anyagi és erkölcsi hátrányokkal járt. A szombati hetivásárokról
intézkedett I. Béla (1061—1063) és ez aztán a zsidóság amúgy is gyenge lábon
álló vallásos életét még inkább megingatta, a szombatot nem tartották meg, mert
a hetivásárokon kívül alig volt nagyobb forgalom és árucikkeiket csak ezen a
napon értékesíthették. Az első olyan törvényes intézkedést, amely következményeivel
a zsidóságot az adás-vevésre és a pénzkölcsönzésre utalta, Szt. László tette,
aki