12471.htm CIMSZO: Karének SZOCIKK: Karének. A második Templom pusztulásával egyidejűleg a levita-kórusok éneke is elhallgatott. Az istentiszteletek énekrendje ezután Palesztina és a diaszpóra templomaiban csak lassan alakult ki. A főimákat az előimádkozó egyedül adta elő s előadását csak itt ott szakította meg egy ámennel vagy rövidebb, énekszerű közbeszólással. Csak a gáóni korban,a X.sz. közepe táján látunk ezen a téren újabb fejlődést. Rabbi Nátán ha-Babli leír egy szombati istentiszteletet Bagdadban, amelyen egy exilarchát iktattak be s itt már szerepel egy jól kiképzett, szép hangú gyermek-kórus. A XII. sz.-ban Juda Alcharizi Tachkemoni c. művében éles, szatirikus hangon ír egy kántorról, aki kórusával túl sok éneket adott elő és a főbb imákat csak ledarálta. A templomi ének újabb fejlődése a XVII. sz.-ban következett be. Salomo Rossi, a mantuai fejedelmi udvar karmestere komponált ekkor több 3—8 hangra írt zsinagógái éneket. Itt a zsinagógai énekkultúra művészi tökélyre emelkedett, ellentétben Német-, Magyar-, Lengyel- és Oroszország zsinagógáival, melyekben ezidőtájt a kántorok tudatlansága és alacsony művészi ízlése nagy károkat okozott. Régi szokás volt, hogy a kántornak két énekes (mesorer) segédkezett. Híresebb kántorok nagyobb számú kórussal rendelkeztek, amellyel külföldi előadókörutakra is mentek. Az orgona bevezetése a reformhitközségek zsinagógáiban, azonkívül több kiváló komponista — így Sulzer és Levandovszkij — munkássága, művészi irányba terelte a zsinagógai K. fejlődését, úgy, hogy ma a kompozícióknak gazdag és változatos anyaga áll a kántorok és templomi karmesterek rendelkezésére. A templomokban általában férfikarokat, némely helyen — Magyarországon is — vegyes kórusokat alkalmaznak. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2471 .cimszó a lexikon 453 . oldalán van.