12392.htm CIMSZO: Kabbala SZOCIKK: "Az igazság és könyörület fogalmait
nem szó szerint értelmezi a K. filozófiája, hanem mint az akarat kiterjedését
és összehúzódását, amelyek eredménye a szépség, vagyis erkölcsi rend. Ez az
utóbbi trinitás eredményezi a további szférákat: a Nécach-ot (győzelem) és
Hód-ot (dicsőség), az előbbi a növekedés, az utóbbi a kényszer kifejezései.
Ezek hozzák létre a Jeszód-ot, az alapozást, amely minden egzisztencia gyökere.
A tízedik szféra a Malchusz (birodalom), amelyben az akarat, a terv és az aktív
erő nyilvánul, valamennyi szférának permanens és immanens aktivitása. A szférák
aktivitása — miután a felsorolt képzetek a végeinek felelnek meg, — az ú. n.
három világban kezdődik. Ezek: 1.
a teremtő eszmék világa (Ólam ha-Berió), 2. a teremtő képződés világa
(Ólam ha-Jeciró), 3. a
teremtő anyag világa(Ólam ho-Aszijó). Az első vagyis a Berió világ tartalmazza
tehát a szférákat; ebbe az eszmeteremtő világba (Berió) jutnak a jámborok
lelkei s ott van az isteni csarnok; a Jeciró (formateremtő) világ az angyaloké,
melyben Metatron az űr, tűzzé változva; ez utóbbiba jutnak az emberek lelkei. Az
Aszijó világában vannak azok az angyalok, akik felfogják az emberek imáit,
ellenőrzik cselekedetüket s óvják a rossz ellen. Természetesen ez a négy világ
tisztán idealisztikus. A későbbi K. a természetben három hatalmat fogadott el,
ú. m. a mechanikust, az organikust és a teológiait. A K. a Talmudhoz hasonlóan,
az embert a teremtés összességének, legfőbb eredményének tekinti. A testet a
lélek ruházatának tekinti; a lélek háromszoros: Nefes, Ruach és Nesomó,
megfelelően az Aszijó, Jeciró és Berió világának. Nefes az állati, érzéki
testtel közvetlen érintkező lélek; a Ruach az erkölcsi lélek, mely jó és rossz
közt különbséget tud tenni s eszerint Nefessé vagy Nesomóvá tesz. A Nesomó a
tiszta intellektus-lélek, túl a jón és a rosszon, tiszta isteni fény, a lélek-élet
legmagasabb foka, mely egyenesen a Bölcsességből ered, míg a másik két lélek a
Tiferesz és Malchusz szférákból erednek. .Minden lélek visszatér a világosság
és élet kimeríthetetlen forrásához, Istenhez. A három lélek közül a Nefes a
földön marad, a Ruach az Édenbe jut, a Nesomó felszáll Istenhez, de csupán az
igazságosnak lelkére vonatkozik ez. Kapcsolatos ezzel a K. valószínűen indiai
eredetű lélekvándorlási tana, melyre a K. nagy súlyt helyez. Hogy a lélek,
misszióját teljesítve, visszaszállhasson eredetéhez; fel kell tételezni, hogy
már előző földi életek folyamán tökéletesedett. Ha egy élet alatt nem tudott
feladatának eleget lenni s a feltételeknek megfelelni akkor újra és újra testet
kell öltenie, hogy feladatát teljesíteni tudhassa. Luria K.-ja ehhez a
metempszichozishoz hozzáadta az impregnáció teóriáját, amely szerint, ha két
lélek nem tudott megfelelni a feladatának, mindkettőt egyesíti Isten egy
testben, úgy, hogy támogatják, kiegészítik egymást. A léleknek Istenhez való a K. részint a megismerésben, részint az akaratban találja. Az előbbinek alapján
féljük Istent, tehát szeretjük is; az istenfélelem csak akkor jogosult, ha szeretet vezérli azt:
«Szeretetben található fel az isteni egység titka, a szeretet egyesíti a
magasabb és alsóbb fokokat és segít mindent ahhoz a fokhoz, ahol eggyé kell
válnia», így szól a Zóhár egyik magasztos ethikai princípiuma (Vajakhel II.
216a). Az emberi tudás intuíción alapuló legmagasabb fokozata az, amikor a
tiszta kontemplációhoz és ezáltal Isten szeretetéhez jut. Ezáltal tér vissza a
lélek ősforrásához. A halál utáni élete a léleknek a tökéletes kontempláció és
tökéletes szeretet A K ethikája. Az eddig mondottakból nemcsak az következik,
hogy a K. ethikai felfogása a legmagasabb nívón áll, hanem az is, hogy az
ethika egyenesen a végcélja a K. tanításainak, melynek alá van rendelve a
metafizika. «A földi világ össze van kapcsolva az égi világgal, mint az égi a
földivel», mondja a Zóhár (Noach 1.70b). A későbbi K. ezt úgy tanította, hogy a
földi világ kópiája az égi eszményképnek; a valódi és eszményi világ között
való kapcsolatot az ember hozhatja létre, mert lelke az égi szférákba, teste a
földhöz tartozik. A két világot az ember Isten szeretetével kapcsolhatja össze,
mert ez egyesíti őt Istennel. A magasabb régiókba való jutás eszköze a
vallástörvények ismerete és a tudás, mert a tudás jelenti az ember egyesülését
az isteni bölcsességgel. A vallás törvényeinek, a rítusnak is magasabb,
misztikus értelme van, mert megőrzi az Univerzumot és biztosítja az áldást; régebben
ez volt az áldozás értelme, ma ugyanez az imáé. Alázatos ima, mely alatt a
lélek exaltált állapotban a testtől szabadulni kíván, hogy ősforrásával
egyesüljön, az egekbe emeli a lelket, amely így jut a Binó-szférába és a többi
szférák titkos mozgásai által valamennyi lélek közelébe jut, míg az utolsó
fokot, a Malchusz-szférát el nem éri. Csakis a közvetlen emanációknak világa,
az Ólam Acilusz az, ahol a végest létezés nélkül lehet felfogni s amely
ennélfogva mentes a rossztól. Az emberhez való viszonyában a rossz abban
nyilatkozik meg, hogy a lényeg látszatát ölti és az isteni őseredettől elvezet,
ahelyett, hogy a vele való egyesítésre törekedne. A K. úgy a nem-specialista
zsidó tudósoknál, mint a keresztényeknél mindig nagy tiszteletnek örvendett, bár
a zsidó tudósok közt voltak ellenségei is, mint p. o. Sámuel David Luzzatto,
akinek egyik őse a legjelentékenyebb K.-szerzők közé tartozott. A K. támogatói
voltak a középkor kiváló biblia- és talmudkommentátorai, így Nachmanides és a
hasonlóan kiváló talmudtudós Salomo ben Aderet aragóniai rabbik, továbbá a XVI.
sz.-ban Josef Caro, a Sulchan-Áruch rendszerezője, Mózes Isserles és a XVIII.
sz.-i méltán hírneves R. Elijah Wilna és Eybenschütz Jonathán is. Kétségtelen,
hogy a K.-nak van káros befolyása is, miután tisztult ethikáját, nehéz nyelve
és formái, elvont gondolatmenete, magasan szárnyaló allegóriái miatt nem tudta
mindenki megérteni s így számos, bár kizárólag szelíd babonára adott alkalmat.
(Ez utóbbiakat l. Chaszidizmus és Babonák.). Mint minden népnél a világon, a
zsidóknál is lehetett, bár aránytalanul szelídebb formában a mágia,
angelológia, demonológia, exorcizmus, sorsvetés, nekromancia és bibliomancia,
de a káros tudatlanságon és fanatizmuson kívül
másnemű veszélyt (emberélet stb.) sohasem okozott séma K., sem általában
a zsidó babona, mely utóbbi csak az Észak-Kelet ghettóinak évszázados
nyomorában születhetett meg. Az is kétségtelen, hogy sok helyen a K. a Talmud
és más stúdiumok elhanyagolására vezetett, bár nem mindenhol, sőt, hogy a K. határozottan
talmudellenes, mert elveti a formalizmust. Ez utóbbit azonban a modern tudomány
éppen úgy a K. érdemei közé számítja, mint azt, hogy gátat vetett az
aristotelianizmusnak is a maga idején. Irodalom. J. Broydée, K.-h (Jew. Enc.
1904); Kecskeméti L., Egy zsidó vallás van-e több-e ? ; S. D. Luzzato, Vicuoch
ha-K. ; Moses Korduero, Pardes Rimonim ; Luria, Devusim és Éc chajim ; Stern
J., a Ben Chananja I—IV. évfolyamában. A. Frank, La K. (Paris 1843) u. a. németül
A. Jellinek fordításában (Leipzig 1844) ; A. Jellinek, Moses de Leon und sein
Verhältnis zum Zohar (Leipzig 1849) ; Steinschneider, Jewish Litterature (§
XIII.) ; Jost, Geschichte des Judentums und seiner Sekten (II—III.) ; Ginsburg,
The K.-h (London 1885) ; Hamburger, Realencyclopedie zur Bibel u. Talmud ;
Rappaport, Kerem Chemed I. ; Grätz. Gesichte der Juden VII.; Bacher Vilmos,
L'exerése Biblique dans le Zohar (Revue des Etudes Juifs XXII.) ; u. a., Jewish
Quart. Rew. III. : Karppe, Études sur les origines du Zohar (Paris 1891); Isaac
Mayer, K.-h (Philadelphia 1888); Flugel, Philosophy and K.-h (Baltimore 1902);
H. Beer, Historische Daten in den Zohar (Monatschrift V.) ; Duschak,
Platonische Mythe in den Zohar (Orient X.) : Landauer, Zohar (Orient VI.)" Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2392 .cimszó a lexikon
443 . oldalán van.