12322.htm       CIMSZO:        Jom hakippurim                                   SZOCIKK:     "Jom hakippurim. Az engesztelésnek napja, tisri hónap tizedikén. Liturgiái sajátságai a következők: I. Az ünnep előnapján szlichoszt mondanak és délelőtt levágatják a szárnyasokat (l. Kaparász), sokan e szárnyasokkal való engesztelést szegényeknek osztott pénzen váltják meg. A sacharisznál nem mondják a 100-ik Zsoltárt, de mondanak ovinu malkénut, nincsen tachanun, nem mondják a 20-ik Zsoltárt. Sok helyütt a templomatyák (l. Gabbáj) édességet osztanak ki a közönség körében. Ezzel szimbolisztikusan azt a kívánságot fejezik ki, hogy senkise legyen reászorulva a köztámogatásra, hanem szerezze meg édes nyugalomban a kenyerét. Szokásban van J. előnapján a temetőbe menni. Kötelesség ilyenkor a szokottnál nagyobb (ünnepi) ebédet fogyasztani. Már a hagyomány mondja: aki jóllakik kilencedikén, annyi ez, mintha böjtölne kilencedikén és tizedikén. A jámborabbak ilyenkor a rituális fürdőbe mennek (l. Mikvo), még a gyászhétben levő is mehet ide. A minchó tefilló a köznapival megegyezik az utolsó áldásig, majd vidduj, al chót, eloháj necór következik. Á tefilló megismétlésénél a vidduj elmarad. Nincsen sem ovinu malkénu sem tachanun. Egész kadis, olénu, árvák kadisa. Az emberek sokhelyütt bőrszíjjal harminckilenc ütést veretnek magukra. Ezt háromszor mondott vehu rachummal számolják ki, minthogy e bibliai vers 13 szóból áll (3 X 13 = 39). Akit ütnek, mondja a viddujt és arccal észak felé fordul. A böjt beköszöntését fogadó étkezés könnyen emészthető ételekből álljon. Meggyújtják otthon az ünnepi gyertyákat (l. Gyertyagyújtás), Áldást mondanak fölötte és sechejónut; ha péntek este is van, akkor a két áldást összekapcsolják. Sok helyütt megáldják a gyermekeket, hogy legyenek istenfélők és hosszú életűek, a haragosok pedig kibékülnek. II a. Naplemente lőtt gyülekeznek a zsinagógában, a férfiak taliszt öltenek, áldást mondanak reá s levetik a cipőket. (Sok helyütt a rabbi a Tórát a frigyszekrényből kiveszi, a templomban körülhordozza, majd feddő beszédet mond.) Az előimádkozó háromszor mondja a Kol nidré imát, melyet a közönség halkan vele mond. Mindenki hangosan sechejónut mond. Péntek este itt a 92. és 93. Zsoltárok következnek. Majd a maariv következik. A sémát követő hat szót (boruch sém...) ez alkalommal hangosan mondják. A maarivban beiktatják az ünnep vezérversét. Péntek este a legtöbb  szombati  rész is megmarad;  mogén óvószban hamelech  hakódóst mondanak  hoél hakódós  helyett. Nincsen a tefilló végeztével kadis, majd az előimádkozó jaalet mond, szelichosz és pijutok, nagy vidduj, ovinu malkenu, mely szombaton elmarad. Egész kadis, olénu, árvák kadisa, 27. Zsoltár,  árvák kadisa, valamennyi sir hajichud és sir hakóvód, adón ólam. II b. Korán mennek reggel templomba, a kézen csak az ujjakat mossák meg s így a szemet is. A napi sir hajichudot mondják, majd sir hakóvódot és a napi Zsoltárt. Jocér órtól pijutokat illesztenek be. A sémánál a hat szót ismét hangosan mondják. A tefillóban nagy vidduj. A tefilló ismétlésénél pijutok, szelichosz, nagy vidduj, ovinu malkénu, mely szombaton elmarad. Két Tórát vesznek ki a frigyszekrényből, mondják a tizenhárom isteni tulajdonságot, mint ros hasónókor. A tóraolvasás külön (ünnepi) hanglejtéssel történik.  Az első Tórához hat férfit hívnak fel (szombaton hetet). A felolvasott rész : Mózes III. 16. fejezet, a főpap jom hakipurimi szolgálatáról szól. A másik Tórát is az asztalra helyezik s fél kadist mondanak mindkettő fölött. A második Tórából e részt olvassák fel: Mózes IV. 29. fejezet 7—11 versek, a vonatkozó áldozati törvény. A haftóra anyaga: Jesája 57. fejezet 14. verstől az 58. fejezet végéig, az igaz böjtről szól. Szombaton van jekum purkon és misebérach is, majd halottak és mártírok emlékezete (l. Hazkorasz nesómósz, Áv horachamim), asró, jehalelu s visszahelyezik a Tórákat a frigyszekrénybe. II c. A muszaf tefillót délelőtt kell még megkezdeni. A megismétlésnél nagy vidduj és pijutok, szelichosz, Kohaniták áldása (l. Birchász kohánim) szombaton is. Egész kadis, ovinu malkenu, mely szombaton elmarad. II d. A minchónál nem mondanak sem ásrét, sem uvó  lecijont.   Egy Tórát vesznek ki a frigyszekrényből. A felolvasás anyaga: Mózes III. 18. fejezet, a tiltott házasságokról, a nemi élet tisztaságáról szól, a Tóra elé három férfit szólítanak, a harmadik  egyszersmind a maftir,   ki  Jóna könyvét olvassa haftóra gyanánt. Az áldásokat csak mogén Dóvidig mondják. Jehajelu. Visszahelyezik a Tórát, fél kadis. A tefilló a sachariszéval megegyezik, tehát nagy vidduj. A tefilló ismétlésé nél pijutok, szelichosz, vidduj. A papi áldás elmarad, de szim sólóm,  ovinu   malkénu,  mely szombaton elmarad, egész kadis. II e. A neiló ásré- val és uvolecijon-nal kezdődik. Fél kadis és a neiló tefllló. Az ír ige helyett mindenütt a pecsétel igét használják: koszvénu, uchszóv, venikószév helyett : choszménu, uchszóm,vészéchószóm, kisvidduj. Az ismétlésnél pijutok és szelichosz, mely közben hétszer mondják Isten tizenhárom tulajdonságát.   Kohaniták  áldása csak a tefillóban, de valóban nem. Ovinu malkénu még szombaton is. Majd sémá jiszróél egyszer, boruch sém stb. háromszor, az örökkévaló az Isten hétezer. Egész kadis, egysófár-fúvás. Végül: lesónó habó bijerusolájim. III. Este köznapi maariv ima, a tefillóban áto chonantonu (l. o.) betoldással, egész kadis. Áldás bor, láng és fűszer fölött (l.  Havdóló). Olénu, 27.   Zsoltár,   jókívánságok   és   áldás  a  holdra (l. Birchosz levónó).   """                            Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2322 .cimszó a lexikon 421 . oldalán van.