12285.htm   CIMSZO:     Jesája      SZOCIKK:    Jesája, (Jesájóhu, Ezsajás). Próféta. (Könyve az utolsó próféták könyveinek sorában első helyen áll.) Izráel legnagyobb prófétája, akinek működése történelmi kihatású. Vallási és társadalmi jelentőségén túl fellépése a zsidó állami életre is korszakos hatással volt. Elsőnek jelölte meg Izráel hivatását és ő juttatta legpregnánsabban kifejezésre az isteni ítélet és a messiási idő eljövetelének eszméjét. J. működése az állam szorongattatásának idejére esik. Pekách, az északi birodalom királya és Recin szír király szövetséges hadjáratot terveztek III. Tiglat Pileszár asszír kitály ellen és csatlakozásra akarják kényszeríteni Áchár királyt (736-722) is. A nép is, a király is kétségbeesik. De ekkor jelenik meg J. és Istenbe való bizalomra serkenti a királyt. Ne rettegjen a «két füstölgő csóvától», hanem higgyen inkább ügyének igazságosságában, Istenben is, mert hit nélkül nincs megmaradás, ő a hit prófétája. Szenvedélyesen hitt a zsidó nép és Ción rendeltetésében. «Ciónból indul ki az isteni tan és Isten igéje Jeruzsálemből.» Ción és a nép tehát nem pusztulhat el. Szenvedni fog a nép,, de a maradéka megtisztul és ez lesz a jövő alapköve s Isten birodalmának biztosítéka. A hit és a politika érvei talán nem győzték meg a királyt,. azért hát jósígéretekkel akarja felrázni. Megjövendöli egy csodás fiú születését, akinek Immánuel (velünk az Isten) lesz a neve. Ez hozza majd az üdvösséget és a megváltást. De sem a király, sem a nép nem fogadta még magába az ő nagy hitét s kétségbeesésükben Assyria karjaiba vetették magukat. J. megjövendöli, hogy éppen Asszíria hatalma válik végzetessé Izraelre. De azért még most is küzdött a csüggedés ellen. Asszíria is eszköz csak Isten kezében és «kevélykedhet-e a fejsze a favágóval szemben ?» Judának egy kis maradéka meg fog térni és akkor: «Dávid házából vessző sarjad, amelyen a bölcsesség és okosság, a meggondolás és erő, az istenszeretet és istenfélelem ihlete nyugszik, igazság szerint mond ítéletet az elnyomottak fölött, szája ostorával sújt le a zsarnokra és derekának öve az igazság lesz». A hit prófétájaként lépett fel később is, mikor Szanherib Chizkijáhu királyt szorongatta. Szanherib biztosra vette a győzelmét és Chizkijáhut már a hatalmában érezte. («Mint madarat a kalitkában, úgy fogom a királyt» ; így dicsekedik ékiratos tábláin, amelyek megmaradtak.) Chizkijáhu azt hiszi, hogy csak nagy adót kell felajánlania és megválthatja magát. J. közbeveti magát. Ne roskadjon össze a félelemtől. «Mint az éhes, aki álmodja, hogy eszik, de arra ébred, hogy üres a gyomra, vagy mint a szomjas, aki álmodja hogy iszik, de mikor felébred, mégis bágyadt, úgy járnak majd a népek sokaságai, amelyek Ción ellen vonulnak fel.» Csak a hittől várta a felszabadulást és lenézte azokat a prófétákat, akik a nép sorsát más szemszögből figyelték. «Az Isten tébolyt öntött a prófétákra, úgy hogy bezárt könyv ő előttük a jövő, amelyből nem olvashatnak. (Minden bajnak az az oka, hogy) ez a nép csak szavakkal járul elém és csak ajkaival imád, szíve azonban távol van tőlem és vallása csak betanult szabályokból áll.» Minden politikai fordulatot arra használ fel a próféta, hogy hasson a nép erkölcsére és kitisztítsa vallási és társadalmi romlottságából. Merészen vágja a király és az országnagyok szemébe: «A láb talpától a fejig nincsen ép hely (az országban). Mint lett kicsapongóvá a hűséges város, egykor csupa igazság volt, most gyilkosok tanyája lett. Ezüstöd salakká változott; borod vízzel hígult; gazdáid latrok, tolvajok cimborái, valamennyi szereti a megvesztegetést. De árváinak nem szolgáltatnak igazságot; az özvegy peresügye eléjük sem kerül». A régi próféták szellemeden fordul a formalizmus ellen, istenszemlélete a legteljesebb istenismeret emanációja.     Isten a világ ura, a sorsintéző, minden esemény az ő akaratából ered és minden ítélete méltó az ő igazságához. A mindenttudó és mindenttehető nem áhíthat áldozatokat. «Csak a jogtisztelet fogja megváltani Ciónt és csak az igazság az ő megtérőit. Mosakodjatok, tisztuljatok, vessétek el gonosz tetteiteket, távolítsátok el a bűnt, gyakoroljatok jót, keressétek az igazságot, egyenesítsétek fel az elnyomottat, szolgáltassatok igazságot az árvának és védjetek meg az özvegyet.» Ez az ő Istenhite, de politikai hitvallomása is. Csak az erkölcsi tisztaság mentheti meg a nép jövőjét. A léhaság, a belső romlottság, a szegények kárán tobzódó fényűzés elpusztítja és nagyon keserű lesz a hanyatlás. Mesterien festi meg ennek a kornak feslettségét a következő jövendölésben: «Akkoriban elveszi az Isten a lábikráknak nap- és holdképes cicomáit, a függőket, láncokat és fátylakat, a pártákat, lábláncokat és díszöveket, az illatszelencéket és a varázsereklyéket, a karikákat és az orrgyűrűket, a tükröket, gyolcskendőket, fejkendőket és átalvetőket. Illat helyett bűz lesz, öv helyett kötél, fodros hajdísz helyett tarfej.» A gazdagok példája csábította a népet erre a prédáló fényűzésre és mindenki a harácsolásból merítette a hozzávaló tehetséget. Mindenki telhetetlen volt és ez csak végső romlásra vezethetett. «Jaj azoknak, akik házat házhoz építenek, mezőt mezőhöz foglalnak, hogy nem is marad már hely mások számára, de majd maradtok magatokra az országban.» A nép, ha érezte is romlottságának veszedelmeit, mégis remélt, mert bízott az intézményeiben. De J. éppen ezen a ponton szállt szembe az általános felfogással. A béke és az üdvösség kútforrása nem a formákban rejlik, hanem a nép jellemében. Ezért bízik Chizkijáhuban, aki vallásos reformjaival tisztultabb istenismeretet árult el és tőle várja, hogy helyreállítja az igazságot és megalapozza az üdv birodalmát. Világszemlélete oly magas csúcsra emelte, hogy Izrael határain túlra is vethette jószemének tekintetét. Nem csak Izraelt látta, de a népek sorát is. Fájt neki a nemzsidó népek sorsa is és egy-egy reménysugárral földerítette látókörüket. Seregszemléje az egész világra kiterjedő eszchatológiával végződik: «Mert az Úrnak minden haragja vagyon minden pogányok ellen és búsulása azoknak minden sokaságán, veszedelemre rendelte és halálra adja őket. Az egeknek minden serege is megsenyved és összegöngyölődik tekercs módjára az égbolt és minden serege lehull, ahogyan lehull a szőlőtő levele és ahogyan lehull a fügefa hervadt lombja. Mert fellázadt az Égben az én fegyverein és imé az edomitákra leszáll ítéletre és a népre, amelyet veszedelemre rendeltem. Az Úrnak fegyvere megteljesedik vérrel, meghízik kövérséggel, a bárányok és bakok vérével, a kosok veséinek kövérével, mikor az Úrnak áldozat leszen Brezrában és nagy öldöklés Edómban. Mert az Úr leszámolásának napja és a büntetésnek esztendeje lészen Ciónért.» (Jes. 34. 2, 4, 5, 6, 8). De aztán a megváltott Cionra gondol és a tekintete felderül : Örül a puszta és a sivatag, vigad a vadon is és kivirágzik, mint a nárcisz. Akkor a vakok szemei megnyílnak és a süketek fülei megnyiladoznak. És a délibáb tóvá lészen és a szikkadt föld vizek forrásává. És lészen ott örvény és út és szentség útjának neveztetik... és nem járnak azon mások csak azok, akik megváltattak.» (Jes. 34. 1,5, 7,8,9). — Deutero J. vagy Babiloni Névtelen próféta. J. könyvének egységessége a 40. fejezetnél megszakad. A további 26 fejezetben is az előzők szelleme nyilatkozik meg, de mégis újszerűen és még erőteljesebben. De a megváltozott stílusnál feltűnőbb még a történelmi szemlélet, amely más, mint az első 39. fejezetben. A babilóniai exiliumról itt más képet kapunk, amely nem egyezik az eddigi fejezetekben rajzolt helyzettel. A bibliai kritika ez oknál fogva a könyvnek hátsó részét (40—66. f.) egy másik prófétának, a Babilóniai Névtelennek tulajdonítja. A próféta Babilonjában élt. Hírét vehette hogy harminchét esztendei raboskodásból felszabadul Jojachim király és hogy messze keleten Cyrus diadalai népeket szabadítanak fel jármuk alól. Izrael népének egy része már nem is akart tudni a visszatérésről, másik része áhította ugyan, de nem merte remélni. Ő mégis a nemzeti ébredésnek prófétájaként fordul a csüggedtekhez és kishitűekhez. Régibb jóslatok is (melyeket Jesája könyvébe [13. 1], iktattak), voltak forgalomban Babilónia bukásáról. «Még a ciprusfák is kárörvendenek fölötted valamint a Libanon cédrusai: mióta elbuktál, nem jár ránk, aki kidöntene. Az alvilág alulról eléd háborog, eléd riogatja árnyait, a föld régi hatalmasait, felkelti trónjaikról a népek valamennyi királyát. Mindannyian megszólalnak és mondják : te is elaléltál, mint mi, hozzánk hasonlóvá lettél... Mi mélyen zuhantál alá az égről, fényes csillag, hajnalfia; földhöz vágódtál, népek sanyargatója. Azt forgattad elmédben: felhatolok az égbe, Isten csillagai fölé emelem trónomat... felszállók felhők magasságába, hasonló leszek a Felségeshez : most letaszíthattál az alvilágba, a sírgödör legmélyére ... A nemzetek minden királya sírboltjában nyugszik, dicsőségesen, téged pedig kivet a sírod is, mint korhadt csemetét» (14. 8—19). Minden múltbeli jövendölés és jelenben lejátszó világtörténeti esemény reményt öntött beléje, hogy Izrael nem veszett el örökre és közeledik a megváltás órája. «Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet, szól az Isten, hassatok szívére és hirdessétek, hogy immár letelt rabságának ideje, hogy kivette már kétszeresét büntetésének Isten kezéből». Szerinte «Cyrus jobbját Isten fogta meg», hogy meghódoltasson előtte népeket, hogy ércajtókat feltörjön és vaszárakat felpattantson. Csak magának, Izraelnek is rá kell még eszmélnie, hogy Istennek tervei vannak ő vele, hogy ő általa akarja nevét a földön elterjeszteni. Izrael népe Isten szolgájává magasztosult szenvedéseinek tisztítótüzében. Ő nem tűzzel-vassal terjeszti majd a hitet, sőt repedt nádszálat sem tör ketté és pislogó kanócot sem olt el, mégis napvilágra deríti az igazságot. Eddig lenézték, megkínozták, «latrok közé szánták a sírját», de egyszer beismerik hogy «a mi bűneinkért szenvedett, a mi vétkeinket viselte és az ő sebeiből gyógyulás fakad számunkra» (53. f.). Maga Izrael nincs tudatában még magasztos rendeltetésének.        «Ki a vak, ha nem szolgám, ki   és a süket, ha nem követem. Sokat láttál ugyan, de nem jegyezted meg, nyitott fülekkel sem hallod az Isten az ő igaza kedvéért kívánja naggyá tenni és győzelemhez juttatni az ő tanát». Azokkal szemben, kik úgy gondolják, hogy az apák bűnei miatt, kerültek fogságba, így szól a próféta : «Hol az anyátok válólevele, mellyel elbocsátottam, avagy ki a hitelezőm, akinek eladtalak volna benneteket ? Lám, a magatok bűnei miatt lettetek eladva, sőt a ti bűneitek miatt lett anyátok elbocsátva... De vajon rövid-e a kezem a megváltásra, avagy nincs-e erőm, hogy felszabadítsalak ?» Ezentúl már nem hagyja Isten elveszni a népét. «Hegyek megrendülhetnek, dombok megmozdulhatnak, de az Én szeretetem nem mozdul el tőled és az Én békeszövetségem nem szűnik meg». Jesája alakja fényt árasztott még a késő utókorra is. Emberi nagysága s költői ereje még ma is csodálatot ébreszt és termékenyítően hat a kultúrnépek erkölcsi és vallásos életére. Irodalom. T. K. Cheyne (Jew. Encycl.); S. D. Luzzatto, II. Profeta Isaia (Padova 1855), Krauss Sámuel hébernyelvű kommentárja a kievi biblia-kiadásban; Cheyne-Black, Encycl. Bibl. (1901) ; Guste n. Ryssel a Kantzsch-féle «Die Heilige Schrift»-ben XV. k. (Freiburg i. B.—Leipzig 1894) ; Marti, Das Buch Jesaia (Tübingen 1900); Klostermann, Deuterojesaia (München 1893) ; Dillmann, Der Prophet Jesaia (Leipzig 1890) ; Duhm, Das Buch Jesaia (Göttingen 1892); Orelli, Die Propheten Jesaia u. Jeremias (Nördlingen 1887); Bredenkamp, Der Prophet Jesaia erläutert (Erlangen 1887): Franz Delitzsch, Biblischer Kommentar über das Buch Jesaia (Leipzig 1886); Knobel, Der Prophet Jesaia (S. kiad. Leipzig 1861) ; Ewald, Die Propheten d. alten Bundes (2. kiad. Göttingen 1867—68); Hitzig, Der Prophet Jesaia (Heidelberg 1863) ; Gesenius, u. a. (Leipzig 1820-—21); Reuss, Les Prophes (1876); Döderlein, Esaias (Nürnberg 1789) ; Ed. König, The Exiles Book of Consolation (Edinburg 1899); Cheyne, Isaiah (1898); Mitchell, Isaiah. A Study of Chapt. I.—XII. (New-York 1897); Skniner, Isaiah (Cambridge Bible 1896—98); Cheyne, Prophecies of I. (1880—82); Alexander, Commentary (Edinburgh 1865).                                                         Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2285 .cimszó a lexikon 411 . s köv. oldalán.