12283.htm CIMSZO: Jeruzsálem SZOCIKK: Jeruzsálem,
héberül: Jerusolájim, az ókori zsidó állam (Judaea), majd Palesztina fővárosa,
egyike a világ legrégibb és legnevezetesebb városainak, évezredeken át királyok
lakhelye, nagy világtörténeti mozgalmak középpontja volt és a zsidóknak,
keresztényeknek és mohamedánoknak ma is egyformán szent, helye. A Biblia
szerint (Mózes 1. 14. 18) már Ábrahám idejében állott a város, mely Malkicedek
király rezidenciája volt és «Salem» (béke) nevet viselt. Régebbi neve még a
városnak : Jebus és Jebussi a jebuziták föníciai törzse után, akiktől Dávid
király foglalta el a várost, mely róla a «Dávid városa» nevet nyerte. A felső
város körül húzódó sziklás Cion-hegyről még Cionnak (l. Cion) és Cion
bástyájának (Sám. II. 5. 5—10) is nevezték. Mikor a két városrészt, a felső és
alsó várost nagyarányú építkezésekkel összekötötték, akkor kapta a város a J.
nevet, melynek tulajdonképpeni jelentése: «újjáépített Salem». Görög és latin
szerzők Solymanak, az arabok El Kudsnak és Beit el Mukkadasnak (szentség) nevezik.
A Bar Kochba-lázadás leveretése után egy ideig Aelia Capitolina volt a neve,
míg a törökök Kodzsi Serifnek nevezik. J. Palesztina (l. o.) nyugatjordáni
részén, a Cion, Moria és Akra hegyeken épült s három szűk völgy fogja körül. I.
Agrippa alatt megnagyobbodott J. egy új városrésszel, amely a Becetha dombon
épült. Később a Moria hegyétől délkeletre az Ofel, az olajfák hegyének lábánál
pedig a Bethpage és Bethania nevű városrészek épültek ahol a zarándokok laktak.
J.-et először Dávid király erősítette meg, aki a Cion hegyén emelkedő várat
fallal vétette körül. Az erődítési munkálatokat Salamon király folytatta s
valószínű, hogy ő építtette a sok tornyú három fal közül az elsőt, mely az
egész várost körülkerítette. Nehemiás Könyve a város kapui közül megemlíti a
völgykaput, mely a mai jaffai kapunak felel meg, Efrajim, vagy Benjámin kapuját
(a mai damaszkuszi kapu), a juhok kapuját (a mai István kapu) és az
esszénusok kapuját. A régi J. pompájáról tanúskodik a Királyok Könyve (II., 9.
16), mely felsorolja a város díszes palotáit: a Templom, Dávid és Salamon
palotája, az «asszonyok háza» a függő kertek a királyok tavával stb. Évezredek
alatt J. sok viszontagságon ment keresztül. A zsidó honfoglalás és az ország
felosztása után Benjámin törzséé lett a város, amelyet teljesen Juda törzse
hódított meg. A várat a jebuzitáktól Dávid foglalta el. Alatta és Salamon
király alatt érte el J. virágzásának fénykorát s lett Templomával, palotáival
és erődítményeivel a vallási és állami élet középpontja és az ország fővárosa.
Salamon halála után J. elvesztette jelentőségét és évszázadokon át egymást
váltották falai között a hódítók. Jerobeam alatt Sisak egyiptomi király
foglalta el és pusztította el a Templomot. Joram alatt az arabok és
filiszteusok, Chizkia idejében az asszírok dúlták fel a várost, mely Cedekia
alatt Nebukadnezár Babilónia királyának uralma alá került, ki fogságba hurcolta
a zsidókat, elpusztította a Templomot és a falakat is (586. Tisobe-áv). 445-ben
Kr. e. Cyrus perzsa király jóindulata folytán Ezra pap és Nehémia próféta
vezetésével visszatért a zsidóság exiliumából J.-be, melyet újra építettek. A
második Templom építése is erre az időre esik. 320-ban Ptolomaeus hódította meg
J.-et. 168-ban pedig Antiochus Epiphanes szír király foglalta el, aki elpusztította
a falvakat, megrongálta és kirabolta a Templomot. Antiochus szentségtörő
eljárása a Makkabeusok (l. o.) szabadságharcát eredményezte, akiknek vezére
Juda Makkábi visszafoglalta hosszú harcok után J.-et. A Hasmoneus (Makkabeus)
dinasztia alatt, valamint a Herodianusok idejében ismét fejlődésnek indult J.,
de ez csak rövid ideig tartott, mert II. Agrippa alatt a rómaiak, legyőzve a
zsidóság hősi ellenállását, (l. Giskalai János) elfoglalták a várost és
elpusztították a Templomot (70. Tisó be-Áv). Bar Kochba (l. o.) vezetésével a
zsidók visszafoglalták J.-et, mely rövid idő múlva ismét római fennhatóság alá
került. Hadrián császár Aelia Capitolina néven újjáépítette J.-et és a Templom
helyére Jupiter Capitolinus templomát emelte. A zsidóknak ekkor halálbüntetés
terhe alatt tilos volt átlépniük a város kapuját. Constantin császár alatt
keresztény várossá lett J., melyet sűrűn kerestek fel a keresztény
zarándokok. 614-ben II. Chosroes perzsa király elfoglalta J.-et. de 629.
Heraclius császár visszafoglalta. 637-ben a győzelmes Omar kalifa négy havi
ostrom után végkép elfoglalta J.-et, mely egészen 1918-ig mohamedán uralom
alatt volt, kivéve 1099—1187-ig, amikor a keresztes hadak megszállva tartották,
de az utóbbi évben Szaladin egyiptomi szultán visszafoglalta azt. Később
Törökország alá tartozott Palesztinával együtt J. is, mely egészen a jelen
századig vissza fejlődött s csupán a cionizmus fellendülésével regenerálódott.
Ma J.-nek 120,000 lakosa van, amelyből 80,000 zsidó. A Balfour-deklaráció
(1918) óta az angol protektorátus alatti zsidó államfővárosa s a főbiztos
(Chief Commissioner) székhelye. Számos középülete s újabban gyártelepe is van.
Iparai közül különösön a faáruk készítése jelentékeny. J. nevezetessége az
utóbbi években létesült egyetem, melynek épülete a Scopus hegyén van.
Úgyszintén van a fővárosnak hébernyelvű modern operaháza is, mely magas
színvonalon áll. Emellett régebb idő óta van nagyszabású árvaháza, újabban több
modern berendezésű kórháza, hébernyelvű gimnáziuma, számos napi- és hetilapja
ugyancsak héber nyelven és könyvtára is. J. zsidósága nem alkot egy
hitközséget, hanem külön községekben tömörülnek a különböző országokból
származó zsidó beköltözöttek. J. tudományos szempontból is rendkívül nagy
jelentőségű, nem csupán az újonnan létesült egyeteme miatt, hanem főképen
azért, mert ott van az amerikai, angol és német Biblia-archeológiái kutatók
központja. J. minden időben a zsidóság szent városa volt s az is maradt mind e
mai napig. A Zsoltáros rajongó lelkesedéssel énekli meg mint «Isten városát», a
«szent várost», de a későbbi talmudtudósok munkáiban is sűrűn bukkannak fel
poétikus képek J. hajdani dicsőségéről. «Ez volt a város, melynek híre a világ
egyik végétől a másikig visszhangzott» (Midr. Rabba). «Tíz mérő szépséget
kapott a világ, ebből kilenc jutott J.-nek» (Kiddusin 49b). A diaszpóra
évezredei alatt J. a jobb jövőnek mindig eleven szimbóluma volt a zsidóság
számára, rnely sohasem adta fel a reményt, hogy visszatérhet ismét majdan régi fényében tündöklő J.-be. Ennek a
zsidó liturgiát sűrűn átszövő reménykedésnek legmeghatóbb kifejezéseit a
Haggadában (jövő évre J.-ben) és a Zsoltárban (Száradjon el a jobbom ha valaha
elfelejtelek J.) találjuk. L. Bar Kochba. Giskalai János, Tiso-be-av, Cion és
Zarándoklás a Szentföldre). Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2283 .cimszó a
lexikon 410 . s köv. oldalán.