12207.htm CIMSZO: Istenkáromlás SZOCIKK: "Istenkáromlás
(Blasphemia). Rosszindulatú vagy épen profán kitétel, mely Istenre vonatkozik,
ami ennélfogva bűn. A Bibliában a I.-ról ott van szó, amikor az Egyiptomból kivonuló Israelhez
csatlakozott mindenféle vegyes elem káromolta Isten nevét és átkozódott (Lev.
24. 10-23). A Mózesi törvényhozás megköveztetésre ítéli az
istenkáromlót. (Lev. 24. 15 — 16)
A szigorú mózesi törvények jelentékeny része a honalapítás előtti Izrael
hadijoga volt s ennek vasszigora volt szükséges ahhoz, hogy Mózes a
theokratikus demokráciát megalapozhassa. A próféták is beszélnek I.-ról s a
régi zsidó törvényhozás úgy látszik, a felségsértést is a blasphemia egy
nemének tekintette. A Misna szerint I.-nak csak akkor minősíthető a káromlás,
ha bizonyítható, hogy a vádlott Isten nevét használta szitkozódásai közben
(Szanhedrin 7.), a Gemára azonban az istennév más körülírásainak
megszentségtelenítését is I.-nak minősíti. A zsidó állam önállósága s a legfőbb
Szanhedrin fennállása idején elvileg halálbüntetés (megkövezés) járt a I.
elkövetőjének, de csupán
akkor, ha a
kimondhatatlan Isten nevet
ejtette ki szentségtörő
módon; a közönséges I.-t
azonban, mely Isten tulajdonságainak
megszemélyesítésére vonatkozott, testi fenyítékekkel büntették
s azt a templomban hajtották végre (Szanhedrin 56 a). Tárgyalások alkalmával
maguknak a tanuknak nem volt szabad megismételniük az I.-t, hanem csupán
körülírniuk lehetett. (Misna-Szanhedrin u. o.). Minthogy azonban az ily
tárgyalás néha nagyon komoly volt s az életre mehetett, az egyik tanúnak engedélyezték a teljes blasphemia
ismétlését. Ez alkalommal a bíróság elnöke a hallgatóságot kiküldte s a
tanút felszólította, hogy betűszerint tanúsítsa, amit hallott. Amikor a tanú
megismételte az I.-t, a bírák felálltak s megszaggatták ruháikat gyászuk
jeléül. A többi tanúnak nem kellett megismételni az istenkáromló kifejezést,
hanem csak jelezniük, hogy úgy hallották-e vagy nem. A tradíció szerint az I.
egyike volt a hét bűnnek, amely Noah utódainak el lett tiltva (Szanhedrin 56 a). A pogány felelősségre
vonása ugyanolyan módon történt, mint a zsidóé, csupán a ""bírák és
közönség nem szaggatták meg ruháikat a vád beigazolásakor. Ez utóbbi szokás
igen régi eredetű s csupán a jeruzsálemi templom elpusztítása után szűnt meg
(Szanhedrin u. o.) azzal a megokolással, hogy akkor mindenki rongyokban
járhatna. A későbbi Bész dinek már nem hozhattak halálos ítéletet I. ért. A
megkövezéssel járó ítélet végrehajtásáról egyébként nincs adat a régebbi
korokból sem I. esetére. A ruhamegszakítás kötelezettsége azonban érvényben
maradt. Rab Amram babyloni gáón egy napra való exkomunikálással büntette az
I.-t. A Sulchan- Áruch (Jóre Dea 340. 37) szintén a ruha megszakítását rendeli
el azok számára akik az I. fültanúi voltak. A rövidlejáratú exkomunikációt a
halálbüntetés pótlásaképpen alkalmazták. (V. ö. Mayer, «Die Rechte der
Israeliten, Athener und Römer III.»; Saalschütz, «Das mosaische Recht»;
«Tesubót Geóné Mizrah umá-Arab», ed. Joel Milller és Jev. Enc.)."
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/
webhelyeken. Ez a(z) 2207 .cimszó a lexikon 399 . oldalán van.