12104.htm CIMSZO: Hódmezővásárhely SZOCIKK: Hódmezővásárhely, törvh. joggal felr. város Csongrád vm.,
majdnem 70,000 lak. (1910. 62,445), akik néhány száz német, tót és románon
kívül mind magyarok. A kongresszusi zsidó hitközség a XXII. községkerülethez
tartozik és 380 családban 1300 lelket számlál (1910-ben 1381), 378
adófizetővel. Ezek között van 29 nagykereskedő, 168 kereskedő, 9 nagyiparos, 38
iparos (az első gőzmalmot Bauer Jakab, az első gőzfűrésztelepet Steiner L.
József alapította, mindkettő idegen érdekeltségű részvénytársaság tulajdonába
ment át), 12 gazdálkodó (3 nagybirtokos), 12 ügyvéd, 12 orvos, 43
magántisztviselő, 11 más szabadpályán, 3 tanító, 7 köztisztviselő, 5 munkás, 16
magánzó, 15 egyéb foglalkozásban. 12 közadakozásból él. Az évi költségvetés
34,826 P. Hitéleti célokra 17,265, jótékonycélokra 2344 P-t fordít. Szociális
törekvéseinek támogatására 1871.
a Betegápoló-egylet, 1882. a
Szegénysegélyző-egylet létesült, de ez 1912., a másik 1873. megszűnt és a
hitközség keretében már csak a Chevra Kadisa és az 1860. alapított Izr.
Nőegylet működik és osztozkodik a jóléti akciók lebonyolításában. Azelőtt
széles keretekben fejthetett ki szociális tevékenységet, de a kezelésére bízott
30 jótékony célú alapítvány (23,052 K) és a 22 iskolai alapítvány (14,050 K) a
magyar korona romlása következtében elértéktelenedett és a filantrópia s
kultúra számára elveszett. Kulturális törekvéseiben mindazonáltal nem tűri meg
a visszafejlődést és hitélete is kitartóan a régi tradíciókat követi, úgy, hogy
mai élete gazda múltjának érdemes folytatása. A városi levéltár és város
egykori birtokosainak, a Károlyi grófok családi levéltárának a zsidókra
vonatkozó legrégibb adatai 1748-ból származnak. A görög kereskedők üzleti féltékenységből
eredő panaszai folytán, a zsidókat súlyos büntetések terhe alatt a városban
való tartózkodástól és kereskedéstől eltiltották. («Jakab zsidó»-t a tilalom
megszegése miatt 40 korbácsütésre ítélték.) Az akkori idők szellemére vall,
hogy a pusztai kutak megmérgezésével vádolta meg a zsidókat a féltékeny
konkurencia. A szörnyű vádat a köznép elhitte mert terjesztői azt híresztelték,
hogy azért mérgezik el a zsidók a kutakat, hogy a dögbőröket olcsón
megvehessek. Az alföldi magyarsághoz nyelvében és érzéseiben alkalmazkodó
zsidók mégis megküzdöttek a sokféle szorongatással és lassan-lassan tért
foglaltak. 1810 körül kezdtek tömörülni vallásgyakorlataik végzésére. 1829-ben
megalakul a hitközség és a Chevra s ez évben nyit temetőt. A hitközséget Deutsch
József, Wodianer József, Wodianer Jakab (a báró Wodianer-család ősének
testvérei), Mayer Löw, Schwabach Jakab, Miskolczy József és Fülöp Sámuel
alapították. 1830-ban 28 család él a hitközségben, a magyar életformáknak
megfelelő formák között, ami abból is látható, hogy 1830-ból származó magyar
feliratú sírkövet találunk a zsidótemetőben. 1831. a «zsidó községit már
katonaállításra köteleztetik. Külső kereteinek legemlékezetesebb kiszélesedése
1833-raesik, mikor az uradalomtól, amely készséges pártolója, időnként a
bírákkal szemben védelmezője volt a hitközségnek, templomépítésre telket kap.
Ez azonban nem felelhetett meg teljesen céljának, mert már a következő évben
más telket vásárolt a templom céljaira. 1840-ben rabbit alkalmazott a hitközség
Grünhut Ábrahám személyében és ekkor telket vett az iskola céljaira is. Két
évtizedig tartott, amíg elég erőt gyűjtött a templomépítéshez, amit végre 1853.
megvalósíthatott. Templomát, amely méreteivel és díszességével felülmúlta az
azon időbeli többi, jóval nagyobb hitközség templomait, 1856. Löw Lipót, Szeged
híres főrabbija avatta fel. A templomépítésnél sokkal korábban, 1839.
bontakozott ki a hitközség törekvéseiből az iskola, amelynek alapját tanító
alkalmazásával akkor vetette meg. Első tanítója volt Stern Ignác (l. o.), a
nagy Zohár-tudós. 1845-ben már rendszeres tantervvel, 1850. már rendszeresen
alkalmazott tanítókkal, hatósági ellenőrzés mellett működött az iskola, abban
az épületben, amelynek telkét 1844. az uradalomtól kapta a hitközség. A.
szabadságharc alatt a hitközség tagjai közül 34-en voltak honvédek, 2 tiszt.
Ketten el is estek. A Bach-korszak nyomasztóan hatott a hitközség fejlődésére,
amely teljesen a hatóságok ellenőrzése alá került. A főszolgabíró nevezte ki és
mentette fel a vezetőséget, ellenőrizte az adózást és a hitközség minden
megmozdulását, utóbb pedig már csak befolyást gyakorolt, hogy megtartsák a
választásokat és zavartalanul végezzék az adminisztrációt. A gyűlésekre
«büntetés terhe» alatt kötelezte a megjelenést. A Bach-korszak önkényét megérezte
Wodianer Sámuel is, a hitközség és a hitközségi intézmények egyik legérdemesebb
megszervezője, akit a megyefőnök 1853. állásából fölmentett. Utána rövidebb
időre Pollák Dávid, Kohn Emánuel, Czukor Izrael és Weisz Károly kerültek, a
hitközség élére. Utánuk huzamosabb időre Újhelyi H. Lipót foglalta el az elnöki
széket. Az ő működése alatt 1866. történt, hogy a hitközség önérzetesen
szembehelyezkedett a főszolgabíróval, aki a katonaállítás és a hadiadó fizetés
tekintetében a többi lakostól eltérő eljárást alkalmazott a zsidókkal szemben.
Ugyanebben az évben a 263 adófizetőt számláló hitközség egy «modern rabbi»
alkalmazását határozta el. Erre azonban mégis csak 1879. került a sor, amikor
Seltmann Lajos szegedi rabbit egyhangúlag főrabbivá választotta meg. 1867-ben
modern alapszabályokat és szervezetet létesített a hitközség. 1872-ben válság
fenyegette a hitközséget, miután egy kis töredéke kivált és orthodox alapon
külön hitközséget létesített. 1875-ben azonban újból egyesültek a hitközséggel.
A béke nem tartott sokáig, mert 1875. nyíltan bevallott személyi okokból újból
kivált az orthodox töredék és megint külön hitközségben szervezkedett. Ez a
különállás szintén csak rövid ideig tartotta magát és azóta zavartalanul
működhet az egységbe forrt hitközség. A templomba Seltmann Lajos főrabbi
megválasztásával (1879) vonult be a magyar hitszónoklat, amely 1902. közgyűlési
határozattal kizárólagossá vált. 1875-82-ig Deutsch Lipót, ettől kezdve 1911-ig
Beregi Lajos a hitk. elnöke. Ő alatta építették újjá a templomot. 1911-től
Anisfeld Sándor volt a hitközség elnöke, aki 1926. bekövetkezett halála előtt 20 hold szántóföldet
hagyott papi jövedelemül a hitközségre. A H.-i zsidóság több kitűnőséget adott
a hazai kultúrának, tudóst, művészt, politikust egyaránt. Legismertebbek:
Heitler Moritz bécsi orvostanár, Sándor Pál orsz. képviselő. Kallós Ede
szobrász, Vásárhelyi Domokos közigazg. bíró, Wittmann P. műegy. tanár, Vajda
Béla, losonci főrabbi, stb. A világháború teljesen kiforrt magyar szellemet
talált ebben a nagy alföldi hitközségben, amely arányszámát meghaladó katonát
adott az országnak és külön hadikórházat tartott fenn 1914-1917-ig a Chevra és
Nőegylet támogatásával. 29 tagja elesett. Történeti életének legszomorúbb
periódusát a proletárdiktatúra alatt szenvedte át, mikor a hitközség három
tagja kivégeztetett. 1919 ápr. 26-án kivégezték Weisz Mihály bornagykereskedőt,
a fiát: Weisz Henriket és Havas Henrik mozgófényképszínház tulajdonost. A
törvényes uralom helyreállítása után megfeledkeztek a vértanúról és a mozijogot
családjától elvették. Áldozatot követeltek a román megszállás alatt is, mikor
Strasser Gábor iparossegédet végezték ki 1919 júl.-ban. A konszolidáció
visszaállította a normális állapotokat és most már csak a kedvezőtlen gazdasági
helyzetet sínyli a hitközség, amely idő szerint a következők vezetése alatt
áll: Lajos főrabbi, Szemző Miksa elnök, Steiner Ferenc alelnök, Dániel Jenő,
Weisz Miklós, Reich Ede városi főmérnök, Sándor Jenő Goldmann Mór, Biró Gábor,
Bárány Béla, Klein Miksa, Kertész Sándor elöljárók. Steiner Ferenc a Chevra
Kadisa, Bleyer Antalné a Nőegylet elnöke.
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2104 .cimszó a
lexikon 374 . oldalán van.