12088.htm CIMSZO: Hitágazatok SZOCIKK: "Hitágazatok.
A zsidó vallás nem dogmatikán és annak rendszertanán épült fel, hanem az Egyi
Isten hiten. Szelleméből hiányzik a leigázó tendencia és az imperativusai azért
nem merevedhettek dogmákká, mint más pozitív vallásokban. Lényegileg tehát
abban különbözik más monotheisztikus vallásoktól, hogy dogmák helyet
törvényekkel szabályozza a hitéletet és bárha ezek egységes rendszert alkotnak,
elháríthatatlan engedelmességet mégis csak az Istenhit számára és azoknak a
törvényeknek követeltek a kodifikátorok, amelyeket az emberi erkölcsökbe
ágyazott az isteni akarat. Hillel, a zsidó vallásrendszer egyik legnagyobb
építőmestere, annyira érezte ezt, hogy (harminc évvel a rendes időszámítás
előtt) a Biblia minden parancsát egy nevezőre hozta a gyakran hangoztatott
felebaráti szeretet (l. o.) törvényében: «Ami rosszul esik te neked, ne tedd
azt felebarátodnak sem. Szereresd felebarátodat, mint tenmagadat, az egész
Tórának ez a lényege». Próféták is voltak, akik a Tóra 613 törvényét egy vagy
két mondatba sűrítették össze, de azokban aztán az erkölcsi élet egész
rendszere lüktetett (l. Etika, Szeretet). Dogmatikus különbségek először a
makkabeusi szabadságharc után való időkben merültek fel, de azok is inkább
nacionális és antinacionális különbségek voltak (l. Farizeusok, Szadduceusok,
Gondviselés. Predesztináció). Az apokryph Szirach (l. o.)szerint az igazán
vallásos zsidó elmélkedése ez időben még nem terjedt túl a megengedett
szemlélődés határain s a vallás kötelességeit szigorúan megtartotta. A
Talmudból is az tűnik ki, hogy dogmatikai különbségeknek alárendelt
jelentőséget tulajdonítottak (Chaggiga 12a; Erubin 13b). jóllehet, hogy vallási
kérdések számos vita a aduk alkalmat. Ezekből a vitákból mindazonáltal olyan
rendszer alakult ki, amely nem nélkülözi a dogmatika elemeit és ezek
érvényesültek a liturgia ókori megszövegezésében is, az Egy-Isten eszméjének a
sémá-ban erős lehorganyozása és a messiási eszmének, valamint a feltámadás
hitének a sémoné eszrében való erőteljes hangoztatása által. Ezek tehát
kikerültek a megvitatható kérdések témaköréből, de H.-ká azért mégsem
merevedtek. Az alexandriai Philo volt az első zsidó tudós, aki megkísérelte,
hogy dogmákat hámozzon ki a Tóra törvénykomplexumából. De Mundi Opificio c.
művében (61.) a következő H.-at tartja a mózesi hitvallás föltételeinek : hinni
kell, hogy: 1. Isten van és uralkodik; 2. Isten egyetlenegy; 3. a világ teremtés útján jött
létre; 4. a
teremtés egységes; 5. az isteni gondviselés uralja a teremtett világot.
Doktrínái azonban nem találtak követőkre sem a tannaiták és amorák (l. o.)
között, sem a későbbi zsidó tudósoknál. Inkább hozzáfért az akkori és a későbbi
zsidó gondolkodáshoz az a másik meghatározása, amely a Tízparancsolatot {l.
Dekalógus) tette meg a zsidó vallás föltételének. A Jer. Talmud szerint a
sémában foglalt hitvallomás és a Tízparancsolat képezi a zsidó vallás
foglalatát. A középkorban, mikor a többi vallások rendszerré alakultak, a zsidó
vallásban már tudatosabban törekedtek a dogmatizálásra de inkább védekezésből
csak, hogy az akkor uralkodó nemzsidó, de Egy-Istent valló vallások csábító
dogmatikáját ellensúlyozhassák. Ibn Ezra (11. sz.) Philo álláspontján a
Tízparancsolatot vallja a zsidó vallás feltételéül. Szaádja gáón korában (9.
sz.) Emunosz vedéosz c. művében a következő H.-at állította fel: 1. A világ teremtés útján jött
létre ; 2. Isten egyetlenegy és test nélkül való; 3. a Tóra Isten kinyilatkoztatása
; 4. a
szóbeli hagyomány isteni eredetű; 5. Az ember igazságosságra van hivatva; 6.
Istentől való a lélek, hogy a bűnt elkerülhesse; 7. Isten büntet és jutalmaz ; 8. a lélek tisztán született
és halála után elhagyja a testet; 9.
a halottak fel fognak támadni és el fog jönni a Messiás
; 10. Végítélet. Ezt nem kanonizálta a zsidóság. De elfogadta és liturgiájába
is iktatta Maimonides 13 hitágazatát, sok vita és sok harc után. Ezekben
vallani kell: Isten létezését, egységét, teljes spiritualitását, örökkévalóságát,
imádság tárgya csak Isten lehet, hogy prófétáiban kinyilatkozott, hogy Mózes
legkimagaslóbb a próféták között, hogy a Tóra Sinai hegyén adatott és ennél
fogva változhatatlan, hogy Isten előre tudja az ember cselekedeteit, hogy van
megtorlás, hogy a Messiás el fog jönni és hogy Isten akaratából feltámadnak
majd a halottak. Maimonidesz maga is öregebb korában csupán az Isten egységét
és az idolatria teljes tagadását tartotta a zsidó hit elalkudhatatlan
feltételének. De 13 hitágazata tömör és újszerű foglalata miatt mégis
elterjedt, népszerű is lett, általános elfogadásra azonban nem talált. Annyira
nem ismerték el dogmatikusnak az ő 13 H.-át, hogy a XIII., XIV. sz.-ban:
Nachmanidesz, Simon be Cemach Duran, Josef Albo és mások háromra és négyre redukálták
le a tizenhármat, mégpedig az Egy-Istenben, a teremtésben, a
kinyilatkoztatásban és a Gondviselésben való hitre. Ch. Creseas és Dávid
Estella hét hitágazatról beszélnek, míg Dávid ben Jomtov ibn Bilia még másik
tizenhárommal toldotta meg Maimonidesz hitágazatait, Jedája Penini pedig 35
főprincipiumot állapított meg. Aser ben Jéchiel (14. sz.) toledói rabbi
elavultaknak minősítette Maimonidesz hitágazatait és ugyanígy vélekedett A
bravanel is és bár Chaszdai Creseas és Josef Albo ellen megvédelmezte Maimonideszt,
a judaizmust még sem tartotta összeegyeztethetőnek a dogmatikával. Mindmáig ez
az uralkodó felfogás, de Maimonidesz hitágazatai mégis helyet kaptak a
liturgiában és még a Jigdal c. himnuszt is, amely a 13 hitágazatot tartalmazza,
fölvették a mindennapi (reggeli) imarendbe. Irodalom. Löw Lipót. Gesammelte
Schriften (l. Jüdische Dogmen); Emil Hirsch (Jew. Encyclop.); Schlesinger, Albo
«Ikkarim»-jának német fordítása (16—43); Jost, Geschichte des Judentums und
seiner Sekten: Hamburger, Realencyclopedie f. Bibel u. Talmud: Schechter, The
Dogmas of Judaism; Aub, Über die Glaubenssymbole der mosaischen Religion;
Creiznach, Grundlehren des israelitischen Glaubens." Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális
változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 2088 .cimszó a
lexikon 366 . oldalán van.