11894.htm CIMSZO: Hagyományhűség SZOCIKK: Hagyományhűség, sokat hangoztatott jelszava napjainknak, különösen a világháború nyomában járó nemzeti ébredés hullámainak a zsidó népesség terére való átcsapásaként jelentkezik, de legtöbbször a végig nem gondolt eszmék sorsában osztozik, félreértés tárgya és veszélyt okoz azok között, kik lelkileg egyetértenek. A H. természetes velejárója a vallás fogalmának és annak külön hangoztatása voltaképp tautológia és sértő megkülönböztetés azokkal szemben, kik nem hangoztatják. H. nélküli vallásos magatartás nincs a legszélsőbb reformirányzatokban sem, mert a vallási szertartások legcsekélyebb maradványa sem a mai gondolkodás szüleménye, hanem ápoltja annak a H.-nek, mely racionalizmuson, életszükségleteken és érdekeken túlteszi magát, hogy a különböző nemzedékek vallásos érzületét egy nevezőre hozza. Másrészt magában az orthodox irányzatban is észlelhetők a kor szülte lassú változások a H. rovására. Nem említve a ruházkodás és testi kultúrát illető engedményeket, amelyek a hagyományos külső fellépés hátrányára vannak. Még templomi intézményeket és szokásokat is elhagynak, ha azok pusztán adminisztratív jellegűek voltak, pl. a templomi tisztségek szóbeli elárverezésének szokását, melyhez viszont mások szívósan ragaszkodnak. Reformszámba megy az is, ha nagyobb templomokban nem engedik a gyászolókat előimádkozni, számítva a netáni alkalmatlanságra. Amidőn a XVIII. sz. végén Európa szerte megindult a reform mozgalom, romboló szándék csak ideig-óráig bújt meg benne, általában véve épp az volt a célkitűzése, ami ma az orthodoxiának: a zsidóság megóvása, jövőjének biztosítása. Korántsem életvágy, érdek vagy kényelemkeresés vezette a mozgalom vezetőit, hanem a jövőért való aggodalom, alapos leszámolás a múlt hagyatékának értékeivel. De nem lehet e kérdésnél figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a múlt századbeli reformok közé olyanok is csúsztak be, melyek nem a zsidó vallás szervi életéből kívánkoztak fel, hanem asszimilációs törekvésekből. Ilyen : a papi reverenda viselése. Ez a római egyház utánzásaképp jelenik meg, ahol a pap egész más tényező, mint a laikus, sacerdos, pontifex, nem pedig tanító, aminő a zsidóságban Mózes is volt. Az ornátussal járó modernizált talisz azért költ megütközést konzervatívabb körökben, mert az esetleg a rítus követelményeinek sem felel meg, amellett a vallás rovására tett engedmény az esztétikai vagy inkább római ízlés javára. Hagyományellenes továbbá orgona alkalmazása a zsinagógában, az almemórnak a frigyszekrény előtt való oltárszerű elhelyezése, a régi imarend modernizálása, a temető díszítése, a temetési szertartás pompája, a sírbolt, a temetési ének stb. Ezek azok az újítások amelyeket a konzervatív hitéletet élők elítélnek, a haladó szelleműek viszont életben kívánnak tartani, már csak azért is, mert felfogásuk szerint a vallásos meggondolás még sem foglalhat állást olyan hitéleti formák ellen, amelyekhez egy emberöltő hozzánevelődött. A haladó szellemű hitközségekben a H. hangoztatói éppen az itt említeti újításokat kívánják módosítani vagy kiküszöbölni. Ezzel szemben a H. problémája egyáltalában nem foglalkoztatja az orthodox hitközségeket, melyeknél a H. úgyis elengedhetetlen feltétele a vallásosságnak. Egyébként pedig a H. problémája nem csak a magyar, de az egész világ haladó zsidóságát foglalkoztatja. Nyílt őszinteséggel tárgyalta ezt a kérdést a reform ügyében 1928 nyarán tartott berlini világkongresszus, amely a zsidó vallás fenntartásának lehetőségeit kereste. Ez a kongresszus úgy akarta megoldani a problémát, hogy a hitéletet a H. rovására a szociális viszonyoknak megfelelően átalakítja. A kongresszus álláspontja szerint a H. részletes feladása fejében vissza lehetne hódítani a vallásnak a haladó zsidóságnak ama tömegeit, amelyeket az élet kényszerűsége a vallásos élettől elszakít. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1894 .cimszó a lexikon 336 . oldalán van.