11776.htm CIMSZO: Goldziher SZEMELYNEV Goldziher
Ignác SZOCIKK: "Goldziher, 1. Ignác, világhírű orientalista, szül.
Székesfehérváron 1850 jún.22., megh. Budapesten 1921 nov. 13. Atyja jómódú,
művelt és vallásos kereskedő volt, G. Vilmos szemésztanár (1. o.) és Bacher
Vilmosné G. Ilona kiváló pedagógus (l. o.) pedig unokatestvérei voltak.
Gimnáziumi tanulmányait a cisztercitáknál végezte szülővárosában, de már 16
éves korában a budapesti egyetemen Vámbéry tanítványa volt s mellesleg
állandóan képezte magát a zsidó tudományokban is. 19 éves korában a berlini,
majd a lipcsei egyetemen folytatta tanulmányait s itt a hírneves Fleischer
kedvenc tanítványa volt. Miután az utóbbinál fil. doktorátust tett, 1870. a leideni, majd
oxfordi és cambridgei egyetemek keleti kéziratait tanulmányozta.1872-ben
hazajött s 22 éves korában egy. magántanárnak habilitálták, de már a következő
évben b. Eötvös József kultuszminiszter nagyobb áll. ösztöndíjjal keleti
tanulmányútra küldte s G. hosszabb ideig Cairó-ban, Damaszkuszban és
Palesztinában tanulmányozta az arab filológiát, mohamedán teológiát és
egyházjogot. 1875 óta a Magyar Tud. Akadémia lev., majd 1892. rendes tagja,
gróf Kuun Géza halála után pedig a nyelvtudományi szakosztály elnöke lett s az
Akadémia belső életében haláláig vezető szerepet vitt. Tagja volt számos
legelőkelőbb külföldi akadémiának és tudományos intézetnek, így a
szentpétervári Császári és a Porosz Kir. Akadémiának Berlinben, a göttingeni
Tudós Társaságnak, a müncheni Bajor Kir. Akadémiának, a madridi Acadeinia
Reálnak, a londoni Royal Asiatic Societynek, a Deutsche Morgenlándische
Gesellschaftnak, a svéd, a hollandi, kalkuttai és egyiptomi Keleti
Társaságoknak, az Académie Francaisenek, a leideni és amszterdami akadémiáknak,
a londoni Jewish Historical Societynek és más nagyhírű tudományos társulatoknak
a világ minden részén, az aberdeeni és cambridgei egyetemeknek pedig
díszdoktorává avatták. Számos alkalommal képviselte a Magy. Tud. Akadémiát és a
magyar kormányt a jelentékenyebb külföldi tudományos kongresszusokon, így
többek közt az 1889-i Stockholmban tartott orientalista kongresszuson, amelyen
maga a svéd király nyújtotta át G.-nek a legkiválóbb orientalistának
kitüntetésére szolgáló nagy aranyérmet. Az 1901. párisi és az 1908.
saint-louisi világkiállítások alkalmával tartott akadémiák kongresszusára is
G.-t küldték ki, mint a magyar tudományosság legméltóbb reprezentánsát. G. a
budapesti egyetemen 1870 óta tanított mint magántanár és 1894. kapott nyilvános
rendes tanári címet jogok nélkül, azonban katedrához csak 1905. jutott s ez
alkalommal köszönt le a Pesti Izr. Hitközségnél harminc év óta viselt főtitkári
állásáról. Közben számos külföldi egyetem meghívta tanárának, így a prágai,
leideni, oxfordi és cambridgei egyetemek, az utóbbi közvetlen a hírneves
Robertson Smith halála után, de G. valamennyit elhárította példátlanul álló
szerénységgel. G. az Orsz. Rabbiszemináriumnak 1899 óta tanára volt, mint a
zsidó vallásbölcselet leghivatottabb művelője. Óriási irodalmi működést fejtett
ki s fiatal korától élete végéig munkatársa volt a legszámottevőbb magyar,
német, francia és angol tudományos folyóiratoknak és enciklopédiáknak, így a
Magy. Tud. Akadémia kiadványainak, a Zeitschrift d. Deutschen Morgenlándischen
Gesellschaft, a Journal of Royal Asiatic Society, a Journal Asiatique, a Wiener
Zschr. f. Kundé d. Morgenlandes, a Zeitschrift für Völkerpsychologie, a Revue
de Histoire des Réligions, a Zeitschrift für vergleichende Rechtswissenschaft,
Literaturblatt f. orientalische Philologie, Zeitsebrift f.alttestamentliche
Wissensehaft, Zeitschrift f. Assyriologie, Byzantinisehe Zeitschrift,
Zeitschrift d. Deutschen Palestina-Vereins, Jewish Quarterly Review, a Revue
des Études Juives, Jüdische Zeitschrift,Monatsschrift f.d. Geschichte des
Judeatums, Magyar Zsidó Szemle stb. folyóiratoknak, a, Nöldeke, Kaufmann,
Steinschneider stb. Emlékkönyveknek, a héber Jesurun és az olasz Scienzia
folyóiratnak. Mint orientalistának legnagyobb érdeme, hogy óriási apparátussal
felszerelve, ő volt az első, aki a tudományos kritika szempontjából feldolgozta
az iszlám tradícióit, úgyszintén, aki interpretálta a mohamedán jogot, valamint
a mohamedán világ másfél évezredes vallási fejlődését és belső szellemi,
különösen teológiai küzdelmeit. Kutatási területe ennélfogva kiterjedt az egész
iszlám-kultúrkörre, tekintet nélkül a legkülönbözőbb nyelvekre. Így G.
szanszkritul és oroszul is megtanult, miután ezen nyelvterületekre is kihatolt
az iszlám kultúrköre, de éppenígy már fiatal korában megtanult törökül és
új-perzsa nyelven is. Az orientális tudományok történetében G. neve közvetlenül
De Sacy, Renan és Fleischer neve mellett említtetik, mint azok legméltóbb
szellemi örököse. 1913-ban elfogadta az upsalai egyetem meghívását több hónapra
ferjedő előadások tartására, de 1920.
a párisi egyetem kitüntető meghívását ismét elhárította.
1917—18-ban dékánja volt a bpesti egy. filozófiai fakultásának. Születése 60.
évfordulóján 1910. tanítványai emlékkötetben rótták le iránta hálájukat,1911.
pedig a külföld legkiválóbb orientalistái nyújtották át a G.-Festschriftet. G.
főbb művei: I. Zsidó tudományra vonatkozóak: Studien über Tanchum Jerusalmi
(Leipz. 1870); Ballagi Mór héber nyelvtanának átdolgozása (1872); Der Mythos
bei den Hebráern und seine geschichtliche Entuickelung (Leipzig 1876. angolul
1877 London); Das arabische Original von Maimunis Sefer Hamischpot; Über eine
formel in der jüdischen Responsenliteratur und in den muhammedanischen Fetwas;
Die Sabbathinstitution im Islam; Proben mu-hammedanischer Polemik gegen den
Talmud; Ibn Hut, the mohammedan mystic and the Jews of Damascus; Bemerkungen
zur neuhebraischen Poesie; Said ben Hasan d‘Alexandrie; Mélanges Judeo-Arabes;
Hebraische Elemente in muhammedanischen Zauberformeln; Az álmok jelentősége a
régi hébereknél; A talmud és midrás grammatikájáról; Muhammedanische
Traditionen über den Grabesort des Josua; Über das Patriarchengrab in Hebron ;
Maimo-nides Gutachten über Musik ; Über jüdische Sitten und Brauche aus
muhammedanischen Schriften; Polemik der Drusen gegen den Pentateuch,
Renseignements de source musulmane sur la dignité de Réch-Galouta; A zsidóság
lényeg és fejlődése (1922) stb. II. Az egész Iszlám kultúrkörének
filológiájára, teológiájára, vallásbölcsészetére, költészetére,
tudománytörténetére, polgári és egyházjogára, archeológiájára vonatkozó főbb
művei: Beitrage zur Geschichte der Sprachgelehrsamkeit bei den Arabern (3 k.,
Wien 1871—73); Beitrage zur LÁteratur geschichte der Schia (u. o. 1874); Az
iszlám (1871, franciául is); Die Zahiriten, ihr Lehrsystem und ihre Geschichte
(Leipzig 1884); Abhandlungen zur aralnschen Philologie (2 Bde. Leyden 1896 —
99); Die Legende vom Mönch Barschische (Kirehhain 1896); A spanyolországi
arabok helye az iszlám fejlődésében (1877); Le culte des ancétres et le culte
des morts chez les Arabes (Paris 1885); A mohamedán jog eredete (1884);
Palesztina ismeretének haladása az utolsó három évtizedben (1885);
Mohammedanische Studien (2 Bde. Halló 1889— 1890., G. leghíresebb munkája); A
pogány arabok költészetének hagyománya (1893); Der Dican des Garwal ben Al
Huteja (Leipzig 1893); Salid b. Abd-el Kuddush und das Zindikhtumu wahrend d.
Regierung d. Chalifen Al-Mahti (1893); Renan mint orientalista (1894); A
történetírás az arab irodalomban (1895); Emlék-beszéd R. Fleicher felett
(1899); A buddhizmus hatása az iszlámra (1903); Vorlesungen über der Islam
(Heidelberg 1910. 2. kiad. 1925, Becker porosz kultuszminiszter előszavával,
magyarul 1912); The influence of partition on Islam (1912); Tradition als Dogma
(Stockholm 1918); Katholische Tendenz und Partikularismus im lslam (u.o. 1914);
Islam fordomoch nu(u.o. 1915) Vámbéry Ármin emlékezete (1915); Stellung der
alten islamischen Orthodoxie zu den antiken Wissenschaften (Berlin 1916);
Streitschrift des Garali gegen die Batmijja Sekte (Leiden 1916); Die Richtungen
der islamischen Koranauslegung (u. o. 1920). Ezeken kívül ő írta az arab
történelmi és irodalmi részt a Nagy Képes Világtörténet, az Egyetemes
Irodalomtörténet, a Pallas, Révai és a Brockhaus Lexikon nagy kiadásába s az
iszlámról szóló részt a Kultur der Gegenwartba. Sajtó alatt vannak több kötetre
tervezett hátrahagyott munkái és szétszórt értekezései Gesammelte Schriften
címen. 1926-ban az École Nationale de Langues Orientales Vivantes Parisban
kiadta G. műveinek jegyzékét Heller Bernát feldolgozásában s ebben 580 nagyobb
művét és tanulmányát sorolja fel. G.-t halála után a külföld legilletékesebb
tényezői úgy említették, mint nem csupán az iszlám legkimagaslóbb ismerőjét és
legkiválóbb orientalistát, hanem mint korának egyik legkimagaslóbb elméjét is.
1924-ben szülő városa méltó ünnepségek közt avatta fel a G. szülőházán elhelyezett
emléktáblát." Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk
Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1776
.cimszó a lexikon 319 . oldalán van.