11728.htm CIMSZO: Gettó SZOCIKK: Gettó,
helyesebben Ghetto, a zsidók kényszertartózkodási helye a városokban a közép-
és újkor idején, felszabadulásukig, ill. állampolgári jogaik elnyerése koráig.
A G. kifejezést, bár a zsidók lakta városrészekre máig is alkalmazzák,
egyáltalán nem azonos ezekkel a zsidó városnegyedekkel, amelyek máig megvannak
p. o. Pozsonyban, Lengyelországban, Amszterdamban, főleg Londonban és New-Yorkban
s számos helyen, mert az eredeti G. fő ismertetőjele éppen a kényszerített és
kizárólagos ottlakás s az azzal járó hatósági vagy állami intézkedés, amely
szerint az illető város zsidói csupán és kizárólag ott lakhattak, onnan
naplemente után a reggeli forgalom kezdetéig nem távozhattak. A G. kapuit a
hatóság kívülről bezárta, annak kulcsait magánál tartotta s annak őrzésére és
ellenőrzésére közeget rendelt. Ennélfogva a G.-t úgy kell tekinteni, mint nem
csupán a zsidókat elkülönítő kényszer-letelepedési helyeket, hanem sok esetben,
mint a zsidók által is kívánt és kért védelmi intézkedést, melynek megalázó és
jogfosztó jellege mellett több előnye is volt. Mindezeket a G.-k vázlatos
története igazolja. A G. elnevezés Olaszországból származik, de annak eredete
máig sem állapítható meg teljes határozottsággal. Egyik vélemény szerint a
latin Judaica, vagyis a zsidóktól lakott városrész régies olasz kiejtésének, a
Giudecca-nak elferdítéséből, mások szerint a gettare vagy gietto szóból
származik, de mindkettőnek súlyosan ellentmond az a tény, hogy éppen az olasz
nyelv, amelyből a G. szó származik, kezdettől fogva máig, csökönyösen ga-val
írja a G.-t. Van vélemény, amely szerint a héber «get» szót, amely elválasztást
jelent, a zsidók maguktól kezdték használni, viszont valószínűtlenné teszi e
feltevést az a körülmény, hogy egy elenyésző minoritás sohasem tudta volna azt
általánosan elterjedté tenni. Mégis e feltevés sem állhat a többi mögött. A G.
kifejezés használata oklevelekben először 1090. merül fel és pedig Velencében
és a dél-olaszországi Salernóban, ahol volt intézményes G., viszont — ha más
néven is - Prágában már a X. sz.-ban
megvolt, pedig mindenütt, Német- és Magyarországon csakúgy, mint Itáliában,
Lengyelországban, Francia- és Angolországban. Spanyol területen eredetileg
egyáltalában nem volt G., csakúgy, mint Dél-Franciaországban sem, hanem
zsidóklakta városnegyedek voltak, de nem kényszerlakással és kapuval. Csupán a
XV. sz. elején lesz intézményes Castiliában a G. «Juderia» néven s ezek létesítése
Paulus de Santa Maria burgosi püspök és castiliai kancellár (eredetileg Salomo
ha-Lévi burgosi rabbi) intézkedésére jött létre Toledóban és más városokban.
Ezek közül a toledói teljes egészében máig megvan, azonban a két nagy zsinagóga
a város egészen más helyein van, mert korábban létesült. A tipikus G.-k
jellemző tulajdonsága volt, hogy rendszerint a tenger vagy folyók kiöntése
közelében, egészségtelen, mocsaras helyen épültek (p. o. Velence, Nápoly,
Salerno, Róma, Prága), gyakran közvetlenül a székesegyház körüli
mellékutcákban, mely utóbbira számos olasz- és németországi G. és későbbi
«zsidó-utca» nyújt bizonyítékot. Magyarországon is Pozsony, Esztergom,
Székesfehérvár eredeti zsidó-utcái a székesegyház közelében voltak. Ez
utóbbinak oka a zsidók védelme a püspökök részéről, melynek sok esetben hasznát
vették, másrészt viszont a G. lakói adóval tartoztak a védelemért. Nagyhírű
volt Magyarországon a budai zsidó-utca (l. o.) már a XV. sz.-ban, amikor a mai Zsigmond-utcát
(Budától Óbudáig) nevezték így. Pozsonyban a dóm és a Várhegy közti utcákon
terült el a G., mely a legújabb időkig megmaradt. Egyik legjelentékenyebb G.
volt Magyarországon évszázadokon át a máig épségben meglevő kismartoni, amely
jólétről is tanúskodik, de Nagymartomnak, Nyitrának és Nagyszombatnak is
megvoltak a maguk G.-i. A pozsonyi G. fekvése, kiterjedése és építészeti
jellegzetessége miatt még ma is érdekes látványosság, noha már nagy részét
elpusztította az emlékezetes tűzvész. A budai G.-nak ma már csak az emlékezete
áll fenn, jóllehet a XV. sz. végén négyszer vagy hatszor annyi zsidó élt Budán,
mint Pozsonyban, vagy akár Székesfehérváron, vagy Sopronban, ahol a XV. sz.
közepéig tekintélyesebb és valószínűleg nagyobb zsidó községek voltak. A budai
G.-ról nevezetes egy német röpiratban foglalt adat, amely közvetlenül a mohácsi
vész után jelent meg. A névtelen szerző elbeszéli, hogy a törökök, mikor a
védtelen fővárost elfoglalták, erős ellenállásra találtak a zsidó-utcánál,
amely külön falakkal és erődítésekkel volt ellátva. Szulejmán sokáig
ostromoltatta ezt az erődöt, miközben harmadfélezer embert veszített. Végre
aztán ágyúkkal szétlövette az erődítéseket és az utcában minden élőt
felkoncoltatott. Ez a hír kétségtelenül hamis, noha még két helyen találkozni
vele, egy későbbi német krónikásnál és I. Ferdinánd Budán megfordult követének,
Spieszhammer (Cuspinianus) János Bécsben tartott nyilvános beszédében. A tények
gyanánt mindenesetre csak a budai zsidó-utcának, a G.-nak megerősített falairól
szóló híreket lehet elfogadni és ami ezen kívül is köztudomású, hogy a zsidók
akkoriban zsoldos katonaságot tartottak. A zsidóknak a törökökkel vívott harca
és a zsidók felkoncolása nem felel meg a történelmi igazságnak. Bécsben, ahol az egész középkoron át laktak zsidók,
csupán 1570. létesült a G. s bár a zsidók azt a város területén kívül akarták
felépíteni, a hatóság a dóm és a Duna közti részen telepítette le őket, azzal a
rendkívül jellemző megokolással, mely a G. s általában az európai zsidóság
történetének megértésénél igen fontos, «hogy meg ne szökjenek». Ez azt jelenti,
hogy a városoknak a kereskedelem és bizonyos iparágak miatt is (p. o.
aranyművesség) kimondottan szükségük volt a zsidókra, de városi polgári jogot
mégis vonakodtak nekik megadni. Sok helyen a G.-t könyörtelenül építették fel s
ebben is különbözik az a zsidóktól lakott városnegyedektől, amelyek nem voltak
G.-ok. Sok helyen előírták, hogy az ablakoknak nem szabad az utcára nézni, vagy
pedig a lehetőség szerint korlátozták az utcára tekintő ablakok számát.
Általában óriási háztömbök voltak, amelyeknél emeletet emeletre hordtak
irgalmatlanul, amit azt a lakosság növekedés kívánta. Ez utóbbira példa a
pozsonyi G. is, mely leégése előtt világosan mutatta ezt a régebben alkalmazott
építési kényszert. A leghíresebb és legszomorúbb azonban éppen a gazdagsága
miatt különösen tekintélyes római G. volt. Ezt a XVI. sz.-ban építtette a
zsidók iránt állandóan kegyetlen IV. Pál (Caraffa) pápa, aki mint az
Egyházállam szuvrénje éppen az általa szigorított spanyolországi inkvizíció
Rómába menekült áldozatait volt kénytelen kereskedelempolitikai okból
befogadni. Ezek és az 1500 éve óta ott élő olasz zsidók lakták azt a
legjellegzetesebb G.-ját a világnak, amelynek nyomai máig megvannak s amely a
Tiberio kiöntési helyén, Róma legegészségtelenebb részén terült el. Itt 6—7
emeletet hordtak egymásra s egészen 1850-ig az ottlakást évről-évre nagy
megalázkodással kellett kérelmezniük. A forradalmi mozgalmak előszeleinek
jelentkezésekor, 1847. ugyan IX. Pius lebontatta a G. híres falait, de az 1848.
reakció után visszaállíttatta a kapukat s az évente fizetendő zsidó-adókat,
melyeknek eltörlését utoljára 1870. kérelmezték tőle a zsidók, de
eredménytelenül. Amint azonban egy év múlva a független olasz királyság
megalakult, mindenütt elpusztították a G. középkori zsarnokságát jelképező
falait és kapuit. Úgy a római, mint a nem kevésbé híres velencei G.-k
nevezetesek voltak számos, különböző rítusú templomaikról s azok mesés
gazdagságú felszereléseikről. Különösen a szefardok templomai bővelkedtek hatalmas
értékű arany- és ezüst kegyszerekkel és műtárgyakkal s rendkívül értékes
pergamen kéziratokkal, tóratekercsekkel, hagadákkal és megillákkal. Ugyanez áll
a többi, sőt az egészen kis olasz városok G.-ira is. Így nevezetesek voltak
Bologna, Mantova, Ferrara, Padova, Cremona és Trieszt G.-i. Ellenben nem
minősíthetők semmiképp sem G.-knak azon zsidónegyedek, melyek szabad
letelepedési helyek voltak s amelyek közül legnevezetesebb Livorno és
Amszterdam zsidónegyedei voltak, vagy amilyen a XVIII. sz.-tól kezdve máig az
óriási méretű, de csaknem teljesen zsidóktól lakott londoni Whitechapel. A G.-k
története több jelentékeny tüzet jegyzett fel, így a frankfurti G. leégését
1711. s a nikolsburgiét 1709. Mindkettő teljesen leégett, de mindkettő újra
felépült császári rendeletre s éppen később vált a zsidóságra nézve jelentőssé.
A frankfurti G.-ban a XVII. sz.-ban színház is volt, melyet keresztények is
látogattak. Az előadott színdarab címe József eladásának komédiája volt, s
tárgyánál fogva a feljegyzések szerint példátlan népszerűségnek örvendett.
Askenáz (németnyelvű) területen kétségtelenül a leghíresebb volt a zsidóság
történetében és kultúrájában oly nagy szerepet betöltő prágai G.T mely bár
rendkívül nagy területen épült, mégsem volt elég nagy a forgalom lebonyolítására,
úgy, hogy a hatóság a G.-n kívül fekvő «Tändelmarkt»-ot is a zsidó kereskedők
rendelkezésére bocsátotta. A prágai G.-t hivatalos iratokban «a város ötödik
kerületének» nevezték. A prágai G., melyet Magyarország legtöbb zsidó tudósa
évszázadokon át látogatott, rabbijai, tudósai, nagyszerű intézményei,
társadalmi élete, népessége és nagysága miatt látványosság volt zsidók és
keresztények számára egyaránt. Ez a G. túlnőtt minden más G. keretein és valódi
«status in statu» volt, külön városházával (mely máig megvan s mint hitközségi
székház szerepel), amelynek tornya és órája volt, az utóbbi héber számokkal
balról-jobbra irányítva. A G.-nak négy hatóságilag elismert gildéje (céh) volt,
u. m. a cipész, szabó, ékszerész és hentes-gildék. Ezek közül az utóbbinak a
másik négy kerület hasonló gildéje feletti elsőségét ünnepélyes alkalmakkor
hatóságilag ismerték el, miután a zsidó mészárosok az 1848-i svéd megszállás
alatt kiváló hősiességükkel tűntek ki. A prágai G. Béth-Dinje az állam által
elismert és respektált igazságszolgáltató fórum volt, még pedig felsőbb és
alsóbb törvényszék jellegével felruházva. Az állami leiratok, mint a «felsőbb
bíróság»-ról emlékeznek meg a Bész-din magasabb fokozatáról. Büntetés esetén az
általuk elítéltet a városi fogházőr vette át. A legrespektáltabb volt a
főrabbi, aki egyszersmind a nagy teológiai iskola vezetője és a Bész-Din elnöke
volt, továbbá az elöljárók (parnassim), a kórház és az iskolák vezetői s a
működő rabbik voltak. Híres volt a prágai G. a«Schulklopfer»-ről és a
«Stadtsamesz»-ról is. Ezek kötelessége volt reggel és este a templomba
menetekre figyelmeztetni a lakosságot, reggel felköltéssel, este pedig német és
cseh nyelven. (A templom bahívásnak ez a módja a legújabb időkig sok magyar
zsidó hitközségben is dívott). A G.-nak saját rendészete volt s ezt az ú. n.
«Stadt-sómrim» (városőrök) látták el, akiket a hatóság is elismert. Ugyancsak a
legkifejlettebb s az összes G.-kra irányadók voltak Prágában a templomok,
iskolák, jótékonyegyletek és a Chevra. A társadalmi élet igen fejlett volt és
az ünnepségek és bankettek úgy ott, mint Nikolsburgban éppoly híresek voltak,
mint a nők öltözködése ünnepnapokon. Ezeknek kinövései ellen p. o.
Nikolsburgban a Bész-din teljes jogkörrel beavatkozott s a felesleges kérkedést
eltiltotta, sőt az étekrendet is megállapította. A XVI. sz.-ban már a német
krónikás «Rosengarten»-nek nevezi a prágai G.-t, amely a keresztényeknek is
kedvelt szórakozó helye volt, amikor zsidó ünnepekkor ott megjelentek. Mégis a
G.-k egész fennállása alatt nem fordult elő az erkölcsbe ütközésnek egyetlen,
jelensége sem és sohasem fordult elő a XVI. sz. krónikása szerint, hogy
egyetlen nő a G. kapuin kívül maradt volna s hogy egyetlen nőnek hírnevét gáncs
érte volna. Intézményeinél és társadalmi életénél fogva a prágai és nikolsburgi
G.-k voltak a magyarországiakra nézve is irányadók s kisebb-nagyobb mértékben
ugyanazon életformák és szokások terjedtek el Óbuda, Kismarton és Pozsony
G.-iban. A G. tehát sötét árnyoldalai mellett, mint amilyen a kényszerlakás, elzártság
a külvilágtól, zsidó fejadó és a velük állandóan éreztetett intolerancia
mellett (p. o. kereszény ünnepnapon nem volt szabad a G.-t elhagyni), megvoltak
a zsidóság későbbi fejlődésére az évezredes bensőséges élet folytán kimagaslóan
jótékony hatásai. A G. egyszerű tömegházai valódi «Bész-Jiszróel», (Isráel
házai) voltak, ahol mindenki családjának élt s egymást kölcsönösen istápolta s
ahol mindenkinek főfoglalkozása a kenyérkereset után megmaradt időnek
kihasználása volt a család körében eltöltött tanulás és a vallásos elmélyedés
céljából. A G. majdnem minden lakója héberül is tudott s a zsidó tudományos
iratokat tanulmányozta. Mindenkinek erényes, tiszta és vallásos életet kellett
élnie, mert mindenkinek élete nyílt tükör volt s mindenkit szomszédja
ellenőrzött születésétől halála órájáig. Ez a kölcsönös egymásrautaltság egy
évezreden át s az azzal járó testvéries érzés a G. falainak lerombolása után is
hívatott a zsidóságot összetartani a kinyilatkoztatás erkölcsi parancsainak
szellemében. Irodalom. A zsidóság történetét városok szerint tárgyaló
monographiák, melyek valamennyi jelentékenyebb hitközségről vannak, német,
francia és angol nyelven (így főleg Wien, Prága, Mainz, Köln, Berlin, London,
Paris, Flórenc, Róma stb. hitközségeiről) magyarul főképp Büchler Sándor: A
zsidók tört. Pesten; Pollák M., A zsidók tört. Európában, továbbá Wolftól A
kismartoni zsidók tört. stb. Fontosabbak ezeknél is a G.-k s az egész zsidóság
belső életét tárgyaló köv. jelentékeny munkák: A. Berliner, Aus dem Leben der deutschen
Juden im Mittelalter (1900); Abrahams, Jewish Life in the Middle Ages (1902) és
David Philipson, European Jewrics (1894), valamint Güdemann, Geschichte des
Erziehungswesen der Juden in Italien und Deutschland. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1728
.cimszó a lexikon 311 . s köv. oldalán.