11672.htm       CIMSZO:        Gamaliel                                  SZOCIKK:     "Gamaliel, hat pátriárka neve. A G. név már a Bibliában is előfordul, mint a Manasse-törzs fejedelme. A talmudi korszakban Hillel családjának tagjai viselték főleg a G. nevet. Hillel unokája I. G. «nászi» (fejedelem) és a jeruzsálemi Nagy Szanhedrin elnöke a főpap mellett. Mint nagyatyja Hillel, úgy ő is számos törvény, megalkotója s ezekben a «tikkun ha-ólom», a világ megjavítása vezette őt is (Gittin 4 1—3; Jebám. 16. 7; Ros hasána 2. 5). A vallási törvényhozásnál vezető szerepe, volt, erre vallanak az ország különböző részeibe küldött intézkedései, melyeknek levél formájuk volt (Szanhedrin llb; Toszefta Szanhedrin 2-6.; Jerusalmi Szanhedrin 18d). Rendelkezései a diaspora zsidóságára is kiterjedtek. G.-t az Új-Testamentum is említi mint farizeust és törvény tudóst, akit a nép nagyon tisztelt (Apostolok Cselek. 5. 34) s aki Jézus tanítványainak védelmére kelt (u. o. 38-39) G. volt a tarsusi Saul (később Pál, az egyházalapító) mestere is s Pál maga dicsekszik vele, hogy G. lábainál ült (Apóst. Cselekedetei 22. 3). A Talmud több anekdotát jegyzett fel róla s ezek is rendkívüli tekintélyét bizonyítják; így (Peszachim 88b) azt olvashatjuk, hogy maga a király és királyné, I. Agrippa és Kypris keresték fel G.-t, hogy rituális kérdésben megkérdezzék véleményét. Mily nagy volt a tisztelet iránta, azt legjobban jellemzi a talmud nekrológja: «Amikor meghalt, a Tóra tisztelete alábbhagyott, s tisztaság és jámborság szűntek meg élni» (Szóta 15.18). G. volt az első, aki a Rabbán címet is viselte, amely a papi hierarchia megszűntével a tudósok hierarchiájában csupán a Bész-Din legfőbb elnökét illette meg az első századokban. Nyilvánosan tanított is, de ezt csupán az említett új-testamentumi részből tudjuk, viszont arról bőségesen ír a Talmud, hogy iskolafő, 111. törvénykezési elnök volt. G. fia a Róma elleni harcok egyik vezetője volt, unokája pedig II G., aki az első és második század fordulóján a palesztinai zsidóság feje és Jochanan ben Zakkai szellemi örököse volt. Utóbbi volt az, aki Vespasianus császárnál kieszközölte G. családjának megkímélését. Jóllehet II. G. is a Szanhedrin elnöke volt, a jeruzsálemi Templom elpusztítása után Jabnéba tette át székhelyét, mint, az ottani iskola és Bész-Din elnöke. Nagy gondot fordítottak kortársai s maga Johanan b. Zakkai is arra, hogy G. tekintélyét minél inkább fokozzák, ezért előbbi is alárendelte magát G.-nak, jóllehet szellemileg felette állott. Egyik tanítványa volt II. G.-nek Elieser ben Hyrcanos, aki sógora is lett. II. G. volt az, aki hivatalosan, Rómától is elismerve, először viselte a «nászi» (fejedelem), majd patriarcha címet, melyet utódai örököltek. G.-t a római kormányzó Szíriában erősítette meg méltóságában (Szanhedrin 11b). Rendkívül sokat tett a zsidóság belső egységének helyreállításáért, amit nagy részben el is ért. Ezért emelte a jabnei törvényház és akadémia tekintélyét is. Ő alatta fonottak össze a Hillel és Sámmáj-féle iskolák, melyek még a Templom lerombolása után sem egyenlítették ki ellentéteiket. Tekintélyének megőrzéséről a Talmud több helye tanúskodik. Egyik legkiválóbb tanítványát, R. Josua ben Chananját megalázó vezeklésre ítélte, ellenszegülése miatt, de midőn ez megjelent előtte, átölelte és megcsókolta s így szólította meg: «Légy üdvöz, mesterem és tanítványom; mesterem a tanulásban, tanítványom abban, hogy aláveted magad akaratomnak». Intézkedései vallási és polgári ügyekben törvény erejével bírtak az egész Római Birodalom zsidósága előtt. Rövid időre lemondatták méltóságáról, de később visszahelyezték abba. A legfontosabb esemény II. G. patriárcha életében Rómába való utazása a zsidóság nevében és érdekében. Ez útján kísérőtársai voltak R. Akiba, továbbá elnöktársa, R. Eleazár ben Azarja és Jósua ben Hemmijah. Az utazás valószínűen Domitianus császárságának utolsó éveiben történt, 95-ben s a zsidóságot fenyegető gonosz törvények elhárítására irányult. Az utazás mély nyomot hagyott a halachikus és aggadikus irodalomban is. A rómaiakkal ekkor folytatott vitái is fel vannak jegyezve. Nagyobb nézeteltérése volt azonban a keresztényekkel, akiket a Talmud minim-mel jelöl és szektáriusoknak tekint G. nem ok nélkül feltette a zsidóság egységének megbontását tőlük. Igen nagy érdeme az imakönyv revíziója: ő véglegesítette a naponkénti két főima elhelyezését, ú. m. a Sémá-t és a Tizennyolc Áldásmondást, melyet utoljára ő revideált. Ugyancsak ő rendelte el annak naponként háromszori elmondását. Mély vallásossága ethikájának tisztaságával párosult: «Amíg te magad szánalmat érzel mások iránt, Isten irgalommal lesz irántad, de ha nem érzel szánalmat, akkor Isten se fog könyörülni rajtad». (Toszefta Bába Káma 9. 30; Jer. Bába Káma u. o.; Sabbab 151a). Családjának és tudós vendégeinek megengedte a görög nyelv használatát is, jóllehet a zsidók nemzeti okból közönséges embernek ezt nem engedték meg. G. fia, Simon említi (Szóta 49b), hogy házukba sokan jártak «görög bölcsességet» tanulni. Mint tudós úgy a halachában, mint az exegézisben és a speciális jogban egyenlő nagyság volt kiváló kortársaival; allegóriái különösen költőiek. A Talmud több szónoklat töredékét is feljegyzi (Szemáchot 8.) II. G. már nem érte meg a Bar Kochba-forradalmat, csupán annak előkészítését, országos gyász nyilvánult meg temetésén s a prozelita Aquila, G. és Akiba tanítványa emlékévet építtetett a sírján, mely a tradíció szerint azonos a Jabne mellett ma látható, de későbbi építménnyel. Az egyszerű fehér lepelben való temetést ő rendelte el, hogy a pompát megszüntesse másoknál is. G utóda fia, I. Juda, majd ennek fia III G. lett örökség útján. A Misna revízióját, melyet atyja a Patriarcha alatt kezdtek, ő alatta fejezték be. Több szép erkölcsi mondását közli a Misna (Ábót 2. 2-4), ezek a Tórával való foglalkozásra és a közügyekkel való törődésre vonatkoznak. Jellemző az a mondása, mely a rómaiakra vonatkozhat: ""Óvakodj a kormányzattól, mert a kormányon levők magukhoz vonzzák az embereket saját érdekükből; barátoknak tüntetik fel magukat, amíg hasznuk van belőle, de elhagyják az embert, aki szükségbe jutott». Tudományos kérdésekben való döntéseit a Talmud jegyzi fel (Nidda 68b, B. Batra 189b; Jerus B. B. lOd.; Chullin 106a; Ber. Berách. 60d.) fia, II. Juda pátriárka, majd annak fia, IV. G. követte, aki a III. sz. vége felé élt Az ő fia volt III. Juda. Ez utóbbi pátriárkák már valószínűen III G. óta Tibériásban éltek. Hillel leszármazottjai közül egyenes ágon Palesztinában az utolsó pátriárka volt VI. G., akit lemondattak, mert nem engedelmeskedett a császári rendeletnek, mely az újabb zsinagógák építését eltiltotta. Ő volt az, aki barátságos hitvitákat rendezett zsidók és keresztények közt. Emellett kiváló orvos hírében is állott s az V. sz.-beli Marcellus római orvosi író említi, hogy a lépfene orvosságát G. .pátriárka találta fel. A palesztinai pátriárkátus megszüntetése császári parancsra történt; a diasporából odafizetett zsidó önkéntes adót is ekkor szüntették meg s római adóvá alakították át (426). Irodalom. Graetz, Geschichte der Jnden m.IV.; Schürer, Geschichte des Volkee Isrel (2. kiad.II.): J. Werembonrg, Essay sur historie et Géographie de la Palestine (1867); Büchler, Das Synhedrion In Jerusalem; u. a., Die Priester und der Kultus (mindkettő a wieni rabbiszeminárium értesítőjének mellékleteképpen); Frankl, Darké ha-Misna ; Bacher, Agade der Tannaiten I—II.; Scheinin, Die Hochschule zu Jamnia (1878); Weiss, Dór III.; Halévy, Doort ha-Risónim II."                         Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1672 .cimszó a lexikon 304 . oldalán van.