11538.htm       CIMSZO:        Főpap                         SZOCIKK:     "Ellenben rendkívül szigorúan ügyeltek mindenkor a következőkre: származásra anyai ágon is, p. o. rabszolganőtől született kohanita sohasem lehetett F.; a legitim házasságból való születésre, tekintetbe véve azt is, hogy minden rendű kohanita kizárólag csak hajadont vehetett nőül, de özvegyet és elváltat nem a Levit. 20 1,13—14 szerint; a feltétlen tiszta életre; a test épségre, melynek következtében bármiféle testi defektus alkalmatlanná tette az illetőt funkciók gyakorlására; a F.-nak külsőleg is imponáló, szép férfiúnak kellett lennie, szellemiekben pedig ügyeltek bölcsességére. A F. részére előírt kötelességek és jogok a következők voltak: hivatalba lépését megelőzte a felszentelés, amely egy hétig tartó ceremóniákból állott, melyeket a Exodus 28. és Leviticus 8. tartalmaz. A felkenés a Szentélyben őrzött olajjal történt s a funkciókat a kohaniták teljesítették; fejére arany diadémot illesztettek, mely fehér szalaggal volt ellátva «Szent az Örökkévalónak» felirattal. Ebből az arany diadémből kiemelkedett egy tiara melyet «micnefesz»-nek neveztek. (Ez utóbbi fejviselet szolgál mintául a későbbi pápai viseletnek, mely igen sokban a zsidó F. ornátusából fejlődött). A kohanitáknak előírt rendes viselet felett volt a «Méil», mely ujjtalan bíborszínű köpeny volt, aranygombokkal ellátva. A többi rész veres, viola, bíbor és skarlát színekben váltakozó kockákból állott. A vállon az Efód volt elhelyezve két onyx-kővel, melyre Izrael tizenkét törzsének neve volt felírva, jeléül annak, hogy a F. az egész népért vezekel. A mellen a «Chosen» ékeskedett tizenkét drágakővel kirakva, azonkívül az egész ornátushoz hozzájárult az Urim és Tumim. Az ornátust összefogó öv ékesebb volt a többi papokénál. Ebben a főpapi ornátusban avatták, 111. szentelték fel. A Biblia szerint az előírt módon való első felszentelést Mózes gyakorolta, Áron utódát, Eleazárt pedig atyja ornátusában iktatta be. Ez a szokás később is kötelező volt s az utódot elődje ornátusába öltöztették be felszentelése alkalmával. A F. magas rangját a Biblia azzal jelképezi, hogy bűne a nép bűnével azonos volt (Levit 4. 3, 22). A F. csupán jom kippurkor, de egyedül mehetett be a Szentek Szentélyébe. Az egész évnek ezt a legünnepélyesebb mozzanatát hosszas testi és lelki tisztulás és vezeklés előzte meg. Ha ez nem volt a legteljesebb mértékben kielégítő, akkor a F. adlátusa látta el az engesztelő napi magas funkciót. A F. az egész kohanita törzsért és az egész népért könyörgött és vezekelt a Szentek Szentélyében és mikor onnan kijött, ovációban részesítette az egész nép. (Ennek a funkciónak a leírását a Jóma-misna alapján a, jom-kippuri machzor is tartalmazza teljes részletességében.) A F. ezen fontos funkciója alkalmával nem díszes ornátust, hanem csupán fehér halotti lepelt viselt porig való megalázkodása szimbólumául (l. Alázatosság). Egyéb előírt funkciói voltak : az áldozás minden reggel és este, saját magáért és a papságért; részt vett a szombati és ünnepi, valamint a hónap első napjának szertartásain; joga volt bárhol funkciót teljesíteni az egész államban ; az egész kohanita törzs s a leviták alája voltak rendelve és a többi kohaniták felkenésekor csak ő funkcionált. Jobb- és baloldalán állandóan a két utána következő legmagasabb rangú áldozár segédkezett; ezek közül az első, a Szegam maga is nagy méltóság s a F.-i funkciókban való akadályoztatása esetén helyettese volt. Elnöke volt a Szanhedrinnek (l. o.), s helyisége a Nagy Templom oltárának volt berendezve; idejének legnagyobb itt tartozott tölteni, a többit családja Jeruzsálem falain belül épített lakásában, a kohanitákra vonatkozó előírás értelmében csupán nős férfiú lehetett. Jogában állott a taniúvallomást megtagadni, ellenben a Szanhedrin, melynek fejedelem-elnöke (nászi) volt, ill. annak háromtagú bizottsága felette is ítélkezhetett —  elvileg — súlyos esetekben. Ez utóbbinak gyakorlására azonban sohasem volt szükség A F. a kohaniták törvényeire fokozottabb szigorral tartozott ügyeim s koporsó után vagy halottal egy fedél alatt nem mutatkozhatott még az esetben sem, ha közvetlen családtagját gyászolta is; ruháit ellentétben Izrael népének valamennyi tagjával, nem felül, hanem csupán alól szaggatta be gyásza jeléül. Ez alkalommal az egész nép képviselete elébe járult vigasznyújtásra s a fogadás szigorú etikett szerint ment végbe. A F. trónján ülve, nem pedig a többi gyászolók módján zsámolyon, fogadta a küldöttséget s jobbján helyettese, a Szegan, baloldalán az Av besz-din, a legfőbb bíróság feje állott míg a részvétnyilvánításra előírt formasággal válaszolt. A népküldöttség ezalatt a földön ült, a F. gyásza jeléül. A fent említett források alapján összesen 82 F. működött Árontól Pinchászig, az utolsó — és nép által választott — F.-ig, aki a Hadrián császár alatti Bar-Kochba-felkeléskor működött. Az önálló zsidó állam végleges bukása után a jeruzsálemi Templom végképp le romboltatott s az áldozás megszűnt, vele együtt a törzspapság is, melynek helyét a rabbik töltötték be, miután R. Akiba tanítása értelmében az iskola és törvénytanulás lépett az áldozás helyébe, a tudósok pedig a papság helyére. A kohaniták tisztasági parancsai azonban máig érvényesek. Irodalom. A Talmud Szanhedrin és Jóma traktátusai: Maimonides, Jad Ha-Chazáka; Hanberg, Die religiösen Altertümer der Bibel (1869) ; W. Graf von Baudissin, Geschichte des alttestamentlichen Priestertums (1889); A. Büchler, Das Synhedrium in Jerusalem und das grosse Beth-Din in der Quader-Kammer des jerusalemischen Tempels (1902, a bécsi rabbiszeminárium értesítőjének melléklete) : Gräetz, Geschichte der Juden III. ; Schürer, Geschichte des jüdischen Volkes (3. kiad. 1898); J. Derembourg. Essai sur l'Histoire et Géographie de la Palestine (1868); Jelski, Die innere Einrichtung des Grossen Sanhedrins ; Jew. Encycl. 1904.  "                                   Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1538 .cimszó a lexikon 288 . oldalán van.