11346.htm       CIMSZO:        Farizeusok                               SZOCIKK:     "«Vedd magadra Isten királyságának igáját, Istenfélelem legyen a bírád és bánj mindenkivel a szeretet parancsai szerint» (Szifré Deutoronomium 32. 3), vagy mint azt Josephus látta, «mert a zsidó törvényhozásban minden erény a vallás egy része» (Contra Apionem II. § 17,19; Philo, De opificio mundi § 52. 55) Isten királyságának elfogadása Isten parancsainak elfogadását is jelenti s mindkettőt az emberi ész és lelkiismeret kívánja. Ezáltal lesz elkerülhető a bűnnek gondolata is (Szifra, Kedosim 2),a bűn kerülése Isten szeretete miatt (u. o.) s ezáltal válik könnyűvé a parancsteljesítés igája, melyért nem kérünk jutalmat (Avóda Zárá 13a); a tisztátlan gondolatok elkerülése s ennek az elvnek a következménye (u. o. 20b). A F. tanítása szerint tehát Isten királyságának elismerése mugában foglalja a megnyugvást az ő akaratában s az emberekkel való bánásában s éppen így a szerencsétlenségben is. Ez az «isteni királyság» h F. messiást hite, mely a zsidó liturgia minden lapján feltalálható. Rendkívüli érdeme a F. tanításának, hogy a népet a babonákról leszoktatták - ennek helyébe a tanulást tették, de főleg, hogy a Biblia szavainak spirituális magyarázatot adtak s a démon- és angyalhitet majdnem teljesen eliminálták a zsidóságból. Etikájuk ezen a tételen alapszik: «Légy szent, mert az Úr, a te Istened is szent» (Mózes III. 19. 2), azaz, mint Isten képmására teremtett lény, igyekezz Teremtődhöz hasonlatos lenni (Kedósim 1., Mechilta Sir ha-Sir Szifré Deuter. 49, innen Máténál átvéve 5. 48). Fő törvényüknek hirdették: «Szeresd felebarátod, mint saját magadat» (Sab. 30a), amely minden élőlényre vonatkozik s nincs a nemzetiséggel elhatárolva: «Ahogyan Isten a napot hagyja világítani jó és rossz felett, úgy terjeszti ki atyai szeretetét mindenkire (Sir ha-Sirim Zuta 1.; Szifré Numeri 134, u. a. Deuter. 31. 4a). «A pogányság azért gyűlöletes, mert erkölcsi romlottságra vezet» (Szifré Numeri 157), de az idolatra, aki a Törvényt tanítja, felette áll a főpapnak (Szifré Acháré Mósz 13). Merő ráfogás, hogy az F. kétféle morált vallottak. Éppen az az igazság, hogy tanításaik és cselekedeteik minden jóakaratot, erényt, őszinteséget, igazságosságot és szeretetet tükröztetnek vissza. Egyetlen olyan adat nem maradt meg, amiből a legcsekélyebb képmutatásra lehetne következtetni, sőt annak elítélői maguk az F. tudósai: «Bármi jót tesz is az ember, azt Isten dicsőségére tegye» (Ábót 2.13, Berách. 17a). A Ketubót-traktátus elbeszéli, hogy Nicodemust a rabbik megrótták, mert szegényeknek adott Alexander Jannaeus király halálos ágyán feleségét és utódát, Salómé Alexandrát sem az F.-től, hanem a «kaméleon-természetűektől» óvta, «akik hipokriták módjára Zimrihez hasonlóan cselekednek, de Pinehász jutalmára számítanak» (Szóta 22b). Mégis valószínű, hogy a F. köze éppúgy, mint minden más, főleg hatalomra jutott közületbe szintén kerültek érdemtelen, jellemtelen és számító emberek s ilyen típusokról maguk a talmudszerzők is említést tesznek. Így Josua ben Chananja a II. század elején valósággal csapásnak tekinti őket, de ekkor már a F. feleslegesek voltak s több évszázados működés után leélték magukat. Ilyen típus lehetett az, amelyiket Jézus korholt, de viszont ugyanazt a panaszt magában a Midrásban is megtaláljuk (Pesz. R. XXII, ed. Priedmann 111), hogy t. i. talliszt hordanak s alatta bűnt takarnak szíveikben. Másrészt, Máté evangélista súlyos kitételeivel szemben, éppen egy másik evangélistától azt tudjuk, hogy Jézus barátjai voltak a F. (Lukács VII. 37, XIII. 31), akik a korai kereszténységgel is szimpatizáltak (Apostolok Cselek. 5. 38; 23. 9), Joseph. Antiquitates XX. 9 § 1). Csupán a tisztátlanokkal és tudatlanokkal való bánásmódjával különbözött Jézus a F.-tól, akiknek tanításait elfogadta és megismételte Hillel korábbi ethikáját, de a korabeliek közül éppen a szerencsétlenek és kitaszítottak s a tudatlanok felkeresésével fölötte állt a F. erkölcstanítóknak. A F., mint a hipokratiság típusai valószínűen úgy kerültek be az evangéliumokba, hogy a Hadrian korabeli zsidó szabadságharc idején a pauliánusok (Pál követői) már nyílt állást foglaltak el a zsidósággal szemben és ahol az eredeti szövegben főpap, Herodiánusok és szadduceusok szerepelnek, mint akik Jézust üldözték, ott azt a F.-kal helyettesítették. Politikailag a F. szerepe a makkabeusok alatt kezdődik s Jochanan Hyrkanos alatt jutnak hatalomra (időszám, el. 135), de az azután követ kező Hasmoneus-dinasztia alatt ellenzék lettek, míg (78—69) Salómé Alexandra alatt ismét hatalomra jutnak s a Szanhedrin teljesen az ő befolyásuk alá kerül. Ez volt az egész zsidó állami élet legvirágzóbb korszaka, de 69. a szadduceusok újból felülkerekedtek, amiért a F. Pompeiushoz fordultak, csakhogy a kasztpapság nyomasztó befolyásától szabaduljanak. Heródes tűrte a F.-kat, akiknek teljes érvényesülést adottá Szanhedrinben, de a Beotiosok főpapsága Heródes szimpátiáját ismét a szadduceusok felé fordította, bár a Szanhedrinben a F. tekintélye megvolt s jóllehet a hűségesküt megtagadták Heródestől, mégsem történt bajuk. Az állami önállóság megszűntével a szadduceusok teljesen elenyésztek s a zsidó tudomány, iskola, vallás fenntartói a F. maradtak. A kellőképp nem ismert és félremagyarázott F.-nak újabban Herford angol protestáns teológus szolgáltatott igazat. L. Szadduceusok, Chászideusok és Esszénusok. Irodalom. Kaufman-Kohler Pharisees (1902) ; A. Geiger, Urschrift (1857); Graetz, Geschichte des jüdischen Volkes m. k. ; Taylor, Sayings of the Jewish Fathers (1897); Schürer, Geschichte des jüdischen Volkes II. k. ; Wellhausen, Die Pharlsäer und Sadducäer (1874); Ismar Elbogen, Die Religionsanschanung der Pharisaer (1904); Harford, The Pharisees (németre fordította F. Perles königsbergi főrabbi, Das pharisaeische Judentum c. 2. kiad. 1927); Graetz, Koheleth (1871) ; Paul Haupt, Koheleth (1905) ; A. Geiger, Gesammelte Schriften III. ; H. R. Ryle and M. R. James, Psa'ms of the Pharisees, commonly called «Psalms Of Salomon» (1891)."                              Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1346 .cimszó a lexikon 259 . oldalán van.