11344.htm   CIMSZO:     Farizeusok  SZOCIKK:    Farizeusok {héb.perusim, gör. pharizaioi), a vallásos életet, gyakorlatot és reményt, a tanulást és törvény magyarázatot rendszeresítő párt a második Templom fennállása idején, mely nézeteiben ellentétben állott a szadduceusok pártjával (l. o.), főképpen azonban az esszénusokkal (l. o.). A tudatlanság miatt sokáig igaztalanul megítélt F. voltak a zsidóság tanításának letéteményesei. Szigorúan ügyeltek a vallás parancsaira s a Tóra előírásait megtartották annak szóbeli hagyományon alapuló magyarázata értelmében. Josephus filozófus szektának nevezi a F.-kat, de megítélésükben tárgyilagosságra törekszik. Róluk írván, ezt állapítja meg: «A zsidóknál már régibb idő óta a törvényt illetően három szellemű irányt találunk (ezek közül): a F. szigorúan élnek és megtagadnak maguktól minden kényelmet. Ami az ő bölcs belátásuk szerint jó, azt művelik és szent kötelességnek tartják, hogy az ész szabályait betartsák. Tisztelik az öregeket és sohasem olyan merészek, hogy rendeleteiknek ellentmondjanak. Ha állítják is, hogy mindent az előre meghatározott sors intéz, mégsem tagadják meg az emberi akaratnak azt a képességét, hogy saját élete fölött határozzon. Azt is hiszik, hogy a lelkek halhatatlan életet élnek és azok, aszerint, ahogy valaki erényes vagy bűnös volt, a föld alatt (a halálon túl) jutalomban vagy büntetésben részesülnek. Tanításuk szerint a bűnösök örökös fogságban maradnak, az erényesek ellenben visszaszerzik szabadságukat, hogy az életbe visszatérjenek. Mindezek folytán a népnél olyan nagy tekintélyük van, hogy minden istentiszteleti szolgálatot: áldozatot, imádságot csakis az ő rendeleteik szerint szabad végrehajtani» (8. k. 1). Az Új- Testamentum azonban valamennyi kitételében és allúziójában teljesen elfogult a F.-kal szemben, jóllehet tanításaikat szó szerint átveszi. «Mózes székében ülnek a F. és írástudók . . ., azért tehát, amit én (Jézus) megparancsolok nektek, tartsátok meg, de az ő cselekedeteik szerint ne cselekedjetek, mert ők maguk is csak mondják, de nem tartják meg». A farizeus szó sem héber, sem görög, hanem tulajdonképpen arameus eredetű s a perisó-ból lett s jelentése eszerint «aki magát elkülöníti», vagyis tisztátlan dolgoktól s személyektől távol tartja magát azon célból, hogy a saját tisztaságát minél inkább megőrizze. A F. pártja egymáson belül szorosabb közösséget alkotott s csupán olyanokat vett fel ebbe a testvéri közösségbe, akik kötelezték magukat a törvény szigorú betartására, a tiszta életre, a tudatlanoktól való távoltartásra, a papi tized skrupulus nélküli megfizetésére, úgyszintén a levitáknak és szegényeknek járó tizedére is, továbbá a fogadalmak és mások vagyonának feltétlen tiszteletben tartására. Tagjaik magukat testvéreknek, chavérim-nak nevezték, de az egész szektát perusim-nak.    Régebbi alakulatukat chászidim-nek hívták. Csupán lassú és hosszas küzdelem és kitartás után jutottak a F. vezető szerephez a vallási törvénykezés és írásmagyarázat terén, mert a papokból álló szadduceus pártnak a Hasmoneus uralkodók jobban kedveztek, mint a velük szemben kevésbé engedékeny F -nak. A szadduceusok a papi privilégiumok tudatában s azt megőrzendő, féltékenyen ragaszkodtak az írás betűszerinti magyarázatához s főpapi elődjeikre, így Cádokra hivatkoztak, míg a F. Mózesre s az írás szóbeli magyarázatát fogadták el s tették ezen az alapon lehetővé a tanulást és művelődést, egyszersmind pedig a vallási demokrácia és haladás princípiumának alapját vetették meg. Ők az Exod. 19. 6. alapján hirdették, hogy «Isten minden népnek örökségül adta a királyságot, a papságot és a szentséget» (II. Makkab. 2. 17). A F. ily felfogása teljesen megegyezett a bibliai felfogással, mert aszerint az egész Izrael népe papi nép volt s az eredetileg papoknak szánt tisztasági törvények valamennyije ki lett az egész népre terjesztve. A F.-nak köszönhető, hogy az áldozás helye, a templom zsinagóga lett (l. Zsinagóga), ahol a nép összessége az imát a tanulással egyesíthette s amely legfőbb tanintézet lett, mert a F. magyarázata szerint a Tóra «Jákob gyülekezetének öröksége» (Deuter. 33. 3). Iskolákat és zsinagógákat alapítottak mindenütt, a F. tették a Tórát nevelési tényezővé és hatalommá az egész világon a zsidó nép részére, de a valóságban az egész emberiség részére. Rendkívül ügyeltek a tisztasági törvényekre s a szertartásokra, különösen a szombat szentségére s a Kiddusra; a papoknak előírt összes tisztasági törvényeket magukra vállalták. A F.-nak minden palesztinai, sőt azon kívüli községben megvoltak a maguk közösségei, ligái, amelyek az istentiszteletre s a tanításra ügyeltek. Tőlük ered mindaz, ami a későbbi zsidóságban máig meglévő szokás, így a rendszeres és rendszeresített istentisztelet tartás időhöz kötve, meghatározott imákkal. Általában véve rendkívül érdekes a papokkal való ellentétük. Míg egyfelől elismerik az örökletes törzspapságot s önként ragaszkodnak a tized fenntartásához, másrészt demokratizálni igyekeznek a kasztpapságot s úgy tekintik a kohanitákat, mint Izrael népének kiküldötteit, de mellettük az áldozásnál a népnek is képviselve kellett lennie, mint azt a F.-tól létesített «maamódósz» intézmény tanúsítja. A főpapot a Szanhedrin egyik szervének tekintették, akinek velük egy úton kellett járni. Számos régebbi zsidó népszokást is bevittek a zsinagógái életbe s lassankint a szadduceusok fölé kerekedtek, miután a tradíciók respektálásával a nép szeretetét vívták ki (Josephus Antiquitates 13, 10, § 6, 16, § 2. 18.1, § 3—4; Jóma-traktátus 19b). Emellett azonban a haladás eszméjét is szolgálták különösen a törvénykezésben és kevésbé voltak rigorózusak, mint a bibliai szöveget szó szerint értelmező szadduceus papok az ítélet kimondásánál és végrehajtásánál (Josephus Antiquitates 13.10, § 6.); amikor pedig a szadduceus kódexet eltörölték, az a nap a Talmud szerint népünnepély volt (Meg. Taánit 4). A F. voltak azok, akik mint a Szanhedrin bírái a mózesi hadijogban leiktatott, de csupán rövid életű és elavult «szemet-szemért» intézkedést nem szó szerint magyarázták, hanem pénzváltságra alakították azt át (Mechilta, Mispótim 8.; Bába Káma 84b; innen Máté 5.38). A megtorlást a jogban a szadduceusok akarták alkalmazni főbenjáró bűnöknél, de a F. csupán akkor alkalmazták, ha hamis tanúzás alapján valakit kivégeztek. Azonban majd minden esetben oly szigorú jogi rendszabályokkal vették körül a halálbüntetést, hogy azt a gyakorlatban alig hajtották végre (Szanhedrin 6. 1; 6. 1., 3. Makkab. 10). Ugyanígy szabadabb magyarázatot engedélyeztek a levirátusi házasságnál, melyet szintén nem betű szerint értelmeztek, valamint magánjogi esetekben, mint pl. kártalanításnál. Leginkább különbözött felfogásuk a szadduceusokétól a szombat megszentelésére vonatkozólag. A F. a nép munkaszüneti ünnepnapjának, a család és otthon ünnepének tekintették azt, míg a szadduceusok csupán templomi ceremóniának, mely által az egész ünnepnapnak rigorózus jelleget adtak. Egyik legmagasztosabb cselekedetük volt az a nehezen elérhető dolog, hogy a főpap kezeiből kivették az Engesztelő Nap főfunkcióját, mely abban állott, hogy ő vezekelte le a nép bűnét; a F. ezt a lelki cselekményt magára az Engesztelő Napra ruházták úgy, hogy a vezeklés áldozás és papság nélkül történt s mindenki maga vezekelt, ha bűnbánata őszinte volt (Jóma 8. 9; Szifra, Acháré Mót 8). Ők valósították meg, hogy a jeruzsálemi zarándoklást a nép egybekötötte valamely kiválóbb iskolafő tanításának és prédikációjának meghallgatásával. Legnagyobb változást a Sevuósz ünnep alkalmával létesítettek s ők adták meg ennek az ünnepnek történelmi jellegét s alakították át a túlnyomóan agrárjellegű ünnepet a Tízparancsolat felolvasásának ünnepévé. A nők méltóságának emelésére is rendkívül sokat tettek a F. s Salómé Alexandra királynő idején a keszubó intézményt, a házassági szerződést intézményessé tették, hogy ezáltal a nőket a férfiak szeszélyétől megóvják s a családi életet emeljék. A törvényes és formális válást a szadduceusokkal szemben szintén ők tették lehetővé s e tekintetben Hillel s különösen R. Akiba voltak a kezdeményezők. Míg a szadduceusok születésüket illetőleg méltán tartották magukat arisztokratáknak, addig a F. a tudomány arisztokratáinak tekintették magukat s tőlük ered az a mondás, hogy egy fattyú, aki ismeri a törvényt, magasabb nívón áll, mint egy tudatlan főpap (Horájót 13a). Az általuk hozott döntések kötelező törvényerejét el kellett ismerni, úgyszintén a máig meglévő naptárt, mely különbözött a papi naptártól. A fajtisztaságot illetőleg még fokozták a mózesi törvények szigorát. A F. kétségkívül számos újabb törvénnyel bástyázták körül a Tórát, de ennek oka abbeli princípiumuk volt, hogy az ember tudatában minél jobban beidegződjön az Isten előtt való teljes felelősség minden ténykedéséért s az élet megszentelése a számos kötelesség gyakorlása által. Az előbbit Ol Malchusz Somájim-nak (Isten királysága igájának), az utóbbit Ol ha-Micvósz-nak(Isten parancsai igájának) nevezték. Minden zsidó mindkettőt magára vállalja, midőn reggel és este a Semá-t ricitálja (Berácót II. 2).    «Vedd magadra Isten királyságának igáját, Istenfélelem legyen a bírád és bánj mindenkivel a szeretet parancsai szerint» (Szifré Deutoronomium 32. 3), vagy mint azt Josephus látta, «mert a zsidó törvényhozásban minden erény a vallás egy része» (Contra Apionem II. § 17,19; Philo, De opificio mundi § 52. 55) Isten királyságának elfogadása Isten parancsainak elfogadását is jelenti s mindkettőt az emberi ész és lelkiismeret kívánja. Ezáltal lesz elkerülhető a bűnnek gondolata is (Szifra, Kedosim 2),a bűn kerülése Isten szeretete miatt (u. o.) s ezáltal válik könnyűvé a parancsteljesítés igája, melyért nem kérünk jutalmat (Avóda Zárá 13a); a tisztátlan gondolatok elkerülése s ennek az elvnek a következménye (u. o. 20b). A F. tanítása szerint tehát Isten királyságának elismerése mugában foglalja a megnyugvást az ő akaratában s az emberekkel való bánásában s éppen így a szerencsétlenségben is. Ez az «isteni királyság» h F. messiást hite, mely a zsidó liturgia minden lapján feltalálható. Rendkívüli érdeme a F. tanításának, hogy a népet a babonákról leszoktatták - ennek helyébe a tanulást tették, de főleg, hogy a Biblia szavainak spirituális magyarázatot adtak s a démon- és angyalhitet majdnem teljesen eliminálták a zsidóságból. Etikájuk ezen a tételen alapszik: «Légy szent, mert az Úr, a te Istened is szent» (Mózes III. 19. 2), azaz, mint Isten képmására teremtett lény, igyekezz Teremtődhöz hasonlatos lenni (Kedósim 1., Mechilta Sir ha-Sir Szifré Deuter. 49, innen Máténál átvéve 5. 48). Fő törvényüknek hirdették: «Szeresd felebarátod, mint saját magadat» (Sab. 30a), amely minden élőlényre vonatkozik s nincs a nemzetiséggel elhatárolva: «Ahogyan Isten a napot hagyja világítani jó és rossz felett, úgy terjeszti ki atyai szeretetét mindenkire (Sir ha-Sirim Zuta 1.; Szifré Numeri 134, u. a. Deuter. 31. 4a). «A pogányság azért gyűlöletes, mert erkölcsi romlottságra vezet» (Szifré Numeri 157), de az idolatra, aki a Törvényt tanítja, felette áll a főpapnak (Szifré Acháré Mósz 13). Merő ráfogás, hogy az F. kétféle morált vallottak. Éppen az az igazság, hogy tanításaik és cselekedeteik minden jóakaratot, erényt, őszinteséget, igazságosságot és szeretetet tükröztetnek vissza. Egyetlen olyan adat nem maradt meg, amiből a legcsekélyebb képmutatásra lehetne következtetni, sőt annak elítélői maguk az F. tudósai: «Bármi jót tesz is az ember, azt Isten dicsőségére tegye» (Ábót 2.13, Berách. 17a). A Ketubót-traktátus elbeszéli, hogy Nicodemust a rabbik megrótták, mert szegényeknek adott Alexander Jannaeus király halálos ágyán feleségét és utódát, Salómé Alexandrát sem az F.-től, hanem a «kaméleon-természetűektől» óvta, «akik hipokriták módjára Zimrihez hasonlóan cselekednek, de Pinehász jutalmára számítanak» (Szóta 22b). Mégis valószínű, hogy a F. köze éppúgy, mint minden más, főleg hatalomra jutott közületbe szintén kerültek érdemtelen, jellemtelen és számító emberek s ilyen típusokról maguk a talmudszerzők is említést tesznek. Így Josua ben Chananja a II. század elején valósággal csapásnak tekinti őket, de ekkor már a F. feleslegesek voltak s több évszázados működés után leélték magukat. Ilyen típus lehetett az, amelyiket Jézus korholt, de viszont ugyanazt a panaszt magában a Midrásban is megtaláljuk (Pesz. R. XXII, ed. Priedmann 111), hogy t. i. talliszt hordanak s alatta bűnt takarnak szíveikben. Másrészt, Máté evangélista súlyos kitételeivel szemben, éppen egy másik evangélistától azt tudjuk, hogy Jézus barátjai voltak a F. (Lukács VII. 37, XIII. 31), akik a korai kereszténységgel is szimpatizáltak (Apostolok Cselek. 5. 38; 23. 9), Joseph. Antiquitates XX. 9 § 1). Csupán a tisztátlanokkal és tudatlanokkal való bánásmódjával különbözött Jézus a F.-tól, akiknek tanításait elfogadta és megismételte Hillel korábbi ethikáját, de a korabeliek közül éppen a szerencsétlenek és kitaszítottak s a tudatlanok felkeresésével fölötte állt a F. erkölcstanítóknak. A F., mint a hipokratiság típusai valószínűen úgy kerültek be az evangéliumokba, hogy a Hadrian korabeli zsidó szabadságharc idején a pauliánusok (Pál követői) már nyílt állást foglaltak el a zsidósággal szemben és ahol az eredeti szövegben főpap, Herodiánusok és szadduceusok szerepelnek, mint akik Jézust üldözték, ott azt a F.-kal helyettesítették. Politikailag a F. szerepe a makkabeusok alatt kezdődik s Jochanan Hyrkanos alatt jutnak hatalomra (időszám, el. 135), de az azután követ kező Hasmoneus-dinasztia alatt ellenzék lettek, míg (78—69) Salómé Alexandra alatt ismét hatalomra jutnak s a Szanhedrin teljesen az ő befolyásuk alá kerül. Ez volt az egész zsidó állami élet legvirágzóbb korszaka, de 69. a szadduceusok újból felülkerekedtek, amiért a F. Pompeiushoz fordultak, csakhogy a kasztpapság nyomasztó befolyásától szabaduljanak. Heródes tűrte a F.-kat, akiknek teljes érvényesülést adottá Szanhedrinben, de a Beotiosok főpapsága Heródes szimpátiáját ismét a szadduceusok felé fordította, bár a Szanhedrinben a F. tekintélye megvolt s jóllehet a hűségesküt megtagadták Heródestől, mégsem történt bajuk. Az állami önállóság megszűntével a szadduceusok teljesen elenyésztek s a zsidó tudomány, iskola, vallás fenntartói a F. maradtak. A kellőképp nem ismert és félremagyarázott F.-nak újabban Herford angol protestáns teológus szolgáltatott igazat. L. Szadduceusok, Chászideusok és Esszénusok. Irodalom. Kaufman-Kohler Pharisees (1902) ; A. Geiger, Urschrift (1857); Graetz, Geschichte des jüdischen Volkes m. k. ; Taylor, Sayings of the Jewish Fathers (1897); Schürer, Geschichte des jüdischen Volkes II. k. ; Wellhausen, Die Pharlsäer und Sadducäer (1874); Ismar Elbogen, Die Religionsanschanung der Pharisaer (1904); Harford, The Pharisees (németre fordította F. Perles königsbergi főrabbi, Das pharisaeische Judentum c. 2. kiad. 1927); Graetz, Koheleth (1871) ; Paul Haupt, Koheleth (1905) ; A. Geiger, Gesammelte Schriften III. ; H. R. Ryle and M. R. James, Psa'ms of the Pharisees, commonly called «Psalms Of Salomon» (1891).                                                           Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1344 .cimszó a lexikon 257 . s köv. oldalán.