11322.htm CIMSZO: Fajelmélet SZOCIKK: "Az a feltevés pedig, hogy a hosszú koponya a
felsőbbrendűség jele, már azért sem igaz, mert az alacsonyrendűnek tartott
négerek, ausztráliaiak és eszkimók között is bőségesen találunk hosszú
koponyájúakat; a kerek és széles koponya pedig azért nem jellemezheti az
alacsonyrendűséget, mert a legújabb mérések azt mutatják, hogy a németek
legnagyobb része kerek és széles koponyájú. Mint a test növése, a koponyaforma
is külső körülmények eredménye és az az állítás, hogy a megnyúlt koponya
nemesebb és több intelligenciát fogadhat be, mint a rövid vagy középkoponya,
már régen elavult. A legnagyobb tudósok, írók, művészek, hadvezérek,
államférfiak és feltalálók között, bármely nemzethez tartozzanak is, olyan
gyakori a kerek koponya, hogy a hosszú koponyaformáról alkotott hipotézis
önmagától elesik. F. v. Luschan a berlini antropológiai intézet igazgatója,
kertelés nélkül abszurdumnak mondja ezt a hipotézist, mert azt állítani, hogy
valamely típusnak hosszú vagy rövid koponya a karaktere, éppen olyan
értelmetlen, mint az, ha hosszúkoponyájú idiómáról beszélne valaki. Mindaz,
amit O. Ammon, E. Fischer, F. Lenz, H. Günther, Driesmann és mások a germánság
felmagasztalására összeírtak, inkább kompromitálja a F.-et, semhogy
megerősítené. A koponyaforma kialakulása az egyszármazásúnak vallott
embercsoportok között is annyira ingadozó, hogy faji jellegnek még ott sem
vehető, ahol egységesebb jelenségnek mutatkozik. Friedrich Hertz méréseken és
adatokon alapuló tanulmányainak eredményét a következőkben foglalja össze: 1. A koponyaforma nem a
származás adottságának az eredménye, hanem a fejlődésé. A történelem kezdetén
inkább hosszúkoponyájúak voltak az emberek, de a fejlődés során a kerek koponya
mindenütt háttérbe szorítja a hosszú koponyát. 2. A hegyilakók rendszerint
kerek koponyájúak. 3. Sok országban a városlakók koponyája valamivel
elnyúltabb, mint a vidéken lakóké. Éppen így nem vehető faji jellegnek a haj,
az arc és a szem színe sem, mert mikroszkopikus vizsgálatok kiderítették, hogy
már az a teória is, amely fehér és színes fajokra osztja az emberiséget,
tévedésen alapul. A fajok általában «színesek», a fehér faj is színes faj és
csak árnyalatokban különbözik a fekete vagy sárga fajtól. A sötétebb vagy világosabb
színárnyalat az úgynevezett szerves pigmentumtól származik, amelyet a természet
a tropikus vidékeken lakók bőre alatt bőségesebben helyezett el. A szőke hajban
még annyi bizonyító erő sincs a faj alacsony- vagy magasrendűsége mellett, mint
a színes arcbőrben, mert egyedül uralkodó formában sehol sem található a
szőkeség. Ha pedig a zsidóság ellen használjuk bizonyítékul a haj színét, akkor
inkább a magasrendűségét lehetne bizonyítani azzal, mint az alacsonyrendűséget,
mert elég sok közte a szőke és vörös hajú (l. Antropológia) és nemcsak az
északi országokban, hanem délen, Észak-Afrikában és Palesztinában is. A modern
antropológia a F.-tel szemben azt vallja, hogy az ember fejlődésében erősebb
tényező a környezet, mint a származás A koponyaforma, a haj, szem és arc színe,
végül a test növése sem jellemezheti a típust, mert ez a klíma, a miliő és az
életkörülmények produktuma. Nem a külső jelek határozzák meg a fajiságot, hanem
az a karakter, amely valamely néptörzsben a geográfiai viszonyok és történelmének
nevelő hatásai alatt bontakozott ki. A típus alacsony- vagy magasrendűsége
pedig nem a vérségtől függ, hanem a művelődési lehetőségektől és az
alacsonyrendűnek tartott népcsoportok könnyen válhatnak magasrendűekké, ha
művelődési lehetőségeik kedvezőbbre alakulnak. A F.-nek az a törekvése tehát,
hogy «faji» stigmákat költsön rá a zsidóságra és fajiságának adottságával
bizonyítsa a reáköltött inferioritást, a komoly tudomány fóruma előtt kudarcot
vallott. A zsidó és általában a sémita kultúra évezredekkel előzte meg az
európai kultúrát, ha tehát a faji típust a származás szabja meg, akkor a zsidó
nép nem lehet alacsonyabb rendű a nem sémita népeknél, mert ezek olyan
törzsektől származnak, amelyek még a kultúra küszöbéig sem jutottak el, mikor a
sémita népek már a kultúra magas fokán állottak. De nem lehet ebből kiváltságot
sem statuálni a zsidók számára, mert kultúranívójuk igen sokszor változott meg
az életkörülmények hatása alatt és volt idő, mikor elég alacsonyan álltak a
népek között. De egy fokon a történelemnek egyetlen periódusában, sem állt az
egyetemes zsidóság, mert szétszórtságánál fogva sokféle hatások alatt
nevelődött. Ha a F. nem akar mégsem engedni abból a felfogásából, hogy a vérség
határozza meg a fajiságot, akkor számba kell venni a keveredést is és a
zsidóság csak annyira számíthat fajnak, mint a germán, amely sokféle vért
kevert el a mai német vérbe. Ha a vérkeresztezés nemesítőleg hatott a germán
népre, nemesítőleg hatott akkor a zsidó népre is. A tudomány meggyőző
bizonyítékai mellett a F. nem tarthatja fenn álláspontját és a zsidósággal
szemben is csak azt vallhatja, hogy nem a koponya formája, sem hajának és
arcának színe dönti el a fajiságát, hanem lelki életének összessége, mert a jó
vagy rossz típust ez adja meg. Minthogy pedig a lelkiélet összessége a
művelődési lehetőségek és a gazdasági viszonyok produktuma, tudomásul kell
venni, hogy a zsidóság sem vonhatja ki magát a fejlődés törvényei alól és
ugyanazok a törvények, amelyek érvényesülnek a magyar, francia, angolszász, szláv
vagy arab nép fejlődésében, érvényesülnek a magyar, francia, angolszász, szláv
vagy arab nép között lakó zsidóban is. Kisebb eltérések persze csakúgy
lehetségesek, mint ahogy nem egységes az őslakók típusa som és ahogy a
leghomogénebb nép is kitermel olyan egyéniségeket, amelyek nélkülözvén a közös
vonásokat, külső és belső eltéréseket mutatnak. Mindebből nyilvánvaló, hogy a
zsidóság jó és rossz vonásai nem a «faj» meghatározott természetéből, hanem
olyan hatásokból erednek, amelyekből egységes etnográfiai, kulturális és
gazdasági területen kialakul a nemzsidó típus is. Különösen áll ez a magyar
zsidóságra, amelyet évezredes együttélés kapcsol a magyarsághoz." Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1322 .cimszó a
lexikon 254 . oldalán van.