11320.htm CIMSZO: Fajelmélet SZOCIKK:
Fajelmélet. Az
antropológia fattyúhajtása és arra törekszik, hogy a nem árjaszármazású népeket
alacsonyrendűeknek bélyegezze. Módszerei nem a tudomány, hanem a demagógia
célkitűzéseit követik és a legnagyobb mértékben megbízhatatlanok. A F. francia
produktum, de a franciák között csak kevés művelőre talált. Az egész elméletet
a németek sajátították ki, kimélyítették, ráépítették az antiszemitizmust és
tovább adták. Magyarországba is a németek importálták, hogy itt élő elvbarátaik
a zsidók ellen fordíthassák. A komoly tudomány körében természetesen nem sok
érdeklődést keltett és csak a szenvedélyes túlzók gyarapították belőle a magyar
zsidóság ellen irányuló elfogultságaikat. Pedig első kibontakozásában a F. nem
is a zsidók ellen, hanem azok ellen a franciák ellen fordult, akik fölidézték a
forradalmat. A teória alapelemeit gróf Gobineau konstruálta meg. 1848-ban írt
művében azt igyekszik kimutatni, hogy a forradalmat a germán eredetű
fajnemesség ellen érzett fajgyűlölet robbantotta ki az alacsonyrendű és kelta
származású néprétegből; a forradalomban tehát nem a történelem kényszerűsége,
hanem a faji antagonizmus érvényesült. A német L. Woltmann tovább fejlesztette
ezt a gondolatot és a zsidókra alkalmazta, csak azért, hogy ösztönösnek és
természetesnek látszó faji ellentétekkel igazolhassa az antiszemitizmust. Az
engesztelhetetlenség végokát magában a zsidó nép származásában kereste és
megállapította, hogy már keletkezésében is nemtelen a zsidó faj, mert olyan
vérkeresztezésnek a sarjadása, amely már önmagában is nemtelen. Jóllehet, hogy
a zsidó nép eredetére vonatkozó kutatásait még nem zárta le a tudomány és
véglegesen azt sem tisztázta még: »Földközi tenger keleti partjairól elágazott
hettiták, föníciaiak, assyrok, babilóniaiak, médek, perzsák ázsiai, vagy pedig
a Földközi tenger déli partjain megtelepedett arabok, egyiptomiak, kabilok és
abesszíniaiak afrikai népcsoportjához tartoznak-e a zsidók, Woltmann mégis azt
állítja, hogy faji bélyegüket Palesztina sokféle alacsonyrendű népétől kapták,
amelyekkel a hosszú koponyájú, szőke hódítók összekeveredtek. Ha komolyabban veszi a
hipotézisét, akkor azt a következtetést is levonhatta volna belőle, hogy faj
bélyegüket a hosszúkoponyájú, szőke, felsőrendű hódítóktól nyerték a zsidók. De
céljának jobban megfelelt a másik következtetés. Hidegvérűen építette rá azt a
tantételét, hogy a zsidó nép az intelligenciának és a morális hajlamoknak olyan
keveréke, amelyben az alacsonyrendű népek által belefertőzött hatások elnyomták
azt az örökséget amelyet a felsőbbrendű szőke faj kevert a zsidóvérbe. Innen
van, hogy a zsidó nép intelligenciája épp olyan szembetűnő, mint erkölcsi
fogyatékossága, amelyet származásának köszönhet. Woltmann nyomán dogmatizálta
az antiszemitizmus azt a felfogását, hogy a zsidó nép alacsonyrendű és
ártalmas, mert a származásában gyökerező hibák kiirthatatlanok. Ha igaz lenne
is, hogy a zsidók abból a vérkeveredésből származnak, amelyet Woltmann szupponál (ami nem is igaz), az ebből levont
következtetés mégis helytelen, mert nincs nép a világon, amelyben a négyezer
vagy ötezer év előtt kapott vérségi hatások még ma is rezonálnak. Ellenben
igaz, hogy az eredet káros hatásai már kétszáz-háromszáz év alatt is elmosódnak
és a rossz típusból egy egészen jó típus származhat, amit bizonyítani lehet a
mai ausztráliaiakkal, akik deportált fegyencektől és az amerikaiakkal, akik nagyrészt
kalandoroktól származnak. És még a beléje jutott sok színes vér sem tudta
megrontani ezt a nagyszerű embertípust, pedig nem négyezer, hanem csak kétszáz
vagy háromszáz év előtt indult meg a veszedelmessé válható vérkeresztezés.
Woltmann tanításai eléggé termékeny talajra találtak, a F. mégis csak 1899.
érte el teljes kivirágzását, még pedig az angol származású Houston Stewart
Chamberlain német tudósnak Die Grundlagen Des 19. Jahrhunderts c. munkájában.
Megvesztegető dialektikájának káprázataiban a könyv belső hibái könnyen
rejtőzhettek el a laikus olvasó előtt és ennek köszönhette óriási sikerét. A
tudományos kritika azonban elég korán vette észre, hogy Chamberlain okfejtései
és megállapításai tudománytalanok. Még alapvető tételeit is olyan feltevésekből
konstruálta meg, amelyek tudományosan nem is igazolhatók. Így megállapítja, még
pedig nagyon önkényesen, hogy a zsidó nép az arab fennsíkon élt izraelita
törzsek és a Palesztinában talált rövidkoponyájú szíriaiak keveredéséből
származik. Ez a megállapítás nélkülözi a történelmi szankciót, mert hiszen a
chetitákkal és amoritákkal való vérrokonság sokkal valószínűbbnek látszik, de
megbízható támaszpontok hiányában még ezt a feltevést sem fogadja el a tudomány
és még máig sem tisztázta le véglegesen a zsidó nép származását. A bontakozó F.
nem törődött ilyen kicsinységekkel. Arra, hogy a zsidó fajt alacsonyrendűnek,
az árja-fajt felsőrendűnek tüntesse fel, minden eszközt jónak talált, még azt a
módszert is, amely a zsidó történelem küszöbén kezdi meg a hamisítást. Az ősi
rossz keveredésből származtatni az alacsonyrendűnek bélyegzett mai zsidót:
rendszerré erősödött a F.-ben, de Chamberlain hipotézise mellett mások is
keletkeztek. O. Hauser 1922. még ijesztőbb kémiával keveri ki a
zsidószármazást. 1922-ben írt zsidó történetében túl jónak tartja a Chamberlain
által feltételezett szír keveredést és azt állítja, hogy a zsidó nép nemes árja
és nemtelen fekete meg sárga fajoktól származik. A felerészben fehér,
felerészben színes származás két csoportra bontja a zsidóságot. Az egyik
magasabb rendű (de még mindig nem olyan magasrendű, mint az árja), a másik
alacsonyrendű. A próféták (Hauser szerint) a világos és hosszú koponyanyájú faj
ivadékai (a jó Isten tudja, honnan veszi, hogy minden próféta szőke és
hosszúkoponyájú volt), míg a papirendbe tartozó kohaniták. a kerekkoponyájú
sötét, alacsonyrendű fajt képviselik a zsidóságban. (Nem ide tartozik, de IL
tudományos komolytalanságának illusztrálására megemlítjük, hogy a «rövid
koponyájú, feketehajú, lapos arcú» katolikus papságot is kizárja az árja
közösségből és külön típusnak stigmatizálja a nemes germánságban, mintha, szőke
és kékszemű embert föl sem szentelne a katholikus egyház, vagy mintha minden
szőke és kékszemű árja nyomban megbámulna, amint pappá szentelik.) Következtetéseiben
éppen olyan tudománytalan a F., mint kiindulópontjain. A zsidóság célzatos
lekicsinyítésén kívül az a legfőbb célja, hogy az emberiség koronájának az
árja-germánt tegye meg. Dogmatikusan állítja: «Kultúrképes faj csak egy van és
ez a germán faj.» «A magas növésű, szőke, kékszemű germán az egyetlen típus,
amely alkotni és teremteni tud.» Chamberlain még a szumir, akkád, assyr,
babilóniai, görög, római kultúrát is bevándorolt germánoknak tulajdonítja.
Woltmann nemcsak a faj kiválóságát köti a germánszármazáshoz, de az egyén
kiválóságát is és igazolás nélkül állítja, hogy az emberiség zsenijei kivétel
nélkül germán származásúak. Nagy Sándor, Caesar és Napóleon tehát germánok
voltak. És az a mongol, aki Kínában korábban találta fel a puskaport, mint a
német Schwarz, nem kínai, hanem germán volt a woltmanni felfogás szerint. Hogy
mennyit ér ez az egész elmélet, abból derül ki, hogy a germánság faji bélyegét
a test magas növésében, a koponya hosszú formájában és a haj szőkeségében
látja. Holott bebizonyított tény, hogy ezek a sajátságok nem kizárólagos germán
vonások, de nincs is olyan emberfaj a világon, amelyről azt mondhatjuk, hogy
csak őt magát jellemzik ezek a «faji» stigmák. A test növése első sorban a
klímától függ, az életkörülményektől és a gazdasági viszonyoktól (l.
Antropológia). Amióta a zsidók kikerültek gettóikból, de különösen azóta,
amióta sporttal is foglalkoznak, a testi fejlődésük is kedvezőbb és biztató
regenerálódást mutat. Az a feltevés tehát, amely a test növésformáját a fajok
bélyegévé teszi meg, alaposan kétségbe vonható. Nem bizonyult elfogadhatónak a
koponyamérés, és az erre támaszkodó koponyaforma-elmélet sem, mert kiderült,
hogy minden népben és népcsoportban keverten fordulnak elő a koponyaformák,
tekintet nélkül arra, hogy milyen fokú kultúrában él az illető népcsoport.
Az a feltevés pedig, hogy a
hosszú koponya a felsőbbrendűség jele, már azért sem igaz, mert az
alacsonyrendűnek tartott négerek, ausztráliaiak és eszkimók között is bőségesen
találunk hosszú koponyájúakat; a kerek és széles koponya pedig azért nem
jellemezheti az alacsonyrendűséget, mert a legújabb mérések azt mutatják, hogy
a németek legnagyobb része kerek és széles koponyájú. Mint a test növése, a
koponyaforma is külső körülmények eredménye és az az állítás, hogy a megnyúlt
koponya nemesebb és több intelligenciát fogadhat be, mint a rövid vagy
középkoponya, már régen elavult. A legnagyobb tudósok, írók, művészek,
hadvezérek, államférfiak és feltalálók között, bármely nemzethez tartozzanak
is, olyan gyakori a kerek koponya, hogy a hosszú koponyaformáról alkotott
hipotézis önmagától elesik. F. v. Luschan a berlini antropológiai intézet
igazgatója, kertelés nélkül abszurdumnak mondja ezt a hipotézist, mert azt
állítani, hogy valamely típusnak hosszú vagy rövid koponya a karaktere, éppen
olyan értelmetlen, mint az, ha hosszúkoponyájú idiómáról beszélne valaki.
Mindaz, amit O. Ammon, E. Fischer, F. Lenz, H. Günther, Driesmann és mások a
germánság felmagasztalására összeírtak, inkább kompromitálja a F.-et, semhogy
megerősítené. A koponyaforma kialakulása az egyszármazásúnak vallott
embercsoportok között is annyira ingadozó, hogy faji jellegnek még ott sem
vehető, ahol egységesebb jelenségnek mutatkozik. Friedrich Hertz méréseken és
adatokon alapuló tanulmányainak eredményét a következőkben foglalja össze: