11314.htm CIMSZO: Ézékiel SZOCIKK: "Ézékiel próféta könyve, az Utolsó
Próféták közt a harmadik helyen áll. Jeremiás kortársa, de hogy személyes
összeköttetésben állott-e vele, vagy ismerte-e iratait, nem tudjuk
megállapítani. Az állami politikában Cidkijáhu felkelését esküszegésnek tartja
(17.), minden szövetségkötést paráználkodásnak bélyegez, mert végül vallási
elkeveredésre vezet (23.). Nebukadnecár fogságba hurcolta és itt jutott a
prófétai hivatás újabb fogalmazásához. A haza földjén a próféta mindig a nép
egyetemével találta magát szemben, a fogság szétszóródottságában már nem volt
nemzet s ő most úgy érzi, hogy az egyeseket kell lelki gondozásban részesíteni.
Ő az első lelkipásztor, aki a jövő számára neveli az egyeseket «Emberfia, őrnek
rendeltelek Izrael nemzetsége fölé. Ha igét hallasz Tőlem, intsd meg őket
Nevemben. Ha azt mondanám a bűnösről, hogy halált érdemel és te nem intenéd
meg, ... vérét tőled kérem számon» (3. 17—19.). Ezzel függ össze az ő tana a
személyes felelősségről. «Mit példálóztok Izráel földjéről, hogy az atyák ettek
vadszőlőt és a fiak foga vásik bele. Életemre: nem lesz okotok így példálózni.
Minden lélek, az atyák lelke csakúgy, mint a fiák lelke, amely lélek vetkezik,
az hal meg. Az igazságosnak az ő igazsága és a gonosznak az ő gonoszsága reá
száll. Azt mondjátok: nem helyes az Isten útja? Az Én utam nem volna a helyes,
talán a ti utatok nem a helyes? Vessétek el magatoktól minden bűnötöket, melyet
elkövettetek és szerezzetek magatoknak új szívet és új lelket! Miért halnátok
meg, Izrael háza« (18). A fogságban is tapasztalnia kell, hogy a történeti
megrendülés az egyeseket nem hatotta át kellően. «Eljutott hozzám Isten
szózata: Ember fia, Izrael nemzetsége salakká lett Előttem, csupa réz, ón, vas
és ólomsalakká lett a kohóban, holott azelőtt ezüst volt. Azért Én összegyűjtlek,
amint összeszedik az ezüstöt, rezet, vasat, ólmot és ónt a kohóba, aztán fújják
alatta a tüzet, hogy megolvasszák, úgy foglak összeszedni haragomban és
felháborodásomban és beteszlek és megolvasztalak» (22). Az ő próféciáján már
meglátszik az ébredés korszakának szelleme. Most, hogy a nemzeti talajból
kiszakadtak, a nemzeti hagyományok minden része becsessé vált kegyeletes
érzésük előtt és a szertartások gyakorlásában is emeltyűjét látták a nemzeti és
erkölcsi helyreállításnak. Azért van E.-nek egész külön Tórája könyve végén,
mely az újjáépítés idejére szól. (