11300.htm CIMSZO: Esztergom SZOCIKK: Esztergom,
sz. k. város címmel felruházott , rtv., hasonlónevű vmegyében. Magyarország
legrégibb zsidó hitközsége. Az első zsidó települők szláv és német területekről
még a honfoglalás előtt származtak ide, a honfoglaláskor a magyarokkal bejött
kazár zsidók csatlakoztak a és megvetették a szervezett közösség alapjait.
Hitéletük olyan gyorsan erősödött meg, hogy 1050. már szabályszerűen működő
vezetőségük volt, rendes imaházuk és pénztáruk a szegények és betegek
támogatására. A hitközség tagjai külön városrészben laktak, a magyar
zsidó-gettó tehát szintén itt bontakozott ki legelőször. Hitéleti fejlődése az
első két században kedvezőbb lehetett, mint a gazdasági fejlődés, mert a XIII.
század elején állandó rituális fürdője, ami a zsidóélet egyik legfontosabb
intézménye, nem volt még és tagjai rituális célokra is az itteni
meleg-forrásokat használták. Temetőjüket I. Károly királynak 1326. E. városához
intézett adománylevele említi először. Legrégibb múltjáról ezeken az adatokon
kívül még csak azokat ismerjük, amelyeket A zsidók története Magyarországon c.
művében dr. Kohn Sámuel közölt. Valószínű, hogy szervezetlenségének
kezdetlegessége elég sokáig tartott és rabbija sem volt még az első
századokban, talán azért, mert a kazárszármazású zsidók nem foglalkoztak a
talmudikus tudományokkal és a máshonnan származó zsidók kihaltak, vagy
beolvadtak a kazárokba. Besz-din-je (törvényszéke) azonban már a XI. sz.-ban
volt, de ez is csak alkalomszerűen működhetett, akkor éppen, mikor az
elnöklésre, az ügyek kivizsgálására és a döntés megfogalmazására alkalmas tudós
vetődött a városba. Ennek egyik döntéséről a külföldi responsum-irodalom is
tesz említést egy érdekes esettel kapcsolatosan (l. Kalonymos). A hitközség
állandóan fejlődött, amit az első századokban a királyi udvartartásnak, később
a káptalan védelmének köszönhetett és bizonyára annak a körülménynek is, hogy a
város a használható és a külföldi forgalmat is lebonyolító útvonal gócpontja
volt és az átkelésre alkalmas komppal rendelkezett, úgy hogy a Lengyelországba
és onnan visszatérő zsidók rendszerint itt szálltak meg és sokan itt is
maradtak. A XVI. sz. elején már 800 tagja volt a hitközségnek, jóllehet, hogy a
város sokat vesztett már régi fontosságából. 1526-ig semmisem zavarta
fejlődését, de ekkor olyan katasztrófa érte, amely megsemmisüléssel fenyegette.
Szolimán szultán elfoglalta a várost és a budai zsidókkal együtt az E.-i zsidók
nagy részét is, hajón Törökországba hurcoltatta. A maradók zsidóság, ha
roskadozva is, tovább dolgozott és a török hódoltság súlyos ideje alatt sem
estek szét a hitélet keretei. De csak két évszázad erőfeszítése tudta megint
lábra állítani a nagymultú hitközséget. A XVIII. sz. elején pestis pusztított
Budán. A budai zsidók egy része a pestis elől E.-ba menekült és itt külön
hitközséget alapított. A ragály elmúlása után sokan visszaköltöztek Budára,
akik ott maradtak, összeforrtak a régiekkel és ezekkel egy fokozatosan
fellendülő, erőteljes hitközségben egyesültek, amit az 1920. exhumált temető
sírkövei is bizonyítanak. Ennek a temetőnek első sírköve 1775-ből való. Ezután
már rohamosan fejlődött a hitközség. A XVIII. sz. elő felében megalapítja a
Chevra Kadisát, 1858. az elemi iskolát, 1864. a Betegsegélyző-egyletet, 1868. a Nőegyletet, 1927. a Kultúr-egyletet.
Talmud Tórát, Dal- és Zeneegyesületet, Jótékony Leányegyletet is létesített,
ezek azonban már nem működnek. Van
könyvtára és kézirat-gyűjteménye, amely sok régi okiratot és százéves
jegyzőkönyveket őriz. Múltjára vonatkozó egyéb történeti dokumentumok az E.-i
prímási és káptalani levéltárakban találhatók. Az anyakönyvvezetést a XIX. sz.
elején rendszeresítette. Az első anyakönyvi bejegyzés 1822-ből való és Ung
községre vonatkozik. Az első E.-i bejegyzés 1828-ból származik. Régi
templomának helyén 1858. új templomot építtetett, de három évtized múlva már ez
is szűknek bizonyult, úgy hogy 1888. ezt is lebontatta és az így felszabadult
telken, a két régi zsinagóga helyén felépítette még ma is fennálló templomát,
tiszta mór stílusban Baumhorn Lipót (l. o.) budapesti műépítész tervezése
szerint. Az építkezést a hitközség tagjainak áldozatkészsége, az általuk
felajánlott kamatmentes kölcsön és a törlesztést biztosító önmegadóztatás tette
lehetővé. Az építést Stern Márk elnök, Fried Arnold építési bizottsági elnök és
Vajda Gyula mérnök vezetése alatt az építési bizottság hajtotta végre. Az
egészséges zsidóéletnek ezt a szép monumentumát dr. Weisz Ignác E.-i és dr. Lőw
Immánuel szegedi főrabbik avatták fel a hatóság és sok hitközség küldöttségének
jelenlétében. Egy évezredes múlt erős fundamentumán épült fel ez a templom,
vallásos s hazafias szelleme pedig, melyet kitűnő papok hirdettek, évezredes
tradíciókban gyökerezett. Kultúrtörekvése, amely jellemzi, ezekből a nemes
hagyományokból bontakozott ki és abból a megnyugtató tudatból, hogy nagy
főpapok vigyáznak itt igazi keresztény türelemmel a békére. Mozgató erővé
izmosodott a prímási szék iránt való hódolata, amelyről történelmének sok lapja
tanúskodik. Minden új prímást szeretettel és bizalommal fogadott és
installációját a maga ünnepévé is avatta. Ódákkal, szónoklatokkal és költői lendületű
feliratokkal ünnepelték a bevonuló főpapokat. 1808-ban Leipniker kiujjongja
magából a zsidóöröm érzéseit: «Freudengefühle der Graner Judenschaft bey der
feyerlichen Installation Sr. königl. Hoheit des Fürstprimas Carolus Ambrosius».
Ódát, beszédet szentelnek 1820. Bosznitz és Löffler «für hochfeierlicher
Ankunft des Herrn Fürsten Alexander von Rudna» és hasonló lelkesedés szólal meg
1839. Rothenberg Efraim «Herzenserguss an Sr. Hochfürstlichen Gnaden Joseph
Kopácsy Graner Erzbischof am Tagw des feuerlichen Einzuges» c. iratában is. A
hálának e költői eláradásai mindenesetre nyugalmas közszellemről tanúskodnak,
amely buzgó és bölcs vezetőknek lehetővé tette acéltudatos munkálkodást. Az
alkotásban és dologtevésben sokan tűntek ki. A XIX. sz. első évtizedétől
1871-ig Löffler Mózes és Rothenberg Efraim, majd két évig dr. Lichtenstein
Lajos, 1876—1910-ig pedig dr. Weisz Ignác álltak a rabbinátus élén. Kitartóan
dolgoztak a hitközség fellendülése érdekében sok nemzedéken keresztül a laikus
vezetők is, akik főleg az Áldori- (Kohn), Blau-, Breuer-, Bruckner-, Donat-,
Eckstein-, Eisler-, Felsenburg-, Fränkl-. Frisch-. Gaas-, Groszmann-,
Grünwald-, Haber-, Hirschhorn-, Horn-, Jaulus-, Kirz-, Lőwy-,
Mellinger-(Mérei), Mieselbach-, Milch-, Oblatt-, Paul-, Popper-, Putz-,
Regensburg-, Tauber-, Tiefenthal-, Wallfisch-, Weisz- és Zwillinger-családokból
kerültek ki. Az egymásra ható erőknek ebből a koncertjéből nem szabad
kifelejteni azokat sem akik máshonnan származtak oda és exponált társadalmi
állásukban is összeforrtak a zsidó hitélettel. Kornhaber Lipót táborszernagy
százados korában és lovag Schweitzer Ede altábornagy ezredes korában élt itt és
élénken vett részt a hitközség hitéleti és kulturális akcióiban. A mély
gyökereken táplálkozó kultúrszellem sokat köszönhet Wettendorfer Lajos
őrnagynak is, továbbá dr. Frisch Árminnak, a török szultán későbbi
háziorvosának, Vajda Géza műszaki tanácsosnak, Tiefenthal Gyula városi
főmérnöknek, dr. Berényi Gyula járási és városi orvosnak, dr. Áldori Mór kir.
tanácsos, városi tanács-orvosnak és még most is tevékenykedő dr. Zwillinger
Ferenc tb. megyei főügyésznek, Kardos Jenő állampénztári főtanácsosnak, Büchler
Mór máv. főmérnöknek, Kinsker Ármin állampénztári főtanácsosnak, dr. Tannert
Jakab alezredes-orvosnak. Nagyobb méretű közgazdasági tevékenységet a
hitközségnek több tagja fejtett ki, főleg bánrévi Fuchs Vilmos, aki kenyérmezei
birtokán mintagazdaságot rendezett be, Schrank Béla és Ödön likőrgyárral,
Eckstein Lajos likőrgyárral, Lenkei Emil kiviteli rt.-gal, Klein Sándor edénygyárral,
Leimdörfer Nándor építési nagyvállalkozással, Horn Ede bőrgyárral. A hitközség
fejlődése 1914 érte el tetőfokát, mikor lélekszáma már az 1000 fölé emelkedett.
A világháború azonban, majd az a körülmény, hogy E. az új határok következtében
határvárossá lett, megakasztotta a fellendülést, sőt visszafejlődést idézett
elő. 95 tagja vett részt a világháborúban és 7 elesett. Állandóan segélyezte az
E.-i fogolytáborban tartózkodó zsidó hadifoglyokat, akiknek száma sokszor az
ezret is meghaladta. A segélyakciót dr. Spiegel Ármin főrabbi, a
hadifogolytábor kinevezett tábori lelkésze vezette. A hanyatlás ekkor indult
meg és még ma is tart. Ma már 180 családban csak 580 lelket számlál a hitközség
169 adófizetővel, a hozzátartozó községek adófizetőinek beszámításával.
(Hozzátartoznak az esztergomi járás összes községei és Párkány is, amely most
csehszlovák területen van.) Tagjai között van: 2 nagykereskedő, 76 kereskedő, 1
nagyiparos, 55 iparos, 1 gazdálkodó, 3 ügyvéd, 5 orvos, 2 mérnök, 13
szabadpályán, 11 köztisztviselő (7 nyugdíjas), 19 magántisztviselő, 2 tanító,
23 magánzó, 16 munkás, 12 egyéb. 8 munkanélküli. 1 közadakozásból él. Hitéleti,
kulturális és szociális célokra évi 21.000 P.-t költ a hitközség, amely ma a
következő vezetőség alatt áll: dr. Spiegel Ármin főrabbi, dr. Zwillinger Ferenc
elnök, Eckstein Lajos, Balog László alelnökök, Schwarz Lajos pénztáros, Kardos
Jenő ellenőr, Bauer Imre iskolaszéki elnök, Polakovszki Saul főkántor,
Schönberger Samu titkár. A Chevra Kadisa élén áll: dr. Weisz Sándor és Löwy
Lajos, a Nőegylet élén dr. Berényi Gyuláné, dr. Spiegel Árminné, Balog
Lászlóné, a Betegsegélyző ügyeit vezeti Porgesz Béla, a Kultúregyletét Lenkei
Emil és dr. Spiegel Ármin.
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1300 .cimszó a
lexikon 243 . s köv. oldalán.