11261.htm CIMSZO: Erdélyi
zsidóság története SZOCIKK: Erdélyi zsidóság története. Az E., mely itt
csak a szoros értelemben vett régi Erdély területére szorítkozik, a
magyarországinál egyaránt szegényebb kimagasló eseményekben és kiemelkedő
egyéniségekben. Kezdete is sokkal későbbi keletű, mert a XVI. sz. második
felénél korábbi időből nincsen biztos tudomásunk a zsidók Erdélyben létéről.
Csak irodalmi mondák és hajdani szájhagyományok szólnak róluk úgy, mintha már a
dákok korában éltek volna itt és ők lettek volna a bánya- és szőlőmívelés
megalapítói Erdélyben. Ezzel szemben az a történeti valószínűség, hogy a hódító
törökök nyomában a Balkán-félszigetről mint kereskedők a görögökkel és rácokkal
együtt származtak ide a XV. sz. derekától fogva. Máshonnan nem is jöhettek,
mert Magyarország keleti részeiben igen gyér számban laktak, Lengyelországban
pedig a XVII. sz. közepéig virágkorát élte a zsidóság s így nem volt oka
kivándorolni. Lengyelországi zsidók legfeljebb a szomszédos Moldován keresztül
szivároghattak be. Hogy a bevándorlók valóban szefárd eredetűek voltak,
bizonyítja, hogy Bethlen Gábor 1623.
a törökországi zsidóknak ad letelepedési engedélyt,
továbbá, hogy Pécsi Simon (l. o.) 1630 körül a szombatosok liturgiáját tisztán
szefárd rítus alapján szervezte meg és végül, hogy még a XVIII. sz. elején is
Károlyfehérvárnak, az egyetlen erdélyi zsidó községnek vezetői szefárdok
voltak. Ennek a környezetnek hatása alatt még a lengyel eredetű családok
leszármazottai is a szefárd rítust követték és szefárd írásmóddal éltek. Első
egykorú említése a zsidóknak Erdélyben az 1578-iki kolozsvári országgyűlés 22.
t.-cikke, amely már panaszolja, hogy «soha annyin egyszer be nem jöttek afféle
görögök, sőt zsidók is, mint e mostani szentgálnapi sokadalomra». Hasonló panaszok ezentúl is sűrűn ismétlődnek, de
nemcsak a zsidók, hanem a többi idegen nemzetbeli kereskedők, görögök,
örmények, rácok stb. ellen is, akik a zsidókénál mindenesetre nagyobb számban
jöttek az országba kereskedést űzni, amint az egyes «kompániákra» kivetett
adótételekből látjuk. A kiviteli és behozatali kereskedelem egészen az idegenek
kezében volt; közülük a görögök és zsidók bonyolították le a Törökországba
irányuló forgalmat. De törvény szerint bizonyos «letevő helyeken» túl
rendszerint nem jöhettek, csak vásárok alkalmával vihették áruikat az ország
belsejébe, amikor viszont ők is vásárolhattak belföldi árukat kivitel céljából.
A törökországi kereskedők letevő helyei Szászsebes, Szeben és Fehérvár voltak,
melyek közül a zsidók leginkább az utóbbi városban fordultak meg. Bár az idők
folyamán egyesek valószínűleg már előbb is megtelepedtek az országban,
törvényes alapot az állandó ittlakásra mégiscsak a Bethlen Gábor említett
ediktuma által nyertek, amely szabad vallásgyakorlatot és szabad kereskedelmet
biztosít számukra azzal, hogy a más országokban szokásban volt zsidójel
viselésére nem kényszeríthetők, hanem a «keresztények ruházatában» járhatnak. E
kiváltságlevél következtében, melyet az országgyűlés és a későbbi fejedelmek is
megerősítettek s melyet az erdélyi zsidók magna chartájának tekinthetünk, a
bevándorlók leginkább Gyulafehérvárt telepedtek meg, hová már azelőtt is
bejáratosak voltak. De nem sokáig élhettek itt háborítatlanul: a fehérváriak
csakhamar panaszolják, hogy a zsidók elejébe menvén az idegen árusoknak, a
városon kívül összevásárolják az árukat s aztán drágán adják el a városiaknak.
Hasonló panaszok egyébként sűrűn merülnek fel a más nemzetiségű kereskedők és
kézművesek ellen is. E panaszok
következtében az országgyűlés 1650. elrendeli, hogy «mind zsidó, mind görög
tartson neme szerint való köntöst». II. Rákóczy György pedig kizárólag az egy
Fehérvárra korlátozza lakhatásukat. A «zsidó ruha» és a fehérvári gettó aztán
bekerül az Approbatae Constitutionesbe így alaptörvénnyé válik, elannyira, hogy
még 1845. is arra hivatkozik a kir. főkormányszék, hogy a zsidók Erdélyben
törvényes alapon csak Fehérvárt lakhatnak, míg egyebütt csak eltűrik őket.
Ezentúl mindig több zaklatásul panaszkodnak a fehérvári zsidók. A város
megtiltja a mészárosoknak, hogy a zsidóknak a maguk törvénye szerint való
levágásra marhát adjanak el, vagy hogy azt lenyúzzák. Nemcsak az urak, hanem
bárki fiai is, önhatalmúlag tesz magának igazságot velük szemben, még a
porkoláb is megsarcolja őket, akinek keze alá kamat nem fizetése miatt
kerülnek. I. Apaffi Mihály fejedelem mindannyiszor figyelembe véve a zsidók
«alázatos megtalálásait», három ízben is 1661., 1673., és 1678., szigorú
rendeletekben utasítja a hatóságokat, hogy védjék meg a zsidókat a város
önkényeskedése ellen, amelynek nem is tartoznak a jurisdikciója alá, mert csak
a fejedelemtől függenek. Hiszen utcájuk is nem a város területén, hanem a
fejedelmi dominiumon, a külső vámterületen, bár a falakon belül feküdt. Súlyos
teherként nehezedett a zsidókra a folyton emelkedő adó. Eleinte csak a
fejedelemnek adóztak, mint földesuruknak, de a közterhek növekedésével együtt
csakhamar bevonták őket az országos adózásba. Előbb a rendkívüli
adómegajánlásokhoz kellett nekik is hozzájárulniuk, pl. a konstantinápolyi
erdélyi ház építési és a II. Rákóczy György lengyel hadjáratában fogságba
esettek kiváltási költségeihez. De már 1662. az országgyűlés elrendeli, hogy az
állandó erdélyi zsidó lakosok értékeiknek tizedrészét, a nem állandó lakosok
pedig századrészét fizessék adóban. S ezentúl csak mindig inkább emelkedik az
adó, melyet a zsidók saját bírái szedtek fel tőlük, személyes felelősségük
mellett. Végzetes szerencsétlenségként érte a zsidókat a XVIII. sz. elején Fehérvár
pusztulása, aminek következtében legnagyobbrészt elhagyták a várost, úgyhogy
1714. már csak heten voltak adófizetők, akik nem is győzték a nagy terheket.
Ezentúl lassan ismét emelkedik a számuk, valószínűleg leginkább lengyel
bevándorlókkal, akik leginkább Moldován keresztül szivárogtak be. De egyelőre
még a szefárdok vannak túlsúlyban: az első ismert fehérvári chacham (rabbi) is
szefárd zsidó: Ábrahám ben Izsák Russo, aki 1736. községi protokollumot (l.
Gyulafehérvári pinkász) nyit meg. Az ő halála után a fehérvári zsidók
megállapodást kötnek az országban szétszórtan lakó testvéreikkel, hogy közösen
fognak rabbinust tartani, akinek fizetéséhez a vidékiek egyharmad résszel (50
rénes forinttal) fognak hozzájárulni. Ez alapon a fehérvári rabbik hovatovább
fölveszik az országos főrabbi címet és igyekeznek annak jogkörével élni, ami
többé-kevésbé sikerül is nekik. Névsoruk és működési idejük a következő: József
Reisz Auerbach 1742—50. Jonathan Trebitsch 1752. Salom Zelig b. Saul Kohen
1754—57. Jochanan b. Izsák 1758-60. Benjámin Zeéb Wolff 1764—77. Mózes bén
Sámuel Lévi Margolioth 1778—817 Jákob b. Mózes 1818. Menáchem b. Józsua Mendel
1818— 23. Ezekiel b. József Paneth 1823—45. Friedmann Ábrahám 1846-72. E rabbik
legnagyobbrészt már askenázi eredetűek voltak, ami a szefárd elem
hátraszorulására mutat. Azonban a XVIII. sz. végéig két községben, bár közös
vezetőség igazgatása alatt, éltek a fehérvári zsidók és két külön templomban
tartottak istentiszteletet. Ennek a századnak derekán egyébként, midőn Fehérvárt
31 adózó zsidó családfőt írtak össze, más helyeken is laktak nagyobb számban
zsidók, így Bethlenben és vidékén 46, Módon 9, Náznánfalván 24. Ez utóbbi
helységben külön templomuk is épült (l. Náznán-falvi zsinagóga), sőt rabbijuk
is volt, név szerint Léb b. Mózes. 1779—82 között már 322 családot számláltak
össze Erdély területén. II. József 1781-iki pátense mégis érvényben levőnek
tekinti még azt a jogelvet, hogy zsidónak Erdélyben csak Fehérvárt szabad
laknia. Ennek ellenére a XIX. sz. elején már több szabad kir. városban is
találunk kisebb-nagyobb számban zsidókat, így Kolozsvárt (l. o.),
Marosvásárhelyt, Brassóban, Fogarason akik állandó harcot kénytelenek folytatni
megmaradásuk és szabad kereskedésük érdekében Az 1810—11-iki országgyűlés 39.
t.-cikke részletesen szabályozza a zsidók jogait és kötelességeit, de nem
tudván szabadulni az évszázados elfogultság szellemétől, nem találta meg a
kellő megoldást s a kérdés tovább is állandóan napirenden maradt s újra és újra
foglalkoztatta a törvényhozást. A zsidók igyekeztek az új viszonyokhoz
hozzásimulni: a magyar nyelv újjáéledésének hatása alatt 1845. a megüresedett
országos főrabbi állás betöltése alkalmával már oly jelöltet keresnek, aki a
német mellett magyarul is tud prédikálni. Ekkor mintegy 3000-en voltak az
országban, közöttük számosan magyar-, német-, morva- és lengyelországi
eredetűek. Ezentúl számuk gyorsabban emelkedik: 1880-ban 29,993 (az
összlakosság l,5%-a), 1900-ban 53,065 (2-2%), 1910-ben 64,674 (2-4%), de
1920-ban (román statisztika szerint) visszaesik 62,174-re. Mielőtt azonban a
modern műveltség mélyebb gyökeret ereszthetett volna az erdélyi zsidóságban,
mármarosi közvetítéssel erős galíciai befolyás kezdett érvényesülni, amely
sokhelyütt a chásszidizmus szellemét és szertartásait honosította meg. A
Magyarországgal egyesített Erdély zsidósága ezért nem is tudott különös
kulturális jelentőségre szert tenni az ország összzsidósága keretében. Számra
nézve is emennek csak egy töredékét alkotta, műveltségben pedig messze mögötte
maradt amannak. Még a Talmud-tudomány terén sem produkált értékesebb
eredményeket, holott még az 1868-iki kongresszus után is mást mint orthodox
rabbit hírből is alig ismertek, majdnem a század végéig. A világháború
áldozataiból az erdélyi zsidóság is kivette a maga részét, de ugyanakkor
lélekszámban meggyarapodott, mert a Kelet felől menekülő zsidók egy része a
határszéli megyékben megrekedt, honnan kisebb számban Erdély szívébe is
eljutottak, ide is magukkal hozva az elmaradottság jeleit mutató szokásaikat.
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1261
.cimszó a lexikon 234 . s köv. oldalán.