11258.htm CIMSZO: Erdélyi
zsidóság SZOCIKK: Erdélyi
zsidóság. A trianoni békeszerződés által Romániához csatolt vármegyék (Erdély,
Bánát, Kőrösvidék és Máramaros) területének zsidó lakosságát összefoglaló
elnevezéssel E. névvel jelöljük. Az 1920-i román statisztika szerint az E.
száma 181,340 lélek, szemben 5.063,224 összlakossággal, vagyis 3,57%. A
hitközségek száma 110, ezek közt a legrégibb a gyulafehérvári, (l.
Gyulafehérvár), mely az 1737. évvel kezdődik. A hitközségek közül 23
kongresszusi, 8 status quo ante (ebből 1 szefárd elnevezésű). A 31 hitközség
összesen 46.000 lélekszámmal, az 1922. Kolozsvár székhellyel megalakult
Erdély-Bánáti Orsz. Izr. Iroda kötelékébe tartoznak. A fennmaradó 80 orthodox
hitközségnek, mintegy 135,000 lélekszámmal, képviseletével az 1921. Beszterce
székhellyel megalakult Orthodox-Zsidó Központi Iroda van megbízva. Mindmáig
azonban egyik Iroda sem nyert kormányhatósági jóváhagyást, bár mindkettő, mint
a korábbi államkötelékben fennállott hasonló szervek jogutódja létesült. Az
általános erdélyi néplélekkel egyezőleg, mely inkább hajlik a vallásos
világszemlélet felé, az E. hitközségi intézményeit általában szigorúan
hagyományos alapon vezeti. Figyelemreméltó továbbá a chaszidikus
(lengyel-szefárd) irányzat előretörése, amelynek hívei számos hitközségben
kezükben tartják a vezetést. A rabbi állások tekintetében kongresszusi
hitközségekben be van töltve 12, status quoban 7, orthodoxban mintegy 50. A nem-orthodox rabbik
1921. megalakították Kolozsvár székhellyel az Erdély-Bánáti Rabbi egyesületet,
amely hasonlóképpen nem nyert még hatósági megerősítést. A hitközségek nagy
pénzügyi nehézségekkel küzdenek, ami a szükségletek emelkedése mellett az
általános gazdasági leromlásra és az egyházi és iskolai államsegély teljes
megvonására vezethető vissza. Csak az 1928. évre szavazott meg a törvényhozás
az egész romániai zsidóság (847,700 lélek) részére az eddigi 400,000 lei helyett 10.000,000 lei egyházi államsegélyt.
Anyanyelve szerint túlnyomórészt magyar. A 15 erdélyi vármegyében a magyar
nyelvű zsidók arányszáma volt 1890. 55,6%, 1910. 73,3%, az impériumváltozás
idején tehát kétségtelenül még nagyobb. Hivatalosan azonban zsidó
nemzetiségűnek tekinti a zsidókat. 1918 nov. 20-án megalakult az Erdélyi Zsidó
Nemzeti Szövetség, amely 1920. csatlakozott a Cionista Világszervezethez és
helyi csoportjaival behálózva az országot, széles körben terjesztette el a
cionizmus eszméjét. 1926-ban a Bukarestben székelő Uniunea Evreilor Romani
(Román Zsidók Egyesülete) Kolozsvár székhellyel megalakította erdélyi fiókszervezetét. Iskoláztatás terén nagy visszaesést
jelentett, hogy 1923. az összes zsidó iskolákban kötelezővé tették a
románnyelvű oktatást. A magyar impérium idejéből átvett 32 elemi és 1 polgári
iskolához járult a román uralom első éveiben még 6 új elemi és 5 középfokú
iskola, utóbbiak Temesvárott, Kolozsvárott és Nagyváradon, de a nyelvi és
anyagi nehézségek miatt időközben megszűnt 5 elemi és Kolozsvárott a
nyilvánossági jog megvonása folytán 2 középfokú iskola. 1923—24-ben a zsidó
középfokú iskolákban volt 1586 tanuló, amely szám az 1926—27. tanévben 908-ra
apadt. A zsidó elemi iskolákban a tanulók száma kereken 3500, az okleveles
tanítóké 90. Tizenhét elemi iskolával kapcsolatosan van Talmud Tóra intézmény
is, ezenkívül számos chédert és jesivát tartanak fenn. Tudományosan képzett
rabbik neveléséről, valamint tanárok és tanítók képzéséről azonban nincs
gondoskodás. A hitoktatás szakképzett hitoktatók híján erősen sínyli a
tankönyvek teljes hiányát, mert román tannyelvűek még nincsenek. A héber nyelv
tanítása eleinte nagy lendületnek indult, a kolozsvári fiú- és leánylíceum
tisztán héber nyelvű tanításra készült berendezkedni, de a román tannyelv
kötelezővé tétele ezeknek a törekvéseknek véget vetett, amivel kapcsolatban a
felnőttek számára berendezett nyelvkurzusok is megszűntek. Társadalmi kultúra
és jótékonyság terén jelentős szerep vár az 1925. megalakult Bené-Brit
szervezetre, amelynek eddig 3 páholya működik Kolozsvárott, Brassóban,
Nagyváradon és Szatmáron. Az amerikai Joint Distribution Comittee hathatós
támogatásával 1922 végén alakult meg az Erdélyi Zsidó Árvagondozó, amely 2
központtal (Kolozsvár és Máramarossziget) 12 körzetben 32 helyi csoporttal és
mintegy 5000 fizető taggal és kereken 5 millió lei költségvetéssel működik;
inasotthonokat tart fenn Kolozsvárott, Szatmáron és Nagyváradon, ipari
műhelyeket Kolozsvárott, Máramarosszigeten, Szakmaron és Iklódon. Van még
nyaralótelepe Tihután, ezenkívül ruházza az árvákat és segélyezi az anyákat.
Van továbbá 1—1 fiú- és leányárvaház Aradon és Nagyváradon és 1 leányárvaház
Kolozsvárott. A nagyobb városokban a zsidó iparosok Poále Cedek néven
tömörültek egyesületekbe. Rendszeres
kultúrelőadásokat kivált Kolozsvárott és Temesvárott tartanak. Mintegy 40
nőegyletben a zsidó nők fejtenek ki jóléti munkásságot és tartanak fenn
intézményeket, melyek közül kiválik a kolozsvári Napközi Gyermekotthon.
Összefoglaló szervül a Zsidó Nőegyletek Szövetsége van tervbe véve. A Nemzeti
Szövetség keretében ú. n. Barisszia és Aviva ifjúsági egyesületek hálózata
működik. A nagyobb városokban cserkész-(sómér) csapatok tömörítik a mindkét
nemű ifjúságot a kék-fehér zászló alatt. A Palesztina építő munka érdekében a
Keren Kajemet és a Keren Hajjeszod irodái szép eredménnyel dolgoznak. Gazdasági
élete ugyanolyan keretek között mozog, mint Kelet-Európa többi országában. A
háborús konjunktúra idején keletkezett zsidó vagyonok hovatovább
lemorzsolódtak, a valuta ingadozása, a gazdasági depresszió, különböző
törvényhozási és közigazgatási intézkedések folytán a zsidóság tetemes része
elszegényedett, Máramarosban pedig éppenséggel nyomorba süllyedt. De a
kereskedelem még így is jelentékeny részben zsidók kezében van, akik ezenkívül
vezető állást foglalnak el különböző nagyipari vállalatokban és főként a
fatermelésben. Élénk részt vesznek még a lapkiadás és könyvterjesztés terén, a
sajtó és a színház munkájában. Bankokban és pénzintézetekben csak kisebb
mértékben vannak képviselve. A kiskereskedők és kisiparosok felsegítésére az
amerikai Joint 1926 óta sorozatos kishitelintézeteket létesített altruisztikus
alapon, amelyek eddig 7 helyen működnek biztató eredménnyel. Alaptőkéjük 1927
végén 5.250.000, betétállományuk ugyanannyi, a folyósított kölcsönök összege
46.866,060 lei. Politikai helyzete, bár egyenjogúsága az alkotmánytörvényben, biztosítva
van, sok kívánni valót hagy fenn. Az egymást felváltó kormányok tehetetlenek
voltak a legféktelenebb antiszemita agitációval szemben, amelynek folytán
nagyon hátrányos közhangulat támadt a zsidók ellen, különösen az értelmiségi
osztályok és főképpen a tanuló ifjúság körében. Ennek következménye volt a
zsidó főiskolai hallgatók majdnem teljes kiszorítósa a kolozsvári egyetemről,
hol még a háború előtti utolsó tanév, 1913-14 első felében -302 hallgató között
zsidó volt 296= 12,85%, amivel szemben az 1926—27-i tanévben 2428 hallgató
közül már csak 127 = 5,23% volt zsidó. Emiatt sokan abbahagyták tanulmányaikat,
de még többen külföldi főiskolákra mentek, ahol nagy részük leírhatatlan
nyomorral küszködik. A diákok támogatására alakult 1923. a kolozsvári Országos
Zsidó Diáksegélyző Bizottság, amely évenként alig negyedmillió leit tud a
legjogosabb igények kielégítésére fordítani. De egyes nagyobb hitközségek külön
is támogatják segélyre szoruló diákjaikat. A magyar iskolákból ugyanazon évben
kitiltották a zsidó tanulókat. Az állami középiskolák egyrészt nem tudjak őket
befogadni, másrészt pedig sok helyütt barátságtalan bánásmódban részesítik
őket. A szombati írás és rajzolás alól sehol sem nyernek felmentést. Az állami
iskolák tanintézményeiben csak elvétve akad egy-egy zsidó. Ugyanez a helyzet az
állami és közszolgálat egyéb ágaiban, ahol legfeljebb még a vasút mérnöki
karában, valamint egyes alárendelt állásokban nyernek alkalmazást. De még
végzetesebb, hogy a román diákság, a társadalom felfogásától eltérően egyenesen
törvényen kívül állónak tekinti a zsidót, akit úton-útfélen megtámad, időnkint
beveri a zsidó üzletek kirakatait és cégtábláit, sőt legújabban már arra is
vetemedtek a diákok, hogy Nagyváradon, Kolozsvárt, Csúcsán, Bánffyhunyadon s
egyes kisebb helyeken feldúlták a zsinagógákat, a Tórákat elrabolták,
bemocskolták, széjjeltépték vagy elégették és értékes kegyszereket
eltulajdonítottak. Ezek az atrocitások Cuza jassy-i egyetemi tanár izgatásának
következményei voltak. A zsidók ellen forduló agitációval a hivatalos hatalom
nem azonosította magát, sőt ellene fordult, bár nem sok sikerrel. E bűntények
expiációja végett rendelte el az E. a kiszlev hó 13-i országos böjtnapot. Az
ország politikai életében az E. az első években egyáltalában nem vett részt, a
román pártok egyikéhez sem csatlakozott. Csak a szocialista párt vezetőségében
foglalnak néhányan helyet. Midőn a Magyar Párt megalakult, egyénenként számosan
beléptek zsidók is, kik a választások alkalmával annak jelöltjeire szavaztak. A
legutóbbi 1927-i választások alkalmával történt meg először, hogy zsidó
csoportok paktumot kötöttek egyfelől a liberális, másfelől a nemzeti
parasztpárttal, amelynek értelmében néhány jelöltet is állítottak, akik közül
csak egy szenátor jutott be a törvényhozásba. De e paktumok következményeképpen
néhány város tanácsában helyet kaptak zsidók is. Sajtója. A román impérium
átvétele előtt a zsidó sajtótermék Erdélyben csak ideig-óráig mutatott
életképességet. Leghosszabb életű hetilap a Kolozsváron megjelent hébernyelvű
Kol mevaszér volt, amelyet 1898—1907. Weinstein Béni szerkesztett. A lap főleg
a hitközségi alkalmazottak életstandardjáért harcolt. Hasonló szellemű volt az
1908—1912 között megjelent Hasachar c. héber hetilap Weinstock Izsák
szerkesztésében. Responzumok időszaki gyűjteménye az Ócar Hachajim is, melyet
L. Ehrenreich dévai rabbi szerkeszt. Magyar nyelvű hetilap volt az Erdélyi
Zsidó Lapok (szerkesztették Krausz László és Kohn Hilel). Ez az újság mindössze
nyolc hétig élt, 1910 aug.—szept. Iránya cionista volt. 1920-ban jelent meg a
Neue Jüdische Presse mindössze 12 számban. J. Rubin szerkesztésében, orthodox
szellemben és cionistaellenes tendenciával. Egy évvel később jelent meg néhány
hónapig, hasonló irányzattal a Jesurun c. hetilap dr. Blau Pál szerkesztésében.
Ifjúsági folyóiratok: Náár, szerkeszti Rosenfeld Sándor és Haderech (a zsidó
cserkészek lapja). Erdély zsidó közvéleményének legizmosabb szócsöve az 1918
dec. 19. megindult Uj Kelet, amely 1920 aug. 17-ig hetilapként szolgálta a
zsidó kulturális és kisebbségi önrendelkezés eszméit. Napilappá való
átalakulása után érintetlenül tartotta meg eredeti programját. Az Uj Kelet az
erdélyi kisebbségi sajtóban nívójánál, bátor hangjánál, tárgyilagosságánál és
jól informáltságánál fogva kimagasló helyet foglal el. A
lapot megindítása óta dr. Marton Ernő szerkeszti. Az Uj Kelet irodalmi lapot is
adott ki, a Föld-et, amely havi folyóiratként, később pedig hetenként jelent
meg. A Kadima könyvkiadó vállalat is az Uj Kelet alapítása. Irodalmi élete. Az
E. túlnyomóan konzervatív, irodalma tehát az ennek megfelelő szellemi élethez
igazodott és főleg héber tankönyvek, halachikus döntvénytárak, vitairatok és
régi irodalmi termékek utánnyomásában merült ki. Utóbbiak közül figyelemre
méltó a Lisszabonban 1489. megjelent Széfer Abudarham újra való kiadása. Az
irodalomtörténeti és históriai emléket jegyzetekkel L. Ehrenreich dévai rabbi
rendezte sajtó alá. A XVI. század zsidó történetének egyes kiemelkedő
momentumait ismerteti az 1920. megjelent Toldósz chachmé Jiszróel c. munka
(Weinstein és Friedmann). A sűrűn megjelenő responzumok közül kimagaslik
Glasner Móse kolozsvári főrabbi kétkötetes műve, Dor rivii éles talmudi
judiciumával és alaposságával. Stern Gerson ludasi rabbi könyve, a Jalkut
Hagérsuni szintén ehhez a kategóriához tartozik. Önálló héber munkák nagyobb
számban a háborút követő években jelentek meg, javarészt a cionizmust ismertető
munkák és vitairatok. Klein Jakab Hacijunit ve hatarbut haivrit, 1921.
könyvében a zsidó népi megújhodás motorikus szükségességét mutatja ki és a
zsidó fejlődés útját a cionista eszmeiségben látja. Hasonló tendenciájú
Moskovits Dávid Raglé mevaszér c. irata. A vallásnak a cionizmushoz való
viszonyát Glasner Móse egy németnyelvű vitairata világítja meg: Der Zionismus
und seine Nebenerscheinungen im Lichte der Religion, amely eredetileg héberül
íródott. A zsidó tudományos élet magyar nyelvű művelői közül kimagaslik Eisler
Mátyás dr. egyetemi magántanár, a kolozsvári kongresszusi hitközség főrabbija,
aki az erdélyi zsidóság múltjának kutatása körül szerzett nagy érdemeket.
Idevágó munkái közül kiemelkednek: A zsidók legrégibb erdélyi emlékei (1906.)
és Erdélyi zsidók múltja. Eisler Mátyásnak a hitélet és jótékonyság istápolása
érdekében írott cikkei az erdélyi zsidó irodalom legszebb és legnemesebb
termékei közé sorozhatok. Érdemes irodalomtörténeti munkásságot végez Löwy
Ferenc dr. marosvásárhelyi főrabbi, akinek Péchy Simonról, a szombatos
vallásalapító kancellárról írott műve nemzsidó körökben is méltó feltűnést
keltett. A magyar nyelvű zsidó szépirodalom Erdélyben főleg a háborút követő
években lendül fel. A költői és prózai írások jórésze a cionizmus eszmeiségéből
táplálkoztak. Giszkalay János munkái: Az új próféciák könyvéből (versek); Támár
(bibliai novella); Guschalav látomásai (versek), jelentős értékekkel
gazdagították ezt az irodalmat. A fiatalok közül Keleti Sándor: A próféták
útján, Pető Tibor: A nagy keréken, Barzilay István: Dalok a messzeségből c.
verskötete érdemelnek különösebb figyelmet. Zsidó tárgyú költeményekkel feltűntek
Halmágyi Mária, Máth Ferenc, Groo Lajos. A drámaírás nagyobb alkotásokat nem
hozott. Kaczér Illés: Megjött a messiás c. három felvonásos drámája és Gólem
ember akar lenni c. egyfelvonásosa emelkedik ki a sok közepes termés közül.
Útleírásokat adtak: Benamy Sándor Uj Palesztina, Székely Béla: Épülő ország és
Kobányi Menyhért dr. Utazásom Palesztinában. Palesztina földrajzát Szőnyi Géza
dr. dolgozta fel egy zsidó iskolának szánt magyar tankönyvben, utazásai és
tapasztalatai alapján. Az erdélyi irodalomnak kétségtelenül legszorgalmasabb
munkása Szabó Imre akinek számos könyve jelent meg. Ezek közül legértékesebbek
a Zsidócskák c., amely apró karcolatokat örökít meg a zsidó népéletből, a Szent
Eliza, regénye, amely egy forradalmár zsidó leány történetét adja, Mózsi és
Ildikó idillikus kis történet és Zsidó komédiások, Pirog mellény c. novellás
kötetei. Szabó jelentős műfordító is, a kolozsvári Magyar Színház az ő
fordításában hozta színre Oszip Dümov Szomorúságának énekesét és ezenkívül
játszotta még más jiddis színdarabfordítását is. Értékelésre tarthatnak még
számot Szabónak a besszarábiai, balkáni és törökországi utazásairól írott
útleírásai, amelyekben a zsidó vonatkozásokat előszeretettel domborítja ki.
Szabó esztétikai tanulmányai is színt és komolyságot adnak a fejlődő erdélyi
zsidó irodalomnak. Újvári Péter háromesztendős erdélyi tartózkodása alatt
(1920—23) számos új írásával gyarapította a literatúrát, Kolozsváron jelent meg
Kleinmann úr c. szatirikus regénye a vidéki kultúréletről, ezenkívül pedig számos
zsidó tárgyú novellát írt, amelyek az ottani sajtóban jelentek meg. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1258
.cimszó a lexikon 232 . s köv. oldalán.