11188.htm CIMSZO: Elveszett tíz törzs SZOCIKK: "Elveszett tíz törzs. A bibliai leírás
szerint Tiglat-Pileszár (II. Kir. 25. 29) vagy Szalmanaszár (u. o. 17. 6; 18.
11) assyr királyok Izrael legyőzése után az ország északi tartományából a
lakosság többségét Assyriába hurcolta el s az elnéptelenített tartományban
részben zsidó, részben más népeket telepített le (l. Szamaritánusok). Minthogy
a Szentírás próféciái Izrael visszatéréséről számos alkalommal szólnak, azt
szószerinti értelmében fogta fel idővel a néphagyomány s miután Cyrus idején
Ezra vezetése alatt csak Juda törzse és a leviták tértek vissza, a többi tíz
hagyományos törzset elveszettnek tartották. Ez azonban nem egyezett meg a
jóslatokkal, amelyek a visszatérést kilátásba helyezték; ezért feltételezték,
hogy az E. más név alatt él valahol. Az idők folyamán ennek a kérdésnek azután
nagy zsidóirodalma keletkezett. Az apokrifák feltételezik, hogy az E. még
létezik; így Tóbit a Naftali-törzsből származtatja magát s a 12 pátriárka
testamentuma apokrifa is hangoztatja az E. létezését, Ezra IV. könyve (13.
39—45) pedig azt mondja, hogy az E.-et Salmanasszár idején Hosea király az Eufrátesz
felső folyásánál telepítette le Arzarethnél. Azonban Schiller-Szinessy (l. o.)
bebizonyította, hogy ez a költött városnév nem más, mint az erec acheret (a. m.
másik ország) s erre céloz R. Akiba is (Szanhedrin 10. 4). A haggadikus
tradíció szerint az E. három csoportra oszlott s eszerint telepedett le az
Elő-Ázsiának megfelelő földrajzi terület különböző részein. R. Akiba nem hitt
az E. visszatérésében (u. o. 10. 3) s hitt Bar-Kochba messiási küldetésében. A
IX. sz.-ban Eldad ha-Dani utazó hozott kimerítőbb híreket az E.-ről; ezek közül
Ménasse-törzset Dél-Arábiába, részben a Kozár-birodalomba helyezi. Ennek a
felfogásnak összekapcsolása az iszlám keletkezésével nyilvánvaló. Dávid
Reubeni, a XVI. sz. Keletről származó álmessiása (l. Álmessiások) azt
állította, hogy rokonságban áll a Reuben-törzs királyával Arábiában. Abrahám
Farissol szerint az E. a pusztában lakik a Mekka felé vezető útvonalon, de az
indiai Bené Izráel törzset is az E. közé számítja; mások ismét Abesszinia
kevert zsidóságát tartották annak, aminek oka a falasakról származó hírek. Így
hitte pl. a XVI. sz.-ban Ábrahám Jagel, aki azt állítja, hogy VII. Kelemen pápa
korában követeket küldtek a falasakhoz s ezek egy része, mikor visszajött, a
falasak nagy gazdagságáról számolt be; azonkívül egy keresztény utazó
elbeszélése alapján az indiai zsidókról is tud, akik hét király alatt élnek.
Lehetséges, hogy e mese magvát a kokinkínai zsidóság létezése képezte.
Napjainkig valóban létezik bebizonyíthatatlan idő óta élő zsidóság Indiában,
Kokinkínában és Abesszíniában. A XVII. sz.-ban Baruch, Perzsiában utazó zsidó
tudós, a XIX. sz. elején pedig Moses Edrehi írtak e tárgyról, mely úgy izgatta
a kelet-európai zsidóságot, hogy egy Baruch b. Sámuel Pinsk nevű utazót Jemenbe
küldtek az E. felkutatására. Ennek sikerül Dán törzséből származó zsidó
pásztorokat találni. Lehetséges, hogy a jemeni zsidó földmívelők magukat e
törzs után nevezték. 1857-ben David Askenázi indult a falasak felkutatására,
1835-ben Asahel Grant amerikai orvost a külügyminisztérium a mezopotámiai
nesztoriánusokhoz küldötte; ezek, jóllehet keresztények, magukat az E.
gyermekeinek vallották ősi tradícióik szerint ugyanez a tradíció élt a
szomszédos örmény zsidók közt is. Érdekes, hogy Josephus (Antiquitates XI. 5 §
3) is az Eufráteszen túlra helyezi az E-t s ezt Jeromos egyházatya is
megerősíti (Opera VI. 780). Grant még az ottani ördögimádókat is az E.-höz
tartozóknak véli s az esetleges ősi zsidó származás ezeknél sincs kizárva, mert
circumcisiót és peszachi bárányáldozatot tartottak s az előirt tiltott állatok
húsától tartózkodtak. Az afganisztáni zsidók is az E. közé számítják magukat és
pedig Nebukadnecár idejétől; még a mohamedán előkelő konvertiták közt is dívik
az ősöknek Izráeltől való származtatása. Az afgán zsidók «Beni Israel»-nek
nevezik magukat s zsidó típusukat feltűnően megőrizték. A dél-oroszországi
karaiták is az E.-től származtatják magukat, aminek oka azonban az üldözések
elől való szabadulás, hogy t. i. Jézus keresztre feszítésében nem részesek. E
célból még sírköveiket is meghamisították s régebbi dátumokat írtak fel, mint
azt Firkowitsch bebizonyította. Ez az érv annyira hatott az orosz kormányra,
hogy