10886.htm CIMSZO: Chorin SZEMELYNEV Chorin Áron SZOCIKK: """Chorin,
1. Áron, aradi főrabbi, szül. Weisskirchenben (Morvaorsz.) 1766 aug. 3., megh.
Aradon 1844 aug. 24. A
nagymartoni jesiván tanult, később Landau Ezekiél tanítványa lett Prágában. Itt
tanult meg irodalmi németséget. 17 éves korában megnősült és kereskedői pályára
lépett, de itt nem boldogult és mert képzettsége és természete úgyis olyan
pályára vonzotta, amelyben zavartalanul folytathatja tudományos kutatásait,
elfogadta az aradi hitközség meghívását 1789. Ezt az állást haláláig
betöltötte. Első röpirata 1798. jelent meg Imré Noám c. Ebben rituális
kérdéseket vet fel s a tokhal evését engedélyezi, mert a tilalom a
nem-pikkelyesekre vonatkozik. Jóllehet Landau E. is osztotta véleményét, R.
Benet Mordechai (l. o.) megtámadta érte, úgyszintén Krieszhaber Izsák paksi
rabbi is, aki külön műben (Makkel Noám) cáfolta meg C.-t. Ez Sírjon Kaszkaszim
c. röpiratban replikázott (1799). Minden hazai zsidó tradíciónak ellene
fordult, úgy, hogy kortársai ellenségnek tekintették. Ez megnyilatkozott akkor,
amidőn u. e. évben Somogy megyét bejárta és ott saját jövendőbeli nagykanizsai
rabbiszéke érdekében agitált. Prédikációi rendkívül tetszettek s már meg is
nyerte Lakenbachert, a gazdag elnököt, de a ellenállás olyan komoly volt C.-nal
szemben hogy elejtették, jóllehet ő már új röpiratát mutogatta, amelyen mint
nagykanizsai főrabbi szerepel. 1803-ban Prágában kiadta Emek ha Sóve c. 3
részből álló művét, amelyben már nyíltan reformernek vallja magát s kívánja az
időkhöz való alkalmazkodást. Emellett azonban ritka nagy tudományának is jelét
adta u. e. művében. Maimonidest, a Halachát és Haggadát, továbbá a Zóhart
filozófiai módszerrel kritizálja. Nézetei csupán a teóriákra vonatkoznak, mert
a gyakorlati kabbalát elveti, mint a józan ésszel ellenkezőt. Jóllehet a munka
Münz Mózes óbudai rabbi (l. o.) előszavával jelent meg, mégis nagy
felháborodást keltett orthodox körökben, úgy, hogy második kiadását önként
korrigálta. R. Benet M. egyenesen átírt az aradi hitközséghez és a könyv elégetését
kívánta. A község nagyobb része ugyan C. mellett tartott, az ellenzék vezére
prédikációja közben mégis inzultálta. Erre a község szakvéleményt kért ki Münz
Mózestól arra nézve, hogy tartalmaz-e C. könyve eretnekséget. Minthogy Münz
approbálta a könyvet, de ő maga orthodox volt és a túlzott reformok komoly
ellensége, dilemmába jutott ez alkalommal, mert éppen az orthodoxok sürgették,
hogy minősítse eretnekségnek C. művét, melyen a saját neve is rajta állt. Münz
a problémát úgy oldotta meg, hogy 1805. Óbudára két idegen rabbit hívott meg
Bészdin tartása céljából s ez elé megidézte egyszersmind C.-t. A tárgyalás
második napján azonban az elnöklő Münz nem jelent meg, mire a rangidős
Butsevitz Sámuel aszódi rabbi kihirdette az ítéletet, mely szerint «C.-nak vissza
kell vonnia műve tartalmát, s ha ezt nem teszi, büntetésképen az eretnekséggel
határos állásfoglalásáért szakálét le kell vágni». Azonkívül elrendelték C.
fizetésének leszállítását, amit azonban az aradi hitközség visszautasított. Az
ügy a kormányzatot is foglalkoztatta s a Bészdin ítéletét 1806. hatályon kívül
helyezte. C. továbbra is a reformok híve volt, főleg miután a hamburgi
újításokat olvasta. Nogáh ha-Cedek és Kinász ho-Emesz c. munkáiban a
szertartások reformja mellett foglalt állást s a héber imák mellett a tiszta
németet és a németnyelvű hitszónoklatot és orgonát is engedélyezte, de Münz
Mózes kérésére e pamfletjét visszavonta 1859. A következő évben azonban már ismét e
tárgyról írt és azt Bécsben németre is lefordították, miáltal a német és
osztrák zsidóság haladó-pártja felfigyelt rá s javaslatba hozták az új bécsi
rabbi állásra, de a kormány ezt nem engedte s így Mannheimert hívták meg.
1821-ben Baden állam C. szakvéleményét kérdezte meg Haber bankár útján a rabbik
kötelességeire és a reformokra vonatkozólag. C. Iggeret Eljosszof c. röpiratban
felel, melynek alcíme: Egy afrikai rabbi levelei euróoai kollégáihoz. Mint a
reformok híve kívánta a világi és szakiskolák létesítését, úgyszintén egy
teológiai főiskolát is és a zsidóknak a kézműiparban és földművelésben való
elhelyezkedését, de sohasem ment el addig, hogy a szombatok vasárnapra való
áttételét követelje; viszont a túl rigorózus vallási törvények enyhítését
kívánta, többek között azt, hogy engedtessék meg a vasúton való szombati utazás,
az orgona templomi használata és függesszék fel a peszachi pászka általános
kötelezettségét. 1835-ben Óbudán kiadott egy Hittel c. hébernyelvű tanulmányt,
melyben valóságos cionista eszmék vannak. Ebben a zsidóság egyesülését sürgeti
s azt, hogy egy legfőbb vallási tekintélyt ismerjenek el, akinek a szék helye
Jeruzsálem lenne. Avak Szofer c. nagy művében a Sulchan-Áruch nehezebb jogi
fejezeteit magyarázza (1828, Prága); Jeled Zekunim (Wien 1839) c. könyve saját
életrajzát és a reformok szükségességét tartalmazza, héberül és részben
németül, Lőw Lipót előszavával. A damaszkuszi vérvád alkalmával 1840. C.-nak zseniális
ötlete volt, hogy önként újra kiadta Lőw Lipóttal közösen Sonnenfelsnek, a nagy
osztrák jogásznak elfelejtett védőiratát. Halálos ágyán sem szűnt meg
tevékenykedni. Csatlakozó iratot küldött a braunschweigi rabbikonferenciára s
üdvözölte a magyar rabbik paksi értekezletét. C.-nak része volt az emancipációs
mozgalom megindításában és nagy tekintélye volt az állami dignitáriusok előtt.
Életrajzát Lőw Lipót írta meg: Gesammelte Schriften II. k., de Jost,
Steinschneider és J. Fürst is külön foglalkoznak vele.""" Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 886 .cimszó a lexikon
170 . oldalán van.