10790.htm       CIMSZO:        Bűnbánat                                 SZOCIKK:     """Bűnbánat, a bűn jóvátételének egyik módja, amely azonban nem érvényesül abban az esetben, ha még a kártérítés, megkövetés vagy a becsület helyreállításának lehetőségei nyitva állanak. A B.-ot a biblia gyakran emlegeti és a Zsoltároknak egész sora ad meghatóan költői kifejezéseket ennek az érzelemnek. Ennek megnyilatkozási formái: bűnbánó ima, bűnvallomás, zsáköltés, hamvazkodás, görnyedtállás, földön fekvés, szakáll- és hajtépés, ruhabeszakítás, templomban való gyülekezés. A próféták prédikációinak is egyik fő témája a B. «Szíveteket tépjétek, ne a ruhátokat és térjetek meg Istenhez». (Jóéi 2. 13). Ezékiel próféta szava szerint is Isten ezt mondja: Én nem kívánom a halálra szántnak halálát, hanem térjetek meg és maradjatok életben (18. 32). A B.-nak van szentelve a Tórában az engesztelőnap (l. Jom ha-Kippurim), melyről a Talmud azt tanítja, hogy csak az embernek istennel szemben elkövetett (vallási) bűneit engeszteli, de ember és ember közötti (erkölcsi) bűnöket csak abban az esetben, ha a B.-ot a megkövetés is kiegészíti. (E tórai verset t. i.: «E napon engesztelődik irántatok, hogy megtisztítson minden bűneitektől, || az Isten előtt tisztán álljatok» a mondat metszet áttételével így olvassa:... minden bűneitektől Isten előtt || (de nem emberrel szemben) || tisztán álljatok».) A B. érzése a zsidóságban páratlanul áll, ez adta meg az Engesztelés napjának azt a csaknem emberfölöttien mélységes hangulatot, melyet hiába keresünk bárhol. A B. az Engesztelés-napot megelőző tíz napra (Bűnbánat tíz napja l. o.), sőt ezt megelőző néhány «szelichósz» napra is kiterjed, azonkívül a mindennapi főimába is külön szakaszokban jut kifejezésre. A Talmud is sokat foglalkozik a B. tanával. Jellemző humánus és szabadelvű felfogására ez a homiliája : Kérdezték a bölcsességtől (értsd: a «Bölcseség» bibliai könyveitől): mi történjék a bűnössel? azt felelte (a Példabeszédekkel): A bűnösöket üldözőbe veszi a gonoszság. Kérdezték (ugyanezt) a próféciától: azt felelte: (Ezékiel próféta szavával): «A bűnös lélek haljon meg»; kérdik aztán a Tórától, ez azt feleli: «hozzon áldozatot és ki lesz engesztelve» és végül magához Istenhez fordultak és ő így válaszolt: «tartson bűnbánatot» (Beráchót 34). A B.-nak külön imatípusa az ú. n. Vidduj (l. o.) bűnvallomás. A B.-ot azonban számos dolog meghiúsítja. Majmuni felsorolásában 24 ilyen akadálya van a B.-nak, többi között: ha valaki másokat bűnös útra vezet, ha valaki nem tartja vissza fiát a büntől, ha a B.-ra támaszkodva azt mondja, hadd vetkezzem, majd megtérek, ha valaki szakít a közösséggel, ha orgazdaságot követ el, ha megvesztegetést fogad el, ha szegény ember zálogát használatba veszi, ha elfogad ételt olyantól, kinek magának sincs annyija, hogy jóllakhasson, ha tisztességes embereket gyanúba vesz, ha mások szégyene árán keresi becsületét. A bűnvallomást, mely az Engesztelő napi főima végén foglal helyet, jellemzi, hogy többes számban van írva és ezzel kifejezésre juttatja azt, hogy minden elkövetett bűnnek mindnyájan vagyunk részesei az emberi szolidaritásnál és kölcsönös felelősségnél fogva. Jellemzi továbbá az is, hogy egyetlen tisztán vallási bűnt sem tartalmaz a kb. 40 bűn felsorolásában, melyek mind erkölcsi, illetőleg társadalmi vonatkozásúak. B.-i imákat kell felismerni egyes Zsoltárokban is főképp az 51-ben."""                               Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 790 .cimszó a lexikon 159 . oldalán van.