10631.htm CIMSZO: Bizonyitási
eljárás SZOCIKK: Bizonyítási eljárás. A modern jog a
szubjektív bizonyítási elmélet alapján áll, ami azt jelenti, hogy a bíró a
rendelkezésére álló bizonyítékokat szabadon mérlegeli s abból az
összbenyomásból, amelyet ezek rágyakorolnak, alakítja ki legjobb lelkiismerete
szerint az ítéletét. A zsidó jog ezzel szemben csak a törvényszerű B.-t ismeri.
Itt pontosan meg vannak állapítva a bizonyítási eszközök, amelyek arra
kényszerítik a bírót, hogy egy tényálladékot mint
adottságot fogadjon el. A bizonyítékok értékelésénél tehát itt kevés szerep jut
a bírói mérlegelésnek. A B. a polgári és bűnpereknél teljesen különböző.
Polgári pereknél a B. négy bizonyítási eszközt vesz igénybe: 1. a vallomás (hodoó). A
felperes vallomása, ha az komolyan és megfelelő
formában történik, teljes bizonyító erővel bír. 2. Tanúbizonyítékok (Snájim
édim). Két tanú szóbeli vallomása is teljesen bizonyító erejű. Írásbeli
tanúnyilatkozat elégtelen. A tanú felszólításra köteles volt a törvényszéken megjelenni és
vallomást tenni. A tanút rendszerint nem eskették meg, sőt ha szavahihetősége
olyan kétséges volt, hogy esküre szorult, vallomását nem is vették bizonyíték
számba. 3. Okirati bizonyíték (stár). Az okirat mint
az alperes bizonyítéka akkor bírt érvényességgel, ha két tanú aláírta azt. Az
okirat ezek szerint a tanúbizonyíték egy formája. Az alperes természetes
köteles az okiraton szereplő aláírások valódiságát beigazolni. 4. Eskü (sévuo).
Az esküt azzal a meggondolással alkalmazták bizonyítási eszközül, hogy akit
megesketnek az az eskü morális kényszerének hatása alatt csak az igazat fogja vallani. Az esküt a törvényszék csak ritkán
engedélyezte s letétele ünnepélyes formák között történt. A zsidó jogi fejlődés
további során a lehetőséghez képest igyekeztek az esküt mellőzni. A bűnügyi
perben a bírói mérlegelés szerepe még korlátozottabb volt. Itt kizárólag
tanúvallomás alapján hozható meg az ítélet, amire már a Biblia is utal: «Két
vagy három tanú vallomása alapján ölessék meg a gyilkos!» (Mózes V. 17, 6.). A
tanúkihallgatás a törvényszéken megszabott formák között történt. Mindenekelőtt
nagy súlyt helyeztek a tanú életkörülményeinek s kvalifikációjának
kivizsgálására, amiből főként a tanú szavahihetőségét akarták megállapítani. A
tanút mindig csak a vádlott jelenlétében hallgatták ki. A személyi adatok
felvétele után a bűnügyre vonatkozó kérdések következtek, (Derisó vachakiró).
Két tanú vallomása elegendő s ugyanolyan bizonyító erejű volt, mint akár száz
tanúé. Ha a tanú vallomása önmagában ellentmondó, vagy más tanúvallomással
ellenkezik, akkor érvénytelen s az ilyen vallomás alapján bírói ítélet nem
hozható. Ha a tanukról kiderül, hogy tudatosan tettek hamis vallomást, akkor mint hamis tanukat (édim zomémim) ugyanolyan
büntetéssel sújtják, mint amilyenben
érvényes tanúvallomás alapján a vádlott részesült volna. Egyetlen
vallomás alapján nem lehetett ítéletet hozni, de a zsidó jog soha nem ismert
kényszerítő eszközöket, amelyekkel a vádlottat beismerésre lehetett bírni.
Ugyanígy az istenítéletek és orákulumok sem szerepeltek soha bizonyítási eszköz
gyanánt a zsidó bűnügyi perben. Szokásos volt a házasságtörés-gyanús nővel,
valami «bájital»-félét itatni, annak kifürkészésére, hogy a házasságtörést
valóban elkövette-e, de sem ez, sem pedig Isten tanúul hívása, ami a bibliai korban szokásban volt, nem befolyásolták az ítélet
meghozatalát.
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje
is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z)
631 .cimszó a lexikon 127 . oldalán van.