10601.htm CIMSZO: Bihari SZEMELYNEV Bihari
Sándor SZOCIKK: """B. Sándor*, festő, szül. Rézbányán (Bihar vm.)
1856., megh. Budapesten 1906. A Munkácsy föllépését
követő, a múlt század 80-as éveiben virágzott magyar életképfestés egyik
legtipikusabb képviselője. Szegény szobafestő fia, ki gyermekéveit Nagyváradon
töltötte. Korán megnyilatkozó festői hajlamait csak kerülő utakon
érvényesíthette. 1878-ban a bécsi akadémia növendéke Wurzinger alatt 2 évig.
Azután arcképfestéssel tartotta fönn magát Nagyváradon és Budapesten, majd
nehéz küzdelmek után kerül Párisba, hol másfél évig Jean Paul Laurens alatt
tanul. Ott festi első életképeit: a Cilinderpróbát (1884) és a Kereszttűzben,
mely utóbbit I. Ferenc József vette meg. Szolnokon festette egyik legnépszerűbb
képét a Bíró előtt-et (1886), melyre megkapta a 600 frtos Társulatidíjat és a
képet a király vette meg (ma a Szépművészeti
Múzeumban). Ez a kép alapította meg hírnevét. B. művészetének igazi éltető
eleme Szolnok, hova 1897. került vissza állandó tartózkodásra és 1900. a szolnoki
művésztelep egyik megalapítója lett, hol haláláig az év legnagyobb részét
töltötte. 1886—97 között sok helyen megfordult: Hódmezővásárhelyen festette A leánykérő (1887) képét, majd Münchenben, ismét Szolnokon,
azután Olaszországban tartózkodott. 1890-ben rövid időre Pesten festőiskolát
nyitott Karlovszky Bertalannal, 1900 óta pedig Glatter Árminnal, majd Knopp
Imrével. 1890-ben Falu rossza c. képe az 1000 forintos Társulati-díj felét, Az
ő nótája képe pedig 1893. a
nagy aranyérmet, Zsigmond király fogadja Ulászló lengyel királyt a nagyváradi
székesegyházban Sz. László sírjánál történeti képe 1898. a Forster-Vaszary
díjat nyerte el. 1896-ban a király a Ferenc József renddel tüntette ki.
Számosak külföldi kiállításokon nyert kitüntetései is: ezüstérem a bécsi
nemzetközi kiállításon (1888), másodosztályú aranyérem Münchenben (1888),
második aranyérem Berlinben (1891). A Műcsarnokban először az 1884-ik évi őszi
kiállításon (Cilinderpróba) szerepelt, hol haláláig állandóan kiállított, 1906. a Társulat régi és
hátrahagyott képeiből és rajzaiból hagyatéki kiállítást rendezett. Már említett
és díjat nyert magyar életképein kívül a legjelentősebbek még: a már
plein-airban festett Oláh temetés (1888) és Programmbeszéd (1891) (a Magyar
Szent Korona tulajdona); Pusztai csendélet (állami tulajdon); Vasárnap délután.
Egyszerűség, finom jellemzés nyilvánul meg néhány arcképén: Önarckép; Ágai
Adolf; Eötvös Károly (Magyar Zsidó Múzeum tulajdona). Az Athenaeum új
illusztrált Petőfi kiadásához pár kongeniális illusztrációt is készített. B.-t
ugyan a múlt század 90-es éveinek a plein-air-es impresszionizmus jegyében
megindult új festészeti iránya a kísérletezők táborába sodorta, neve azonban
művészetünk történetében, mint a 80-as évek realisztikus irányának egyik
szárnybontója marad fönn. Halálos ágyán keresztelték meg. """ Ez a cimszó a Magyar Zsidó
Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z)
601 .cimszó a lexikon 122 . oldalán van.