10390.htm CIMSZO: Bar Kochba SZOCIKK: """Bar
Kochba, hírneves zsidó szabadságharcos és katonai vezető a Traianus és
Hadrianus alatti vallási és nemzeti küzdelmek idején. E mozgalom Ciprus
szigetén kezdődött az ottani nagyszámú zsidóság körében. Itt római részről a
katonai vezető Lucius Quietus, a mezopotámiai zsidóság leverője volt, aki
hamarosan Lyddát is elfoglalta a felkelőktől, akiket tömegesen végeztetett ki
(Peszáchim 50 a;
Bába Bátra 10 b; Ecdes. R. 9,10). Ekkor még Pappus és Julianus voltak a zsidó
katonai vezetők, de minthogy őket is kivégezték (Taánit 18 b; Jer. Taánit 66
b), újra szervezték az ellenállást, melyre az adott okot, hogy a szamaritánusok
árulása félrevezette Hadriánt, aki már megengedte a Jeruzsálembe való
visszatérést s megígérte a templom felépítésének engedélyezését, a kiváló
prozelita zsidó Aquila kezdeményezésére. Azonban Hadrián megszorító terveibe
nem nyugodtak belé a zeloták és Rimón völgyében megszervezkedtek, amikor R. Josua
b. Chananjának sikerült ideiglenesen lecsillapítani őket (Gen. R. 64), de
titokban a fegyvergyűjtés és szervezés tovább folyt. Dio Cassius római
történetíró szerint nagy szerepet játszottak a zsidók építette kavernák és
rejtekhelyek (69, 12). R. Akiba küldetése Babilóniába szintén a harci
szervezkedés céljából történt. Ennek az egész katonai szervezkedésnek volt a
lelke B., R. Akiba bizalmasa. Más néven Bar Koziba a zsidó forrásokban, míg a
rómaiak nem is említik. Népszerűsége nem lehetett egyforma a zsidóknál, mert
sokan elítélték és hiábavalónak tartották a nemes célzatú szervezkedést, míg
mások annak eredménytelensége miatt később törtek felette pálcát. R. Akiba
B.-nak («Csillag fiá»-nak) nevezte s ezt átveszi görög átírással Eusebius ker.
egyházatya (Hist. Ecclesiastica 4. 6, 2), úgyszintén Syncellus is (Script-Byz.
9). B. vasfegyelemmel rendezte seregét, mely kb. 200,000 önként jelentkezőből,
Izráel egész fiatalságából állott (Jer. Taánit 4. 68d). Első sikerei után R.
Akiba Messiásnak nevezte őt (u. o.). A középkori zsidó krónikák szerint fia és
unokája is folytatták a küzdelmet s ezeknek is melléknevük a «Koziba» volt. A
római hadvezér Tinnius Rufus volt. Amíg Hadrián Szíriában és Egyiptomban
tartózkodott, a zsidóság megőrizte nyugalmát, de midőn kitudódott, hogy a
jeruzsálemi templom helyébe a Juppiter Capitolinust akarja építeni,
elhatározták a háborút. Így mondja ezt már Dio Cassius, míg Eusebius szerint a
felépítés a háború következménye lett volna. Kétségtelen azonban, hogy az
építkezést már megkezdték, mikor a forradalom kirobbant. Az, amit Eusebius és
Justin ker. egyházatyák állítanak, hogy B. kényszerítette a keresztényeket a
circumcisióra és más ehhez hasonló állítás mind hamis; ebben az időben már a
kereszténység és zsidóság közötti különbözőség teljes mértékben kialakult,
éppen azért, mert Pál óta a kereszténység Róma mellett és a zsidók ellen
foglalt állást már a Templom rombolásakor is. Ez alkalommal még a
szamaritánusok se tagadták meg a zsidóságot s részt vettek a nemzeti és vallási
küzdelemben, melyhez egész Keletről nagy számban jöttek zsidó férfiak. Az első sikerek igen nagyok voltak, ötven
erődítést és kb. 1000 helységet és hadállást tudtak a zsidók visszafoglalni
(Dio Cassius 119. 14) s jóllehet a zsidó seregek nem haladtak túl határán, Róma P. Marcellust Szíriából
Palesztinába vezényeltette, ahol a felkelők legfontosabb erődítése Bethar volt
Jeruzsálem szomszédságában. Ekkor Hadrián kora legkiválóbb katonáját, Julius
Severust Britanniából Palesztinába vezényelte s mellé adta még csapatostól
Lollius Urbinust, Germania kormányzóját, ami világosan mutatja B. küzdelmének
óriási horderejét. Csupán 52 csata után tudták a római seregek Bethart
elfoglalni. Ez alkalommal elesett B.
is. Dio Cassius szerint 580,000 zsidó veszett el, nem számítva az éhen
és betegen elpusztultakat, de a rómaiak veresége is igen jelentékeny volt.
Hadriánnak oly nagy érdemül tudták be a zsidók legyőzését, hogy másodszor is
császárrá választotta a szenátus, J. Severus pedig az «ornamenta triumphalia»-t
kapta meg. A küzdelem, mely 3. zsidó háború néven ismeretes, három és fél évig
tartott. Hadrián a zsidókat ki akarta irtani és rengeteget adatott el
rabszolgának, sokat Egyiptomba telepített vagy a korinthoszi csatorna ásására
rendelt, úgyszintén Hispánia belsejébe. R. Akiba is ekkor halt mártír-halált
tíz társával együtt. A császári ediktum megtiltotta a zsidóknak, hogy
Jeruzsálem falait átlépjék, hasonlóan a circumcisiót, a szombat ünneplését s
imaszerek használatát is eltiltották. Ezért nevezik e kort «az üldözések
korának». L. R. Akiba, Zeloták. Irodalom. Krausz Sámuel tanulmánya a Jewish
Encycl.-ban; Graetz és Jost i. művei, továbbá Schürer, Gesch. d. jüd. Volkes L.
; J. Derembourg, Essai sur l'Histoire et Géographie de la Palestine (1867) ; u. a.
Quelques notes sur la guerre de Bar Kozeba (1878); Mommsen, Römische Geschichte
V.; Schlatter, Die Tage Trajans u. Hadrians (Gütersloh 1897); The Samaritan
Book of Joshua (Leyden 1848); Gregorovius, Der Kaiser Hadrian (1884): Neubauer,
Mediaeval Jewish Chronicles L.; Renan, L'Église Chrétienne (2.
kiad.).""" Ez a cimszó a Magyar Zsidó
Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata
(tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu,
www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/
webhelyeken. Ez a(z) 390 .cimszó a lexikon 88 . oldalán van.