10189.htm CIMSZO: Apológia SZOCIKK: """Apológia, hitvédelem
irodalmi alakban. Szükségessé teszi ezt a különböző vallásokhoz tartozó népek
egymással való érintkezésében rendszerint a kisebbnek a nagyobb részéről való
lenézése, kigúnyolása vagy megtámadása. A zsidó vallást az ókor kultúrnépei
tiszteletben tartották. Cyrus perzsa király p. o. dús ajándékokat küldött az
építendő zsidó templom számára. Artaxerxes is nagy jóindulatot tanúsított a
templom felépítése iránt. Nagy Sándor felmentette zsidó katonáit a szombati
szolgálat alól. Antiochus Epiphanes viszont birodalmának egységét féltette a
zsidók szellemi befolyásától és nem csak haddal támadt a zsidóságra, hanem
vallásuk tekintélyét is igyekezett csorbítani. Hírét keltette, hogy a zsidók
templomában szamárfejet imádnak. Ez a rágalom századról-századra szállt és
meggyarapodott azzal, hogy a zsidók a disznót is szent állatnak tartják, mert a
pusztai vándorlás alatt disznócsorda vezette őket egy oázisra. Ilyen rágalmak
elhárítására egész irodalom keletkezett,
melynek virágzása arra a korra esik, amelyet a görög kultúra folyton erősödő
hatása jellemez. Az egyre szaporodó kultúrtámadások és rágalmak kivédésében
fontos hivatást teljesített a Biblia első görög nyelvű fordítása, a
Septuaginta. Az igazi apologetikus irodalom azonban csak jóval ezután ismerte
fel valódi hivatását. Néhány apokrif irat
(Sybillák könyve, Salamon bölcsessége) is már A.-nak tekinthető, de hivatásuknak
már csak azért sem feleltek meg, mert még súlyosabb támadásokat
provokáltak, mint amelyeket kivédeni igyekeztek. Philo (l. o.) bibliai
vonatkozású filozófiai munkáit is a vallás védelmében írta), de forma és célszerűség
szempontjából tiszta A.-val Josephus Flavius (l. o.) lép a világ elé Apion
ellen c. vitairatában. Ebben igazi történet-filozófiai magaslatra emelkedik.
Mikor kimutatja, hogy a zsidó nép az akkor élő népek között a legrégibb, arra
alapítja védelmét, hogy a vallás értéke mindig a korával nő, mert csak az
életre való, ami az idők viszontagságaival dacolni tud. A Talmudban is
találkozunk a zsidó vallás védelmével,
párbeszédekben, melyeket e kor bölcsei a római hatalom főembereivel
folytattak. Ezek többnyire csak pillanatig ható elmésségek, de van
itt-ott maradandó becsű anyag is. Így p. o., mikor Akiba a rómainak támadó
kérdésére, hogy, ha Isten oly nagyon
kívánja a körülmetéltetést, miért nem hozza körülmetélt állapotban a
zsidókat a világra, azzal válaszol, hogy Isten a törvényt épp azért adta, hogy
az ember annak gyakorlása által közszellemet teremtsen és tökéletesítse
önmagát. Új frontja támadt a zsidó önvédelemnek a kereszténység propagandája
ellen. A keresztény felfogás tagadta a zsidóság létjogosultságát azzal az
állítással, hogy Jézusban beteljesedett a valláserkölcsi fejlődés és az ő
megváltása fölöslegessé teszi a törvények betartását. A zsidóság erre nem igen
adhatott választ, de polemikus élű kitételeket vett fel imáiba («A Dávid trónján
ne üljön más, ne bitorolják mások az ő dicsőségét»). Az A.-nak a támadáshoz
kellett alkalmazkodnia. A kereszténység részéről időnként ismétlődő
támadásokban felbukkannak azok a vádak, amelyek a zsidó vallás erkölcsi értékét
kétségbe vonták és a zsidókat rágalmazták.
Ilyen visszatérő vádak: 1. Hogy az Ótestamentum istene bosszúálló Isten és
nem könyörületes lény. 2. A Talmud Jézusról siralmas képet fest és a
kereszténység ellen gyűlöletet hirdet. 3. A zsidóság .Krisztus testét nemcsak egyszer
feszítette keresztfára, hanem az egyházban továbbélő alakjának: az ostyának
átdöfésében akarja mindig haragját ellene lehűteni és ahol csak módját ejti, az
ostyát átszúrja és megfertőzteti (l. Ostyamegszentségtelenítés). 4. Keresztény
gyermekek vérét keverik a pászkába (l. Vérvád). De saját kebelén belül is
védekezésre szorult a hagyomány hitelességének tagadóival, a karaitákkal
szemben, kik a vita hevében nem csak a Biblia szavainak félreértésével, de
tudatos ferdítéssel is vádolták. Igazi filológiai műveltséggel és filozófiai
gondolkodással bíró egyéniségre volt szükség, hogy megértést hozzon létre a
hagyomány iránt. Szaádja gáon, a középkor első bölcsésze az Emunosz vedeosz
(hit és tudomány) c. mű szerzője állott sorompóba a hagyomány iránt való
bizalom védelmére. Nagyobbszerű megalapozottsággal védi a hittérítések idején
Nachmáni, Profiát Duran a zsidóságot. A könyvnyomtatás feltalálása «A könyv
népé»-nek nem hozta meg a betűtől várt megszabadulást, hanem rázúdította a
fanatikus vádiratok százait. Ennek a kornak Don Isaac Abarbanel, Katholikus
Ferdinánd spanyol király kancellárja, volt a zsidóság szószólója, de bátor
fellépésének hatása csak az volt, hogy maga is kénytelen volt keserves
számkivetésbe menni. Kimagasló jelentőségű
Manasso ben Izrael védőirata Humble Adress to the Lord Protector, melyet
Cromwell Oliverhez, illetve az angol parlamenthez intézett és melyben nagy
merészséggel rámutatott arra, hogy Anglia nemzeti csapásait annak
tulajdoníthatja, hogy a zsidókat századokkal ezelőtt kiűzte területéről. Engedélyt
is eszközölt ki, hogy személyesen adhassa elő védelmét és ekkor a zsidóság
gazdasági szerepének áldásos voltáról tartott előadásokat, de épp ez okból a
verseny miatt aggódó gazdasági érdekeltségek gátat vetettek a zsidóság
bebocsátásának. Röpiratok százai jelentek meg a Manasse akciója ellen. A
röpiratok szerzői azonban nem zárkóztak el a bebocsátás elől, ha a zsidóság a
megkeresztelkedéssel bizonyítja be, hogy megjött már a messiási idő, melyet
Manasse egy másik iratában még csak
eljövendőnek mondott. 1656-ban «Vindiciae Judaeorum» (A zsidók védelme) c.
iratával fordul az angol közvéleményhez, melyben a vérvád, a Tórabálványozás, a
kereszténységellenes imák ügyét hozza szőnyegre és rámutat arra, hogy a
zsidóság más népek javáért is imádkozik, nem terjeszti erőszakkal a vallását és
a más vallásúak üzleti megkisebbítését a Talmud határozottan tiltja. Hatása
Cromwellre nagy volt, széles körökben ünnepelték, Rembrandt ecsetje
megörökítette, de az ügy egyelőre dűlőre nem jutott. De a kereszténység sorában
is akadtak a zsidóságnak védői. Ezek sorában külön felemlítést érdemelnek: IV.
Ince pápa, X. Gergely pápa, V. Márton pápa, V. Miklós pápa, III. Pál pápa,
XIII. Kelemen pápa, XIV. Kelemen pápa, Hutteni Ulrich, Reuchlin János. — A
magyar irodalomban hosszú időn
át uralkodott az az irány, mely a
magyar nép történetének a
zsidóság történetével való rokon vonásait mutatta ki és ezzel szimpátiát keltett nem csupán a
bibliai zsidóság, hanem a későbbi zsidóság iránt is. A felvilágosodás
századában senki annyit nem fáradozott a zsidóság megvédésében, mint
Mendelssohn Mózes, akinek a kereszténység számára való megnyerése végett többi
között Lavater fejtett ki nagy buzgóságot. Mendelssohn szellemes feleletekkel
utasította vissza e kísérletet. De válaszait, amelyek a kor szellemét jóval
túlhaladják, nem akarta nyilvánosságra hozni és beérte azzal, hogy lefordította
a Vindiciae Judaeorum-ot és írt hozzá előszót. Apológiáknak sorába kell
iktatnunk a francia notableok gyűlésének Napóleon kérdéseire adott feleletét
is, mely a zsidóságnak a nemzethez való viszonyát körvonalazza és etikai alapigazságait vallja
a legfőbb ítélőszék előtt. A hitvédelem
szolgálatában áll a magyar Schreiner Márton műve: Die jüngsten
Urtheile über das Judenthum, Berlin, 1902. és valamennyi idevágó kérdésnek
legbehatóbb tárgyalásával, s a források kimerítő felsorakoztatásával a magyar
Guttmann Mihály munkája: Das Judenthum u. seine Umwelt (l.
Idegen)."""
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 189 .cimszó a lexikon
52 . oldalán van.