10173.htm CIMSZO: Antiszemitizmus SZOCIKK: """(3.
A polgárosulás korszakáig). 1526 aug. 29. volt a mohácsi
gyásznap és az ezután keletkezett zavaros idők nem kímélték meg a zsidókat sem.
Sopron az udvarnál azt a tanácsot kapta, hogy űzze ki a zsidókat és pénzüket,
ezüstjüket tartsa vissza. A város erre kizavarta a zsidókat, ezután a polgárok
behatoltak házaikba, az adósok lajstromát és a zálogokat elhordták és
jószágaikat elhajtották. Mária királynő megengedte, hogy a város a zsidók
házait eladja, de azok értékét egy éven belül juttassa el a zsidókhoz. A súlyos
gazdasági bajok és a nagy veszteségek miatt forrongó tömeghangulat jó
levezetőjének ígérkezett a zsidóellenes akció; a zsidókat tették felelőssé a
nagy és végzetes hibákért és csak a történelem igazolta, hogy nem a zsidóknak
kellett volna fülelni a közhivatalok lezüllesztéséért, a kincstári jövedelmek
sikkasztásáért és a hadiszolgálat mulasztásaiért. A törökökkel való cimborálás
is vádként súlyosodott a zsidóságra, pedig a törökök Pécsett lemészárolták a
zsidókat és a török előrenyomulás pusztító útjából a zsidók is elmenekültek a
főurakkal és a polgárokkal együtt. Október 9-én Mária királyné elrendelte, hogy
Pozsony ne engedje vissza többé az elmenekült, hűtlen zsidókat, akik
veszedelemben cserben hagyták a várost. E zsidóellenes megnyilatkozás mögött a
királyválasztás titkos propagandája húzódott meg, mert Ferdinánd hívei azzal
akarták megnyerni a maguk számára a közhangulatot, hogy megszabadították a
városi polgárságot gazdasági életük számottevő konkurenciájától, a zsidóságtól
és olcsón juttatták őket a zsidók visszamaradt ingó és ingatlan vagyonához.
Ferdinánd nem szentesítette a kiűzetési törvényt, de helyette Mária királyné
adott engedélyt Pozsonynak és Nagyszombatnak a zsidók kiűzésére. Nov. 9. vonult
ki a zsidóság Pozsonyból. Zsinagógájukból szárazmalom lett, majd később
beépítették Orsolya-kolostorba. Két hónappal az országos katasztrófa után, 1526
nov. 9. a
székesfehérvári országgyűlés törvényileg elrendelte a zsidók kiűzetését az
országból. (l. Kiűzetés). Az országgyűlés határozatát azonban János király nem
erősítette meg. A megfertőzött közhangulat rettenetes következménye volt a
bazini vérvád (l. o.) 1529., amikor a bazini gróf máglyahalálra juttatta az
ottani zsidókat. A közbiztonság az országban a leggyatrább volt, az
országutakat minden rangú és rendű portyázó fosztogatók veszélyeztették,
akiktől rengeteget szenvedtek az utazó zsidók. A bécsi gazdaságpolitika igen
mostohán bánt a magyarországi kereskedelemmel, ami természetesen a zsidókat
sújtotta legelsősorban, úgy hogy ezek szívesebben költöztek át a török
hódoltsági területekre, ahol nagyobb volt a személyi és vagyonbiztonság és
védelemre talált a kereskedelem. I. Ferdinánd nem vette tekintetbe ezeket a
körülményeket és azt hitte, hogy az ország megszilárdítását a zsidók
szorongattatása segíti elő. A budai zsidók házait, épp úgy, mint János király,
ő is elajándékozta híveinek. 1534 szept. 10. pedig a zsidókat örökre kizárta
Sopronból annak ellenére, hogy még 1529 máj. 28. ő maga rendelte el és tétette
közhírré örökös tartományaiban, hogy a zsidók régi privilégiumai épségben
maradjanak és bántódásuk ne essék. 1536-ban vérvádat koholtak a Pozsonyban lakó
zsidók ellen, de csak 1539. mutatkozott ennek veszedelme, amelynek
következtében többeket máglyára vetettek. Ugyanez év februárjában pedig
Nagyszombatból űzte ki Ferdinánd a zsidókat, de ennek fejében a város
kárpótlást tartozott fizetni a kincstárnak. 1586 szept. 2. is végzetes eseményeket
hozott a budai zsidóságra. Mikor a császári csapatok visszafoglalták Budát a
törököktől, Károly herceg engedélyt adott a rablásra. A zsidók gyanútlanul
templomukban imádkoztak, itt törték rájuk az ajtót és felkoncolták őket. A 6000
fogoly között, akik a katonák kezére jutottak, rengeteg zsidó férfi, nő és
gyermek volt. Ezeket is potom áron adták el. Az egész város a zsidók házaival
együtt a tűz martaléka lett. Schulhof Izsák, aki az ostromot a várban átélte,
egy héber munkában számol be ez eseményekről. (V. ö. Kaufmnnn D., «Die
Erstürmung Ofens»; Kohn S., «Héber kútfők»). Rendeletet adott ki, 1551., hogy
minden zsidó sárga gyűrűs foltot tartozik viselni a ruháján. Ez a kényszer
jelentős visszaesést mutatott a zsidók jogállapotában, mert már 1520. országszerte
nem viselték ezeket a megkülönböztető jeleket; kötelező viseletük alól II.
Lajos felmentette őket. I. Ferdinánd utódja Rudolf már súlyos adóterheket rótt
a zsidókra, 1578. kétszeres házadót vetett ki rájuk és mivel nem
katonáskodhattak. 1596. elrendelte a katonaadó fizetését. II. és III. Ferdinánd
rendeletei a harmincadok és vámok bérleteitől igyekeztek megfosztani a
zsidókat, III. Ferdinánd e törekvésében odáig ment, hogy intézkedésének
indokolásaképpen 1647. a
teljes jognélküliség bélyegét nyomta a zsidóságra. Kimondta, hogy «az ország
jogainak nem részesei». (l. Jogfosztottság.) 1659-ben I. Lipót, de még 1715.
III. Károly is a zsidók gazdasági letörését tartotta szem előtt. I. Lipót
pedig, aki a teljes jognélküliség korszakát hozta a zsidóságra, oly módon
siettette a zsidók eltávolítását a vámoktól, hogy kimondta: «amíg a zsidókat
minden vámoktól el nem mozdítják, addig az olyan helyen senki sem tartozik
vámot fizetni»."""
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 173 .cimszó a lexikon
40 . oldalán van.